to hanhunde
Fra : Battlefield´s

Dato : 03-09-03 11:33

Hej
I dag på morgenlufteturen opdagede jeg, at en af de familier, hvis have vi
går forbi, havde fået en hund mere. Jeg snakkede med ejeren og spurgte om
den første hund (en Dansk/Svensk Gårdhund) var glad for at have fået
selskab, men han var ikke så tilfreds. De slåes meget, sagde han. Den nye
hund er en Dværgpincher, som er ældre end Gårdhunden. Desværre er den yngste
også den stærkeste, sagde ejeren. Hvad gør man? Skal ejeren selv lade dem
finde ud af rangordenen eller skal han blande sig?
Vi har altid selv haft to hanner, men aldrig oplevet den slags magtkamp, så
jeg kunne ikke rigtig hjælpe ham.
Hilsen Vibeke

---

Fra : Jytte

Dato : 03-09-03 13:17

"Battlefield´s" <battlefield@mail1.stofanet.dk> skrev i en meddelelse
> [...]
> finde ud af rangordenen eller skal han blande sig?
> Vi har altid selv haft to hanner, men aldrig oplevet den slags magtkamp,

Hej Vibeke.

Nu kender jeg ikke meget til dansk/svensk gårdhund, men jeg kender
dværgpinschere. De er normalt sociale og enes rimelig godt. De har jo
temperament og kan godt tage en rask slåskamp uden der sker noget ved det.
Men der findes nogen der er uomgængelige for andre. Jeg har selv haft to
tæver der sloges som bare fanden. Jeg var nødt til at skille mig af med den
ene. Jeg har også kendt to hanner, der sloges konstant. Det hjalp ikke at
kastrere dem.
Jeg tror ikke det vil lykkes med de to hunde, dværgpinscheren giver sig
ikke, den lader sig hellere slå ihjel. Den anden har været der længst, den
mener den har førsteret.
De to dværgpinschertæver jeg har nu slås også en gang i mellem, men vi har
lært hvordan situationerne opstår og undgår dem. Men normalt er de gode
venner og har meget glæde af hinanden.
Jeg har haft dværgpinscher i 25 år og vil ikke undvære dem, selv om de laver
ballade og gale streger.

Hilsen
Jytte

Fra : Bolette Nielsen

Dato : 03-09-03 21:36

"Jytte" <vingekatten@mail.dk> skrev i en meddelelse
Hejsa

> Nu kender jeg ikke meget til dansk/svensk gårdhund, men jeg kender
> dværgpinschere.

Her er det lige omvendt, jeg har nemlig en Dansk/Svensk gårdhund

> De er normalt sociale og enes rimelig godt.

Det er/gør en D/S gårdhund faktisk også, men der vil jo nok altid være nogen
de ikke kan lide, og måske er det tilfældet her .

Ved godt dette jeg skriver ikke har noget med emnet at gøre:
Mange tror en D/S gårdhund er en terrier, men det er faktisk en pincher, så
de er faktisk i race familie med hinanden. ( mindre sidespring )

Vibeke skrev:
> Hvad gør man? Skal ejeren selv lade dem
> finde ud af rangordenen eller skal han blande sig?

Jeg vil nok sige han skal blande sig, det ender måske galt en dag. Hvor lang
tid har han haft Dværgpincheren? jeg synes han skal gi' dem en change,
ellers skulle han nok overveje at skille sig af med D-pincheren igen, det er
tros alt den der er kommet sidst ind i familien ( ved godt det lyder hårdt,
men det er ikke ment så slemt .

Håber han løser problemet, så han kan beholde begge hunde.

Mange hilsner fra

Bolette
www.bolettes.dk

Fra : Jytte

Dato : 03-09-03 21:40

"Bolette Nielsen" <bobo@nospam.bolettes.dk> skrev i en meddelelse

> [...]
> Mange tror en D/S gårdhund er en terrier, men det er faktisk en pincher,

> de er faktisk i race familie med hinanden. ( mindre sidespring )

Hej Bolette.

