familieforøgelse - igen!
Fra : Mette Lauritsen

Dato : 07-04-01 15:50

Hej allesammen!

Min kæreste og jeg kar lige været på Kattens Værn. Vi kunne godt tænke os at
få en kat til, fordi Cocio virker lidt ensom i vores lejlighed - især når vi
er i soveværelset, hvor han ikke må komme ind, fordi vi har en smule
allergi, som vi dog ikke mærker noget til - når bare vi ikke sover med ham.
Så står han uden for vores dør i timevis. Så vi besluttede os for, at det
var på tide at få en lille katteveninde til ham.

Han er af racen Devon Rex, som skulle være allergivenlig, fordi den har
meget kort, krøllet hår. Vi har dog fundet ud af, at det ikke er en
vidunderkat med hensyn til allergi, og da de næsten er umulige at opdrive i
Danmark for tiden, besluttede vi os for at prøve med en lys huskat (lyse
hunkatte har færre allergener i sig end mørke hankatte). Vi har hørt, at det
med allergi er individuelt fra kat til kat og fra menneske til menneske.

Nå, vi tog ned på KV for lige at kigge. Det var ikke meningen, at vi skulle
have en kat i dag - vi ville bare lige se udvalget. Men der var den! Den
flotteste, sødeste kat! Helt hvid med en smal lysegrå stribe i panden og med
den blødeste halvlange pels - det var somom, den havde en kort underpels, og
så lange hår ind i mellem. Helt superblød. Jeg tror, der var lidt orientaler
i den, for næsen var ligesom aflang. Og den var meget "damet", og under et
år gammel. Og meget kælen og godmodig! Og så var den lige blevet
steriliseret, blevet vaccineret og havde fået ormekur og var blevet checket
for FAIDS - og så var den netop blevet øremærket (den var helt grøn på
ørerne).

Vi skal hente den i morgen. Og vi aftalte, at vi kunne levere den tilbage,
hvis den og Cocio ikke kan sammen, eller hvis vi ikke kan tåle den. Jeg
håber, det går. For sød - det var den, og jeg er næsten sikker på, at Cocio
mener det samme. Den skal i øvrigt hedde Matilde!

Mvh. Mette BjM

Fra : Gitte Jæger Lock

Dato : 07-04-01 18:31

Mette Lauritsen wrote:

> [...]
> Så står han uden for vores dør i timevis. Så vi besluttede os for, at det
> var på tide at få en lille katteveninde til ham.

Det tror jeg ikke i fortryder Medmindre allergien flipper ud, og det gør den
jo ikke (basta).

> [...]
> med allergi er individuelt fra kat til kat og fra menneske til menneske.

Reagerer allergi ikke også på, hvordan man faktisk har det psykisk? Jeg tror en
kat med sin spinden, varme og professionelle afslapning kan gøre en laangt
mindre stresset og langt mere glad i hverdagen (jeg har i alt fald ikke haft
flere nyrestensanfald efter vi fik kat, og det lader ellers til at det i høj
grad kommer når jeg bliver stresset).

> [...]
> for FAIDS - og så var den netop blevet øremærket (den var helt grøn på

Lyder dejligt! Spændende!

> [...]
> håber, det går. For sød - det var den, og jeg er næsten sikker på, at Cocio
> mener det samme. Den skal i øvrigt hedde Matilde!

Cocio skal nok blive glad og de bliver sikkert - med tiden - gode venner. I skal
bare være tålmodige og så ellers lade kattene (uden at der ligefrem kommer blod)
løse deres problemer selv. De er faktisk dygtige til at finde deres plads, og
Cocio bliver jo garanteret den dominerende territorieejer.Overvej evt. at spraye
lejligheden med Feliway, jeg er stadig 100% sikker på at den spray gjorde de
første dage meget lettere for både Laban og Freja.
Held og lykke, og tillykke, med den ny
- Gitte

Fra : Mette Lauritsen

Dato : 08-04-01 14:02

Så har vi fået hende hjem! Og det er gået rigtig godt. Hun har undersøgt
hele lejligheden med en meget anspændt og nysgerrig Cocio som tilskuer. De
var også henne og snuse til hinanden, men lige nu sidder Matilde dog under
sofaen. Hun virker dog ikke til at være bange - mere som om, hun gerne lige
vil slappe af, og hun kommer da også hen og snuser til ens hånd, når man
stikker den derind.

