object expected...
Fra : Flemming Hansen

Dato : 02-09-03 13:50

Jeg har fundet et simpel script, men jeg kan ikke få det til at virke. Jeg
får følgende meddelelse:

Line:16
Char:1
Error:Object expected
Code:0

html koden ser sådan ud:

<head>
<title>Min Kjaere Allan</title>
<Style type="text/css">
#aa{
position: relative;
background:yellow;
border:1px solid red;
width:8em;
}
<script language=javascript>
var none;
var stopp_v;

function init(){
none=document.getElementById("aa");
none.style.left=0;
none.style.top=0;
stopp_v=setInterval('flytt()',100);
}
function flytt(){
var xpos=parseInt(none.style.left);
var ypos=parseInt(none.style.top);
//if(xpos>=100){clearTimeout(stopp_v);}
xpos+=1;
ypos+=1;
none.style.left=xpos + "px";
none.style.top=ypos + "px";
}
</script>
</head>
Allan

Når jeg åbner html siden får jeg følgende output:

=100){clearTimeout(stopp_v);} xpos+=1; ypos+=1; none.style.left=xpos + "px";
none.style.top=ypos + "px"; }
Allan

Jeg kan se at lige efter "if" sætningen går det galt, men selv om jeg
kommentere "if" linjen out får jeg det samme output og fejl meddelelse. i
linje nr 16 står der "var", men selv om jeg flytte det til et andet sted på
html koden får jeg fejl på linje 16. Tæller jeg linjerne forkert? Har nogen
et bud?

Fra : Martin Hintzmann And~

Dato : 02-09-03 14:03

Flemming Hansen wrote:
> Jeg har fundet et simpel script, men jeg kan ikke få det til at virke.

[snip kode]

> [...]
> html koden får jeg fejl på linje 16. Tæller jeg linjerne forkert? Har nogen

Ja, valider din HTML-kode.

Jeg lover dig at fejlen forsvinder, hvis og kun hvis du validere din HTML-kode.

http://validator.w3.org/

PS. En anden gang kan du så ikke lave et link til et online eksempel, det er meget nemmere for
dem der skal hjælpe.

Hintzmann c",)

Fra : Flemming Hansen

Dato : 02-09-03 14:07

hvad går validering ud på? Kan man ikke få java scriptet til at virke uden
validering?

Jeg har ikke noget online eksample, da jeg arbejde på min pc...

Og kan du også se hvor linje 16 er? Jeg er ikke en java haj, jeg forstår
ikke hvad meddelelsen mener med object expected...

Fra : Martin Hintzmann And~

Dato : 02-09-03 14:22

Flemming Hansen wrote:
> hvad går validering ud på? Kan man ikke få java scriptet til at virke uden
> validering?

Man kan være heldig at det går godt uden at validere sin HMTL-kode. Men det er bedst, hvis man
validere og specielt hvis noget ikke virker som tiltænkt.

> Jeg har ikke noget online eksample, da jeg arbejde på min pc...

Har du ikke en midlertidig hjemmeside. Det er normal kutyme når man ønsker hjælp i nyhedsgruppen
at man uploader et lille eksempel med det HTML-kode, som man ikke kan få til at virke.

> Og kan du også se hvor linje 16 er? Jeg er ikke en java haj, jeg forstår
> ikke hvad meddelelsen mener med object expected...

Den fejl du får skyldes at din HTML-kode ikke overholder W3C-standarderne for hvordan man
skriver HTML-kode. Browseren kløjes i din HTML-kode og det giver sig udslag i javascriptet.

Gå ind på http://validator.w3.org/ klik på knappen [browse], find din HTML-fil og klik [validate
file].

Hintzmann c",)

Fra : Lasse Reichstein Nie~

Dato : 02-09-03 14:55

"Flemming Hansen" <fatih@ofir.dk> writes:

> hvad går validering ud på?

Denne validering er en kontrol af at dit HTML er sat korrekt sammen,
efter en ad de gældende standarder for HTML.

For at komme igang skal du tilføje en DOCTYPE-erklæring i toppen,
der siger hvilken HTML standard siden skal følge.

Så vil validatoren fortælle dig hvor din HTML-kode er forkert

> Kan man ikke få java scriptet til at virke uden validering?

Jo, men fejl i HTML'en kan gøre at din kode ikke virker.

> Jeg har ikke noget online eksample, da jeg arbejde på min pc...

I Opera trykker jeg bare på "Ctrl-V", så sender den selv siden til
validatoren. I Mozilla kan man få et plugin der hedder Checky der vist
gør det samme. man kan også uploade lokale filer til validatoren.

> Og kan du også se hvor linje 16 er? Jeg er ikke en java haj, jeg forstår
> ikke hvad meddelelsen mener med object expected...

Det er en meget normal fejl, der siger at et eller andet objekt
ikke blev fundet som forventet, men amn forsøger at bruge det alligevel.

Ret HTML'en, så er der god chance for at Javascripten også vil virke.

(Jeg bemærker dog at du bruger setInterval, men clearTimeout. De skal
passe sammen).

/L