Hostname og DHCP
Fra : Jan Andersen

Dato : 03-09-03 12:04

Hej der.

Jeg har et "lille" problem: En Solaris 9 dåse får tildelt IP o.s.v. via en
DHCP-Server. I forbindelse får den altid tildelt et hostname på formen
"dhcp-xxxx-x", hvor x'erne er tal.

Jeg vil gerne tildele dåsen et mere sigende navn fast, og mener selv at jeg
har prøvet alt i den forbindelse - uden held..

Er der en her, der har de vise ord?

På forhåns tak.

MVH

Jan A.

Fra : Klaus Ellegaard

Dato : 03-09-03 12:11

"Jan Andersen" <skipper@post3.tele.dk> writes:

> [...]

>Jeg vil gerne tildele dåsen et mere sigende navn fast, og mener selv at jeg
>har prøvet alt i den forbindelse - uden held..

Lav et ekstra init-script (noget à la rcS.d/S31myhostname) der
udfører en "uname -S myhostname". Eller mere i tråd med Solaris i
statiske konfigurationer: "uname -S `cat /etc/nodename`"

Husk at lave selve scriptet i /etc/init.d/ og (hard)linke det til
rcS.d eller rc2.d

Det er vigtigt, at det kører efter S72inetsvc i runlevel 2, hvis
DHCP-serveren *ikke* leverer et hostname. Gør serveren det, kan
man allerede gøre det i level S efter S30network.sh, hvilket vel
er ønskeligt. Man skal lige vurdere behovet i forhold til, hvad
der starter mellem de to, der kunne være afhængige af et korrekt
hostname.

Mvh.
   Klaus.