MS Windows
briani 27239
Spildplads på harddisk ...
Fra : G.O

Dato : 02-09-03 19:01

jeg har en 80 Gb Harddisk som næsten er fuld - eller Hvad ?

Det forholder sig nemlig sådan at indholde at samtlige mapper på harddisken
kun indeholder henholdsvis 48 og 67 Gb (size & size on disk) ... ?

Hvad betyder "size on disk" og kan man "tilbageerobre noget af den plads der
ligger i forskellen ??

Mvh

G.O

Fra : Ukendt

Dato : 02-09-03 21:13

G.O skrev:
> [...]
> disk) ... ?
>
> Hvad betyder "size on disk" og kan man "tilbageerobre noget af den

Det er pga. din clusterstørrelse, jo større den
er jo mere plads vil selv små filer optage af
plads. Hvis du bruger 16 kb clusterstørrelse,
vil en fil på 2 kb *allokere* 16 kb, altså et cluster.

Du kan med fordel læse dette:
http://www.p800.dk/p800trick.asp?nummer=22
som giver et godt overblik omkring emnet.

--
/Gevaldi
Har du mere end 4 linier i din signatur så læs her:

Fra : Doctor Rask

Dato : 02-09-03 21:46

On Tue, 2 Sep 2003 20:01:20 +0200, "G.O" <go31x@yahoo.com> wrote:

>jeg har en 80 Gb Harddisk som næsten er fuld - eller Hvad ?
>
>Det forholder sig nemlig sådan at indholde at samtlige mapper på harddisken
>kun indeholder henholdsvis 48 og 67 Gb (size & size on disk) ... ?

Jo, din disk er vist ved at være fyldt op

Og forskellen på filerne's reelle størrelse (de 48 Gb) og den plads de
optager på disken (67 Gb) er også god nok.

Harddisken gemmer filerne i blokke, ofte i størrelsesorden 4kb. Da
filerne næsten aldrig fylder den sidste blok helt ud, bli'r der et
spild som i gennemsnit bliver ½ blok per fil.

Det betyder ikke noget hvis disken kun indeholder få men store filer.
Men har man disken fyldt op med mange små filer kan spildet blive
ganske stort.

Man kan 'gøre noget ved det', men det kræver lidt flere oplysninger om
dine harddiskpartitioner og hvilket filsystem du kører.

<mkr>

Fra : G.O

Dato : 03-09-03 17:21

> Man kan 'gøre noget ved det', men det kræver lidt flere oplysninger om
> dine harddiskpartitioner og hvilket filsystem du kører.

Jeg kører w2k pro og på harddisken er der kun en partition - fat32 på på C
og D er det NTFS men det er en anden HD.

Mvh

G.O