mount-problemer - /home er væk!
Fra : larsg

Dato : 03-09-03 09:46

Jeg har et vildt fucked up problem. Da jeg startede min computer her til
morgen, så brokkede mit netkort sig: Jeg har Stofanet og nogle få gange
siger mit netkort et eller andet med "interrupt..." og kommer ikke videre,
nå men da jeg ikke kunne bruge tastaturet til at genstarte med, så
måtte jeg tage strømmen. Da jeg så starter den igen siger den
selvfølgelig at disken ikke blev unmounted rigtig og laver et tjek. Jeg
går så på toile <larsg> ttet, så jeg ser ikke hvad den siger til den,
men da jeg kommer tilbage, er den ved at start gnome, men siger at
/home/larsg/ ikke findes!?! OK, /root findes og jeg logger ind, og så vil
jeg lige se på /etc, men så siger mc: File mtab exists but can not be
stat-ed: Input/output error. Og nu bliver jeg først for alvor bekymret.
Er der nogle, som kan hjælpe her?

Jeg kører Debian 3.0 med kernel 2.4 og gnome2.2...

Fra : Heine Laursen

Dato : 03-09-03 10:44

larsg <larsg@1000fryd.dk> wrote in

> [...]
> først for alvor bekymret. Er der nogle, som kan hjælpe her?
>
> Jeg kører Debian 3.0 med kernel 2.4 og gnome2.2...

Start op i singel user mode
med lilo: hernelnavn 1
eller start op i rescue mode på cd / disketter
Lilo prompt:rescue root=/dev/<hdd>

Så køre du en fsck på alle partioner du har. De må ikke være mountet!

Dette burte løse dit problem

Heine Laursen