Borland C++ Builder og MySQL
Fra : Frank N

Dato : 03-09-03 09:27

Hejsa,

Er der nogen her på listen der har fået Borland's C++ til at fungere med
MySQL? Jeg kender til problemet med libmysql.dll og dbExpress (og har også
fået løst det), men jeg ønsker ikke at benytte Borlands database
komponenter.

Jeg har derfor forsøgt mig med MySQL++ hentet fra www.mysql.com og kan også
sagtens få det compilet i alm. C i en konsol og på Linux, men ikke under
Borlands C++ Builder til Windows.

Jeg har lavet et lille program hvor jeg includer sqlplus/mysql++.h og blot
kører en mysql_init, men uanset hvordan jeg forsøger, bliver den ved med at
skrive "Unresolved external '_mysql_init' referenced from ... unit1.obj"

Jeg er relativt ny inden for C++, men har programmeret C, Pascal, Delphi,
Perl, PHP etc. i mange år.

Mvh Frank

Fra : Ivan Johansen

Dato : 03-09-03 10:59

Frank N wrote:
> [...]
> skrive "Unresolved external '_mysql_init' referenced from ... unit1.obj"

Har du hentet den version der hedder "MySQL++ 1.7.9 for Borland C++ 6.*
for Windows"? Da der ikke er noget der hedder Borland C++ 6 går jeg ud
fra at der menes C++ Builder 6.

Hvis du siger at det virker i C men ikke i C++, tyder det på at der
mangler en extern "C" i headerfilen. Prøv eventuelt selv at tilføje det:
extern "C"
{
//Header filens indhold
}

Ivan Johansen

Fra : Frank N

Dato : 03-09-03 11:31

> Har du hentet den version der hedder "MySQL++ 1.7.9 for Borland C++ 6.*
> for Windows"? Da der ikke er noget der hedder Borland C++ 6 går jeg ud
> fra at der menes C++ Builder 6.

Jep, det er den jeg har hentet.

> Hvis du siger at det virker i C men ikke i C++, tyder det på at der
> mangler en extern "C" i headerfilen. Prøv eventuelt selv at tilføje det:
> [...]

Går ud fra at du mener i "mysql++.h", og hvis jeg gør det, får jeg fejlen
"Templates and overloaded operators cannot have C linkage" i _mbstate.h
filen...

Mvh Frank

Fra : Ivan Johansen

Dato : 03-09-03 13:21

Frank N wrote:
> Går ud fra at du mener i "mysql++.h", og hvis jeg gør det, får jeg fejlen
> "Templates and overloaded operators cannot have C linkage" i _mbstate.h
> filen...
Da du skrev at du havde compilet med C gik jeg ud fra at det var en C
header fil, hvilket det åbenbart ikke er. Jeg forstår ikke hvordan du
har kunne compile den i C.

Er du sikker på at du har tilføjet libmysql.lib eller mysqlplus.lib til
projektfilen og at det er den rigtige version (debug/release)?

Har du prøvet at compile nogen af de eksempler der følger med?

Er det det for øvrigt version 6 af C++ Builder du bruger?

Ivan Johansen

Fra : Frank N

Dato : 05-09-03 10:53

> Er du sikker på at du har tilføjet libmysql.lib eller mysqlplus.lib til
> projektfilen og at det er den rigtige version (debug/release)?

Jeg har en "ny" version af libmysql.lib, men jeg er ikke sikker på at den er
tilføjet til projektfilen. Hvordan gør jeg det?

> Har du prøvet at compile nogen af de eksempler der følger med?

Ja, men de compiler kun i consol-mode. Virker ikke i selve builderen.

> Er det det for øvrigt version 6 af C++ Builder du bruger?

Jep.

Mvh Frank

Fra : Ivan Johansen

Dato : 05-09-03 14:50

Frank N wrote:
> Jeg har en "ny" version af libmysql.lib, men jeg er ikke sikker på at den er
> tilføjet til projektfilen. Hvordan gør jeg det?
Den skal kunne ses i Project Manger. Den tilføjes ved at vælge
"Project|Add to Project...".

> Ja, men de compiler kun i consol-mode. Virker ikke i selve builderen.

Jeg er ikke sikker på hvad du mener med "selve builderen". Det burde
ikke gøre nogen forskel om du compiler fra IDE'en eller fra en
kommandopromt.

Ivan Johansen