En Amager ??
Fra : PM

Dato : 02-09-03 23:45

Er meget overrasket over, at en amagerbo, eller agerkaner bruger
betegnelsen, en amager.
Det ka ikke passe, jeg er vokset op som nabo på sjælandssiden og vi kaldte
dem amagerkanere.

Amagerkoner, Amagermænd. ok, men ikke en Amager, det svarer jo til en
København, en Christianshavn og så videre. I militæret havde vi et par
stykker fra den egn, de blev kaldt amagerbønder trods de var fra den
bymæssige del af Amager.
Mere interesaant er det, om man ka finde navnets oprindelse som fortoner sig
i tågerne.Selv har jeg den enkle teori, at Amager er sammensat af AM og
AGER, altså PÅ AGEREN / MARKEN

PM

Fra : Jørgen Grandt

Dato : 03-09-03 00:30

"PM" skrev blandt andet:

> Er meget overrasket over, at en amagerbo, eller agerkaner bruger
> betegnelsen, en amager.
> Det ka ikke passe, (...)

Ikke desto mindre er det den korrekte betegnelse for de øboere som
er beboere på øen Amager.

Jeg kan heller ikke lide ordet 'en amager', men den er desværre god nok.

--
Forbindtligst:
Jørgen Grandt / Mails til mig er minus 'men'

Fra : Poul Erik Jensen

Dato : 03-09-03 00:53

MsgID: <news:bj39a5$46p$2@sunsite.dk>
Jørgen Grandt <Unstable@ButOnCable.dk> skrev:

> Ikke desto mindre er det den korrekte betegnelse for de øboere som
> er beboere på øen Amager.
>
> Jeg kan heller ikke lide ordet 'en amager', men den er desværre god
> nok.

Det har jeg heller aldrig hørt - men det står altså i Nudansk Ordbog - men
er ikke at finde i RO?

Hvem er det der har sovet i timen?

NO skulle vel reflektere på det der de facto bruges - og det stemmer altså
ikke med indholdet. Amagerkaner er ganske vist også med i NO, men er nærmest
med som kuriosum, hvad der jo ikke svare helt til virkeligheden.

--
Poul Erik Jensen - jep@genealog.dk
www.genealog.dk - www.skolekammeraten.dk

Fra : Hugh Watkins

Dato : 03-09-03 05:53

Husk forskel immellum mundsprog og bogmål

Amagerkaner er mest brugt i taxien

Men også idag infødt amagerkamer er et minoritet

og amagerkansk sprog er ved at forsvindt

kun gamle sige "och" lige som sudsvensk

Det tales københavnsk over det hele

Hugh W
--

Im beginning to make a weB LOG every day

http://hughw36.blogspot.com/

www.genealogi.co.uk

Fra : Jørgen Grandt

Dato : 03-09-03 15:10

Poul Erik Jensen skrev bl.a.:

> Det har jeg heller aldrig hørt - men det står altså i Nudansk Ordbog - men
> er ikke at finde i RO?

Jovist er det så. Det står bogstavelig talt under Amager ...

Fra : Poul Erik Jensen

Dato : 04-09-03 00:05

MsgID: <news:bj4sqs$l9c$2@sunsite.dk>
Jørgen Grandt <Unstable@ButOnCable.dk> skrev:

> Jovist er det så. Det står bogstavelig talt under Amager ...

Undskyld, det er Politikens R&BO - hvilket jo er noget andet end RO.

Fra : B. Mathias Askholm

Dato : 03-09-03 08:30

PM" <ps98@teliamail.dk> wrote in message news:bj36gv$kgg$1@sunsite.dk
> betegnelsen, en amager.
> Det ka ikke passe, jeg er vokset op som nabo på sjælandssiden og vi kaldte
> dem amagerkanere.

Autoriteten ODS (Ordbog over det danske Sprog) har ordet med allerede i
første bind, trykt i 1918. Nogenlunde korrekt citeret lyder det: II Amager,
.... 1 beboer af øen Amager ...

Har selv set efter her bag min nakke. Og så har jeg været amagerkaner i mere
end 15 år.
Sidst jeg blev klippet var det hos frisøren i salonen Am`a der ligger på
Amarbroga´.

