Dynamisk formular
Fra : Martin

Dato : 02-09-03 14:42

Hej alle

Jeg har en formular med to drop-downlists. Begge er hentet fra to
forskellige SQL-tabeller. Jeg ønsker at når brugeren har valgt en
værdi i øverste formular, så skal valgte værdi bruges som filter
til den anden dropdown.

Eksempel, Den første dropdown er "Firmaer", den anden
"Kontaktpersoner". Jeg ønsker at når brugeren har valgt et firma,
så skal den anden dropdown indeholde kontaktpersonerne tilknyttet
valgte firma.

Formularen er genereret af ASP-kode, hvorfor løsningen gerne
skulle kunne fungere sammen med ASP.

Nogen der har et bud på hvordan man gør det????

- Pædagogiske tutorials på dansk
- Kom godt i gang med koderne

Fra : Christian M. Nielsen

Dato : 02-09-03 16:07

"Martin" <mab@lockuot.dk> wrote in message news:bj26ms$jlo$1@sunsite.dk...
> [...]
> forskellige SQL-tabeller. Jeg ønsker at når brugeren har valgt en
> værdi i øverste formular, så skal valgte værdi bruges som filter

Umiddelbart kan jeg forestille mig at nr 2 drop down opdateres efter brug af
drop down nr 1 uden brug af et java script. Når en værdi er valgt i drop
down 1, skal den overføres til drop down nr 2. Når drop down 2 opdateres,
indsættes værdierne med asp, med indhold efter en værdi du får fra nr 1.

Prøv at spørge i clientside gruppen, hvordan man kan få nr. 1 til at
opdatere nr 1.

--

Mvh / Regards
-=< Christian >=-

Fra : Jens Gyldenkærne Cla~

Dato : 02-09-03 21:30

Christian M. Nielsen skrev:

> Umiddelbart kan jeg forestille mig at nr 2 drop down opdateres
> efter brug af drop down nr 1 uden brug af et java script.

Mangler der et "ikke" herover?

> Når en værdi er valgt i drop down 1, skal den overføres til drop
> down nr 2.

Denne overførsel kan enten ske med javascript eller med et form-
submit. Jeg har selv lavet noget lignende på følgende måde:

##

Det er en side beregnet til at udskrive korrekturprint for en
registerinddelt liste. Registerinddelingen er toleddet - med et
hoved- og et underregister.

Menusiden (k_menu.asp) viser ved første load kun dropdown 1. Her
kan man vælge hovedregister. Når man vælger et hovedregister
reloader siden via følgende javascript:

function menu2(goto2){
   myUrl = "http://xxx.xxx.xxx/x.asp?hovedregister="
   mode = "nye"
if (document.forms.form1.mode[1].checked) {
    mode = "alle";
   }
   document.location = myUrl + goto2 + "&mode=" + mode
}

Når siden kaldes med en gyldig hovedregisterparameter, vises såvel
dropdown 1 og 2. 1'eren indeholder stadig alle hovedregistre, men
nu med samme værdi som den der blev valgt før. Dropdown 2
indeholder de underregistre man kan vælge i det givne
hovedregister.

Vælger man nu et underregister, opdateres hovedrammen med det
valgte register. Opdateringen sker med følgende onchange-parameter
på dropdown 2:

   onchange="document.forms.form1.submit()"

##

Jeg skal understrege at den side jeg beskriver ovenfor er lavet til
intern brug, og metoden er derfor ikke testet i andre browsere end
dem jeg har haft brug for til formålet - aktuelt vil det sige IE6
og Mozilla. Trænede javascriptfolk vil nok kunne lave en pænere
løsning.
--
Jens Gyldenkærne Clausen