Jeg ved godt at gårdhunden er en pinscher, den ligner faktisk lidt den
østrigske pinscher, som jeg har opdrættet i mange år.

Problemet her er uden tvivl at dværgpinscheren er ældst og kommet sidst til,
det kan meget nemt gå galt. Hvis dværgpinscheren havde været hvalp var det
sikkert gået godt.
Jeg må indrømme at jeg ikke tror de to hunde vil komme til at kunne lide
hinanden, men vi kan jo håbe jeg tager fejl.

Dværgpinscherne er meget sociale og man kan normalt godt have to hanner
sammen hvis der ikke er tæver. Hvorimod den østrigske pinscher er meget
uomgængelig med andre hunde. Jeg har selv to hanner (far og søn) der ikke
tåler hinanden.

Hilsen
Jytte

Fra : Bolette Nielsen

Dato : 03-09-03 22:23

"Jytte" <vingekatten@mail.dk> skrev i en meddelelse
Hej Jytte

> Jeg ved godt at gårdhunden er en pinscher, den ligner faktisk lidt den
> østrigske pinscher, som jeg har opdrættet i mange år.

Nååå du misforstod mig vist, det var ikke fordi jeg troede du ikke vidste
det, det var blot en indskydelse måske andre blev klogere *S*. Jeg
troede faktisk selv en gårdhund var en terrier før jeg satte mig ind i racen
inden jeg valgte den

> [...]
til,
> det kan meget nemt gå galt. Hvis dværgpinscheren havde været hvalp var det

Det tror jeg også du har fuldstændig ret i

> Jeg må indrømme at jeg ikke tror de to hunde vil komme til at kunne lide
> hinanden, men vi kan jo håbe jeg tager fejl.

jeg har desværre også en hvis tvivl

> Dværgpinscherne er meget sociale og man kan normalt godt have to hanner
> sammen

Det samme som gårdhunde ( der ligner gårdhunde og den østriske pinscher så
ikke hinanden *S* ). Gårdhunde elsker selskab uanset køn ( i hvet fald min,
men kender nu en del gårdhunde med det social sind )

> Jeg har selv to hanner (far og søn) der ikke
> tåler hinanden.

De har nok bare et familie opgør *GG* ( nej, spøg til side )

Mange hilsner fra

Bolette

Fra : Jytte

Dato : 03-09-03 22:24

> [...]
> men kender nu en del gårdhunde med det social sind )

> De har nok bare et familie opgør *GG* ( nej, spøg til side )

Hej igen Bolette.

Østrigske pinschere er meget knyttede til deres ejere, men andre hunde
bryder de sig ikke om. De er ikke blevet holdt i flok, en eller to på
gårdene i østrig i gamle dage. de skulle så holde "utøj" væk. Det er ikke
fordi de egentlig er slagsbrødre, men de prøver at holde andre hunde væk fra
ders ejer.
Dværgpinscheren er jo altid blevet holdt som selskabshund. De er egentlig
meget forskellige fra de østrigske pinschere i temperament. Østrigeren er
mere føjelig over for sin ejer end dværgpinscheren.
Men alle hunde er jo forskellige også inden for samme race.
Jeg har fuldt gårdhundene fra de blev anerkendt og debuterede på
verdensudstillingen i 1989.
For to år siden holdt gårdhundene og østrigerne træf sammen i
Andelslandsbyen Nyvang ved Holbæk. Der var du måske med?

Hilsen
Jytte

Fra : Bolette Nielsen

Dato : 04-09-03 18:22

Hej Jytte

"Jytte" <vingekatten@mail.dk> skrev i en meddelelse

> For to år siden holdt gårdhundene og østrigerne træf sammen i
> Andelslandsbyen Nyvang ved Holbæk. Der var du måske med?

