indskydning af kikkert ??
Fra : paseo

Dato : 02-09-03 15:06

Hej jeg har lige været ude og købe et nyt kikkertsigte, men glemte sgu lige
at få og vide hvordan man indskyder sådan en... jeg ville selv tro det er
nemmest og spænde den fast også skyde et skud også indstille kikkerten efter
skudet, også blive ved indtil det er perfekt indstillet...
men det er bare min teori er det den rigtige eller kan i fortælle mig
hvordan man skal gøre det ??
MVH Jeppe

Fra : J Nielsen

Dato : 02-09-03 16:18

On Tue, 2 Sep 2003 16:05:36 +0200, "paseo" <webmaster@jeppedbFJERN.dk> wrote:

> [...]
>skudet, også blive ved indtil det er perfekt indstillet...
>men det er bare min teori er det den rigtige eller kan i fortælle mig

Din teori er udemærket, men det kræver en stabil opspænding af riflen.
Det er langt hurtigere at skyde et skud, kontrollere hvor det sidder og der
efter justere højde- og sideretning på kikkerten. En god kikkert vil kunne
indskydes med blot ét skud, når man ved hvor meget et "klik" flytter
træfpunket - naturligvis kræver det at både riffel, kikkert og skytte er i
topklasse.
Husk at skyde en kontrolgruppe med tre eller flere skud til sidst.

--
Knæk og bræk

J. Nielsen

Fra : Niels Damsgaard-Søre~

Dato : 02-09-03 19:27

"J Nielsen" <morgan@post8.tele.dk> skrev i en meddelelse
>En god kikkert vil kunne
>indskydes med blot ét skud, når man ved hvor meget et "klik" flytter
>træfpunket - naturligvis kræver det at både riffel, kikkert og skytte er i
>topklasse.

Mjaa. Ved sportsskydning "indskyder" (klikker) man jo hver gang der skydes. Det første skud benyttes bare ikke, idet det skydes i en kold pibe og derfor ikke er videre præcist. (Det rammer ofte flere centimeter ved siden af - på 200 m.
MVH Niels

Nu er jeg TRÆT af spammere.
Fjern bæstet fra adressen hvis du mailer mig.

Fra : EXLEX

Dato : 02-09-03 22:31

"Niels Damsgaard-Sørensen" <nds@svigermor.tdcadsl.dk> skrev

[...]

øøøøøhhhhh........ det er ikke ligefrem betryggende. Er grejet
til "sportsskydning" virkeligt så dårligt?

Mon ikke der nærmere er tale om olie i pibe eller kammer som
"brændes" af ved første skud? Jeg har i hvert fald aldrig
nogensinde set eller hørt om kvalitetsvåben med disse
egenskaber - lige med undtagelse af en enkelt virkelig gammel
riffel i et voldsomt seriøst kaliber.

Tænk jer lige om et øjeblik. Hvis det var virkeligheden for et
kvalitetsvåben til jagt, så får man sgu da aldrig indskudt -
første skud ved jagt falder jo typisk fra en "kold" pibe. Hvis
ikke skidtet var i stand til at levere rimelig ensartede
resultater fra kold til moderat varm tilstand, ville
indskydningen jo være et mareridt - alternativt ville man ikke
have ret meget fidus til præcisionen ved første skud på jagt.

Den historie er enten noget vrøvl - eller også trænger
sportsskytterne virkelig til noget ordentlig issenkram.

Eneste andet logiske alternativ er, at sportsskytterne jo typisk
starter med en "kold" skytte.

EXLEX

Fra : M@X

Dato : 03-09-03 16:30

> [...]
> sportsskytterne virkelig til noget ordentlig issenkram.
>
> Eneste andet logiske alternativ er, at sportsskytterne jo typisk

Det er ikke noget vrøvl.
Hvis riflen har stået i lang tid uden at der er skudt med den, påvirker
luftens fugtighed tombakbelægningen i piben og den bliver langsomt grønnere
indvendig. Derfor er trykket højere ved det første skud og når skidtet er
fjernet, så skyder den som sidste gang på skydebanen.

Hvis du derimod trækker en oliefugtet klud igennem piben når du kommer hjem
fra skydebanen og starter med at trække en tør klud igennem lige inden du
skal skyde igen, så har du stadig en lille olierest der er trukket ned i
porerne i metallet.
Denne olie brændes af ved det første skud og derfor er modstanden som kuglen
skal overvinde, heller ikke her den samme som i eksemplet ovenfor.

Jeg kan kun se en løsning på problemet. Skyd din riffel så regelmæssigt at
du ikke behøver at oliere den og at der heller ikke opstår irdannelser på
tombakbelægningen.

PS. Den korrekte afstand til boresighting af din riffel er hverken 75 eller
100 meter.
Hvis din kikkert er monteret 4 cm over piben på din 30,06 der skyder med
180grs kugler, så mødes sigtelinien og pibens centerlinie på 33 meter og på
grund af tyngdekraften så krydser kuglen først sigtelinien på 48 meter.
Derfor må 48 meter være den optimale boresighting distance for denne riffel
og derfor er det individuelt, hvilken afstand der er den rigtige.

