MS Windows
briani 27239
Manglende Porte v. printerinstall.
Fra : erl

Dato : 03-09-03 17:58

Håber nogen ka' hjælpe evt. henvise.

jeg ville installere en printer på min datters "spillemaskine",
P3, 500 Mhz, 380 Mb ram osv, WindowsME,
men ved printerinstall. kommer meddelelse at windows kan ikke finde porte
til installation af printer.

Der er parallel, seriel, usb og net på maskineriet, og er også korrekt vist
i enhedshåndtering under "denne computer"

Mvh
Erling

Fra : jens

Dato : 04-09-03 21:53

"erl" <ergod@post.cybercity.dk> skrev i en meddelelse

> Der er parallel, seriel, usb og net på maskineriet, og er også korrekt
vist
> i enhedshåndtering under "denne computer"

Hvilken printer, som er tilsluttet hvilken port af de mulige ?

Mvh Jens

Fra : erl

Dato : 05-09-03 19:16

"jens" <mkg@jellingnet.dk> skrev i en meddelelse

> Hvilken printer, som er tilsluttet hvilken port af de mulige ?
>
> Mvh Jens

Har prøvet med Brother 1060 på parallel (LPT1), og lexmark X83 USB, men ved
install. kommer windows og siger der ingen porte findes på systemet ????

Findes der et program/utility der kan vise hvilke porte der er
tilgængelige - jeg mener ikke enhedshåndtering hvor div. porte vises
korrekt.
Mvh
Erling

Fra : jens

Dato : 05-09-03 20:17

> [...]

> Findes der et program/utility der kan vise hvilke porte der er
> tilgængelige - jeg mener ikke enhedshåndtering hvor div. porte vises

Hvis printeren er tilsluttet lokalt installerer du jo bare en printer på
lokal porten, du får mulighed for at finde den rigtige indevejs. (Forudsat
du er administrator på maskinen.)

Er den tilsluttet en anden pc, skal den der deles først, og installeres som
netværksprinter.
(Forudsætter du er administrator på maskinerne)

Mvh Jens

Fra : erl

Dato : 05-09-03 21:21

> Hvis printeren er tilsluttet lokalt installerer du jo bare en printer på
> lokal porten, du får mulighed for at finde den rigtige indevejs. (Forudsat
> du er administrator på maskinen.)

Problemeter at windows "siger" at der ingen porte findes til at install.
printer på !! - (portene står korrekt i enhedshåndtering).

Meddelelsen kommer når printerinstall. startes og hvis man så alligevel
fortsætter install, slutter windows med at sige a printer kunne ikke
installeres. ???

Derfor ku' jeg godt tænke mig om der var et program der kunne vise hvem/hvad
der bruger portene.

Mvh.
Erling

Fra : jens

Dato : 05-09-03 22:10

> [...]

(Forudsat du er administrator på maskinen.)

> Derfor ku' jeg godt tænke mig om der var et program der kunne vise

Ingenting, du er ikke administrator.....

Mvh Jens

Fra : Robert Eriksen

Dato : 05-09-03 23:18

jens wrote:

> hvem/hvad

> Ingenting, du er ikke administrator.....

Nu er min praktiske erfaring med WinME godt nok begrænset til ca 4
timer. Men der er svjh ikke noget der hedder Administrator på sådan en.
Præcis ligesom i Win95 og 98.

Fra : jens

Dato : 05-09-03 23:37

"Robert Eriksen" <roeBLÅBÆRGRØD@adr.dk> skrev i en meddelelse

> Nu er min praktiske erfaring med WinME godt nok begrænset til ca 4
> timer. Men der er svjh ikke noget der hedder Administrator på sådan en.
> Præcis ligesom i Win95 og 98.

Der er 2 maskiner, denne her er en ME, men den anden er 99% sikkert en xp
eller w2k.
(Udfra headeren)
Alt efter hvordan nettet mellem dem er lavet, og hvordan MEèn er installeret
er der en Admin, som ikke er den som forsøger at installere printer
driveren.

