Katolikker i København 1803-1815
Fra : Erling Vester Jacobs~

Dato : 03-09-03 14:36

Ideer søges til at finde yderligere om min tip-tipoldefar Johan
Barzinsky, polak og katolik, der blev gift og fik fire børn døbt i
København under Napoleonskrigene, men siden forsvinder, samt øvrige
personer nævnt nedenfor.

Er der mon særligt kildemateriale om katolikker i København før
indførelsen af religionsfrihed i 1849?

1. Johan Barzinsky (Barzewski, Barsesky, Bassesky, flere forskellige
staveformer kendes), ved ægteskabs indgåelse angivet som født i Polen,
muligvis ca. 1776, muligvis skrædder i København, gift 5.10.1803 i Skt.
Ansgars Katolske Menighed, København med den ifølge kirkebogen
norskfødte Marie Anne Wulff, om hvem jeg heller intet ved.

Måske er Johan Bassesky her:

FT 1801 - København, Christianshavns Kvarter, Matr. 194, 631,
[Ingen Navn] Hans Nielsens Enke, 48, Værtshusholderske,
Christian Hans[en], 8, Ugift, Fader Hans Nielsen,
Johan Severin Holm, 19, Ugift, Rebslagersvend,
Christian Schmidt, 22, Ugift, Skibstømrerlærling,
Johan P. Dadolf, 27, Ugift, Smedesvend,
*Johan Paschewsky, 25, Ugift, Skrædder,
Friderich Jensen, 17, Ugift, Malerdreng,
Jens Jensen, 19, Ugift, Enroulleret Matros,

Det polsk-norske par fik fire børn døbt i den københavnske katolske
menighed – og flyttede muligvis siden til Kiel?

1.1. Juliana Theresia Barzeski, født 12.1.1808, København, døbt 4.4.1808
i Skt. Ansgars Katolske Menighed, København, formodentlig død før
november 1811. Faddere: M.Öchstein og Maria Rotermund.

1.2. Andreas Barzeski, født 10.4.1809, København, døbt 30.4.1809 i Skt.
Ansgars Katolske Menighed, København. Fadder: Ignatia Erlewein

1.3. Juliana Theresia Barzewsky, født 24.11.1811, København, døbt
25.12.1811 i Skt. Ansgars Katolske Menighed, København, død 12.9.1865,
Frederiksberg. Faddere: Frid.Waldmeyer og J. Collaz.
Københavns Fattigprotokol 1833: Juliane Theresia Barsinsky, ugift
fruentimmer, 21 år, født i København, forsorgsberettiget her i Staden,
oversendt fra Kiel 11.4.1833, spinder og syer, fortjener omtrent 3 sk.
ugentligt. Barn: Wilhelmine Dorothea Bahr, ½ år, født 22.1.1833, i Frue
Skole. Vilhelmine Dorthea Bahr, øjensynlig undfanget i Kiel, blev gift
6.4.1863, Vor Frue, København, med Ferdinand Adolph Valdemar Holritz,
døbt 31.5.1841 i Skt. Petri, København, søn af Friedrich Christian
Holritz og Johanne Charlotte Amalia Sandberg.
Juliana Theresia Bassesky blev gift 22.7.1842 i Vor Frue Kirke,
København, med Jacob Jacobsen, arbejdsmand, født 25.7.1817, København,
døbt 31.8.1817, Garnisons Kirke, København, søn af gadevægter Søren
Jacobsen og Karen Hansdatter. I dette ægteskab var to børn, deriblandt
min oldefar, snedker Christopher Jacobsen.

1.4. Josephus Dionysius Barsinsky, født 14.12.1814 i København, døbt
16.1.1815 i Skt. Ansgars Katolske Menighed, København.
Faddere: Johanne Horke og Sophia Kaiser.

Fra : Bent Fleron

Dato : 03-09-03 17:21

Erling Vester Jacobsen wrote:
> [...]
> personer nævnt nedenfor.
>
> Er der mon særligt kildemateriale om katolikker i København før

Det kan godt give dig lidt hovedpine. Ansgar kirke var så vidt jeg ved
den eneste katolske kirke i København. Problemerne opstår når du bevæger
dig udenfor København, i det mindste for Sjælland. Nordsjælland havde fx
en omrejsende præst, der var underlagt en tysk domkirke. Han førte
ganske vist en kirkebog som i begyndelsen af 1800-tallet blev opbevaret
i Paderborn og senere overflyttet til et universitetsbibliotek (et eller
andet sted har jeg de nøjagtige oplysninger). Nu kommer så problemet:
Man kan ikke længere finde disse kirkebøger. Jeg har søgt højt og lavt
idet mine egne aner i følge senere vielser i Ansgar kirken netop er ført
i disse bøger. - Surt - .
--
Med venlig hilsen Bent Fleron

Fra : Hugh Watkins

Dato : 03-09-03 23:46

I England Domkirke arkiver

også amtsarkiv

det ver missions arbejd

Hugh W

--

Im beginning to make a weB LOG every day

http://hughw36.blogspot.com/

www.genealogi.co.uk

snip
brandt i blitzkreig ?

Fra : Bent Fleron

Dato : 04-09-03 08:27

Hugh Watkins wrote:

> snip
> brandt i blitzkreig ?

Det er næppe tilfældet, for så ville man have oplyst at de nævnte
kirkebøger ikke længere eksisterede. Jeg tror snarere det drejer sig om
en eller anden fejlagtig arkivering opstået ved gentagne flytninger. Det
vides med sikkerhed at de oprindelig blev opbevaret i Hildesheim,
derefter overført til Paderborn. Det fremgår af nogle dokumenter fra
1825 for da blev der sendt nogle udskrifter fra kirkebøgerne til de
danske myndigheder i forbindelse med indgåelse af ægteskab mellem
fætter/kusine.
I 1985 bad jeg så om nogle udskrifter men man kunne ikke længere
lokalisere bøgerne.
--
Med venlig hilsen Bent Fleron