Nej, det var jeg ikke, for på det tidspunkt var Nicki ikke særlig gammel, og
vi kunne nok slet ikke komme med hvis det skulle ha' været for Nicki er uden
stamtavle, idet han var "et uheld", forstået på den måde at hans far er
gårdhund, men ikke avls godkendt pga sin højde ( han er al for høj ). Hr far
skulle kastrere, men nåede lige dagen inden at hoppe på Nicki's mor ,
hvilket vi bestemt ikke er kede af.

Mange hilsner fra

Bolette

Fra : Jytte

Dato : 04-09-03 19:44

> [...]
far
> skulle kastrere, men nåede lige dagen inden at hoppe på Nicki's mor ,

Hej Bolette.

Er det ikke stadigvæk muligt at få gårdhunde af ubekendt afstamning
registreret i DKK? Det er selvfølgelig den samme hund, men man kan jo lave
lidt mere med dem når de er stambogsført.

Egentlig kan jeg bedst lide gårdhunde der lidt for store, jeg synes de er
blevet mindre efter man anerkendte dem og begyndte at udstille dem. Men det
er jo ikke noget jeg bestemmer. Men en dejlig hund er det helt sikkert.

mange hilsener
Jytte

Fra : Bolette Nielsen

Dato : 04-09-03 20:49

Hej Jytte

> Er det ikke stadigvæk muligt at få gårdhunde af ubekendt afstamning
> registreret i DKK? Det er selvfølgelig den samme hund, men man kan jo lave
> lidt mere med dem når de er stambogsført.

Jeg ved det faktisk ikke, men jeg tvivler på Nicki ville kunne det, han har
nemlig sin far's højde ( du kan se ham på www.bolettes.dk hvis du har
lyst ). Du har selvfølgelig ret, man kan udstille osv hvis den er stambogs
ført. men ellers er hunden den samme *S* ( det skriver du selvfølgelige også
selv )

Mange hilsner fra

Bolette

Fra : Jytte

Dato : 04-09-03 21:06

> [...]
> ført. men ellers er hunden den samme *S* ( det skriver du selvfølgelige

Hej Bolette.

Hvor er han flot, hvor høj er han? Jeg kan jo som sagt godt lide der er lidt
størrelse på gårdhundene. Jeg synes at han har et rigtigt godt hoved og en
flot ørestilling.

Hilsen
Jytte

Fra : Bolette Nielsen

Dato : 05-09-03 20:18

"Jytte" <vingekatten@mail.dk> skrev i en meddelelse

Hej Jytte

> Hvor er han flot

Ihhhh tak, det synes jeg nu også selv

> hvor høj er han?

Nu ved jeg ikke præcist lige hvordan man måler det, men hvis jeg måler ham
lige bag nakken, altså lige over skulderne, så måler han 42 cm.

> Jeg kan jo som sagt godt lide der er lidt
> størrelse på gårdhundene. Jeg synes at han har et rigtigt godt hoved og en
> flot ørestilling.

Igen tak for de pæne ord, jeg sidder her og bliver så glad, det er så rart
at høre andre også synes han er en smuk hund.

Har du nogen billeder af din(e) hund(e) jeg må se?

Mange hilsner fra

Bolette

Fra : Jytte

Dato : 05-09-03 21:15

Bolette Nielsen wrote:
> "Jytte" <vingekatten@mail.dk> skrev i en meddelelse
>

> Har du nogen billeder af din(e) hund(e) jeg må se?
>
> Mange hilsner fra
>
> Bolette

Hej Bolette.

Du kan se min hjemmeside http://home19.inet.tele.dk/vingekatten under hunde
kan du se vores smukke Celia.

