DateDiff og MySQL
Fra : pepss

Dato : 04-09-03 12:52

hejsa NG
jeg har indtil fornyelig benytte mig af DateDiff i en sql string men efter
at hvor skiftet til MySQL virker det ikke mere.
min kode er:
strSQL = "Delete from brev where DateDiff('d', Dato, Date()) > 30"<-- 23

og fejlen:

Microsoft OLE DB Provider for ODBC Drivers error '80040e09'

[TCX][MyODBC]Der er en fejl i SQL syntaksen nær '('d', Dato, Date()) > 30'
på linje 1

/ami/popup.asp, line 23

mine spørgsmål er så:
er DateDiff noget kun access noget?
hvordan kan man lave det samme i MySQL?

--
pepss
den ordblinde der prøver at blive web-designer

Fra : Chrisser

Dato : 04-09-03 13:48

pepss wrote:
> [TCX][MyODBC]Der er en fejl i SQL syntaksen nær '('d', Dato,
> [...]

Nu sidder jeg kun med MSSQL og ikke MySQL - men mon ikke syntaksen er
temmelig ens....

MSSQL har DateDiff() - Der skal første argument ( d ) i gåseøjne frem for
enkelte pinger. Desuden, hvis det er dags dato du er ude efter, bruges der
GetDate() og ikke Date().

Ingen af disse to fejl giver dog den samme fejlmeddelelse som du sidder med,
men det er da et forsøg værd

Chrisser

Fra : Mikkel Egelund

Dato : 04-09-03 13:51

> er DateDiff noget kun access noget?

Nej, DateDiff er en del af VB, og derfor ikke database afhængig. DateDiff
returnerer i dit tilfælde et tal. Så den linie du beskriver giver f.eks.

strSQL = "Delete from brev where 5 > 30"

og det giver vidst ikke meget mening??

/mikkel

Fra : Chrisser

Dato : 04-09-03 14:19

Mikkel Egelund wrote:

> [...]
> DateDiff returnerer i dit tilfælde et tal. Så den linie du
> beskriver giver f.eks.
>
> strSQL = "Delete from brev where 5 > 30"

Der findes en VB-Script funktion der hedder DateDiff ja, men der findes
*også* en sådan i Access, MSSQL og måske MySQL.
- og nu blev jeg nysgerrig
En goggle gav om datediff i MySQL:
http://www.mysql.com/doc/en/Date_and_time_functions.html#IDX1318

Oversigten på manualen er her:
http://www.mysql.com/doc/en/Function_Index.html

Pepss: Håber det kan hjælpe dig på vej
Chrisser

Fra : pepss

Dato : 04-09-03 15:16

"Chrisser" skrev
> Der findes en VB-Script funktion der hedder DateDiff ja, men der findes
> *også* en sådan i Access, MSSQL og måske MySQL.
> [...]

tja... nu er mit UK ikke lige noget at prale af! men efter hvad jeg kunne se
skal det se nogen lunde sådan ud:
WHERE dato > NOW() - INTERVAL 30 DAY måske...

men det giver samme fejl

Fra : Morten R. Rasmussen

Dato : 05-09-03 00:40

WHERE Dato>Date_Sub(Now(), INTERVAL -30 DAY)

Det ser nogenlunde rigtigt ud.

- Morten

Fra : Morten R. Rasmussen

Dato : 05-09-03 00:51

Bortset fra at det selvfølgelig ikke skal være -30 når det er date_sub.

Fra : pepss

Dato : 05-09-03 08:56

"Morten R. Rasmussen" skrev

> Bortset fra at det selvfølgelig ikke skal være -30 når det er date_sub.
> WHERE Dato>Date_Sub(Now(), INTERVAL 30 DAY)

jeg vil ikke ligefram sige at jeg kan forstå hvad der sker men det virker
heller ikke på den måde!

Fra : Mikkel Egelund

Dato : 04-09-03 14:47

> og det giver vidst ikke meget mening??

nå, spøg til side. Er du sikker på at dit felt hedder dato?

Hvilken version af MySQL kører du på?

/mikkel

Fra : pepss

Dato : 04-09-03 15:19

"Mikkel Egelund" <me@spacerent_SPAMIT.dk> skrev i en meddelelse

> nå, spøg til side. Er du sikker på at dit felt hedder dato?

ja det gør det!

> Hvilken version af MySQL kører du på?

hmm det ved jeg faktisk ikke. det er bare på web-hotellet
har lige sent en mail og spurt dem!

Fra : pepss

Dato : 04-09-03 18:02

"Mikkel Egelund" skrev
> Hvilken version af MySQL kører du på?

MySQL 4.0.13-nt
kan det passe?

Fra : Mikkel Egelund

Dato : 04-09-03 21:04

> MySQL 4.0.13-nt
> kan det passe?

Ja, det kan godt passe - og det kan også godt passe at du får en fejl.
Datediff er først med fra MySQL 4.1.1. Så du må finde en anden måde at lave
det på...

/mikkel

Fra : pepss

Dato : 05-09-03 08:59

"Mikkel Egelund" skrev

> Ja, det kan godt passe - og det kan også godt passe at du får en fejl.
> Datediff er først med fra MySQL 4.1.1. Så du må finde en anden måde at
lave
> det på...

ja det må jeg jo så gøre! jeg kan jo nok ikke logge dem til at opgradere

Fra : Peter Lykkegaard

Dato : 04-09-03 16:44

"Mikkel Egelund" <me@spacerent_SPAMIT.dk> wrote in message

> Nej, DateDiff er en del af VB, og derfor ikke database afhængig.

Hmm, fx MSSQL understøtter i T-SQL

> ... DateDiff returnerer i dit tilfælde et tal. Så den linie du
> beskriver giver f.eks.

> strSQL = "Delete from brev where 5 > 30"
> og det giver vidst ikke meget mening??

Øh, jow
Den skal _ikke_ slette noget da where clausen ikke er opfyldt, ganske
nyttigt
Btw "5" er jo blandt afhængig af indholdet i feltet Dato (fra databasen)

Der er jo ingen grund til at hente alle brevene ind i et recordset for at
undersøge om der er nogen der skal slettes

mvh/Peter Lykkegaard

Fra : Mikkel Egelund

Dato : 04-09-03 17:11

> Øh, jow

tjek ""

/m

Fra : Falcon

Dato : 04-09-03 16:05

> strSQL = "Delete from brev where DateDiff('d', Dato, Date()) > 30"<-- 23
strSQL = "Delete from brev where DateDiff('dd', Dato, Date()) > 30"

Tror du skal skrive 2*d

mvh
Falcon
www.it-nordjylland.dk

Fra : pepss

Dato : 04-09-03 16:09

"Falcon" <hpfjerndette@popx.dk> skrev i en meddelelse

> strSQL = "Delete from brev where DateDiff('dd', Dato, Date()) > 30"
>
> Tror du skal skrive 2*d

det har jeg også prøvet og med " og ""
men samme fejl.