Vindskibelig hvislen

Børge Askholm

Fra : Jørgen Grandt

Dato : 03-09-03 15:06

B. Mathias Askholm skrev bl.a.:

> Sidst jeg blev klippet var det hos frisøren i salonen Am`a der ligger på
> Amarbroga´.

Amarbroga'? Er det fynsk eller hva'? På Amager har vi da vist aldrig kaldt en
gade for en ga'. Snarere for en gad'.

Fra : Thomas Thorsen

Dato : 03-09-03 18:55

Jørgen Grandt slrev_

> Amarbroga'? Er det fynsk eller hva'? På Amager har vi da vist aldrig
kaldt en
> gade for en ga'. Snarere for en gad'.

Udtalen [ga:], [ga:j] eller lignende ville du sikkert kunne have hørt
for 75-100 år siden hvor udviklingen [ð] > mellemting mellem [ð] og [j]
> [j] > svind - enten hele eller en del af vejen - var almindelig i den
jævne københavners mund (og naturligvis også de dengang bymæssigt
bebyggede dele af Sundbyerne. Det skulle ikke undre mig om den også har
eksisteret længere op i tiden.

TT

Fra : Peter Loumann

Dato : 03-09-03 20:28

On Wed, 3 Sep 2003 19:55:27 +0200, "Thomas Thorsen"
<usenet@thomasthorsen.dk> wrote:

>Udtalen [ga:], [ga:j] eller lignende ville du sikkert kunne have hørt
>for 75-100 år

Jeg kender [gæ:j] fra min barndom på de kanter for ½ årh. siden. Mine
forældre så ned på den.

--
hilsen pl
http://huse-i-naestved.dk

Fra : Jørgen Grandt

Dato : 03-09-03 22:27

Peter Loumann skrev:

> Jeg kender [gæ:j] fra min barndom på de kanter for ½ årh. siden. Mine
> forældre så ned på den.

Jeg vil bestemt ikke udelukke at nogen af mine legekammerater eller deres
forældre i Holmbladsgadekvarteret i 1950'erne sagde [gæ:j]. Men jeg tror
nok de fleste af os udtalte ordet gade - i hvert fald når det stod til sidst i et
gadenavn - med langt a og uden e.

(Ville godt have brugt lydskrift a la den elektroniske udgave af NDO, men
hvor ligger tegnene?)

Fra : B. Mathias Askholm

Dato : 04-09-03 07:55

"Jørgen Grandt" <Unstable@ButOnCable.dk> wrote in message

> Amarbroga'? Er det fynsk eller hva'? På Amager har vi da vist aldrig kaldt
en
> gade for en ga'. Snarere for en gad'.

Det skulle ikke undre mig om der er smuttet lidt fynsk ind i mit "sprow",
thi jeg var fynbo de første betydningsfulde 20 år af mit indholdsrige liv.
På den anden side var det er forsøg på at gengive udlændinges udtale (og
skriftlige formåen), og på den tredje så havde jeg i øret - jeg tror det var
Viggo Starckes - utale af Brega[e] - og det er immervæk højst 50 år siden
han sae sådan. Hvordan udtalen på Amar har været har jeg ingen anelse om,
desværre, al den stund jeg kun har boet her på lorteøen siden 1987.

Vindskibelig hvislen
Børge Askholm

"Sluttet sprog falde på plads oven på hoved"
Maskinel oversættelse af engelsk tekst.
"Ended language find place upon head"
Translation of text back to English. It was formerly translated by an
electroncal program.

Fra : Jørgen Grandt

Dato : 04-09-03 09:15

B. Mathias Askholm skrev blandt andet:

> (...) Hvordan udtalen på Amar har været har jeg ingen anelse om,
> desværre, al den stund jeg kun har boet her på lorteøen siden 1987.

Hov, hov! Kun *indfødte* amagerkanere har lov til at sige lorteø om Amager
- uden repressalier ...

Fra : B. Mathias Askholm

Dato : 05-09-03 08:34

> Hov, hov! Kun *indfødte* amagerkanere har lov til at sige lorteø om Amager
> - uden repressalier ...

Kan en dybfølt beden om undskyldning mon gøre det? Jeg skal tehvertefald
ALDRIG gøre det mere.