Der er et punkt i xp/w2k`s brugerpolitik som netop omhandler installation af
drivere.
(Erl påstår heller ikke at være admin........)

Mvh Jens

Fra : Robert Eriksen

Dato : 06-09-03 00:05

jens wrote:

> Der er 2 maskiner, denne her er en ME, men den anden er 99% sikkert en xp
> eller w2k.
> (Udfra headeren)

Ok, jeg nøjes med at forholde mig til det erl selv skriver frem for
gætterier.

Fra : jens

Dato : 06-09-03 00:48

"Robert Eriksen" <roeBLÅBÆRGRØD@adr.dk> skrev i en meddelelse

> Ok, jeg nøjes med at forholde mig til det erl selv skriver frem for
> gætterier.

citat
"" > Nu er min praktiske erfaring med WinME godt nok begrænset til ca 4
> timer. Men der er svjh ikke noget der hedder Administrator på sådan
en.
> Præcis ligesom i Win95 og 98.""
citat slut

Det kalder jeg ellers et gæt..............

Min praktiske erfaring strækker sig over ca 4år pr OS......

Erl skal være velkommen til at afvise det er en xp/w2k i den anden ende, og
at han er admin....
Så må fejlen findes et andet sted, men det er praktisk lige at få styr på
først.

Mvh Jens

Fra : erl

Dato : 06-09-03 07:18

> Ingenting, du er ikke administrator.....
>
> Mvh Jens

Hi Jens

Nu har jeg prøvet at logge mig på som administrator som du skriver, men det
ændrer ikke noget ved installationsmeddelelsen om at der ikke findes porte
til install. af printer. "Guiden printerinstallation kan ikke finde
installerede porte til printerinstallation".

På arbejdet har vi flere klienter der kører ME, og her behøver man da ikke
at logge på som administrator for at installere en printer på klienten ?
Er der en indbygget administratorkonto i ME som i NT / 2000 ?

Mvh
Erling

Fra : jens

Dato : 06-09-03 07:45

"erl" <ergod@post.cybercity.dk> skrev i en meddelelse

Hej Erl

> [...]
> til install. af printer. "Guiden printerinstallation kan ikke finde
> installerede porte til printerinstallation".

Det kan (næsten) at din pc i BIOS har fået deaktiveret portene.
Gå i BIOS på den og check under periferi enhedder at portene er aktiveret.
Se lidt på BIOS indstilling af lpt porten, står den til ecp eller ecc ?

> På arbejdet har vi flere klienter der kører ME, og her behøver man da ikke
> at logge på som administrator for at installere en printer på klienten ?
> Er der en indbygget administratorkonto i ME som i NT / 2000 ?

ME i sig selv har ingen admin konto, men man kan jo sætte den op så den
henter brugernavne fra en xp eller w2k.
Jeg har haft en del bøvl med WSH, (Windows Scripting Host)

Men hvordan logger du ind som administrator ?
Du skal jo vide hvad en bruger med adminn ret hedder ?

Hvordan er nettet sat op ?
Hvilke brugere vises når du deler en mappe på MEèn ?

(Prøv lige bios først)

Mvh Jens

Fra : erl

Dato : 06-09-03 20:09

Hi igen

> Det kan (næsten) at din pc i BIOS har fået deaktiveret portene.
> Gå i BIOS på den og check under periferi enhedder at portene er aktiveret.
> Se lidt på BIOS indstilling af lpt porten, står den til ecp eller ecc ?

Alle porte er aktive i BIOS og virker ( har testet via DOS-diskette).

> Men hvordan logger du ind som administrator ?
> Du skal jo vide hvad en bruger med adminn ret >hedder ?
> Hvordan er nettet sat op ?

Det er et hjemme peer-to-peer net mellem 4 maskiner og printserver, adsl med
switch, og de andre maskiner virker upåklageligt. Den ene er med Win2000-pro
og øvrige med ME.
Jeg er administrator på W2000, og prøvede at logge på ME-maskinen med den
konto - det ændrede ikke noget mht. printerinstall/installerede porte.

