QOS i boligforeningsnet
Fra : Towli

Dato : 03-09-03 09:25

Hej gruppe

Jeg sidder med stor interesse og læser nedenstående indlæg om
boligforeningsnet (vi skal selv have "fundet ud af noget" i vores
Andelsboligforening på 64 lejemål).
Der bor mange unge mennesker i vores ejendom der allerede har adsl og jeg
kunne sagtens forestille mig at p2p kan komme til at udgøre et problem på et
kommende fællesnet.
Kan vi selv styre prioriteringen af trafikken i ejendommen inden den kommer
ud på fiberet i vejen? Hvordan gøres det? Er det med managed lag3 switche
via Vlan eller hvordan i alverden gør man det rent teknisk (og kræver det
ikke en dedikeret netværkshaj for at kunne få det til at fungere ?)
Kan en kommende udbyder som f.eks. kabelnettet lave prioriteringen ? Hvordan
gør de det og har man selv indflydelse på prioriteringen af trafikken?
En anden ting jeg ikke helt kan se ud af nedenstående indlæg er om man, igen
f.eks hos Kabelnettet, kan få en offentlig ip adresse pr. bruger, eller man
typisk bare har 1 på ydersiden af en router og så et privat netværk inde
bagved?

1000 tak for svar på ovenstående.

/Jan

Fra : Enforcer

Dato : 03-09-03 18:54

On Wed, 3 Sep 2003 10:25:19 +0200, "Towli" <towli@(fjernes)oldboyz.dk>
wrote:

> [...]
>via Vlan eller hvordan i alverden gør man det rent teknisk (og kræver det
>ikke en dedikeret netværkshaj for at kunne få det til at fungere ?)

Nu er jeg ikke netværkshaj, men sådan som jeg har forstået det, kan L3
switchen ikke prioritere f.eks. Mail, FTP og HTTP trafik ud fra typen
af datastrømmen. Den gør det ud fra portnumre.

F.eks. HTTP på port 80, FTP på port 20 mv. Det er for så vidt OK, da
man så kan sige hvilke porte der skal prioriteres. Det løser en del
af problemet.

Men det kræver ikke ret meget af en bruger at flytte trafikken i
f.eks. Kazzar eller andre fildelingsprogrammer over på en anden port,
og så er du lige vidt......

Der findes forskelligt hardware, som kan klare problemet. Jeg kigger i
øjeblikket på et produkt kaldet Netenforcer, se http://www.allot.com

Men det vil sikkert kræve en del at styre det, selvom man har software
til det. Alternativt kan man sætte en max hastighed på hver brugers
port i switchen, ligesom ADSL udbydere mv. gør det i routeren.

På den måde vil "misbrugere" ikke kunne suge hele båndbredden. Men det
kan modsat betyde, at der er ledig kapacitet i perioder på
forbindelsen.

> [...]
>typisk bare har 1 på ydersiden af en router og så et privat netværk inde

Der er nogle udbydere som kan tilbyde dette, f.eks. kabelnettet. Nogle
vil så påstå, at de gør det fordi, de har oversolgt båndbredden i
deres produkter....

www.bryggenet.dk har valgt selv at implementere det, fordi de har
store problemer med "misbrugere". Læs evt. på deres forum.

Såfremt der er andre løsninger, er jeg meget interesseret i høre om
det (linux kan vis lave et eller andet).

Mvh.

Enforcer

Fra : Hans Joergensen

Dato : 04-09-03 14:05

Enforcer wrote:
> Såfremt der er andre løsninger, er jeg meget interesseret i høre om
> det (linux kan vis lave et eller andet).

Man kommer langt med Linux Advanced Routing & Traffic Control
HOWTO: http://lartc.org/

Et godt sted at starte er Wonder Shaper-scriptet:
http://lartc.org/wondershaper/

Jeg bruger selv en let tilpasset udgave, og det virker faktisk
rigtig godt.
(dog er det kun et lille hjemmenetværk, men alligevel:)

// Hans
--
Leveret af http://enterprise-server.dk

Fra : Peder Vendelbo Mikke~

Dato : 07-09-03 03:48

Enforcer skrev:

> Der findes forskelligt hardware, som kan klare problemet. Jeg kigger
> i øjeblikket på et produkt kaldet Netenforcer, se
> http://www.allot.com

Hvis den ikke er opgraderet til 4.2.4, er det nok en god ide at gøre
det (hvis du har mulighed for det). Læs i øvrigt:

GUI er desværre stadigvæk lige grimt som det altid har været og det
kan stadigvæk ikke køre rigtigt på en skærm med en højere opløsning end
1027x768 (grafikken duer f.eks. ikke i The Traffic Cop). Fejlen er ik-
ke rettet i seneste udgave af softwaren (4.3.2)

Fra : Enforcer

Dato : 08-09-03 18:24

On Sun, 7 Sep 2003 04:47:56 +0200, "Peder Vendelbo Mikkelsen"
<pedervm@myrealbox.com> wrote:

>Hvis den ikke er opgraderet til 4.2.4, er det nok en god ide at gøre
>det (hvis du har mulighed for det). Læs i øvrigt:

Hvordan er jeres erfaringer med produktet?

