Bedre køling af PC - hvor findes info.
Fra : Kim Schrøder

Dato : 05-09-03 00:04

Er der nogen der kan anbefale nogle gode sites vedr. køling af PC ?

Jeg har en P4 - 2 GHz, Geforce 3, 1 gb ram og Intel D850MV bundkort i et maxitower.
Eneste blæser ud af kassen er blæseren for strømforsyningen (300W).
De to øvrige blæsere i kassen (for cpu og grafikkort) blæser ud i kabinettet.

Når jeg spiller EverQuest bliver maskinen ret varm (op til 72 graders C
i processorzonen og 65 graders C i systemzonen ifgl Intels eget program
til at måle temperaturer), hvilket jeg synes er i overkanten. Jeg kan ikke
finde data hos Intel om, hvor varm den kan tåle at blive - så det er bare
et gæt, at det er for varmt.

Der er mulighed for at sætte yderligere en blæser i front men vil gerne
have noget der batter lidt mere. Har set på et andet kabinet, hvor der
er mulighed for 4 kabinetsblæsere (80mm blæsere - 1 i front, 1 i siden
og 2 bagtil)
Vil dette - evt. kombineret med en kraftigere blæser for cpu'en mon betyde
en markant nedbringelse af temperaturen ? Og kan man i det hele taget
få en blæser til cpu'en, der betyder en væsentlig bedre køling end den, som
den er født med ?

Jeg kunne også pille siden af kabinettet og sætte en kraftig blæser
(af den type til at stille på et skrivebord når det er varmt om sommeren)
til at blæse lige ind på cpu og grafikkort? Vil helst have en lidt mere
elegant løsning end det - så håber, at det er muligt at finde en varig løsning.

Forslag og tips modtages med stor tak !

mvh
Kim

Fra : Jacob Ask Hansen

Dato : 05-09-03 08:40

Du kan opnå en del bare ved at sætte en blæser i fronten til at trække kold
luft ind og en bagerst (helst i toppen) til at trække varm luft ud.
Derudover kan du med meget stor fordel sørge for at der er "ryddet op" inde
i kabinettet. Alt for mange kabler der bare hænger ud over det hele er med
til at mindske flowet af luft gennem kabinettet. Et problem ved mange
blæsere er at din computer hurtigt kommer til at lyde som en mindre
jumbojet.....
Du kan eventuelt sætte nogle 3-punkts kontakter i fronten til at styre
blæserne med ( 0V, 7V, 12V).

Håber du kan bruge noget af ovenstående.
/ask