Vindskibelig hvislen

Børge Askholm

stort set altid øbo - først på Fyn (lissom Ambrosius Stub og H. C. Andersen
m.fl. - men som skrevet stod, de sidste 15-16 år amagerkaner.

Fra : Jørgen Grandt

Dato : 05-09-03 09:15

B. Mathias Askholm bedyrede:

> "Jørgen Grandt" <Unstable@ButOnCable.dk> wrote

> Kan en dybfølt beden om undskyldning mon gøre det? Jeg skal tehvertefald
> ALDRIG gøre det mere.

O.k., lad gå for denne gang.

Fra : Peter Weis

Dato : 05-09-03 09:08

"Jørgen Grandt" <Unstable@ButOnCable.dk> wrote:

> Hov, hov! Kun *indfødte* amagerkanere har lov til at sige lorteø om
Amager
> - uden repressalier ...

Så min gamle moster der flyttede dertil i 1936 og har boet der siden,
må altså ikke bruge udtrykket!
Det tager godt nok lang tid at blive accepteret i de små provinshuller

mvh
Peter

Fra : Jørgen Grandt

Dato : 05-09-03 10:12

Peter Weis skrev:

> Så min gamle moster der flyttede dertil i 1936 og har boet der siden,
> må altså ikke bruge udtrykket!
> Det tager godt nok lang tid at blive accepteret i de små provinshuller

Der kan vel og vist nok dispenseres hvis tilflyttere - som har boet på
Vores Ø i mere end 10.000 dage - kan godtgøre et følelsesmæssigt
tilhørsforhold til lokaliteten på niveau med vores.

Hils Moster.

Fra : Peter Weis

Dato : 05-09-03 12:16

> [...]

> Vores Ø i mere end 10.000 dage - kan godtgøre et følelsesmæssigt
> tilhørsforhold til lokaliteten på niveau med vores.

Seneste 55 år på samme adresse, det giver et følelsesm,æssigt
tilhørsforhold.

> Hils Moster.

Det vil jeg gøre ...
Da hun er sporbar via fælles efternavn, vil jeg lige - for ikke at
blive gjort arveløs - præcisere, at jeg på ingen måde forsøgte at
antyde, at hun kunne finde på at tage nævnte latrinære udtryk i sin
mund.

mvh
Peter

Fra : Niels Gjermandsen

Dato : 05-09-03 19:40

Hej Gruppe

"Peter Weis" <p.weis@email.dk> skrev i en meddelelse

> Amager
>
> Så min gamle moster der flyttede dertil i 1936 og har boet der siden,
> må altså ikke bruge udtrykket!
> Det tager godt nok lang tid at blive accepteret i de små provinshuller

Ja Gud være lovet

> mvh
> Peter

MVh
Niels Gjermandsen

Fra : Niels Gjermandsen

Dato : 03-09-03 17:57

Hej Gruppe
Ja nu dukker diskutionen frem igen.
Hvor stammer Øgenavnet Amagerkaner faktisk fra???
For dem der er historisk interesserede bør faktisk selv undersøge dette
grove ord.
Men jeg skal nok give et lille hint her.
Under deprationen i mellemkrigsårene var der en jurnalist i København der
følte sig meget stødt over at de borgere der boede der ude på den grønne ø
ikke var lige så hårdt ramte af arbejdsløshed med videre som faktisk i det
den anden del af landet, ja der var da også meget arbejdsløshed på amager
dengang, men der var også mange der levede af at dyrke fødevarer til
"Kjøbenhavner snuderne" (en lille grovhed). Ja han fandt ud af at det kunne
ligne pengefeberen i Amerika, og så kom Øgenavnet. Men nok det der gør at
det er helt galt er da han viser sin faktiske Nasistiske holdning, han
sammenlignede amagerne med den holdning som nasisterne havde til jøder,
zigøjnere og andet rakkerpak. Jeg vil ikke skrive de samme ord her for det
er jeg en alt for pæn mand til.
Så det er ikke forkert at en rigtig amager føler sig stødt over at blive sat
i en bås af den type. De folk på amager der kalder sig "Amagerkanere" er dem
der ælsker at blive kaldt for hvad som helst bare ikke tidligt op om
morgenen, En Kjøbenhavner vil jo hellerikke kaldes for en "højrø..t
Kjøbenhavnersnude", men det er faktisk den højrø..de holdning der gør at man
ser nde på den grønne Ø, som faktisk altid har været Kjøbenhavns
spisekammer.
Men en rigtig Amager er faktisk en person der forstår sig på at tjene penge,
prøv at læse om Amagerbrug.