> Hvilke brugere vises når du deler en mappe på MEèn ?

Der vises de andre på nettet.

Nu gider vi ikke bruge mere tid på den som ME-maskine og nu prøver jeg at
lægge W2000 på den også og se om problemet løses.
Det undrer mig bare hvorfor ALLE porte er utilgængelige ved
printerinstallationen ( både LPT, COM, NULL og FILE).
Mvh
Erling

Fra : jens

Dato : 06-09-03 21:11

> [...]

med
> switch, og de andre maskiner virker upåklageligt. Den ene er med

Hvilken switch og printserver ?
Mærke model ?

> og øvrige med ME.
> Jeg er administrator på W2000, og prøvede at logge på ME-maskinen med den
> konto - det ændrede ikke noget mht. printerinstall/installerede porte.

W2k ? peo i arbejdsgruppe ?

> Der vises de andre på nettet.

Hvilket betyder MEèn kører deling på brugernivea, og gruppepolitikken er sat
fra w2k makinen, da den er den nyeste....(Masterbrowser)
Kun den lokale administrator kan installere printerdrivere.
Hvilket betyder den bruger som installerede ME maskinen fra
starten......medmindre du tildeler en anden den ret på w2k maskinen.....

> [...]
> Det undrer mig bare hvorfor ALLE porte er utilgængelige ved
> printerinstallationen ( både LPT, COM, NULL og FILE).

Tjae.. du er offer for WSH og w2k`s AD.
Men du kan øse det ved i w2kèn at oprette en bruger : \\me\bruger med
administrator ret, og i lokal politikken tildele denne retten til at
installere priintere og andet hardware.

Eller.... sætte MEèn til deling på "share niveau", installere printeren og
derefter skifte til "bruger nivea" igen.

Printeren , er det en USB eller LPT type ?
Tilsluttet direkte til en lokal lpt port, eller printerserveren. ?

Mvh jens

Fra : erl

Dato : 06-09-03 22:21

> W2k ? peo i arbejdsgruppe ?

Er der noget galt i det ?

> Kun den lokale administrator kan installere printerdrivere.
> Hvilket betyder den bruger som installerede ME maskinen fra
> starten.....

Jeg prøvede "for sjov" at installere printer på en anden ME-maskine med et
for den og nettet "ukendt" navn og det brokkede den sig ikke over. Alle
prorte osv. blev vist uden problemer.

> Tjae.. du er offer for WSH og w2k`s AD.

Nu har jeg lagt W2000 på maskinen og der er ingen problemer med
printerinstallering og udskrivning.

> Printeren , er det en USB eller LPT type ?
> Tilsluttet direkte til en lokal lpt port, eller printerserveren. ?

Brother 1040 til printserver Edimax PS 1102

Tak for din tåæmodighed og go' resten af weekenden.
Mvh
Erling

Fra : jens

Dato : 06-09-03 22:29

> Er der noget galt i det ?

Nej slet ikke, det giver bare nogen lidt andre mulighedder/begrænsninger end
et domæne.

> Jeg prøvede "for sjov" at installere printer på en anden ME-maskine med et
> for den og nettet "ukendt" navn og det brokkede den sig ikke over. Alle
> prorte osv. blev vist uden problemer.

Den er jo så heller ikke i deling i "bruger niveau" på lokal nettet, og dens
bruger rettighedder styres ikke fra w2kèns Active Directory.

> Nu har jeg lagt W2000 på maskinen og der er ingen problemer med
> printerinstallering og udskrivning.

Tror jeg gerne, for der er en lokal Admin som "ejer" maskinen.
(noget med brugerrettighedder)

> Brother 1040 til printserver Edimax PS 1102

Ok, der burde ikke være noget i vejen for at få det sæt til at køre på en
ME.

> Tak for din tåæmodighed og go' resten af weekenden.

I lige måde.

Mvh jens