CVSUP fungere stadigt ikke ved mig
Fra : John

Dato : 03-09-03 10:53

Hej.

Jeg har tidligere meldt mit problem med, at jeg ikke kan opdatere min
FreeBSD (v5.0). Jeg får (stadigt) følgende fejl:

===> gnu/usr.bin/tar
rm -f tar addext.o argmatch.o backupfile.o basename.o dirname.o error.o
exclude.o full-write.o getdate.o getline.o getopt.o getopt1.o getstr.o
hash.o human.o mktime.o modechange.o prepargs.o print-copyr.o quotearg.o
safe-read.o save-cwd.o savedir.o unicodeio.o xgetcwd.o xmalloc.o xstrdup.o
xstrtoul.o xstrtoumax.o buffer.o compare.o create.o delete.o extract.o
incremen.o list.o mangle.o misc.o names.o rtapelib.o tar.o update.o tar.1.gz
tar.1.cat.gz
rm: tar: is a directory
*** Error code 1

Stop in /usr/src/gnu/usr.bin/tar.
[...]

Jeg køre følgende (og får så denne ovenstående fejl):
/usr/local/bin/cvsup -g -L 2 -z /etc/cvsupfile
cd /usr/src/
make buildworld

Min /etc/cvsupfile ser sådan her ud:

$FreeBSD: src/share/examples/cvsup/cvs-supfile,v 1.36 2003/03/04 19:02:27
peter Exp $
#
*default host=cvsup.dk.FreeBSD.org
*default base=/usr
*default prefix=/usr
*default release=cvs
*default delete use-rel-suffix
*default compress

#src-all
#doc-all
cvsroot-all

#ports-all
ports-base
ports-archivers
ports-astro
ports-audio
ports-benchmarks
ports-biology
ports-cad
#ports-chinese
ports-comms
ports-converters
ports-databases
ports-deskutils
ports-devel
ports-editors
ports-emulators
#ports-finance
#ports-french
ports-ftp
#ports-games
#ports-german
ports-graphics
#ports-hebrew
#ports-hungarian
ports-irc
#ports-japanese
#ports-java
#ports-korean
ports-lang
ports-mail
ports-math
#ports-mbone
ports-misc
ports-multimedia
ports-net
ports-news
#ports-palm
#ports-picobsd
#ports-portuguese
ports-print
#ports-russian
ports-science
ports-security
ports-shells
ports-sysutils
ports-textproc
#ports-ukrainian
#ports-vietnamese
ports-www
#ports-x11
#ports-x11-clocks
#ports-x11-fm
#ports-x11-fonts
#ports-x11-servers
#ports-x11-toolkits
#ports-x11-wm

Hvorfor virker det mon ikke? Der må jo være et eller andet ved mit system.
Allerførst troede jeg, at det var FreeBSD som havde et problem med deres
site eller lignende (har de af og til så det forhindre at man kan opdatere),
men nu har fejlen været der konserkvent igennem længere tid.

Mvh.
John

Fra : Erwin Lansing

Dato : 03-09-03 12:17

In article <3f55ba14$0$13266$edfadb0f@dread15.news.tele.dk>, John wrote:
> Hej.

[snip]
> Min /etc/cvsupfile ser sådan her ud:
>
> $FreeBSD: src/share/examples/cvsup/cvs-supfile,v 1.36 2003/03/04 19:02:27
> [...]
[snip]

Du henter kun cvsroot og en del af portstræet, men ingen source.
Prøv at bruge src-all i stedet for cvsroot-all

--
Erwin Lansing, FreeBSD ports monkey - abe.fnidder.dk

Fra : John

Dato : 03-09-03 12:41

> Du henter kun cvsroot og en del af portstræet, men ingen source.

Korrekt.

> Prøv at bruge src-all i stedet for cvsroot-all

Det er jo ikke derfor det ikke fungere Jeg vælger kun at opdatere ports
(så jeg kan se at det fungere), så jeg ikke skal vente på at den henter alt
source også. Det giver samme resultat, hvis jeg enabler *src-all i
cvsupfile.

John

Fra : jt@thoestesen.invali~

Dato : 03-09-03 16:49

John <spam@snudske.dk> wrote:

> Det giver samme resultat, hvis jeg enabler *src-all i cvsupfile.

Prøv at hente hele sourcen igen - Altså slet alt i /usr/src og /usr/obj,
kør cvsup (med src-all) og så make buildworld

--
Thø

Fra : John

Dato : 04-09-03 14:27

> Prøv at hente hele sourcen igen - Altså slet alt i /usr/src og /usr/obj,
> kør cvsup (med src-all) og så make buildworld

Ved "cd /usr/src/" og "make buildworld" skriver den blot "make: don't know
how to make buildworld. Stop". Er der ændret i måden hvorpå FreeBSD v5 skal
opdateres fremfor v4?

John

Fra : jt@thoestesen.invali~

Dato : 04-09-03 16:18

John <spam@snudske.dk> wrote:

> Ved "cd /usr/src/" og "make buildworld" skriver den blot "make: don't know
> how to make buildworld. Stop". Er der ?ndret i m?den hvorp? FreeBSD v5 skal
> opdateres fremfor v4?

Nææh, ikke på det punkt i hvert fald...

Det lyder som om du mangler noget source, ligger filerne Makefile.inc1
og Makefile i /usr/src ?

