bundstykke
Fra : Ukendt

Dato : 05-09-03 12:22

Hej

Hvad er den bedste måde at "opbevare" sin lås til riflen er det i riflen
åben eller i riflen lukket evt med/uden aftræk ???

--
Med Venlig Hilsen
Brian "NITROX" Larsen

Fra : Buck

Dato : 05-09-03 17:47

"Brian" <spørg mig> wrote:
> Hvad er den bedste måde at "opbevare" sin lås til riflen er det i riflen
> åben eller i riflen lukket evt med/uden aftræk ???

Hvis du absolut vil lade bundstykket blive i riflen når den står i skabet,
så ville jeg foretrække at lukke låsen over en "klik-patron" og tage
aftrækket. På den måde er fjederen ikke spændt under opbevaringen.

En Klik-Patron er en patron støbt i plastik, og der til for at tage imod
slagstiften når du trykker af.
Nogle rifler har ikke godt af at blive skud af uden at slagstiften møder
modstand. Andre rifler kan godt tåle det.

Hvis du har et godkendt våbenskab er der ikke noget lov-mæssigt imod at
opbevare bundstykket i riflen, men det er nok en smagssag om man gør det i
praksis.
--
/Buck
Sportsskytte

Fra : Ukendt

Dato : 05-09-03 19:23

> [...]
> /Buck
> Sportsskytte

> Hvis du har et godkendt våbenskab er der ikke noget lov-mæssigt imod at

Jo da jeg har et våbenskab .Jeg syntes at det er tåbeligt ikke at
beskytte sine våben mod uvidne personer eller børn .....

>Hvis du absolut vil lade bundstykket blive i riflen når den står i skabet,
>så ville jeg foretrække at lukke låsen over en "klik-patron" og tage
>aftrækket. På den måde er fjederen ikke spændt under opbevaringen

Jeg tænkte godt nok på at lægge låsen i boxen men når låsen er ude af riflen
så er fjederen spændt

Så det bliver nok med låsen i og med aftræk ..
Tak for svaret Buck

--
Med Venlig Hilsen
Brian "NITROX" Larsen
The Deeper I Go The Happier I Get
Npw5250 Symphony 3,3

Fra : Peter Weis

Dato : 05-09-03 21:45

"Brian" <spørg mig> wrote:

> ... men når låsen er ude af riflen
> så er fjederen spændt

Er det ikke lidt usædvanligt?

mvh
Peter

Fra : Smirge

Dato : 06-09-03 01:00

On Fri, 5 Sep 2003 22:45:06 +0200, "Peter Weis" <p.weis@email.dk>
wrote:

>Er det ikke lidt usædvanligt?
>
>mvh
>Peter

Næh - en riffel lades når bundstykket åbnes - så det er der ikke

Martin_P

Fra : Tonny Poulsen

Dato : 06-09-03 07:38

"Smirge" <martin@XXXsmirge.dk> skrev i en meddelelse
> Næh - en riffel lades når bundstykket åbnes - så det er der ikke

Æeeeh, er det ikke først når bundstykket føres frem igen at fjedren spændes,
tænker her på m98 o. lign.
mvh Tonny

Fra : Mars

Dato : 06-09-03 09:31

Min lås spænder fjederen når jeg vrider den op

Ms

Fra : Erik Prestmo

Dato : 06-09-03 14:47

Hø!

Det er selvsagt! ingen regel for dette!!

Våpen konstrueres av ingeniører og børsemakere.

I tidligere tider var låsen patentbeskyttet, og alle som ønsket en lite bit
av markedet måtte konstruere seg *forbi* alle andre patenter.

Mauser M96 (svenskemauser) hadde et system hvor man spente låsen ca halveis
ved åpning.

Mauser M98 (tyskmauser) hadde et system hvor man spente låsen ved lukning.

Det var en gevaldig bebatt rundt århundreskiftet hva som var best. Husk at
boltrifler var noe i nærheten av romfartsteknologi på den tiden.

Og husk: Norske konstruktører lå helt i verdenstoppen: Krag Jørgensen var
ansvarlige for dansk amerikans og norsk armerifle, og de skyter utmerket den
dag i dag....

--
ErikP - som skal på Kragerens Mimrestevne i morgen, og skyte med Krag
Jørgensen rifle M 1894 og Krag Jørgensen Karabin M1912.................

