Problem med D-Link wlan - kun 11 m/bit på ~
Fra : Kenneth Olsen

Dato : 02-09-03 19:42

Har lige købt wlan, og tænte at købte jeg D-Link så ville det nok bare
virke, de får fint kontakt til hinanden, og køre stabilt, men jeg får
kun 11 m/bit, når man sidder i samme lokale som ens acess point, så
burde man vel få mere???

Udstyret er PCMCIA D-Link DWL-AB650 og Acess point DWL-2000AP

Skulle jo ikke fejle noget, så er der noget jeg har overset i
opsætningen - som jo forløb af sig selv, har kun sat password i acess
point, samt sat den op til kun at lade min mac adresse logge på-

--
Kenneth Olsen      kenneth@olsen.dk

"There are 10 types of people in the world... those who understand
binary and those who don't."

Fra : Sune Storgaard

Dato : 02-09-03 19:59

Kenneth Olsen mumbled his insignificant opinion in:

> [...]
> virke, de får fint kontakt til hinanden, og køre stabilt, men jeg får
> kun 11 m/bit, når man sidder i samme lokale som ens acess point, så
Ja hvis de er lige op ad hinanden kan du godt regne med 54Mbps

> [...]
> opsætningen - som jo forløb af sig selv, har kun sat password i acess
> point, samt sat den op til kun at lade min mac adresse logge på-

AB650 skal køre i 802.11 A for at opnå 54Mbit.
Sikker på at du har sat max hastigheden og protokollen til ovenstående for
begge enheder?

Mit 22Mbit netkort står som default til 11mbit som default max -selv under
autonegotion, samme kan ske der, omend jeg tror at det er protokollen den er
galt med.

Fra : Kenneth Olsen

Dato : 02-09-03 20:35

Sune Storgaard skrev:

> AB650 skal køre i 802.11 A for at opnå 54Mbit.
> Sikker på at du har sat max hastigheden og protokollen til ovenstående for
> begge enheder?

Må så nok lige give mig selv dummeslag, PCMCIA kortet understøtter fint
54 m/bit, men på 802.11a båndet, på 802.11b er det kun 11 m/bit, men
acess pointet køre så på 802.11b = 11 m/bit.
Så får byttet netkortet til et som kan køre 54 m/bit på 802.11b båndet,
så skulle det funke...

Var ikke lige noget jeg havde set da jeg bestilte - stod så heller ikke
før man bad om yderlige oplysninger... rart med 14 dags returret over
internettet :)

Fra : Lars E. D. Jensen

Dato : 02-09-03 20:46

> Så får byttet netkortet til et som kan køre 54 m/bit på 802.11b båndet,
> så skulle det funke...

Du skal bytte det til et, som kan køre på 802.11g som din access point er
kompatibel med. Jeg har samme access point og den kører g.

/lars

Fra : Kenneth Olsen

Dato : 02-09-03 21:25

Lars E. D. Jensen skrev:

> Du skal bytte det til et, som kan køre på 802.11g som din access point er
> kompatibel med. Jeg har samme access point og den kører g.

Planen er et DWL-G650.
Grunden til at jeg købte det andet var at det kunne køre dualband - men
så lærte man også at kigge i ALLE de link man kan finde :)

Fra : Mads Bahrt

Dato : 02-09-03 23:36

Sune Storgaard wrote:

> Kenneth Olsen mumbled his insignificant opinion in:

> Ja hvis de er lige op ad hinanden kan du godt regne med 54Mbps
Ja - du kan regne med at udstyret skriver "Forbundet ved 54 Mbps" eller
lign. I praktisk overførselshastighed (TCP payload) er ca. halvdelen det
bedste du kan håbe på. Se artiklen
http://www.oreillynet.com/pub/a/wireless/2003/08/08/wireless_throughput.html
for forklaring.

MVH
Mads

Fra : Sune Storgaard

Dato : 03-09-03 00:37

Mads Bahrt mumbled his insignificant opinion in:

> [...]
> eller lign. I praktisk overførselshastighed (TCP payload) er ca.
> halvdelen det bedste du kan håbe på. Se artiklen

Nåja, 54/2 er stadigvæk bedre end 11/2 :)

Jeg har lige lavet en kort ftp test, ad-hoc 11mbps, ingen kryptering, 3
meters afstand, det gav 84% payload af teoretisk max overførsel. -Ikke just
videnskabligt på højt plan, men et ok estimat.

Lidt mindre end et kabel, men der er da langt ned til de 50%. Men ja, der
er vist gået lidt "multimedie pc" i det, hvor det gælder om at have så mange
fine udtryk på pakken, og så til helvede med hvad der er inden i, bare folk
køber det :)