Infektion på hjernen ? (lang)
Fra : Ukendt

Dato : 04-09-03 15:44

Jeg har været væk i et stykke tid fra gruppen pga. af flytning, men vi er nu
tilbage på nettet igen.

Som overskriften indikerer har vores kun 11 mdr. gamle labrador ( tæve ),
fået en infektion på hjernen. Jeg vil gerne høre om andre hundeejere har
erfaring med dette, da dyrlægen ikke kan fortælle os så meget.

Det hele startede i sidste uge: Vi vågnende om natten, ved at vores hund
havde kastet op. Vi gik med hende ind i stuen for, at lukke hende ud i haven
Hun virkede meget bange og kunne slet ikke kende os. Normalt er hun en glad
og kærlig hund, der elsker, at komme hen og gi `knuser og vil snakkes med.
Aftnen før var hun næsten kælen ud over det naturlige. Vi regnede med, at
det var pga. hendes første løbetid.
Nå men vi fik hende ud i haven, men hun blev ved, at være bange og kaste
slim op. Vi kunne ikke trøste hende, da hun løb væk fra os, så efter 15 min.
ringede vi til dyrlægen.

Dyrlægen mente, at det var et epilepsi anfald og at vi skulle se tiden an.
Det lød jo meget logisk. Vi kunne endelig komme så tæt på hende, at vi kunne
bære hende indenfor, hvor vi lagde hende et mørkt sted, efter anbefaling fra
dyrlægen.

Jeg ved desværre ikke hvor længe et epilepsi anfald varer ?

Efter en time var der stadig ingen forbedring og hun fik 3 krampeanfald med
kort tids mellemrum, så vi fik fat i dyrlægen igen.

Vi fik kørt hende til dyrlægen, som ville foretage nogle blodprøver. De
stillede selvfølgelig forskellige spørgsmål, omkring hendes trivsel op til
og om hun kunne have spist noget giftigt. Dyrlægen beholdt selvfølgelig
Buffy på klinikken.

Efter nogle timer ringede dyrlægen og sagde, at blodprøverne vidste en
infektion på hjernen. De havde sendt nogle blodprøver videre, som skulle
tjekke for hundesyge. Det har vi fået svar på i dag og der var ingen
hundesyge. Buffy er også vaccineret.

Dyrlægen beholdt Buffy i 2 dage. Jeg besøgte hende på klinikken. Hun var
stadig langt fra sig selv og gik med halen mellem benene og børsterne rejst.
Hun virkede også øm over det hele. Hun lagde sig dog hen til mig, med sit
hoved på mine fødder, som hun plejer.

Vi har nu haft hende hjemme i 6 dage. Hun får en masse antibiotika hver dag
og skal fortsætte med det i en uge endnu.

Hun har fået det lidt bedre. Hun går ikke med halen mellem benene og rejste
børster mere, men hun lorgrer heller ikke. Hun er meget desorienteret og
brugte de første par dage hjemme på, at gå frem og tilbage i hele huset,
ligesom for at finde ud af, hvordan rummene hang sammen. Hun reagerer ( ind
imellem ) på sit navn og kan stadig sit og give pote. Ellers er hun meget
ligegyldig med alting, undtagen mad. Hun er meget madfikseret, hvilket hun
aldrig har været før.

Er der nogle her, der tør give et bud på, om hun kan komme sig helt ?

Uanset om hun gør eller ej, så får hun lov, at blive her. Så længe hun har
et tåleligt liv, vil vi ikke aflive hende. Men selvfølgelig savner vi, den
gamle livsglade Buffy.

Dyrlægen udelukker epilepsi, hundesyge, tægebid og hendes levertal er også
OK.
Har i nogle bud, hvad denne infektion ellers kan komme af ?

MVH. Buffys ejere ( tidligere www.tjekmig )

Fra : preben ipsen

Dato : 04-09-03 17:12

Hej
Jeg aner ikke om hunde kan få TBE (tægebåret hjernebetændelse), men
mennesker kan. Har selv haft det og det er bestemt ikke morsomt. De
symptomer hun har haft svarer meget nøje til dem jeg havde.
Var indlagt i ca. 4 uger, og havde i den periode meget svært ved at
koncentrere mig, var øm, feber, opkast o.s.v. også i lang tid efter var der
eftervirkninger.
Lægerne vidste heller ikke hvad det var jeg havde fået, det fandt de ud af 1
år efter, ved at teste mit blod for antistoffer. Der står lidt om det her:
http://www.euvac.net/sw1955.asp
Måske i kan få hende undersøgt for hjernebetændelse.
venlig hilsen
Preben
www.showdogs.dk

Fra : Kim Svensson

Dato : 04-09-03 21:12

>KLIP<

Til Buffy's forældre

Først vil jeg lige trøste jer :)) Har haft en hund med virus på hjernen (
Hjernebetændelse). Han er kommet sig 100 % og er blevet den gode gamle hund
igen.
Men det tog altså lang tid .
Det hele startede, da vi var ude og gå tur, han løb og snusede. Lige
pludselig stoppede han og begyndte at kaste op,virrede med hovedet,begyndte
at slingre som om at han var fuld. Han slingrede helt vildt,kunne ikke
genkende mig, rejste børster, knurrede. Men jeg fik ham beroliget så meget,
at jeg kunne holde rundt om ham. Hvorved at han lige pludselig fik et
epilepsi anfald. Det var så voldsomt at jeg måtte lægge ham på jorden til
det var overstået. Før jeg kunne bære ham hjem.Istedet for at tage til egen
dyrlæge tog jeg ind på Landbohøjskolen i København. Der fik jeg virkelig
kvalificeret hjælp. Så hvis I har mulighed for at tage derind skal I gøre
det.Der fik jeg konstateret at han havde hjernebetændelse og han fik en
masse penicillin.
Det var lige på vippen, flere gange sagde dyrlægerne derinde at nu var det
slut, men han kæmpede videre time for time.Efter en uge derinde på
Landbohøjskolen, blev han så sendt hjem, men derefter begyndte hans
genoptræning med alt :)) Det var ligesom om at få en hvalp igen på otte
uger. Han haltede meget, gik og løb skævt, kunne ikke koncernentrere sig i
ret langtid af gangen.
Men for at gøre en meget meget lang historie kort.
Han er kommet sig helt. Han var kommet så langt at vi har fået 1. første
præmier i C-prøver og B-prøver samt at vi gik på jagt. :))
Jeg kan jo ikke garantere at jeres hund bliver rask , men bare for at give
jer håb om at det kan lykkedes.
Håber virkelig at Buffy bliver rask.
MVH
Kim