Her er et link til de østrigske pinschere i Østrig
http://berg.heim.at/kaprun/431514

Der er mange forskellige typer, men den har visse ligheder med gårdhunden,
bl.a. det pæreformede hoved, dværgpinscheren har et kileformet hoved og mere
ovale ribben.

mange hilsener
Jytte

Fra : Battlefield´s

Dato : 05-09-03 21:29

> [...]
> bl.a. det pæreformede hoved, dværgpinscheren har et kileformet hoved og

Hej Jytte
Ja, det er netop sådan en rød Dværgpincher de har fået, altså bare en dreng
)
Hedder det i øvrigt rød?
Hilsen Vibeke

---

Fra : Jytte

Dato : 05-09-03 21:35

Battlefield´s wrote:
> Ja, det er netop sådan en rød Dværgpincher de har fået, altså bare en
> dreng )
> Hedder det i øvrigt rød?
> Hilsen Vibeke

Hej Vibeke.

Ja farven hedder rød og efter min mening er det en smuk hund. Den moderne
dværgpinscher ser helt anderledes ud end de gjorde i min barndom.
Nu må vi håbe at de to drenge kan forliges med hinanden.

hilsen
Jytte

Fra : Bolette Nielsen

Dato : 05-09-03 22:08

"Jytte" <vingekatten@mail.dk> skrev i en meddelelse

Hej igen igen igen Jytte *fnis*

> Du kan se min hjemmeside http://home19.inet.tele.dk/vingekatten under
hunde
> kan du se vores smukke Celia.

Nååå hvor er hun skøn, og jeg vil give dig ret, hun er meget smuk.

Jeg er nu også ret vild med jeres Gusse, elsker nemlig collie hunde ( min
mormor og morfar haved collie hunde dengang jeg var barn, så de står som
noget positivt for mig ).

> Her er et link til de østrigske pinschere i Østrig
> http://berg.heim.at/kaprun/431514

Ja, de ligner meget en gårdhund, men noget højre synes jeg det ser ud til,
ved du hvor høje de normalt er?

mange hilsner fra

Bolette

Fra : Jytte

Dato : 05-09-03 22:14

Bolette Nielsen wrote:
> "Jytte" <vingekatten@mail.dk> skrev i en meddelelse
>

> Ja, de ligner meget en gårdhund, men noget højre synes jeg det ser ud
> [...]

Hej Bolette igen.

Tak for de pæne ord om Sille og Gusse.

Standarden for østrigsk pinscher siger fra 35 til 50cm i skulderhøjde. De
fleste ligger mellem 40 og 50. Så de er noget større end gårdhundene. Men de
er meget forskellige også pelsmæssigt. Lige fra helt kort hår som
gårdhundene til langstockhårede lidt lige som en golden retriever. Den
ideellle pels er kortstockhår som en schæferhund.

Østrigeren er også en gårdhund. Den var først og fremmest vagt- og
rottehund, men skulle også hjælpe med at drive kvæget hjem. Og hvad der var
meget vigtigt, den måtte ikke strejfe. Den hund der lod hus og gård i
stikken levede ikke længe.
Østrigeren er meget knyttet til sin ejer, men mistroisk over for fremmede og
den er uomgængelig for andre hunde.

Det var lidt om den østrigske pinscher.

Mange hilsener
Jytte

Fra : Battlefield´s

Dato : 04-09-03 10:53

> [...]
hårdt,
> men det er ikke ment så slemt .
>
> Håber han løser problemet, så han kan beholde begge hunde.

Jeg vil tro at han har haft dværgpincheren i ca. en måned. Jeg ser dem
næsten hver dag i haven og der ser de da ud til at enes fint (i hvert fald
er de enige om at vi skal skældes ud ))
Men jeg fik ikke spurgt ham om det var i særlige situationer at de ikke
kunne enes.
Hilsen og tak for svarene!
Vibeke

---

Fra : Benny Mortensen

Dato : 05-09-03 18:46

Hej Battlefield

Først skal han da lige finde ud af, om de slås, eller om de leger. Men når
han har haft dem så længe, tror jeg mere på leg og godmodige styrkeprøver,
end på egentlig kamp.

M.V.H.....Benny..