Ridehjelm
Fra : Fudge

Dato : 02-09-03 15:14

Hej

Jeg synes ikke det er særlig fedt, at folk gør grin herinde med, at folk
rider med ridehjelm.

Hovedet er da en af de vigtigste ting man har, så hvorfor ikke gør alt for
at beholde det, som det er.

Jeg siger da ikke, at ridehjelmen kan redde alle hestulykker. Den er jo kun
til nytte sådan at man ikke slår hovedet.

Man kan godt hører, hvem der rider uden en herinde. Det er dem der ingen
hjerne har.

Hilsen Susanne

Fra : Marlene

Dato : 02-09-03 16:45

"Fudge" <fudge@oncable.dk> skrev i en meddelelse

Snip

> Man kan godt hører, hvem der rider uden en herinde. Det er dem der ingen
> hjerne har.
>
> Hilsen Susanne

Jeg ville nok ikke selv have formuleret mig på samme måde, men et eller
andet sted giver jeg dig nu ret. Jeg forstår godt det komiske i Oles
historie, men der bør ikke gøres grin med, at der rides med ridehjelm. Det
er meget dumt ikke at gøre det, og jeg forstår ikke, at der er så mange, som
ikke gør det - men det er naturligvis et personligt valg.... Men at lave
sjov med/gøre grin med ridehjelmen er ikke særligt hensigtsmæssigt.

Mvh. Marlene.

Fra : Pia J

Dato : 02-09-03 17:01

"Marlene" <tunne@heaven.dk> wrote in message

> ikke gør det - men det er naturligvis et personligt valg.... Men at lave
> sjov med/gøre grin med ridehjelmen er ikke særligt hensigtsmæssigt.

Jeg synes især det er temmelig arrogant at tro, man er så urørlig, så selv
ens børn ikke kommer til skade ved ridning. Hvad man vælger for sig selv er
jeg ret ligeglad med, men at lære sine børn, der nok ikke sker noget, det er
virkelig overmodigt.

Jeg sad ret godt fast på en hest som 14-årig, men det forhindrede ikke min
pony i at snuble over en jordknold og lave en saltomortale hvorved jeg
landede direkte på toppen af hovedet.

Jeg tvivler på, jeg kunne have skrevet dette, hvis ikke jeg havde haft hjelm
på. Ja, jeg kunne også have brækket nakken, med eller uden hjelm, men er det
en god undskyldning for at den havde været ligemeget? Kan I som opfordrer
jeres børn til at ride uden, garantere, at de kun slår sig der hvor hjelmen
ikke kan beskytte dem?

:Pia

Fra : Ole Braad-Sorensen

Dato : 02-09-03 18:11

"Marlene" <tunne@heaven.dk> wrote:

>Jeg forstår godt det komiske i Oles
>historie, men der bør ikke gøres grin med, at der rides med ridehjelm.

Så forstår du nok også hvorfor der blev "gjort" grin. Især efter den
diskussion vi lige har været gennem for/mod hat!

Med venlig hilsen
Ole Braad-Sørensen
www.soholm.com

Fra : Ole Braad-Sorensen

Dato : 02-09-03 18:08

"Fudge" <fudge@oncable.dk> wrote:

>Jeg synes ikke det er særlig fedt, at folk gør grin herinde med, at folk
>rider med ridehjelm.

Der gøres ikke grin. Der hånes bare lidt af den løftede pegefinger der
kommer frem. Mor!

>Hovedet er da en af de vigtigste ting man har, så hvorfor ikke gør alt for
>at beholde det, som det er.

Det ku da være at det blev lidt kvikkere af at blive rystet lidt ikk?

>Man kan godt hører, hvem der rider uden en herinde. Det er dem der ingen
>hjerne har.

Jammen, du har fuldstændig ret. Jeg solgte min. Jeg fik så god pris
for den at jeg ikke kunne sige nej, men var osse kun lidt brugt!

For pengene købte jeg en flot cowboyhat !

