Er der en læge tilstede...??
Fra : Martin Bjarklev

Dato : 02-09-03 16:22

Jeg har fundet én (på arkivet, ikke på gaden..) der er
død af Ileune Strangulatione - Paresis Cordis.

Hvad er det ?

mvh
Martin

Fra : Mette Broberg

Dato : 02-09-03 16:46

Følgende oplysninger findes på http://home13.inet.tele.dk/janbach/

ileus:
"tarmslyng", tarmtillukning, opstår, når der et sted i tarmkanalen er en
hindring for tarmpassagen (mekanisk ileus), eller når tarmbevægelserne
er lammede (paralytisk ileus). Symptomer: ingen tarmpassage,
opkastninger, udspiling af underlivet, smerter, lille, hurtig puls,
hurtigt åndedræt, feber.

strangulatio:
kvælning, sammensnøring.

parese:
lettere eller delvis lammelse af en muskelgruppe. cerebral parese,
mangelfuld muskulær funktion pga. hjerneskader opstået i
fostertilstanden eller tidligste levetid; se også generel parese.
paresis:
parese, ufuldstændig lammelse.

Og jeg mener at cordis er hjertet.

Så mon ikke det er noget i stil med kvælning og hjertelammelse.

Venligst
Mette

Fra : Kaj Svenningsen

Dato : 02-09-03 16:48

Martin Bjarklev skrev:

>Jeg har fundet én (på arkivet, ikke på gaden..) der er

En ansat eller en gæst?

www.aner.dk/

Fra : Bjarne Bidstrup

Dato : 02-09-03 17:26

Ja, det er god værkstedshumor ...............

Fra : Poul F. Andersen

Dato : 03-09-03 20:17

"Bjarne Bidstrup" <Bjarne@Bidstrup.cc> skrev i en meddelelse
> Ja, det er god værkstedshumor ...............

LOL

--
Venligst
Poul F. Andersen

Fra : Peter Ravn Rasmussen

Dato : 04-09-03 23:07

Martin Bjarklev wrote:
> Jeg har fundet én (på arkivet, ikke på gaden..) der er
> død af Ileune Strangulatione - Paresis Cordis.
>
> Hvad er det ?

Jeg er ikke læge, men medicinhistoriker, men alligevel kan jeg vel tage et
skud:

Strangulationsileus er tarmslyng, afklemning af en tarmslynge og dens
karførende krøs. Det fører i løbet af kort tid til blødninger i tarmvæggen
og tarmperforation. Derefter følger typisk peritonitis (betændelse af
bughulen).

I dag forekommer strangulationsileus bl.a. som resultat af tidligere
operationer i tarmhulen. Jeg kunne forestille mig, hvis det er et ældre
tilfælde, at det kunne være forårsaget af langtidseffekterne af et tidligere
tilfælde af tyfoidfeber, d.v.s. infektion med Salmonella typhi. Overlevede
man tyfoidfeber, var det ikke ualmindeligt med livslange lidelser som følge
af de skader, sygdommen forårsagede på mave-tarmsystemet.

Paresis cordis er hjertelammelse.

- Peter Ravn Rasmussen

Fra : Show The Andersens

Dato : 05-09-03 13:11

> Jeg er ikke læge, men medicinhistoriker, men

> - Peter Ravn Rasmussen

Hvad mener du med det? Jeg spørger fordi jeg er læge og i tidens lød gemmer
hvad jeg støder på af historie+læge....

Hilsen
Annette

Fra : Peter Ravn Rasmussen

Dato : 05-09-03 23:36

Show The Andersens wrote:

> Hvad mener du med det? Jeg spørger fordi jeg er læge og i tidens lød
> gemmer hvad jeg støder på af historie+læge....

Medicinsk historie bedrives typisk af to typer mennesker. Enten af læger med
en interesse i historie, eller af historikere med en interesse i medicin.
Her undtaget selvfølgelig de glade amatører, der beskæftiger sig med emnet -
enkelte af dem (de er heldigvis undtagelsen) uden at vide noget om hverken
historie eller medicin...

Selv er jeg altså historiker, men mit valgte område er (blandt andet)
medicinsk historie. Jeg beskæftiger mig med epidemihistorie, herunder
specielt pesten i Danmark.

Hvis du er læge, burde du da i øvrigt være bedre kvalificeret til at give en
kommentar til ovenstående spørgsmål - med mindre du mener, at mit svar var
udtømmende?

- Peter Ravn Rasmussen

Fra : Poul Erik Vad Nielse~

Dato : 06-09-03 09:44

"Peter Ravn Rasmussen" <peter.ravn@rasmussen.tdcadsl.dk> skrev i en
meddelelse news:3f590fdf$0$32511$edfadb0f@dread16.news.tele.dk...

> [...]
>
> Selv er jeg altså historiker, men mit valgte område er (blandt andet)
> medicinsk historie. Jeg beskæftiger mig med epidemihistorie, herunder

Så må det vist være det rigtige forum at stille følgende spørgsmål:
Jeg er flere steder i kirkebøger stødt på dødsårsagen: Sprinkelsygdom eller
Sprinkler.
Endvidere kan jeg i Årbog "Fra Randers Amt" årgang 1915 side 54 i en
beretning fra Vester Tørslev og Svenstrup sogne fra 1743 læse følgende:
"Extraordinaire store, farlige og smitsomme Sygdomme Regierer i
almindelighed ikke her, dog har her paa et aars tid, Saa vel som og paa
andre Steder her omkring Grasseret en stærk hitzig feber, som dend gemeene
Mand kalder sprinkel, hvor med følger en stærk Raserie, Nogle faae ere døde
deraf, men nu hører denne Sygdom gandske op paa dette stæd".
Der er jo tale om en febertilstand, som i mange tilfælde tog livet af
patienten, men er det en sygdom, der er kendt i dag og har den en medicinsk
betegnelse? Hvordan var dens forløb?

Med venlig hilsen

Poul Erik Vad Nielsen

Fra : Lars Erik Bryld

Dato : 04-12-03 16:50

Scripsit Poul Erik Vad Nielsen:

> [...]

> af patienten, men er det en sygdom, der er kendt i dag og har den
> en medicinsk betegnelse? Hvordan var dens forløb?

Der er tale om plettyfus, pga en luseoverført bakterie (Rickettsia
prowazekii) som florerer under samfundsomvæltninger, krige og
lignende. Symptomer er feber, hovedpine, hoste, og efter en lille uge
udslet over det meste af kroppen. Komplikationer er lungebetændelse,
koldbrand og nyrepåvirkning. Dødsårsagen vil oftest være
kredsløbskollaps. Ubehandlet er dødeligheden 50% hos midaldrende,
bedre hos børn og unge. Behandles med antibiotika og lusemidler.

Lars Erik Bryld