Dail-in modem
Fra : Thomas Kærager

Dato : 24-11-00 15:21

Hej allesammen

Jeg skal lave en dail-in forbindelse i mit firma, men jeg ved ikke hvilket modem jeg skal vælge. Det skal være et der kan køre analogt, men samtidig vil jeg gerne have, at vores sælgere kobler på med mindst 56 K/bit, hvis linien tillader det. Normale modems kører kun 56k den ene vej(Download), og 33k den anden vej(Upload)

MVh

Thomas Kærager

Fra : Steen Larsen

Dato : 26-11-00 00:40

Thomas Kærager <tk@jvl.dk> wrote in message
[...]

Du kan ikke køre 56k på et analog modem, på en almindelig linie, også selvom
det hedder 56k-modem. Så skal du som minimum på ISDN. Men med et næsten
hvilket som helst nyere analog modem kan du komme op på 44-48k., når du har
vinden i ryggen.
/Steen

Fra : Martin Højriis Krist~

Dato : 26-11-00 01:08

[...]

---- svar herunder ----

I så fald skal du have fat i noget proffesionelt udstyr, fx Cisco AS5300 og
det er ikke noget man bare lige knalder op..
Muligvis kan et avanceret modemkort fx Multitechs Multimodem eller Eicon
Divas BRI, 4BRI eller PRI kort klare opgaven...

--
Med Venlig Hilsen

Martin Højriis Kristensen
Svar bedes baseret på RFC1855
Jeg repræsenterer med denne udtalelse mig selv og ikke Tele Danmark Internet

Fra : Lars Kim Lund

Dato : 26-11-00 13:19

Hej "Martin Højriis Kristensen" <hoejriis@SLETDETTEiname.com>

>I så fald skal du have fat i noget proffesionelt udstyr, fx Cisco AS5300 og
>det er ikke noget man bare lige knalder op..

Vi bruger en 2600 router med et par BRI moduler og interne
mica-modems, det fungerer udmærket.

Jeg tror ikke du finder ret mange Cisco AS-kasser uden for ISP-kredse
i Danmark.

--
Lars Kim Lund
http://www.net-faq.dk/

Fra : Asbjorn Hojmark

Dato : 26-11-00 16:12

On Sun, 26 Nov 2000 13:18:53 +0100, Lars Kim Lund
<larskim@mail.com> wrote:

> Jeg tror ikke du finder ret mange Cisco AS-kasser uden for ISP-kredse
> i Danmark.

Der er nu godt nok nogle stykker. Der er trods alt også firmaer,
der har brug for V.110/120, og det findes jo endnu ikke til 3600
og kommer formentlig ikke til 2600.

-A
FAQ : http://www.net-faq.dk/

Fra : Martin Højriis Krist~

Dato : 28-11-00 17:35

> Der er nu godt nok nogle stykker. Der er trods alt også firmaer,
> der har brug for V.110/120, og det findes jo endnu ikke til 3600
> og kommer formentlig ikke til 2600.

Er der nogen der kan fortælle mig hvad fordelen ved V.120 er fremfor PPP.
V.110 kan bruges på mobilen med højere hastighed til følge, men hvor kommer
V.120 ind i billedet?

Fra : Lars Kim Lund

Dato : 28-11-00 17:46

Hej Asbjorn Hojmark <Asbjorn@Hojmark.ORG>

>Der er nu godt nok nogle stykker. Der er trods alt også firmaer,
>der har brug for V.110/120, og det findes jo endnu ikke til 3600
>og kommer formentlig ikke til 2600.

Ja, du har naturligvis ret. Jeg havde blot svært ved at forestille mig
situationer hvor man havde brug for dial-in kapacitet i den størrelse,
men nu er jeg også håbløst fantasiforladt.

I øvrigt har vi en 3640 - den gamle 2610 (vist nok) understøttede så
vidt jeg husker ikke interne mica-modems - og en løsning baseret på
eksterne TA's kom aldrig til at fungere fornuftigt.

Det nuværende fungerer fint, det kan dog være en prøvelse at få
eksterne konsulenter ind på nettet. Når de er vant til remote-access
direkte mod en server (argh) er det lidt en anden verden at lave
dial-in networking.