Ellers skal du nok kigge noget mere på din cvsup... - Du skrev du vel
ikke *src-all i cvsupfile. (Det er kun *default-linjerne der skal starte
med *)

--
Thø

Fra : John

Dato : 04-09-03 17:48

> Det lyder som om du mangler noget source, ligger filerne Makefile.inc1
> og Makefile i /usr/src ?

Der ligger "Makefile,v" og "Makefile.inc1,v". Hvad ",v" betyder aner jeg
ikke. Måske kunne jeg omdøbe de to Makefiler men der er en masse andre filer
også, som hedder noget med ,v.

> Ellers skal du nok kigge noget mere på din cvsup... - Du skrev du vel
> ikke *src-all i cvsupfile. (Det er kun *default-linjerne der skal starte
> med *)

Det ér også uden * i /etc/cvsupfile (det var en fejl at * kom med). Det er
kun alle defaults der er * ud foran.

John

Fra : jt@thoestesen.invali~

Dato : 04-09-03 18:24

John <spam@snudske.dk> wrote:

> Der ligger "Makefile,v" og "Makefile.inc1,v". Hvad ",v" betyder aner jeg
> ikke.

Hmmm, det betyder at det du har hentet er selve cvs-repository - Altså
oplysninger om hvilke ændringer der er sket hvornår mm.

Dvs. der mangler nok *default tag=XXXX i din cvsupfile, hvor du angiver
hvilken version af filerne du vil have.

Her er min cvsupfile i sin fulde længde:

*default host=cvsup.dk.FreeBSD.org
*default base=/usr/local/etc/cvsup
*default prefix=/usr
*default release=cvs
*default tag=RELENG_5_1
*default delete use-rel-suffix
src-all

*default tag=.
ports-all

--
Thø

Fra : John

Dato : 04-09-03 21:30

> *default base=/usr/local/etc/cvsup

Denne havde jeg til /usr

> *default tag=RELENG_5_1
> *default tag=.

Hvorfor 2 tags?

Jeg havde også "cvsroot-all" (slettet nu). Måske var det dén der gjorde, at
jeg fik ,v filer?

Nå, men nu er den ved at opdatere og så vender jeg tilbage, hvis den går død
igen Tak.

John

Fra : Ukendt

Dato : 04-09-03 22:26

John wrote:
> Hvorfor 2 tags?

Det første specificerer hvilken FBSD der følges (version,
current/stable/release). Her 5.1. Den næste specificerer hvad der skal
hentes ifht. ports. Svjv er det lidt omsonst da der kun eksisterer een
"ports" :) Men sådan er det nu engang...

Under alle omstændigheder bør man splitte ports og source til 2 cvs-filer.
Det giver ingen mening at hente fx. ports hvis man blot vil opdatere
source..Det belaster ikke blot din egen process, men belster også FBSD's cvs
servere unødigt.

--
TH

Fra : John

Dato : 05-09-03 11:30

Så fik jeg opdateret uden problemer, men det ser ud til, at det nu er
CURRENT istedet for RELEASE?
"FreeBSD 5.1-CURRENT (GENERIC)"

Tidligere på FreeBSD v4.x skrev den "-RELEASE"? Er det den forkerte version
jeg opdatere til (jeg vil jo helst have RELEASE og ikke alt nyt knapt så
godt testet software).

John

Fra : Ukendt

Dato : 05-09-03 11:31

John wrote:
> Så fik jeg opdateret uden problemer, men det ser ud til, at det nu er
> CURRENT istedet for RELEASE?
> "FreeBSD 5.1-CURRENT (GENERIC)"

Der findes ikke en "release" af 5.1 endnu.
Den nyeste rigtige "release" af FBSD er 4.8 (4.9 meget tæt på).

--
TH

---

Fra : Erwin Lansing

Dato : 05-09-03 12:24

In article <3f5865f5$0$48899$edfadb0f@dtext02.news.tele.dk>, TH wrote:

> Der findes ikke en "release" af 5.1 endnu.
> Den nyeste rigtige "release" af FBSD er 4.8 (4.9 meget tæt på).

5.1-RELEASE cd'er ligger ellers fint her ved siden af mig.

*default release=cvs tag=RELENG_5_1

--
Erwin Lansing, FreeBSD ports monkey - abe.fnidder.dk

Fra : Ukendt

Dato : 05-09-03 17:11

Erwin Lansing wrote:
> 5.1-RELEASE cd'er ligger ellers fint her ved siden af mig.
>
> *default release=cvs tag=RELENG_5_1

Nope...ikke som ægte release. Det er ordkløveri og dårlig tagging i høj grad
udsprunget fra FBSD selv. De kalder 5.1 for en "new technology release" og
opretter "RELENG_5_1"...Så kan man tænke over det :)
Det er vigtigt at bemærke at dette IKKE er hvad man indtil nu har forstået
som "release". Der er ingen 5.1 udgivelse som er klar til at operere i en
produktion af en slags.

Den seneste "produktion release" er 4.8.

--
TH

---

Fra : Adam Sjøgren

Dato : 05-09-03 17:48

On Fri, 5 Sep 2003 18:11:11 +0200, TH wrote:

> Nope...ikke som ægte release. Det er ordkløveri og dårlig tagging i
> høj grad udsprunget fra FBSD selv. De kalder 5.1 for en "new
> technology release" og opretter "RELENG_5_1"...

Nå ja, så længe de ikke forkorter det med dobbeltkonfekt og siger
NT Technology...

--
"I happen to be a Swede myself" Adam Sjøgren
asjo@koldfront.dk