Fra : Ukendt

Dato : 05-09-03 07:14

"Kim Svensson" <raptorz32@hotmail.com> skrev i en meddelelse

> [...]
>
> Først vil jeg lige trøste jer :)) Har haft en hund med virus på hjernen (
> Hjernebetændelse). Han er kommet sig 100 % og er blevet den gode gamle

Tusind tak til både dig og Preben for svar.

Jeg ved godt fra tidligere indlæg, her i gruppen, at Landbohøjskolen er
ekspert i disse ting. Desværre bor vi i Jylland.
Lige lidt flere spørgsmål til dig :

Hvor gammel var din hund, da den blev syg ? Hvad race er din hund ? Fandt
Landbohøjskolen ud af, hvad virussen kom af / skyldes ?
Hvordan var din hund, da den kom hjem ?

Buffy virker meget trist og ligeglad. De første par dage, var vi stadig ikke
sikker på, om hun vidste, hvem vi var, men det tror vi dog nok, at hun gør
nu. Hun lorgrer dog ikke, gør ikke mere og går tit lige forbi os, uden at
værdige os et blik. : (

Der er dog små fremskridt : Hun løb efter en bold i haven i forgårs og hun
er begyndt, at være interreseret i sine tyggeben igen. Hun er også blevet
glad for sin bold med hundemad i. Den har hun altid været ligeglad med. Hun
kvikker også lidt op på gåture og begynder, at virke interreseret i andre
hunde. Vi har dog skulle holde hende på afstand af andre hunde, til vi fik
afklaret om det var hundesyge. Hun følger pænt efter os, uden snor, men
kommer ikke, når vi kalder. Hun kigger dog på os, når vi siger hendes navn.
Hendes ømhed og dårlige balance forsvandt også, efter de første par dage.

Hun er, som du også beskriver, som en hvalp ( bare uden livsglæden ). Vi
prøver, at aktivere hende med bold, kødben og gåture. Vi træner indkald med
godbidder ( selvom jeg normalt går ind for, at bruge ros ), da ros jo ikke
virker.

Hvor lang tid gik der, før din hund, var sig selv igen ?
Kunne din hund huske noget, af dens tidligere indlæring ?
Bemærkede du om din hund, var meget kontaktsøgende / overdreven kælen, i
timerne op til, at han blev syg ? Vores dyrlæge sagde, at mange hunde
opførte sig sådan, før de fik anfaldet.

Vi ønsker selvfølgelig allermest, at Buffy bliver rask og glad. Nogengange
tror vi på, at hun nok skal komme sig, andre gange.... : (
Vi ser tiden an og håber på det bedste.

Mvh. Buffy`s ejere

Fra : Kim Svensson

Dato : 05-09-03 09:40

[...]

***
Hejsa

Min hund var 2 år gammel og han var en labrador.Det kunne være to ting som
kunne have forårsaget det. Enten var det en tæge/flåt eller så var det et
sår , der var gået betændelse i , som jeg ikke havde opdaget.
Som sagt kunne han ingenting da han kom hjem.
Jeg måtte til at at lære ham alt fra begyndelsen. Du kan tænke dig at han
var blevet nulstillet, men det var vidt forskelligt hvor hurtigt han lærte
tingene. Han havde meget nemt ved apportering ,gå spor, alt hvad der havde
med jagt at gøre.Men lydigheds træning måtte jeg virkelig være meget meget
tålmodig og gå meget meget langsomt frem. Jeg var meget nervøs for om han
nogensinde blev sig selv igen.
Med en masse tålmodighed og kærlighed og tålmodighed og kærlighed var han
næsten helt sig selv efter 1 1/2 år.
Ja !! Når du nu spørger om han var anderledes lige inden han fik
hjernebetændelsen, han var hele tiden i nærheden af mig og ville nusse.
Jeg havde det ligesom jer ... Den ene dag håb og den anden dag var jeg ved
at opgive.
Men der er håb forude :)))))))))
Mvh Kim

Fra : Ukendt

Dato : 05-09-03 10:09

> Som sagt kunne han ingenting da han kom hjem.

Hvad med hans reaktion på dig og omverdnen ? Virkede han trist og ligeglad ?
Spurgt på en anden måde : Var han i stand til, at vise, at han var glad for
dig eller bare vise glæde, i det hele taget ?

> Med en masse tålmodighed og kærlighed og tålmodighed og kærlighed var han
> næsten helt sig selv efter 1 1/2 år.

Tillykke med det : )

Vi væbner os med tålmodighed og håber på det bedste. Det er nok også
nemmere, at dømme Buffy, når hun er helt færdig med sin medicin, for hun
virker mere opmærksom om morgnen, før hun får sine piller. Hendes nyfundne
madglæde, gør det heldigvis nemt, at få piller i hende.

Tak for dine gode svar !

Mvh. Buffy`s ejere