Vi er i stigende grad skiftet til at håndtere remote-access over
Internettet.

--
Lars Kim Lund
http://www.net-faq.dk/

Fra : Asbjorn Hojmark

Dato : 28-11-00 23:06

On Tue, 28 Nov 2000 17:46:25 +0100, Lars Kim Lund
<larskim@mail.com> wrote:

> Ja, du har naturligvis ret. Jeg havde blot svært ved at forestille mig
> situationer hvor man havde brug for dial-in kapacitet i den størrelse,
> men nu er jeg også håbløst fantasiforladt.

Det kan altså være andet end størrelsen, der er afgørende. (Også
i denne sammenhæng).

> I øvrigt har vi en 3640 - den gamle 2610 (vist nok) understøttede så
> vidt jeg husker ikke interne mica-modems - og en løsning baseret på
> eksterne TA's kom aldrig til at fungere fornuftigt.

Man kan godt køre med digitale modems på en 2600-serie router, og
også på BRI, faktisk. Det fungerer OK, forudsat naturligvis, at
man bruger den software-version, hvor det virker.

> [...]
> eksterne konsulenter ind på nettet. Når de er vant til remote-access
> direkte mod en server (argh) er det lidt en anden verden at lave

Jeg har svært ved at se forskellen. En access-server kan da
konfigureres, så den ringende ikke kan se, at det ikke er en NT-
server.

> Vi er i stigende grad skiftet til at håndtere remote-access over
> Internettet.

<<dsb-reklame.wav>>

-A
FAQ : http://www.net-faq.dk/

Fra : Lars Kim Lund

Dato : 28-11-00 23:37

Hej Asbjorn Hojmark <Asbjorn@Hojmark.ORG>

>Jeg har svært ved at se forskellen. En access-server kan da
>konfigureres, så den ringende ikke kan se, at det ikke er en NT-
>server.

Uhm, ja. Men det vil være dial-up networking. Altså hvor man ringer op
op og maskinen bliver en del af netværket og PCAW (f.eks.) skal
connecte via 'LAN' og ikke 'modem'.

Det mange er vant til er at man har et modem på den server de skal
have remote access til og connecter direkte modem - modem, PCAW til
PCAW.

Jeg har haft stor fornøjelse af port translation så et antal interne
servere kan serviceres med een offentlig IP-adresse. Kombineret med en
passende stærk authentificering er det en rigtig god løsning.

><<dsb-reklame.wav>>

Du ser for meget fjernsyn.

--
Lars Kim Lund
http://www.net-faq.dk/

Fra : Asbjorn Hojmark

Dato : 29-11-00 07:01

On Tue, 28 Nov 2000 23:36:59 +0100, Lars Kim Lund
<larskim@mail.com> wrote:

> Det mange er vant til er at man har et modem på den server de skal
> have remote access til og connecter direkte modem - modem, PCAW til
> PCAW.

Nå sådan. Den tanke faldt mig slet ikke ind, for i min bevidsthed
er den slags fuldstændig udelukket. Jeg har ikke mødt en leveran-
dør, der ikke var i stand til at fatte dial-up networking.

Men i øvrigt er det da rigtigt, at mere og mere af den slags
remote support foregår via Nettet.

-A
FAQ : http://www.net-faq.dk/

Fra : Lars Kim Lund

Dato : 29-11-00 08:18

Hej Asbjorn Hojmark <Asbjorn@Hojmark.ORG>

>Nå sådan. Den tanke faldt mig slet ikke ind, for i min bevidsthed
>er den slags fuldstændig udelukket.

Og så i den grad. Men det er min oplevelse at den slags finder sted
mange steder.

>Jeg har ikke mødt en leveran-
>dør, der ikke var i stand til at fatte dial-up networking.

Det har jeg. Ret mange faktisk. Og når man ydermere skal yde support
til at få det til at virke på deres platform (modem-pools, ændring af
lokale route-tabeller o.a.) så bliver det lidt svært.

--
Lars Kim Lund
http://www.net-faq.dk/