Et lille hvæs er det blevet til - da kattene snusede til hinanden blev
Matilde lidt forskrækket og løb ind under sofaen og gav et lille hvæs fra
sig. Ellers går det rigtigt fint, og på et tidspunkt sad jeg endda og kælede
med begge katte på samme tid! Cocio har, når han ikke sidder og kigger
spændt ind under sofaen, siddet oppe hos os i sofaen og er blevet nusset.

Jeg tror, de bliver rigtig glade for hinanden.

Mvh. Mette BjM

Fra : Mette Lauritsen

Dato : 08-04-01 16:34

Susanne skrev:

<Hej Mette,

<spændende at læse om jeres familieforøgeles. Tillykke med den!

<Vi er en familie på 3, i Valby der meget gerne vil have kat nu til påske
<hvor vi har en uges ferie til at få katten til at føles sig hjemme.

<Vi har haft kat i 17 år, vi måtte aflive vores gamle Misiu i sommer,
(snøft), <og nu er vi klar til en ny.

<Helst ville vi have en killing, men de "hænger ikke ligefrem på træerne".
<Pengene er små hos os, så det er ikke en dyr racekat vi går efter.

<Men, jeg havde fået indtryk af, at man kun kan komme på kik hos <Kattens
Værn, ons-tirs-fredag..Men, ifølge dit brev har I da været på <besøg i går
lørdag?? Vil det sige..at de har åbent hver dag, hvis man <kommer forbi på
et kik? Er det mange "ledige" katte? Gav i 400,- for <"det hele"?

<Hvis du vil svare vil det glæde mig, håber det går godt med Matilde og
<Cocio..

<Med venlig hilsen Susanne

Hej Susanne

Vi fik Matilde fra Kattens Værn i Aalborg, og de har åben lørdag fra 12 -
15. Vi fik så lov til at komme og hente Matilde i dag, da der var personale
derude hele dagen (de har dog ikke egentlig åbent om søndagen). De har
forresten lukket om fredagen, og vist nok også om mandagen...

Vi gav 700 kr. for Matilde (og lidt foder). Og det er jo egentlig ret
billigt, da det koster ca. 900 kr. at få en hunkat steriliseret (ca. 600 for
en hankat). Derudover var hun jo lige blevet øremærket, havde fået ormekur,
var blevet vaccineret og blevet checket for FAIDS. Fordelene ved at købe kat
fra KV er altså, at man kan være sikker på, at kattene har været hos en
dyrlæge, og at de oftest er steriliserede/kasterede (hvilket jo er en meget
stor fordel, både for at hankatte ikke strinter/kommer i
slåskamp/strejfer/formerer sig, og for at hunkatte ikke går i den ene
frusterende løbetid efter den anden/strinter/strejfer/bliver gravid).

Det er vist ikke så ofte, Kattens Værn har killinger til salg, da de er de
mest eftertragtede. Min kæreste og jeg ville dog lige så gerne have en
voksen kat - Cocio, som vi havde i forvejen (vi fik ham i midten af februar)
var over et år gammel men tilpassede sig fint. Og Matilde er ca. 1 år
gammel, og det virker umiddelbart til, at det vil gå godt med dem. Så en
voksen - eller halvvoksen - kat vil efterhånden knytte sig lige så meget til
en familie som en killing. Der kan dog gå lidt længere tid, før den
"overgiver sig" - det tog Cocio ca. 14 dage at finde ud af, at vi var nogle
gode "nussemaskiner"!

Og katte forbliver jo killinger hele livet. Får man en voksen kat er man
desuden mere sikker på, at den har et stærkt helbred. Så I kunne jo
overveje, om I kan acceptere at få en voksen kat - dem har de masser af, der
går og venter på nye hjem på KV.

Mvh. Mette BjM

Fra : Gitte Jæger Lock

Dato : 08-04-01 17:42

Mette Lauritsen wrote:

> [...]
> derude hele dagen (de har dog ikke egentlig åbent om søndagen). De har
> forresten lukket om fredagen, og vist nok også om mandagen...

Der hentede vi også Laban. Supersøde mennesker og man får rigtig god rådgivning.

