Baggrund med alfix - Gode råd ?
Fra : Pernille og Anders

Dato : 03-09-03 19:52

Hej

Som nævnt i en anden tråd er mit akvarie nu tomt og skal gøres parat til en
gang cichlider. Jeg vil nu lave en fast baggrund og har for længe siden set
et eksempel herinde et sted.

Jeg har besluttet at lave min med flamingo som jeg skærer til og smører
alfix på, det ser smadder let ud se evt. linket der inspirerede mig.
http://www.soeren-nielsen.dk/akvarie/baggr.asp

Mit dilema er nu, hvodan monterer jeg den, for det bliver da en god flyde
ponton ? samt er det ok at bruge den lige når den er tør ? Eller skal man
gøre noget inden.

Jeg vil jo nødigt ha at alle fiskene vender rundt.

Lige i dette øjeblik flyder hele stuegulvet med flamingo og skæbnen ville
så, at jeg heller ikke kan få den ned i akvariet (250 l) p.g.a. en
tværstiver. Er det overhovedet muligt at lave noget pænt hvis jeg skal dele
den i 2 ?

HJÆÆÆLP ! Jeg vil jo gerne have det perfekte klippekystakvarie.

Pernille

Fra : Mikkel Stepién Munk

Dato : 03-09-03 20:00

Jeg har selv limet min baggrund fast med masser af silicone - dog er der
andre der bruger PU-skum til fastgørelse af baggrunden. Hvad der er det
optimale skal jeg dog ikke kunne sige.

Angående tværstiver - er det et akvastabil akvarium??? Hvis det er
tilfældet, er tværstiver sikkert bare sat fast med to popnitter, hvilke du
nemt kan borre ud og popnitte fast igen når du har fået smidt baggrunden i.

Mikkel

Fra : Pernille og Anders

Dato : 03-09-03 20:02

Jeps det er et akvastabil.

Skal der specielt popnitte værktøj til ?? og hvad mon det koster ? for man
kan vel ikke bare undlade tværstiveren ?

Gjorde du noget ved farven - malede eller lignende og blandede du grus i ?
Jeg hører gerne gode fif !

Pernille

Fra : Martin Heller

Dato : 03-09-03 20:34

Pernille og Anders wrote in <bj5e1s$2rt$1@sunsite.dk>:

> Jeps det er et akvastabil.
>
> Skal der specielt popnitte værktøj til ?? og hvad mon det
> koster ? for man kan vel ikke bare undlade tværstiveren ?

Du skal bruge en popnittetang, som koster ca. 100 kr i et
byggemarked. Det er dog ikke nødvendigt med den tværstiver i et
250 L akvarium. Jeg har selv fire stk 250 L akvarier som alle
har fået tværstiveren fjernet uden at det har givet problemer.
Jeg synes bare at den sidder i vejen.

Fra : Martin Heller

Dato : 03-09-03 20:36

Martin Heller wrote in <bj5fpf$nhn$1@news.cybercity.dk>:

> Det er dog ikke nødvendigt med den tværstiver i et
> 250 L akvarium.

Men du skal nok ikke regne med at garantien holder hvis du
fjerner den - ligegyldigt om du sætter den i igen eller ej.

Fra : Mikkel Stepién Munk

Dato : 03-09-03 21:20

Min baggrund fik to lag hvidcement og derefter ét lag alfix - giver den ikke
noget farve, da den jo efterhånden bliver algebegroet...

Fra : Simon Rasch

Dato : 04-09-03 08:44

> Skal der specielt popnitte værktøj til ?? og hvad mon det koster ? for man
> kan vel ikke bare undlade tværstiveren ?

Når jeg kigger på mit 250L med heldækkende, kan jeg se at glasset bøjer så
meget, at der er ca 1cm mellem glas og lampe på midten foran. Det er min
overbevisning, at tværstiveren er der for at holde glasset på plads.

Jeg vil fraråde alle at fjerne tværstiveren, men tror da gerne at nogen har
fjernet den uden at det gik galt. (rigtige mænd ta'r jo også først backup
når det er for sent...)

Mvh
Simon

Fra : Jørgen Engbjerg

Dato : 04-09-03 13:16

sværstiveren tager du bare af... monterer din baggrund, derefter nitter du
tværstiverene på plads med en pop-nittetang. Bor du i Aalborg kan du låne
min

Fra : Pernille og Anders

Dato : 04-09-03 19:00

Jeg bor desværre ikke i Ålborg, men jeg kan da se på det hele at jeg ikke
tør undvære den. 250 l vand på stuegulvet er ikke så fedt..