Med venlig hilsen
Ole Braad-Sørensen
www.soholm.com

Fra : skingur

Dato : 02-09-03 20:12

"Ole Braad-Sorensen" skrev d. 02-09-03 18:08 dette indlæg :

> Der gøres ikke grin. Der hånes bare lidt af den løftede pegefinger der
> kommer frem. Mor!

Hej.. jeg vil da bare lige gi´mit besyv med i denne tråd!
Jeg vil mene, at voksne mennesker selv må bestemme, om de gerne vil ha´
hovedet rystet lidt, når de engang falder af deres krikker. Det er
voksne menneskers eget valg, om de vil ride med nissehue, bowler,
cowboyhat eller kasket. Men det er så de samme voksne meneskers
forbandede pligt at tvangsindlægge børnene til at bruge hjelm, for børn
har ikke det overblik og den modenhed der skal til for at tage stilling
til, om det skal være et styrt fra hesten der afgør, om de skal have en
fremtid eller ej. Børn lærer af de voksne, de ser op til, og det er både
godt og skidt. Godt når de lærer horsemanship og kan omgås heste på en
skøn og forsvarlig måde. Dårlig når de gambler med deres førlighed.
Den sport vi dyrker, klassificeres som "farlig sport". I andre
sportsgrene, der klassificeres ligesådan, er udøverne ikke så dumme at
de efterlader deres sikkerhedsudstyr i en mørk krog af stuen. Jeg synes
det vidner om ansvar og proffesionalitet at bruge det udstyr, der gør
det sikkerhedsmæssigt mest forsvarligt at udøve sin sport.
Og jeg ved da godt, at en hjelm ikke forhindrer en brækket hals eller et
bøjet ribben. Men i guder, hvor har den reddet mange mennesker fra åbent
kraniebrud, grimme frisurer hvor halvdelen af håret mangler osv osv.

Der hvor jeg har hest, er der ingen der rider uden hjelm. For os er det
en naturlig del af vores udstyr. Vi rider heller ikke uden bukser! Jeg
har prøvet at ride barfodet, men det skal man ikke gøre i brændenælde/
mygge/ hestebremsesæsonen, og nu er det for koldt!

Jeg har da også redningsvest på, når jeg sejler, selvom jeg svømmer
fortræffeligt.
Forudsat jeg gad køre på cykel, ville jeg bruge cykelhjelm. Når jeg
løber på rulleskøjter, har jeg håndleds- og knæbeskyttere på. Og når jeg
rider, har jeg hjelm på.

Men det ville da være skønt, hvis nogen gad opfibnde en hjelm, der
virkede bare LIDT fiksere og mere "sporty-agtig"!!!!

Mvh Christina

http://www.kandu.dk/

Fra : Anet

Dato : 02-09-03 20:40

ja før hen red jeg sjældent med hjelm med mindre at jeg sprang
forhindringer. Men så var det at min datter skulle til at ride og så syntes
jeg ikke rigtig at denne der med "du skal gøre som jeg siger og ikke som jeg
gør" duede. Så jeg fik købt en ny ridehjelm. Så her sidste år i december
blev jeg smidt af min store hest og slog mit hoved mod en stor sten og fik
hjernerystelse og så bagefter så jeg det store hak i ridehjelmen og var glad
for at jeg havde den på.

hilsen

Annette

Fra : Christian B. Andrese~

Dato : 03-09-03 06:55

"Ole Braad-Sorensen" <braadso@soholm.com> wrote in message
> "Fudge" <fudge@oncable.dk> wrote:
>

> For pengene købte jeg en flot cowboyhat !

Man kan faktisk købe cowboyhatte (Stetsons) med forstækning som ridehjelme.

--
mvh/rg. Christian

Fra : Ole Braad-Sorensen

Dato : 03-09-03 08:19

"Christian B. Andresen" <nobody@domain.country> wrote:

>Man kan faktisk købe cowboyhatte (Stetsons) med forstækning som ridehjelme.

Desværre udgået af produktionen pga. manglende afsætning.