Niels Gjermandsen

Fra : Jørgen Grandt

Dato : 03-09-03 22:13

Niels Gjermandsen skrev blandt andet - oven over det han citerede:

> (...) De folk på amager der kalder sig "Amagerkanere" er dem
> der ælsker at blive kaldt for hvad som helst bare ikke tidligt op om
> morgenen,

Tsk, tsk!

Jeg kan ikke helt gennemskue om du forsvarer beboerne på Amager,
eller om du ironiserer dem. Men jeg kan forstå at du åbenbart ikke vil
forstå at titlen 'amagerkaner' er ganske normal, udbredt, accepteret og
afholdt af os der bor og boede på Amager. Og af vores rigtige venner.

Venligst undlad at have medfølelse med os fordi vi tumper ikke kalder
os amagere.

Fra : Niels Gjermandsen

Dato : 03-09-03 22:34

Hej Jørgen
Det er jo helt gennemskueligt at du er tilflytter.
Fordi at når du vil betegnes med en rasistisk udtalelse kan du ikke so en
anden være amager.
Nej jeg ironiserer ikke jeg forsvarer faktisk min egen rase, amagerne.
Det har nok ikke været helt tydeligt at jeg faktisk fortæller at det udtryk
er opfundet af en nasist for at fremme de nasistiske tanker, udtrykket er et
stærkt nedsættende og bør derfor fjernes fra den daglige tankegang.
En tilflytter, han arbejder nok også på øen, så kan man jo kalde ham for
hvad som helst, der findes jo så mange nedsættende og diskrimerende udtryk.
Jeg slår faktisk på tromme for at man skal kalde en person for det han er og
ikke bruge nedsættende udtryk, men når dem der bruger udtrykne ikke ved hvad
de dækker så er det jo på en måde undskyldeligt.
Du er måske osse en "FYR"?
Ja på vendelbomål er det faktisk en, stor beskidt, sexhungrende hankat af
den værste slags.
Kan du se ligheden?
Mvh
Niels Gjermandsen

Fra : Jørgen Grandt

Dato : 04-09-03 10:25

Niels Gjermandsen skrev blandt andet - atter oven over det han citerede:

> Det er jo helt gennemskueligt at du er tilflytter.
> Fordi at når du vil betegnes med en rasistisk udtalelse kan du ikke so en
> anden være amager.

Som Poul Erik allerede har fortalt dig tager du grumme fejl. Også i det.

Jeg tillod mig at citere nogle af dine udsagn om 'amagerkaners' oprindelse over
for Dansk Sprognævn. Nævnet svarede således:

(Citat start) Det er svært at svare på hvordan personbetegnelsen "amagerkaner" er
opstået, men umiddelbart giver ordbøgerne ikke nogen belæg der støtter den forklaring
du citerer.

I supplementet til Ordbog over det Danske Sprog, bind 1, 1992, står der at "amagerkaner"
er dannet efter amerikaner, og at det er en spøgende betegnelse. Det ældste belæg er titlen
på komedien "Amagerkaneren" af Axel Breidahl og Aage Steffensen fra 1926. Et andet
belæg, fra Otto Rung, lyder: "hine Sønderbroske Københavnere, der gemytligt kalder sig
selv Ama'rkanere!". Der er med andre ord ikke noget der tyder på at "amagerkaner" har
været en nedsættende betegnelse for den del af københavnerne der bor på Amager.
(Citat slut)

Så blev den ged vist kronraget! Medmindre du véd bedre selv ...

> Du er måske osse en "FYR"?

Jeg kigger ned. Jo, det er jeg vist. Og Min Kæreste (af hunkøn) siger det samme.

Fra : Leif Deltorp

Dato : 09-09-03 22:57

Nu har jeg med stor interesse fuldt med i indlægene om en Amager.