Vi har ikke implementeret det, men er blot på udkig efter løsninger.

Hvad koster dyret egentlig?

Mvh.

Enforcer

Fra : Peder Vendelbo Mikke~

Dato : 09-09-03 20:55

Enforcer skrev:

> Hvordan er jeres erfaringer med produktet?

Da vi så på den, var den ikke ret imponerende. Til gengæld var den let
at opgradere, man købte blot en ny større boks og kastede den gamle
model i hovedet på en bruger (det er jo så ikke nødvendigvis en dår-
lig ting, kassen var bygget ret robust).

Leverandøren fik den tilbage og blev bedt om at komme tilbage med noget
bedre, han har ikke været der endnu (muligvis fordi vi var lidt bramfri
i vores manglende begejstring. Nåja, jeg er tekniker og ikke projekt-
leder, så hvorfor skulle jeg pakke min manglende begejstring ind i "Vi
kontakter dig"?).

Min erfaring ligger mere end 1 år tilbage, så jeg kan ikke huske det
specifikke (bortset fra at GUI ikke kunne klare mere end 1024x768, det
grinte vi af i lang tid).

> Hvad koster dyret egentlig?

Det kommer an på kundesegmentet og behovet, så vidt jeg har forstået.

Vi skulle bruge den til skolebørn og blev derfor præsenteret for en
"Special price for you, my friend".

Fra : kc

Dato : 05-09-03 21:26

Trafikprioritering er et must - det kan man ikke komme uden om, medmindre
man overdimensionerer internetforbindelsen, hvilket koster... og så vil man
ofte være bedst tjent med individuelle ADSL-løsninger/kabelmodem-løsninger!!

Mérprisen pr. 1Mbit/s-udvidelse ligger formenlig på 1000-1500 kr./måned, så
det er med at klare sig med så lidt som muligt.

Det er derfor vigtigt at gøre brugerne klart, at kapacitet og udnyttelse af
båndbredde koster. Dernæst er det en god idé at tage en generel diskussion,
hvor man bestemmer sig for, hvad nettet må/skal bruges til, og hvor
solidarisk man vil være om betalingen af mér-forbrug. Heriblandt skal der
tages stilling til, hvordan man takler storforbrugere/misbrugere. Groft sag
kan man spørge, om folk vil betale andre folks telefonregning, når de
overskrider eksempelvis 500 kr./måned (svarende til ½ Mbit-linje).

Selv er jeg en stærk tilhænger af downloadgrænser (helt med vægtede
tidsrum), alternativ forbrugsbetaling (selv symbolsk betaling vil ramme
storforbrugere hårdt). Det skyldes, at godt nok belaster P2P-trafik meget,
men det samme gælder for mange andre internetservices, såsom fx. streaming
af video, voice/video-chat, spil, X.-box LIVE! m.v. Disse tunge services må
forventes udvidet kraftigt i løbet af 1-2 år - tænk bare på hvor tungere
almindelige websider er blevet....Herudover har jeg endnu ikke set en
løsning, som effektivt kan nedprioritere eksempelvis P2P uden samtidigt at
nedprioritere anden trafik (fx. nyhedsgrupper). Derimod har jeg hørt, at
flere universiteter har givet op overfor P2P. Under alle omstændigheder
kræver sådanne løsninger professionel tilretning/ekspertice, og så kan man
spørge om man ikke hellere vil bruge de penge på udvidelser af kapaciteten!

Med downloadgrænser undgår man også at skulle ind i mere eller mindre
"politiske" beslutninger omkring udnyttelsen af nettet og tæt overvågning af
brugeren.

Downloadgrænser kræver dog, at udstyret er tilrettet hertil teknisk. Enten
kræver det således at man etablerer en proxyserver med godkendelsesprocedure
(se www.odense.kollegienet.dk) eller at ens enheder kan udføre kontrol helt
ud på den enkelte lejlighed (switch-portniveau) - check af ip-adresser.

Nu til noget lidt mere konkret....

Proxyserverløsningen kan jeg ikke anbefale, når I ikke er flere (bl.a. fordi
den ikke er helt let - hverken for administratorer eller for brugerne og
heller ikke fungerer 100% med alle programmer).

64 lejligheder er ikke ret mange, men alligvel en del.

Havde I været færre havde det måske kunnet lade sig gøre, idet folk i små
grupper normalt er bedre til at holde selvjustits - man tænker nok mere på
naboen end på naboens nabo.

Mine anbefalinger vil derfor være:

ENTEN

Bliv flere - slå jer sammen med naboejendommen eller lignende ELLER

Lad internetudbyderen stå for det hele og bestil en løsning som ikke er
flatrate, men er baseret på inviduel forbrugsafregning i lighed med det vi
kender fra telefon, varm, el m.v. (se fx. www.jay.net under
boligforeninger - uden at jeg dog vil anbefale JAYNET!!!!!!). Så er
udbyderen jo også interesseret i, at nettet virker så godt som muligt, idet
udbyderen ellers går glip af indtægter.