Med venlig hilsen
Ole Braad-Sørensen
www.soholm.com

Fra : Nina Svanholm

Dato : 03-09-03 07:29

Hej

Ja, så kører vi een gang til -men så gider jeg heller ikke mere! Ja, det er
farligt at ride uden hjelm! Selvfølgelig skal ens børn ride med hjelm (det
står iøvrigt i loven) -jeg har ikke nogen børn, og jeg er ikke noget
forbillede for nogen!
Ole skriver at det der bliver gjort grin med er mors løftede pegefinger, og
har som sådan ikke noget med hjelmen at gøre -jeg giver ham ret. Det er
nogen gange så´en ret træls at høre sin mors formanene stemme i baghovedet
hele tiden Og husk så at folk ikke altid retter sig efter en selvom
argumenterne er gode!

Venlig hilsen Nina Svanholm.

Fra : Ole Braad-Sorensen

Dato : 03-09-03 08:19

"Nina Svanholm" <ninasvanholm@_FJERN_DETTE_hotmail.com> wrote:

>Ole skriver at det der bliver gjort grin med er mors løftede pegefinger, og
>har som sådan ikke noget med hjelmen at gøre -jeg giver ham ret.

Tak skal du have!

Vi havde lige været gennen diskussionen om hatten der flyver af og
blæsten havde lige lagt sig. Så opdager nogen at John optræder på sin
hjemmeside med hat og straks er den gal igen.

Jeg KUNNE altså ikke dy mig for at jokke lidt i det. Undskyld alle dem
der ikke forstod det. Hvem er det der ingen hjerne har? Bortset fra
mig altså, som fik en god pris for den.

Med venlig hilsen
Ole Braad-Sørensen
www.soholm.com

Fra : Pia J

Dato : 03-09-03 09:05

> Vi havde lige været gennen diskussionen om hatten der flyver af og
> blæsten havde lige lagt sig. Så opdager nogen at John optræder på sin
> hjemmeside med hat og straks er den gal igen.

Det var vist ikke så meget John selv den var gal med, men at ingen af hans
børn bærer hjelm.

:Pia

Fra : Nina Svanholm

Dato : 03-09-03 07:39

"Fudge" <fudge@oncable.dk> skrev i en meddelelse

> Man kan godt hører, hvem der rider uden en herinde. Det er dem der ingen
> hjerne har.

Hvorfor skal jeg så ride med hjelm, mor?

Venlig hilsen Nina Svanholm.

Fra : Fudge

Dato : 05-09-03 20:25

> Hvorfor skal jeg så ride med hjelm, mor?
>
> Venlig hilsen Nina Svanholm.

Det skal du jo heller ikke, hvis du ikke mener du har en hjerne. Så er der
intet at beskytte. Så kan det jo være skide ligemeget.

Hilsen Susanne

Fra : Nina Svanholm

Dato : 08-09-03 16:47

"Fudge" <fudge@oncable.dk> skrev i en meddelelse

> Det skal du jo heller ikke, hvis du ikke mener du har en hjerne. Så er der
> intet at beskytte. Så kan det jo være skide ligemeget.

Nu var det jo ikke mig der konstaterede at dem der rider uden hjelm ingen
hjerne har! Synes bare det er lidt mærkligt at man vil bruge så lang tid på
at få os til at ride med hjelm, hvis man alligevel ikke mener vi har nogen
hjerne..........

Nina Svanholm.

Fra : Liva

Dato : 08-09-03 21:49

Altsååå... Det er da vel op til en selv om man vil ride med hjælm eller
ej!!!!!! Er det voksne mennesker herinde eller teenagere der skal ha et
godt råd????
Jeg selv så engang hvordan man kan komme til at se ud UDEN hjælm, men det må
være dejligt at turde ride uden.
Kh og pas på hovedet
Liva

Fra : Ole Braad-Sorensen

Dato : 09-09-03 08:22

> [...]

>at få os til at ride med hjelm, hvis man alligevel ikke mener vi har nogen

En kort og fornuftig komklusion på et stort problem.
Ska vi så ikke bare la det være med det?

Med venlig hilsen
Ole Braad-Sørensen
www.soholm.com