> [...]
> slåskamp/strejfer/formerer sig, og for at hunkatte ikke går i den ene
> frusterende løbetid efter den anden/strinter/strejfer/bliver gravid).

Vi fik Laban for 300 kr. da han allerede var neutraliseret osv. da han blev
indleveret hos KV. Billigt så det batter synes jeg...meget endda, for det dækker
nok ikke meget mere end den vaccine og det dyrlægetjek alle deres katte får.
Nåja, men hvad jeg sparede på at købe ham der, forsøger jeg så at kompensere for
ved at være blevet støttemedlem af Kattens Værn Aalborg.

> [...]
> en familie som en killing. Der kan dog gå lidt længere tid, før den
> "overgiver sig" - det tog Cocio ca. 14 dage at finde ud af, at vi var nogle

Efter sommerferien er der sikkert masser af killinger igen...for da har folk
hygget sig med dem i sommerhuset, og vender tilbage til hverdagen (hvor der ikke
er plads til kløer og mjav mjav) og i det hele taget er det jo i den tid at alle
de usteriliserede begynder at aflevere nyt afkom til den her verden...desværre.

> [...]
> desuden mere sikker på, at den har et stærkt helbred. Så I kunne jo
> overveje, om I kan acceptere at få en voksen kat - dem har de masser af, der

Jeg vil give dig ret Mette. Jeg har heller ikke fortrudt at få voksne katte. De
voksne katte fortjener i lige så høj grad nye hjem, og de giver også omsorgen
tifold tilbage, når først de forstår at verden ikke kun har ubehagelige
overraskelser tilovers for dem.
Problemet med de voksne katte er dog, at de fleste af dem er udekatte....de
gange jeg har kigget forbi, har KV Aalborg max haft een indekat, mens resten har
været vandt til at komme både inde og ude...naturligvis kommer det jo så an på
ens måde at holde kat på, om det er et problem, men hvis det er en indekat man
søger, så kan man risikere at skulle vente nogen tid....medmindre man finder en
andetsteds.
Iøvrigt: Det lyder bare som om Cocio og Mathilde har fået en overordentlig god
start sammen...det kommer sikkert til at gå hammergodt!
- Gitte

Fra : Mette Lauritsen

Dato : 09-04-01 12:35

Øv - det ser alligevel ikke ud til, at det går helt gnidningsfrit :(
Matilde slår ud efter Cocio og hvæser, og af og til besvarer Cocio dette med
et dab - eller også løber han i sikkerhed og betragter hende. Han virker
utrolig nysgerrig og kigger meget på hende.

Matilde er meget kælen overfor mig og min kæreste, men slår altså ud efter
Cocio og hvæser, når de kommer hinanden for nær (hun går af og til selv hen
til ham, så det er ikke fordi hun vil forsvare sig fordi han følger efter
hende).

Hvad kan jeg gøre? Jeg prøver at kæle med dem begge, og taler beroligende
til dem, når de står og stirrer hinanden dybt i øjnene, Matilde parat til at
aflevere et dab og et hvæs og cocio dybt fascineret og koncentreret.

Når jeg er inde i soveværelset hører jeg mange miauver fra dem begge. De
lyder ikke truende men mere beklagende, og Cocio går rundt og "græder". Jeg
tror, dette skyldes, at han gerne vil i kontakt med hende, for han lød på
samme måde lige inden han overgav sig til os.

Jeg vil desuden meget gerne (!) have klippet Matildes kløer, da de er så
skarpe, at hun hænger fast i ting. Det er dog ikke muligt at holde hende
fast og gøre det, og knebet med at kæle for hende og forsigtigt gøre det
imens (som vi gør med Cocio) virker ikke. Er der nogen, der har et forslag?
Om ikke andet, så for Cocios helbreds skyld?

Hvordan kan de blive gode venner? Handler det om, at Matilde er bange, eller
vil hun have et territorium? Hun er lige blevet steriliseret. Måske kan
dette hænge sammen med hendes temperament overfor Cocio?

Bekymrede hilsner, Mette BjM

Fra : Gitte Jæger Lock

Dato : 09-04-01 13:03

Hej Mette

Mette Lauritsen wrote:

> [...]
> et dab - eller også løber han i sikkerhed og betragter hende. Han virker
> utrolig nysgerrig og kigger meget på hende.

