Hvorfor virker mit trådløse netværk?!
Fra : Martin Larsen

Dato : 03-09-03 12:15

Hej alle

Den lidt underlige overskrift skal tages dybt seriøst. Efter at have
rodet forgæves i timer med opsætningen af et Linksys WAP54G access point
(herefter bare kaldet ap), fik jeg pludselig den ide at føje
WLAN-forbindelsen til en bro. Og jeg vil gerne vide, hvorfor dette var
nødvendigt! Ellers bliver jeg jo aldrig klogere

Før broforbindelsen gjaldt følgende:

1. Udstyr: Cicso 677 router, 5 ports hub, Linksys WAP54G koblet på hub,
Acer TM803 med indbygget trådløst netværkskort.

2. Trådløst signal i orden, ingen WEP.

3. Fra den bærebare kunne jeg pinge ap, router og min stationære
computer, men ingen udvendige ip'er.

4. Ingen problemer med at telnette router. Og inde fra routeren kunne
jeg pinge som i punkt 3, plus den bærbare SAMT alle udvendige ip'er.
Routeren kunne altså sagtens "se" internettet (det skulle den også gerne).

5. Men ingen gennemgang fra den bærbare ud til internettet hverken med
browser eller ftp mm. Men derimod fin adgang til den stationære, både
hvad angår filer og http, ftp (jeg havde startet serverne til formålet).

6. Men så slog det mig at LAN-forbindelsen var broforbundet, hvorefter
jeg føjede WLAN-forbindelsen til broen.

7. Og så var der sørme hul igennem!

Og nu vil jeg gerne vide hvad der skete! Hvad er en broforbindelse, og
hvorfor var denne nødvendig?

Jeg håber på en forklaring her fra nogle af jer kloge netværksfolk (jeg
hader ikke at vide hvordan tingene hænger sammen), eller evt. et link
til forklaring

Mange tak på forhånd!

Hilsen
Martin

To reply please remove the "spamfree"
part of the email address

Fra : Bjarke Andersen

Dato : 03-09-03 12:59

Martin Larsen <martin+spamfree+larsen@bigfoot.com> crashed Echelon writing

> 5. Men ingen gennemgang fra den bærbare ud til internettet hverken med
> browser eller ftp mm. Men derimod fin adgang til den stationære, både
> hvad angår filer og http, ftp (jeg havde startet serverne til formålet).

Nu stod den trådløse klient ikke med gateway til AP? Den skal stå til
router medmindre din AP agerer som router videre mod dit tråede netværk.

--
Bjarke Andersen

Fra : Martin Larsen

Dato : 03-09-03 13:48

Bjarke Andersen wrote:

> Nu stod den trådløse klient ikke med gateway til AP?

Nej

Martin

Fra : Bjarke Andersen

Dato : 03-09-03 16:09

> Nej

Sidste forslag/spørgsmål. DNS var også angivet på den trådløse klient
(kørte du egentlig med DHCP som kom fra routeren)??

--
Bjarke Andersen