Ørredrogn
Fra : Carsten Bjerg Mikkel~

Dato : 02-09-03 23:08

Hej Gruppe

Jeg har fanget en havørred som viste sig at indeholde en del rogn (Fisken
var blank, skal jeg måske lige tilføje).

Jeg syntes egentligt det er en skam at smide rognen ud, bare for at gå ned
og købe noget på glas, så jeg tænkte på hvad der egentligt skal til for at
den kan spises?

Jeg håber der er en der kan hjælpe.

Med venlig hilsen

Carsten Bjerg Mikkelsen

Fra : Per, Odense

Dato : 02-09-03 23:57

"Carsten Bjerg Mikkelsen" <dont.ask@mig.dk> wrote in message
> [...]
> og købe noget på glas, så jeg tænkte på hvad der egentligt skal til for at

Hej
Jeg har "kun" erfaring med stenbiderrogn. Den fjerner jeg hinderne fra ved
at lægge den i vand og piske med et gammeldags piskeris. Hinderne hænger
fast i riset.
Rognen kan så stå i saltvand i et par timer, eller spises som den er, med
lidt creme fresh, hakket løg, lidt dild, salt og peber efter smag. Gerne på
ristet brød - det smager bare herligt, og jeg ville give ørredrognen samme
tur.

MVH Per, Odense

Fra : Per, Odense

Dato : 03-09-03 00:01

Hej
Saltvand, det er altså bare vand tilsat et par skefulde salt. Hvis smagen
bliver for salt kan rognen skylles i rent vand. Hvis rognen er helt frisk,
mener jeg det er lige så godt bare at rense den, og krydre med salt og peber
ved bordet.
Per

Fra : Michael, Fyn

Dato : 03-09-03 00:53

Ja, uhmmm........
Frisk ørredrogn, iblandet lidt friskpresset citronsaft, lidt skalotteløg,
slat og peber - serveret med creme fraiche og ristet brød. Det er bare godt!

Michael, Fyn
Ved svar....ret min mailadresse