Jeg ved ikke meget om hvad der står i ordbøgerne, men her er min udlægning,
som indfødt fra den lille ø.

Min far var Christianshavner, min mor var Jyde. De bosatte sig på Amager.
Min søster er født i 1945, jeg er født i 1949. Vi er vokset op i Sundby og
om sommeren, i sommerhus i Kongelunden. Amager var et fantastisk sted at bo
på som barn. Jeg tror jeg var 12 år, før jeg vovede mig ind til
Rådhuspladsen.

Nok om det, jeg har aldrig nogen sinde hørt nogen kalde sig en Amager.
Derimod kaldte alle jeg kendte som barn og voksen, sig for en "Amar´kaner"
og når man sagde hvor man boede, var det på Amar´. Det siger jeg stadig og
bliver ved med det resten af mine dage.

Hilsen Leif Deltorp.

Fra : Jørgen Grandt

Dato : 10-09-03 00:05

Leif Deltorp skrev blandt andet:

> Jeg ved ikke meget om hvad der står i ordbøgerne, men her er min
> udlægning, som indfødt fra den lille ø.

Hygsom beretning!

> (...) jeg har aldrig nogen sinde hørt nogen kalde sig en Amager.

Det har vi andre heller ikke.

> Derimod kaldte alle jeg kendte som barn og voksen, sig for en "Amar´kaner"
> og når man sagde hvor man boede, var det på Amar´. Det siger jeg stadig og
> bliver ved med det resten af mine dage.

Godt, for sådan er det jo at hhv. 'amagerkaner' og 'Amager' skal udtales.

(Næste gang, vil du så ikke være rar at skrive din replik neden under det du
reagerer på i stedet for oven over - og skære det overflødige i citatet væk. Den
form er mest praktisk for alle.)

--
Forbindtligst:
Jørgen Grandt,

Fra : PM

Dato : 03-09-03 23:59

Her må jeg gribe ind
En fyr er osse på vendelbomål en kastreret hankat, og dermed ikke
sexhungrende
Måske er Niels mere en teuton (oprindelig vendelbo) en en amagerkaner ssss

PM

Fra : B. Mathias Askholm

Dato : 05-09-03 08:42

"PM" <ps98@teliamail.dk> wrote in message news:bj7sa2$blc$1@sunsite.dk...

> En fyr er osse på vendelbomål en kastreret hankat, og dermed ikke
> sexhungrende
> Måske er Niels mere en teuton (oprindelig vendelbo) en en amagerkaner ssss

Vist ikke kun på vendelbomål - jeg kender den betegnelse fra min barndom på
øen i midten.
I øvrigt kan det godt hænde at kønnet er ved af skifte fra mere eller mindre
han til osse at betyde en hun, al den stund min kone (absolut hun og køn)
undertiden omtaler sig selv som "en lille fyr" - men måske man skulle spørre
i sproggruppen....

Fra : Poul Erik Jensen

Dato : 04-09-03 00:18

MsgID: <news:3f561d13$0$24691$edfadb0f@dread14.news.tele.dk>
Niels Gjermandsen <nlg@tdcadsl.dk> skrev:

> Hvor stammer Øgenavnet Amagerkaner faktisk fra???

Du kan meget vel have ret i at oprindelsen har racistiske undertoner ved
oprindelsen - hvilket dog ikke har forhindret at hverken Jørgen eller jeg
nogensinde har opfattet dette som et nedsættende øgenavn. For mig er "en
amager" et helt nyt begreb, som jeg nok må bøje mig for er "korrekt", men
som jeg næppe kan vænne mig til at bruge. Både Jørgen og jeg er indfødte
amagerkanere.

Fra : Thomas Thorsen

Dato : 03-09-03 19:04

PM skrev:

> Selv har jeg den enkle teori, at Amager er sammensat af AM og
> AGER, altså PÅ AGEREN / MARKEN

Den teori er i hvert fald helt forkert.

Den oprindelige form er Amage (1231: Amakæ). Derfra er det ikke så
mærkeligt at en beboer på øen har heddet "en amager".

TT

Fra : Hugh Watkins

Dato : 03-09-03 23:52

vide http://www.hist.uib.no/kalkar/