Det lyder ikke slemt. Mathilde er bare forsigtig, fordi hun er på fremmet grund.
At Cocio virker nysgerrig er super...det gjorde Laban også, og det er da i alt
fald bedre end at han virker sur over at have fået en kat i huset.

> [...]
> til ham, så det er ikke fordi hun vil forsvare sig fordi han følger efter

Hun er bare forsigtig...men tilsyneladende også nysgerrig og udadvendt.

> [...]
> til dem, når de står og stirrer hinanden dybt i øjnene, Matilde parat til at
> aflevere et dab og et hvæs og cocio dybt fascineret og koncentreret.

Det eneste du kan gøre er, at lade kattene finde ud af det helt selv. De lyder
ikke som er de er agressive overfor hinanden, og Mathildes slåen ud efter Cocio
er blot et udtryk for forsigtighed. Ved at holde ham på afstand, undgår hun at
hun pludselig kommer til at føle sig truet - og derved undgår hun at de ligefrem
ryger i pelsen på hinanden. Dødsmart. Cocio vil sandsynligvis blive lidt
irriteret over at han ikke får lov at snuse osv., men det er sikkert bare udtryk
for kattenes forsøg på at undgå skader og slagsmål, at de ikke lader hinanden
komme helt nær. Det lyder fuldstændig som Laban og Freja......og de er ret gode
venner allerede (vi fik jo Freja i slutningen af januar/begyndelsen af februar).

Jo mindre du forsøger at blande dig, jo hurtigere vil de finde en ordnig...og
langsomt vil de sikkert beynde at nærme sig hinanden.

> [...]
> tror, dette skyldes, at han gerne vil i kontakt med hende, for han lød på
> samme måde lige inden han overgav sig til os.

Sådan mjaver Laban også, når han vil lege med Freja og hun ikke vil. Det sker
ikke så ofte længere, for nu fræser de jo sammen...men til tider gider hun ikke,
og så lyder han nogle gange "grædende". Andre gange lyder det som om der går en
stor knægt rundt i stuen og skælder ud....og før eller siden giver Freja som
regel efter og leger med ham.

> [...]
> imens (som vi gør med Cocio) virker ikke. Er der nogen, der har et forslag?
> Om ikke andet, så for Cocios helbreds skyld?

Hm...Frejas bliver klippet ved dyrlægen....Laban holder sine korte ved at kradse
og ved at bide negle (har aldrig set noget lignende). Kradsetræerne klarer
faktisk at holde kløerne ok i længden. Ang. Cocios helbred, så tror jeg ikke det
gør så stor forskel om hendes kløer er lange eller korte...

> Hvordan kan de blive gode venner? Handler det om, at Matilde er bange, eller
> vil hun have et territorium? Hun er lige blevet steriliseret. Måske kan
> dette hænge sammen med hendes temperament overfor Cocio?

Hun er naturligvis stresset over nye omgivelser osv. og hun ved at hun er den
lille, at det er Cocios territorium. Derfor er hun meget, meget forsigtig. Jeg
tror slet slet ikke du har grund til særlig bekymring, og så længe du bare
undgår regulære slagsmål, så går det nok. At de klasker hinanden en smule, at
Cocio fx engang imellem tager fat om halsen på hende (det sker nok før eller
siden, som et tegn på dominans) eller at hun spruttende og hvæsende jager ham på
flugt gør ikke så meget....de må bare ikke direkte begynde at flå pelsen af
hinanden.
I begyndelsen forsøgte Freja faktisk at gøre stuen til sin...Laban forviste
hende så til pladsen under køkkenbordet...hvor hun faktisk fik lov at bo en uge
eller halvanden (afbrudt af fodring, kæl og bakke). På et tidspunkt syntes jeg
det så håbløst ud...men pludselig sad de sammen og kiggede ud af vinduet...og så
gik det bare fremad.
Så op med humøret, om nogle måneder er de sikkert begyndt at lege sammen. Hvis
du ønsker at dæmpe gemytterne lidt i staretn, så virker Feliway-sprayen
beroligende og afstressende. Jeg brugte den de første dage...og kunne mærke at
den beroligede især Freja, hvilket gjorde det lettere for Laban at nærme sig
milimeter for milimeter. Faktisk synes jeg sprayen var en ret stor hjælp.
- Gitte