Vandhul?
Fra : Storr

Dato : 03-09-03 09:17

Vi har et eller to steder hvor jeg meget gerne vil have et vandhul - også
gerne et stort et som virkelig kan tiltrække noget dyreliv og som er så dybt
at hundene også kan svømme i det.

Min problem er at jeg ikke har nogen ide om hvad sådan noget egentlig
koster.

Er der nogen som kan give mig en ide om hvad det koster at grave et vandhul
og hvor lang tid det tager? Hvordan får man det gjort billigst?

Er det startomkostningerne som er dyre eller er det timeprisen? Hvad skal
jeg regne med at det koster at lave f.eks. et 200 m2, 500 m2 eller et 1000
m2 stort vandhul?
Hvor dybt skal`/bør det være?

Hvem får man egentlig til at lave sådan noget?

(Jeg ved godt at man skal tilladelse i amtet, men det tror jeg ikke er noget
problem, der er faktisk også et sted hvor der idag gror en del dunhammere,
så der har sikkert været et mosehul engang og et andet sted er der altid
meget sumpet)

Mange hilsener
Anne-Mette
http://vovve.net/kirill

Fra : Storr

Dato : 03-09-03 09:20

Glemte at fortælle at vi bor på Midtsjælland.

Anne-Mette

Fra : Torben F@rum

Dato : 03-09-03 12:27

"Storr" <kirill@email.dk> skrev i en meddelelse
> [...]
> så der har sikkert været et mosehul engang og et andet sted er der altid

Nu kender jeg ikke prisniveauet i østdanmark, men her i det nordjyske koster
et fornuftigt vandhul fra 5-25.000
Det billigste er hvor det kan laves med rendegraver eller gummiged og hvor
den opgravede jord kan placeres umiddelbart omkring søen, det dyre er hvor
det kræver en bæltemaskine som skal flyttes med blokvogn og hvor det
opgravede jord skal flyttes / køres.

Typisk kan man få et godt tilbud, hvis entrepreneuren selv kan planlægge
tidspunktet for udgravningen.
Hvis det er mose er det ikke sikkert du kan "nøjes" med en rendegraver, og
en gummiged vil være fuldstændigt udelukket.

Du kan evt. kontakte 2-3 entrepreneurer og høre hvor meget hul du får for
f.eks. 5.000
Det har tidligere være muligt at få tilskud til etablering af vandhuller,
hvis der er biologiske forhold der taler herfor, så jeg vil anbefale at du
undersøger det inden du starter (hos dit amt)

Torben Farum