Pernille

Fra : Pernille og Anders

Dato : 03-09-03 20:03

Hvad med tørretiden er der noget jeg skal tænke på, eller er det "bare"
montere den hælde vand i og lade det modne og så er det klar til fisk ?

Pernille

Fra : Christian M. Nielsen

Dato : 04-09-03 17:12

"Pernille og Anders" <pernille.anders@post.tele.dk> wrote in message
> Hvad med tørretiden er der noget jeg skal tænke på, eller er det "bare"
> montere den hælde vand i og lade det modne og så er det klar til fisk ?

Hvis du bruger hvid cement skal kan du nøjes med at fylde akvariet en enkelt
gang, lade det stå med tændt pumpe i en time og derefter lave et
fuldstændigt vandskifte.

Er der kun brugt Alfix, så skal det stå med vand i længere tid. Alt efter
hvor tykt et lag der er lagt på. Jeg vil ikke anbefale under 2*(2*24) timer,
da alfix afgiver en del kalt til vandet. (Dvs. 2 vand skift med 48 timer i
mellem. Brug så meget cirkulation som du har til rådighed).

Se evt også denne side http://ikola.dk/ artikler/Alfix dekoration

--

Mvh / Regards
-=< Christian >=-

Fra : Jan Bøgh

Dato : 03-09-03 20:21

Pernille og Anders wrote:

> [...]
>
> Mit dilema er nu, hvodan monterer jeg den, for det bliver da en god
> flyde ponton ? samt er det ok at bruge den lige når den er tør ?

Byg baggrunden direkte i akvariet. Se
http://jan.boegh.net/akvarium/
og vælg baggrundsbyggeri.

vh
Jan

Fra : Morten

Dato : 03-09-03 20:21

"Jan Bøgh" <jan@boegh-dot-net> skrev i en meddelelse
> Byg baggrunden direkte i akvariet. Se
> http://jan.boegh.net/akvarium/
> og vælg baggrundsbyggeri.

Det er du sgis'me god til. Jeg er imponeret!

Morten

Fra : Pernille og Anders

Dato : 03-09-03 21:43

Du har grund til at være stolt at dine baggrunde - og jeg kan se at jeg har
meget at lære. Min 50 mm plade er nu skåret til - troede jeg men PU skum
tror jeg at jeg vil bruge til "buler". Min baggrund er temmelig flad.

Pernille

Fra : Mogens Dyhre Hansen

Dato : 03-09-03 20:28

> [...]
smører
> alfix på, det ser smadder let ud se evt. linket der inspirerede mig.

Jeg kan lige forklare hvordan jeg farvede min bagrund.

Først 2 tygge lag Alfix (Hvid*) uden farve så det dækker flamingoen
godt,
det var ikke helt tørt imellem hvert lag men næsten og jeg brugte en
pensel
2,5 cm bred til at smøre det på med og så et lag med kraftige farver og
næsten inden det var tørt lægges et nyt lag af lyse blandinger, men
indrømmet det kan godt tage flere lag inden man har noget der ligner det
man
ønsker for farverne bliver lidt anderledes når den er tør. og for at

en god dybde så mal med mørke farver i de dybe huller og i lyse farve på
de
steder hvor der er fremspring.
Se resultatet her http://www.svend-bent.dk/akvafisk/baggrund/

> [...]
man
> gøre noget inden.
>
> Jeg vil jo nødigt ha at alle fiskene vender rundt.

Jeg lod min stå med vand på og pumpen igang en tre dage så skiftede jeg
alt vandet og fyldte den så op igen med 50 % brugt akvarie vand og
resten "nyt" vand og så stod det et par dage inden der kom fisk i.

> [...]
> så, at jeg heller ikke kan få den ned i akvariet (250 l) p.g.a. en
> tværstiver. Er det overhovedet muligt at lave noget pænt hvis jeg skal

I min Akvastabil 250 l. er tværstiveren lige til at trykke ned og den
kan monteres ved at trykke den op i den rille igen, altså ingen
popnitter.

> HJÆÆÆLP ! Jeg vil jo gerne have det perfekte klippekystakvarie.

Det få du nok også med lidt fingersnilde Held og lykke med det.

Mogens Dyhre Hansen
Troutfarmer community <http://www.troutfarmer.dk/>