Selv er jeg tidligere bruger og netværksgruppemedlem under bolignet-aarhus,
der har ca. 8000 brugere, der deles om to fælles internetlinjer.

I over 1½ år blev forskellige prioriteringsforsøg gennemført, men det er
endnu ikke lykkes at finde en løsning (bl.a. Allots NetEnforcer forsøgt),
hvilket har resulteret i, at nettet faktisk kun er anvendeligt til alm. surf
og check af mail samt intern trafik blandet nettets 8000 brugere.

Fra : Towli

Dato : 06-09-03 12:22

1000 tak for jeres svar ! ! !
I er søde!

/Jan

Fra : Enforcer

Dato : 08-09-03 18:46

On Fri, 5 Sep 2003 22:26:02 +0200, "kc" <a@a.invalid> wrote:

> [...]
>hvilket har resulteret i, at nettet faktisk kun er anvendeligt til alm. surf
>og check af mail samt intern trafik blandet nettets 8000 brugere.

Okay, så den løsning antager jeg I har opgivet.

Har i overvejet at begrænse "porthastigheden", som det kendes fra ADSL
og på Esenet i Esbjerg?

Mvh.

Enforcer

Fra : Oidipus

Dato : 12-09-03 20:31

"Enforcer" <hhi-fjern-@adslhome.dk> skrev i en meddelelse
> Har i overvejet at begrænse "porthastigheden", som det kendes fra ADSL
> og på Esenet i Esbjerg?

Hvilke porte er der begrænset hastighed på hos Esenet? har ikke oplevet
nogen endnu...?

> Mvh.
>
> Enforcer

- Pelle

Fra : Enforcer

Dato : 15-09-03 20:41

On Fri, 12 Sep 2003 21:30:50 +0200, "Oidipus" <noman@canenter.com>
wrote:

>"Enforcer" <hhi-fjern-@adslhome.dk> skrev i en meddelelse
>
>Hvilke porte er der begrænset hastighed på hos Esenet? har ikke oplevet
>nogen endnu...?

Nej, der er ikke nogen.

Når jeg skriver porthastigheden er det for esenettets vedkommende
kabelmodem'et jeg henviser til og routeren ved traditionelle adsl
løsninger.

Mvh.

Enforcer

Fra : Inge

Dato : 11-10-03 15:00

Oidipus <noman@canenter.com> skrev:

> [...]
>vn2e@4ax.com...
>
>Hvilke porte er der begrænset
>hastighed på hos Esenet? har ikke oplevet

Fra tid til anden er der nogle der skælder ud på
esenet - da jeg selv havde problemer blev jeg
hjulpet på bedste vis - med hensyn til hastighed -
det kan folk jo selv afgøre jo højere hastighed - jo
dyrere abonnement...

Fra : Jens

Dato : 08-09-03 22:08

"kc" <a@a.invalid> skrev i en meddelelse

> [...]
surf
> og check af mail samt intern trafik blandet nettets 8000 brugere.

Det må da kun bunde i forkert konfiguration af NetEnforcer boksen. Vores
net (NAL-NET.DK) er aldeles anvendeligt til temmelig mange formål, netop
fordi vi har en sådan boks installeret på vores 45 Mbit/s
Internetforbindelse.
Vi skruer jævnligt i boksen (og det er også det der skal til), for der sker
hele tiden ændringer i forbrug af forskellige services.
At vi har implementeret boksen betyder for os at de brugere der gerne vil
spille har flotte pingtider, og at dem der benytter P2P programmer (som
ofte bare passer sig selv i baggrunden), de også får lov at hente.
Surfning, FTP osv. går superstærkt, for der er ikke enkelte brugere der kan
sluge alt båndbredden.

Jeg kan kun anbefale NetEnforcer boksen til netværk hvor man vil prioritere
trafikken....

Jens

Som udtaler sig som sig selv, men er med i Dataudvalget i Næsby Antennelaug
i Odense (http://www.nal-net.dk)

Fra : Enforcer

Dato : 09-09-03 17:46

> [...]

>boligforeninger - uden at jeg dog vil anbefale JAYNET!!!!!!). Så er
>udbyderen jo også interesseret i, at nettet virker så godt som muligt, idet

Skal det forstås sådan, at du/i har dårlige erfaringer med denne
udbyder, eller at du/I blot ikke ønsker at fremhæve en bestemt
udbyder.

Mvh.

Enforcer

Fra : Peder Vendelbo Mikke~

Dato : 09-09-03 20:50

Enforcer skrev:

> Skal det forstås sådan, at du/i har dårlige erfaringer med denne
> udbyder, eller at du/I blot ikke ønsker at fremhæve en bestemt
> udbyder.

Jay.net er kendt for at hoste spammere, læs i .netmisbrug og eventuelt
de fejlpostede indlæg i .netikette.