Anslagsenergi??
Fra : Mars

Dato : 03-09-03 10:35

Er der nogle af jer derude der ligger inde med en formel hvorved jeg kan
regne anslagsenergien ud ???

kuglevægt og fart må vel være nok ??!!

/Ms

Fra : Nielsen \( Stensgaar~

Dato : 03-09-03 10:55

Det kan udregnes ved .

E = 1/2 masse ( Vægt ) x Hastighed x 2

Eksempel

Kuglevægt : 9,7 gram = 0,0097 kg
Hastighed: 750M/sek
E = 1/2 x 0,0097 x 750 x 750 = 2728 Joule ( 278 Kgm )

Hilsen ...Claus

Fra : Erik Prestmo

Dato : 03-09-03 17:26

feil i formelen din, men utregningen ser allikevel til å stemme!

--
ErikP

Ladebokens hjemmesider:
http://ladeboken.tripod.com/index.htm
Spesialfeltprogrammet:
http://spesialfelt.tripod.com/index.htm
Nielsen ( Stensgaard ) <Claus@mail.dk> skrev i

Fra : Claus Espeholt

Dato : 03-09-03 21:13

Ja formlen er: E = ½ masse x hastighed x hastighed
Hilsen .... Claus

Fra : Erik Prestmo

Dato : 03-09-03 17:26

Kulevekt x fart gir deg STØTET eller MOMENTET

Kulevekt (grains) x Fart x Fart (fot/sek) / 450240 = Anslagsenergi i
amerikanske enheter.

Det er lettere å bruke amerikanske enheter, alltid, fordi det er *det* som
er standard.....

Det løper ellers en STOR diskusjon, feks over i USA om hva det egentlig er
som dreper viltet.

Jaktbyråkratene i skandinavia later til å tro det er 100% sikker at det er
energien.

Det er tvilsomt, det må i så fall være tale om den lille delen av energien
som er forbrukt på et letalt punkt i dyrekroppen......

Vanskelig og usikker materie å uttale seg 100% sikkert om.........

--

Mars <no@name.com> skrev i

Fra : Mars

Dato : 04-09-03 15:22