Ladebokens hjemmesider:
http://ladeboken.tripod.com/index.htm
Spesialfeltprogrammet:
http://spesialfelt.tripod.com/index.htm

Fra : Peter Weis

Dato : 07-09-03 08:08

"Tonny Poulsen" <topo@adslhome.aadk> wrote in message
> "Smirge" <martin@XXXsmirge.dk> skrev i en meddelelse
> >
> Æeeeh, er det ikke først når bundstykket føres frem igen at fjedren
spændes,
> tænker her på m98 o. lign.

Sådan fungerer mine to rifler i hver fald.

mvh
Peter

Fra : Frans Jensen

Dato : 06-09-03 19:59

On Sat, 06 Sep 2003 02:00:25 +0200, Smirge <martin@XXXsmirge.dk>
wrote:

>Næh - en riffel lades når bundstykket åbnes - så det er der ikke

i min riffel(53/17)
spændes fjederen først når bundstykket føres frem

ingeniør Arvid Borge Pedersen skriver i bogen

"I våbenkammeret og udenfor"
ISBN 87-555-0598-8

at det faktisk er forkert at fjederen spændes samtidig med at man
bruger kræfter på at åbne låsen,

han fremfører at ved repetering vil "arbejdet" gå lettere og
smidigere hvis fjederen først spændes når bundstykket er på vej
fremad

egne erfaringer må give ham ret

--
statistik for dk.politik
http://home10.inet.tele.dk/f_jensen/statistik.htm

http://www.retsliberal.dk/pdf/jordrenten.pdf

Fra : Per, Odense

Dato : 06-09-03 22:00

"Frans Jensen" <nospam@tdcspace.dk> wrote in message

> [...]
>
> han fremfører at ved repetering vil "arbejdet" gå lettere og
> smidigere hvis fjederen først spændes når bundstykket er på vej

Har du så også smidt kiggerten væk og monteret Diopter-sigte Ja, han har
godt nok teorier om det meste.
Har du prøvet en Sauer 80? På mit gamle arvestykke spændes fjederen når
låsen åbnes, men du skal godt nok være på genoptræning fra en grim ulykke,
for at kalde det et arbejde

Per, Odense

Fra : Frans Jensen

Dato : 06-09-03 23:29

On Sat, 6 Sep 2003 23:00:11 +0200, "Per, Odense"
<nospam@tdcadsl.dk> wrote:

>"Frans Jensen" <nospam@tdcspace.dk> wrote in message

>Hej
>Har du så også smidt kiggerten væk og monteret Diopter-sigte

nej, men jeg har ingen problemer med at bestå riffelprøven med en
riffel forsynet med korn og kærv, endda med en riffel med kort
løb(50 cm)

>Ja, han har
>godt nok teorier om det meste.

mon ikke de nok skal vise sig også at holde i praksis

>Har du prøvet en Sauer 80?

nej, en 200
men har haft en Steyr Mannlicher(fra ny) og i den tid jeg havde
denne ellers pragtfulde riffel kunne jeg ikke lade være med at
bemærke, at der skulle bruges flere kræfter for at repetere denne
i forhold til den gamle 53/17

> På mit gamle arvestykke spændes fjederen når
>låsen åbnes, men du skal godt nok være på genoptræning fra en grim ulykke,
>for at kalde det et arbejde

har du prøvet en riffel hvor fjederen først spændes når låsen
lukkes?

Fra : Erik Prestmo

Dato : 06-09-03 23:57

Ingeniør? Må være snakk om en fagidiot det?

Det finnes ikke noe "galt" eller "riktig", bare forskjellige måter å løse
jobben på!

Om det er noe som er galt her, så er det ingeniøren selv...

Det finnes titallsvis av eksempler som sier at Pedersen tar feil.

My, my man er nærsynt i Danmark!

--
ErikP

Frans Jensen <nospam@tdcspace.dk> skrev i

Fra : Bo M. Havmand

Dato : 11-09-03 08:28

Hej Brian og andre.

Jeg tager altid og holder aftrækket inde Samtidigt med at låsen lige så
stille lukkes. På denne måde slipper jeg for at bruge klik-patroner
eller lade slagstiften gå, uden modstand. Jeg ved ikke om det virker på
alle rifler, men det virker i alle tilfæde på mine 2 CZ'ere.

Med Venlig Hilsen
Bo M. Havmand
Abbednæs (Næstved)