løsning?
Fra : Bamse

Dato : 05-09-03 06:13

kan følgende udtryk simplificeres?

f(k)=sin(k*pi/2)*sin(k*pi/3)*.......*sin(k*pi/(k-1))

Fra : Martin Larsen

Dato : 05-09-03 16:28

"Bamse" <nospam@nospam.ugh> skrev i en meddelelse news:bXU5b.5$eg5.4@news.get2net.dk...
> kan følgende udtryk simplificeres?
>
> f(k)=sin(k*pi/2)*sin(k*pi/3)*.......*sin(k*pi/(k-1))

Umiddelbart ser det ud til at fx hvis antallet af faktorer er n
og ulige, kan det skrives som en sum af 2^(n-1) sinuser.
Detaljer må du selv klare.

Mvh
Martin

Fra : Bamse

Dato : 05-09-03 16:39

hvordan når du frem til det?

Fra : Niels L. Ellegaard

Dato : 05-09-03 16:48

"Bamse" <nospam@nospam.ugh> writes:
> hvordan når du frem til det?

Det er meningen at du skal bruge denne formel.

sin(x) = (exp(i * x) - exp(-i *x))/(2 * i)

Prøv at indsætte denne formel og gange paranteserne ud.

--
Niels L Ellegaard http://dirac.ruc.dk/~gnalle/

Fra : Martin Larsen

Dato : 05-09-03 16:53

"Bamse" <nospam@nospam.ugh> skrev i en meddelelse news:w626b.677$y_3.633@news.get2net.dk...
> hvordan når du frem til det?

(Svar venligst nederst, og klip overflødigt fra)

sin(z) = (exp(iz)-exp(-iz))/2i

Brug dette og gang ud.

Mvh
Martin

Fra : Bamse

Dato : 05-09-03 17:28

-----klip klip klip
sin(z) = (exp(iz)-exp(-iz))/2i
-----klip klip klip

ja, den kender jeg godt! Men jeg var interesseret i
at vide om produktet kunne skrives om til noget mere
simpelt. Hvis k er 1 milliard så tager det jo rimelig
lang tid at gange ud

Fra : Martin Larsen

Dato : 05-09-03 17:38

"Bamse" <nospam@nospam.ugh> skrev i en meddelelse news:FQ26b.734$S44.188@news.get2net.dk...
> [...]
> at vide om produktet kunne skrives om til noget mere
> simpelt. Hvis k er 1 milliard så tager det jo rimelig

Du kan jo starte med et mindre tal, og du vil nok finde
et system.
Funktionen er ret kompliceret, så det vil være overraskende
hvis du finder et meget simpelt udtryk.

Mvh
Marin

Fra : Peter Weis

Dato : 05-09-03 21:58

"Bamse" <nospam@nospam.ugh> wrote:

> Hvis k er 1 milliard så tager det jo rimelig
> lang tid at gange ud

Så kunne du prøve med induktion.

mvh
Peter

Fra : Bamse

Dato : 06-09-03 09:54

ja, det har jeg også tænkt på....men jeg ved ik rigtig hvordan jeg griber
det an....ka du gi mig et hint?

Fra : Peter Weis

Dato : 07-09-03 16:28

"Bamse" <nospam@nospam.ugh> wrote in message
> ja, det har jeg også tænkt på....men jeg ved ik rigtig hvordan jeg
griber
> det an....ka du gi mig et hint?

Så start med k=1, k=3 og k=5, som foreslået af Martin, og fortæl om du
kommer frem til noget interessant.

mvh
Peter