Bog eller hæfte til dansk undervisning
Fra : Bent Sørensen

Dato : 04-09-03 08:32

Hejsa

Jeg har brug for en bog eller et hæfte som supplement til mit barns dansk
undervisning i skolen...

Kan I anbefale en eller flere..?

/Bent

Fra : Birgitte Abkjær

Dato : 04-09-03 09:35

"Bent Sørensen" <bbsoerensenDELETETHIS@hotmail.com> skrev i en meddelelse
> Hejsa
>
> Jeg har brug for en bog eller et hæfte som supplement til mit barns dansk
> undervisning i skolen...

Klassetrin - læsning, skrivning, hvad?

BA

Fra : Bent Sørensen

Dato : 04-09-03 11:46

Rimeligt relevant spørgsmål jo...

1. klasse læsning

Tak

/Bent

Fra : Birgitte Abkjær

Dato : 04-09-03 18:07

> Rimeligt relevant spørgsmål jo...
>
> 1. klasse læsning

Søren og Mette-bøgerne har vist sig at være de bedste til læseindlæring
baseret på lydmetoden.

VH Birgitte (Specialundervisningslærer og syg af snot og feber)

Fra : Arne H. Wilstrup

Dato : 04-09-03 20:33

Birgitte Abkjær wrote:
> [...]
> meddelelse news:xJE5b.64779$Kb2.2950717@news010.worldonline.dk...

> Søren og Mette-bøgerne har vist sig at være de bedste til

Jeg har læst den påstand - jeg er helt uenig. Søren og Mettebøgerne er
ganske forfærdelige. De ligger så langt fra mange børns virkelighed, at de
nærmest hæmmer læseindlæringen. Leifbøgerne er bestemt bedre.
Søren og Mette-bøgernes konfliktfri univers er ikke troværdige for de fleste
børn: Søren så en so i en å - hvad pokker laver den dér?

S og M-bøgerne: artige børn, lydige børn, konfliktfri børn etc. Vorherre
bevares.
--
ahw

Fra : Birgitte Abkjær

Dato : 04-09-03 21:41

> Søren og Mette-bøgerne har vist sig at være de bedste til læseindlæring
> baseret på lydmetoden.
>
> VH Birgitte (Specialundervisningslærer og syg af snot og feber)

Læs selv for og imod - slå f.eks. på op Google

"søren og mette" læseindlæring for slet ikke at tale om
"Ole Bole" læseindlæring

VH BA

Fra : Arne H. Wilstrup

Dato : 04-09-03 21:47

Birgitte Abkjær wrote:

> Læs selv for og imod - slå f.eks. på op Google
>
> "søren og mette" læseindlæring for slet ikke at tale om
> "Ole Bole" læseindlæring

Der findes såmænd også andre læsebøger.

--
ahw

Fra : Niels Aage Schmidt

Dato : 04-09-03 19:23

"Bent Sørensen" <bbsoerensenDELETETHIS@hotmail.com> skrev i en meddelelse
> [...]

I den allerførste læseundervisning er det vigtigt, at barnet oplever, at "de
voksne" arbejder sammen og på samme måde. Jeg vil derfor stærkt anbefale, at
egentlig
læsetræning foregår i tæt samarbejde med dansklæreren. Læreren kan så evt.
formidle udlån fra skolebiblioteket, så materialet passer sammen med
arbejdet på klassen.

I øvrigt mener jeg, at forældre ofte yder den allerbedste læseindsats for
deres børn ved lære dem at gå på biblioteket, at læse gode historier højt og
snakke med dem om indholdet. Den udvidelse af ordforrådet, det giver, er
guld værd. Samtidig viser det indirekte barnet, at læsefærdighed er vigtig.
Egentlig læsetræning må endelig ikke blive "sur pligt". (For det fortæller
barnet: "Du læser ikke godt nok, så jeg/vi er nødt til at terpe med dig.
Egentlig er du nok lidt dum, men jeg/vi skal nok træne dig til det sidder,
selv om det er træls." og at "læsning er kedeligt arbejde, der forhindrer
barnet i at lege.")

venlig hilsen Niels Aage Schmidt (Lærer gennem mange år)