Jeg har boresighted flere hundrede rifler og af praktiske grunde ( fast
opstilling ) gør jeg det på 40 meter og det fungerer fint.
hvis andre bruger en anden afstand og det fungerer fint, er der ingen grund
til at ændre det. Jeg ville bare lige sætte teorien på plads.

mvh M@X

Fra : M@X

Dato : 03-09-03 16:35

> Derfor må 48 meter være den optimale boresighting distance for denne
riffel

rettelse:

der skal selvfølgelig stå 33 meter

Fra : NEWS

Dato : 02-09-03 17:47

Start med at tage låsen ud af kikkerten, Sæt en lille skive op på 75m
afstand
kig igennem løbet og find skiven. Indstil så kikkerten efter skiven. Når du
skyder det første skud vil det max være 5 cm afvigelse ved 100 m. Mange
våbenhandlere siger ganske vist at riflen er indskudt, men jeg har oplevet
hele og halve meter afvigelse.
Du kan også bruge slavemetoden, men på denne måde ved du nogenlunde hvor du
rammer.
Mvh
Poul

Fra : Peder Porse

Dato : 02-09-03 18:24

Det, du nok mener er :

Spænd riflen op- fast!!

Tag låsen ud af RIFLEN.

Find et punkt ca. 75 meter ude med kuglefang.

Kig gennem riffelløbet.
Drej riflen til du ser det punkt, du bestemte dig for.

Indstil kikkertn til korset passer på dette punkt.

NU er det, du skal til at skyde.

Spænd riflen fri, og find et godt fast anlæg,

Træfpunktet - middelpunktet for 3 eller 5 skud- skulle fra start helst
ligge inden for 5 cm/100 meter fra det punkt du sigtede på.

Så er dte bare med at finde ud af hvor meget kikkerten flytter
sigtepunktet pr. klik: Er det f.eks. en kvart tomme, eller ca. 0,7 cm på
100 meter eller er det 1 cm...det står på skiven, du drejer på.

Ellers er du velkommen til at kontakte den gamle riffelinstruktør.

pp

--
Peder Porse
Boesvej 2, Svejstrup Enge

Fra : NEWS

Dato : 04-09-03 06:27

Ja du har sku ret i at jeg har skrevet kikkerten, Jeg syntes eller jeg læste
teksten godt og grundig igennem, men alligevel en smutter.
Poul

Fra : Henrik Melby

Dato : 02-09-03 21:39

Spænd/læg riflen fast med låsen ude. Kik igennem løbet mod et fast
punkt, og hold riflen fast der!!! Indstil nu kikkerten til løb og
trådkors rammer ens. Det forudsætter at afstanden er mere end 100m.

Jeg har brugt ovenstående model og sjældent kommet mere end ca 20cm.
galt på 200m som er min riffelbane!'

Jeg har oplevet at en kikkert er installeret på en riffel (ikke min!)
og stigtepunkt/træfpunkt har variewret med ca. 1m på 200m!!!
Det er dårlig tilpasning i monteringsøjeblikket!

Håber det har hjulpet dig lidt.

Fra : Tommy Hansen

Dato : 03-09-03 13:23

> [...]
> skudet, også blive ved indtil det er perfekt indstillet...
> men det er bare min teori er det den rigtige eller kan i fortælle mig

En god idé er at skyde den ind på 200m, eller sætte træfpunktet på 100m
2-3cm over midten.

--
Vh
Tommy

Fra : Olfot

Dato : 05-09-03 11:03

Jeg vælger 110 m med træfpunkt 2 cm over sigtepunkt.

mvh
jhr

Fra : Jon Inge Bragstad

Dato : 05-09-03 11:58

On Wed, 3 Sep 2003 14:23:15 +0200, "Tommy Hansen"
<tommyhhXXX@tdcadsl.dk> wrote:

<snip>
>En god idé er at skyde den ind på 200m, eller sætte træfpunktet på 100m
>2-3cm over midten.

Begge deler er en god ide, men vær klar over at innskytning på 200m
_eller_ treffpunkt +2-3 cm på 100m kun er det samme i våpen med
_meget_ flat kulebane.

For de fleste våpen/kaliber/ladninger vil den gunstigste
innskytningsavstand ligge omtrent rundt 180 meter, dersom en ikke vil
at avstand mellom treffpunkt og siktepunkt skal overstige 5 cm +-

Dette medfører at en kan sikte "midt i" på større vilt på alle
avstander opp til 200m. I teorien vil ikke treffpunktet gå lengre enn
5cm under siktepunktet før en når 220-230m, men kulefallet er såpass
raskt etter 200m at det avhenger _meget_sterkt av hvor godt en klarer
å vurdere avstanden.

Merk da også at ved denne innskytning vil treffpunktet ligge ca 5cm
over siktepunktet ca på 110-120 meter (kulebanens høyeste punkt).
Dette er sannsynligvis en mye mer aktuell avstand å skyte på vilt på,
enn 180-200m. Sikter du midt i på rev på litt over 100m, vil
treffpunktet derfor ligge ca i (eller over) ryggraden på reven...

Derfor vil jeg påstå at det for de fleste jegere vil være best å skyte
inn våpenet på 100m med et par cm overslag, og holde midt i innenfor
normale jaktavstander, dvs ca ut til 150m.

Og igjen - dette avhenger en del av hvilket kaliber/ladning en skyter
med, men forskjellene mellom "normale" jaktkaliber er minimale.