sikkerhed - trådløs - mac
Fra : tk

Dato : 02-09-03 07:43

Jeg har også været i Netto og hentet en topcom wbr 244. Jeg har to bærbare
pc'er, der også har fået topcom kort. Opsætning gik uden problemer, selv om
jeg ikke har haft noget trådløst før. Huset rummer også en nyere imac, jeg
har plugget direkte i "senderen" med kabel. Jeg har læst mig lidt til, hvad
der skal til med pc'erne, der kører trådløst - WEP-kryptering har jeg også
sat op - men er der noget, jeg skal tage hensyn til mht. mac'en for at undgå
sikkerhedsrisiko? Noget der skal stilles ind i den? Den kryptering, der er
sat op nu, berører jo i hvert fald ikke mac'en, der kører uanfægtet videre.
Jeg har tcd adsl.
Gode råd skulle være velkomne.
--
Tommy Kaas

Fra : shyman

Dato : 07-09-03 11:55

Hej Tommy

Den kryptering, som jeg forstår du allerede har fået til at virke
berører kun radionetværket.
Dette forhindrer, at uvedkommende kan stå ude på vejen og komme i
radiokontakt med dit lokale netværk (LAN) og derigennem med de maskiner,
der er koblet på dette LAN.

Der er ikke behov for kryptering til maskiner, der er koblet til dit
accesspoint (AP)/router med en ledning.

Det er den indbyggede firewall i routeren, der sikrer hele dit LAN mod
ubudne gæster fra det store grumme internet

Der er et par ting du skal være opmærksom på, når du skal sikre dit
radio-LAN bedst muligt.
AP'en giver dig mulighed for at angive 4 krypteringesnøgler af
forskellig længde alt efter hvor kraftigt du har valgt krypteringen.
Sørg for at angive ALLE FIRE krypteringsnøgler, selv om du kun selv
anvender én. Dette forhindrer at der evt. forud er sat nogle
standardnøgler ind, der kunne være kendt af andre og derved vil kunne
være et risikomoment.
Det er også muligt at specificere hvilke MAC-adresser/nærværkskort, der
overhoved har tilladelse til at arbejde på dit radio-LAN.

Håber dette er svar nok.
Ellers forventer jeg yderligere spørgsmål fra dig, og så skal jeg efter
bedste evne svare.

Held og lykke med dit nye radionetværk.

Ebbe Sønderhousen.

http://www.kandu.dk/

Fra : Filip Skjerning

Dato : 08-09-03 14:59

Hej.

> [...]
der
> overhoved har tilladelse til at arbejde på dit radio-LAN.

Er det korrekt forstået, at hvis man benytter MAC-adresser, så det KUN
de pågældende netkort, der kan få adgang gennem mit trådløse netværk?
Har kryptering noget med denne adgang til mit netværk at gøre? Eller er
det bare en ekstra sikkerhed for at min net-trafik ikke kan opsnappes af
andre?

--
Venlig hilsen

Filip Skjerning
Hjemmeside: http://skjerning.net
Måløv IMU: http://www.nuk.dk JesusNet: http://www.jesusnet.dk

Fra : Asbjorn Hojmark

Dato : 08-09-03 18:40

On Mon, 8 Sep 2003 15:59:03 +0200, "Filip Skjerning"
<fornavnefternavn@hotmail.com> wrote:

> Er det korrekt forstået, at hvis man benytter MAC-adresser, så det KUN
> de pågældende netkort, der kan få adgang gennem mit trådløse netværk?

Det er tanken med det. Men hvis det er eneste sikkerhed man
bruger, eller det kun er suppleret med WEP, så er det ikke meget
værd.

> Har kryptering noget med denne adgang til mit netværk at gøre?

Nej.

> Eller er det bare en ekstra sikkerhed for at min net-trafik ikke kan
> opsnappes af andre?

Kryptering kan både give sikkerhed for at andre ikke kan lytte
med, og at de ikke kan bruge det WLAN. Men hvis vi snakker om
WEP, er det som sagt ikke særlig sikkert.

-A
Links : http://www.hojmark.net/
FAQ : http://www.net-faq.dk/

Fra : shyman

Dato : 11-09-03 21:20

Hej Asbjørn

> .... kun er suppleret med WEP, ....

Jeg er ikke særlig god til forkortelser.
- MAC-adresse er en unik identifikation af en hvilken som helst dims,
der kobler sig på et netværk.
- LAN er "Local Area Network"
- WAN er "Wide Area Network"
- WLAN er "Wireless Local Area Network"