Hans Ø koordinater
Fra : Jesper Nielsen

Dato : 04-09-03 18:40

Jeg søger koordinaterne på den grønlandske ø Hans Ø.

Går jeg ind på http://www.kms.dk og siger find et sted på Grønland, søger på
Hans Ø, får jeg koordinaterne:

E:22223 N:9089797. Koordinaterne er også kun for tekstens placering på
kortet, ikke øen.

Men hvad er det i WGS84?

Der er måske nogen derude, der kan give de rigtige koordinater ud fra egne
kort.

Jesper

Fra : Herluf Holdt, 3140

Dato : 04-09-03 21:24

Jesper Nielsen skrev:

> [...]
> Grønland, søger på Hans Ø, får jeg koordinaterne:
> E:22223 N:9089797. Koordinaterne er også kun for tekstens

Jeg kan ikke hjælpe dig, men de der koordinater lyder da
helt tossede. Jeg fik dem ikke frem, da jeg prøvede, men
nordlig bredde kan jo ikke overstige 90 grader, og hele
Grønland ligger på vestlig længde.

Hans Ø skulle vist være en af "Hunde Ejland"-øerne syd for
Disko. Det er mine kort slet ikke gode nok til at lokalisere.

--
Med venlig hilsen Herluf Holdt

Fra : Jeppe Stig Nielsen

Dato : 05-09-03 16:49

"Herluf Holdt, 3140" wrote:

> Jeg kan ikke hjælpe dig, men de der koordinater lyder da
> helt tossede. Jeg fik dem ikke frem, da jeg prøvede, men
> nordlig bredde kan jo ikke overstige 90 grader, og hele
> Grønland ligger på vestlig længde.

Det er ikke længde- og breddegrader Jesper kigger på, men derimod
såkaldte UTM-koordinater. Disse koordinater opstår ved at man først
laver en særlig kortprojektion, en UTM-projektion, for det område
man er interesseret i. UTM-projektionen er en vinkeltro (konform)
cylinderprojektion, men den er *transversal* hvilket vil sige at
cylinderen »ligger ned« i forhold til Jord-aksen. I en zone langs
den meridian (længdegrad) hvor cylinderen tangerer (eller rettere
skærer cylinderen Jorden langs to »linjer« på hver sin side af den
centrale meridian, men lad nu det ligge), får man en rimelig af-
bildning af den krumme Jord-overfladen. En sådan zone kaldes en
UTM-zone.

UTM-koordinaterne fremkommer da ved at indføre et kvadratisk net på
det landkort som er tegnet på rette vis. Den ene koordinat angiver
så antal meter (eller kilometer) nord for ækvator (målt på dette
kort), mens den anden koordinat angiver øst-vest-metertallet på en
sådan måde at den centrale meridian hedder eksakt 500 km øst.

UTM-zonerne er alle 6 længdegrader brede, efter følgende system:

zone 1: 180° V til 174° V (centralmeridian 177° V)
zone 2: 174° V til 168° V (centralmeridian 171° V)
zone 3: 168° V til 162° V (centralmeridian 165° V)
..
..
..
zone 60: 174° Ø til 180° Ø (centralmeridian 177° Ø)

Det fremgår at zonegrænserne er de længdegrader der er delelige med 6,
mens centralmeridianerne er de længdergrader der er kongruente med 3
modulo 6.

Danmark ligger i zone 32 og zone 33.

Til hver af de 60 zoner hører et særskilt koordinatsystem.

hypothesis)" --- Laplace (1749-1827)