Bygning af stald
Fra : Christian B. Andrese~

Dato : 02-09-03 07:04

Hej NG.

Da min kæreste og jeg tænker på at købe en nedlagt landejendom har jeg et
par spørgsmål om
bygning af stald. Den stald der vil blive tale om skal være med plads til 2
bokse af alm.
størrelse og med plads til ca 400-500 baller hø og halm. Desuden med plads
til foder etc.

Jeg havde tænkt på en størrelse på ca. 10 x 20 m med en loftshøjde på ca.
2,5 m.

Er der nogen af jer der selv har bygget noget sådant ?
Hvis ja, hvordan (leca, murten etc.) ?
Hvad kostede det i materialer ?

Er der nogen af jer der har fået bygget en sådan af håndværkere / firma ?
Hvis ja, hvad kostede det ?
Hvem gjorde det ?

--
mvh/rg. Christian

Fra : skingur

Dato : 02-09-03 07:15

"Christian B. Andresen" skrev d. 02-09-03 07:04 dette indlæg :
> [...]
> Hvis ja, hvordan (leca, murten etc.) ?
> Hvad kostede det i materialer ?
>
> Er der nogen af jer der har fået bygget en sådan af håndværkere /

Det lyder dejligt at I vil købe et sted med plads til heste. Har I kig
på noget bestemt? På de fleste nedlagte landbrug er der noget staldværk
i forvejen, eller ihvertfald bygninger, hvor det er nemt at sætte bokse
op. Hvis du bygger selv (hvad jeg desværre ikke kan hjælpe dig med) så
byg ikke for småt. To bokse er lige i underkanten... lige pludselig
finder I hest nr 3, eller I får børn der skal have ponyer mv mv. Så byg
hellere for stort fra begyndelsen, eller lad der være plads til at
udbygge senere. Det der med heste har med at gribe om sig!
Christina

http://www.kandu.dk/

Fra : Christian B. Andrese~

Dato : 02-09-03 07:57

"skingur" <skingur.news@kandu.dk> wrote in message

> [...]
> på noget bestemt? På de fleste nedlagte landbrug er der noget staldværk
> i forvejen, eller ihvertfald bygninger, hvor det er nemt at sætte bokse

Ja, vi har kig på noget specifikt. Dog er den bygning som vi vil bruge som
stald for lille. Desuden er der ikke rigtig mulighed for opbevaring af halm
og hø. Det er svært af finde ejendomme hvor både hus, bygninger og jord
passer. Denne ejendom har et passende hus og en stor nok grund.

> [...]
> hellere for stort fra begyndelsen, eller lad der være plads til at
> udbygge senere. Det der med heste har med at gribe om sig!

Som det er nu har vi to heste, en ældre følhoppe og en shetlandspony. Vi har
før haft både løbsheste og føl, men det er for dyrt så vi har besluttet og
holde det på dette niveau. Vi har et barn, men planer om mindst et til.

--
mvh/rg. Christian

Fra : Zirfelt

Dato : 03-09-03 14:59

Vi har lige fået en stor jernbane vogn hjem. I den ene ende har vi lavet et
rum til 2 big baller og foder. Og ellers er der rigeligt plads til 2 heste

Skulle man en dag få lyst til flere heste, kan man sætte endnu en vogn op.
Fra vi så på den, til den stod på plads, har det kostet os 10.000 Kr. Så
kommer der lidt udgifter til maling eller træplader for køn er den gu ikke

Held og lykke med det.
Irene

Fra : Marlene

Dato : 03-09-03 15:36

"Zirfelt" <zirfelt@post7.tele.dk> skrev i en meddelelse
> [...]
> kommer der lidt udgifter til maling eller træplader for køn er den gu ikke

Uhha, var det ikke ret dyrt? Jeg havde nok en eller anden ide om, at man
næsten fik jernbanevogne smidt i nakken! Men det er altså ikke tilfældet?

Mvh. Marlene.

Fra : Zirfelt

Dato : 03-09-03 21:58

Jeg er da glad for vi ikke fik smidt den i nakken, for den vejer ca. 6 tons

Vi gav ca. 5000 Kr. + moms for vognen. Men at flytte 6 tons jern koster.
Jeg syntes det er billigt for en stald der er 13 meter lang.

Fra : Christian B. Andrese~

Dato : 04-09-03 06:49

"Zirfelt" <zirfelt@post7.tele.dk> wrote in message
> [...]
> kommer der lidt udgifter til maling eller træplader for køn er den gu ikke

Hvor finder man sådanne ?

--
mvh/rg. Christian

Fra : Pia J

Dato : 02-09-03 07:47

"Christian B. Andresen" <nobody@domain.country> wrote in message
> [...]
> til foder etc.
>
> Jeg havde tænkt på en størrelse på ca. 10 x 20 m med en loftshøjde på ca.

Hvis ikke du har købt ejendom endnu, så er en af de ting du skal kigge på
bygningsreglementet. Der er nemlig noget om, at hvis man nybygger en stald,
så skal der være x antal meter hen til beboelse, ikke som i gamle dage, hvor
man byggede i længe.

Vi kiggede fx på et lækkert hus, som dog var for lille, så jeg ringede
kommunen og spurgte, om der kunne gives tilladelse til at udvide loftet, så
beboelsen på 1. sal gik "rundt om hjørnet" ind over stalden. Det kunne jeg
muligvis godt, men så måtte det ikke længere bruges til stald.

Så vi valgte et andet, større MED stald til samme pris. Så mangler jeg bare
krikkerne.

:Pia

Fra : Christian B. Andrese~

Dato : 02-09-03 07:58

"Pia J" <ngspam@ofir.dk> wrote in message

> [...]
stald,
> så skal der være x antal meter hen til beboelse, ikke som i gamle dage,

Mange tak, hvor kan man finde bygningsreglementet ?

--
mvh/rg. Christian

Fra : Pia J

Dato : 02-09-03 08:30

> Mange tak, hvor kan man finde bygningsreglementet ?

Se, det ved jeg ikke, men jeg tror nok man kan få bygningsinspektøren, eller
hvad han nu hedder, i den pågældende kommune ud at se på ejendommen og give
en vurdering. Eller i hvert fald ringe til teknisk forvaltning og snakke med
ham.

:Pia

Fra : Nina Svanholm

Dato : 02-09-03 11:07

> Mange tak, hvor kan man finde bygningsreglementet ?

Du kan låne en bog på biblioteket hvor alle regler og love står i. Har selv
haft stor glæde af den.

Venlig hilsen Nina Svanholm.

Fra : Anet

Dato : 02-09-03 20:14

> Jeg havde tænkt på en størrelse på ca. 10 x 20 m med en loftshøjde på ca.
> 2,5 m.

<(klip)

Jeg vil anbefale jer at gå ind på dansk rideforbunds hjemmeside og se på det
forslag der er til fremtidige stalde. Der er f.eks noget om hvor høj stalden
skal være i forhold til den højeste hest. Minimums størrelser på bokse osv.

> Er der nogen af jer der selv har bygget noget sådant ?

(klip)

Ja, vi har lavet en gammel svinestald om og sat en mur op til en garage der
er bygget ved siden af. Skillevæggen gik helt fra gulv til loft og helt
lukket i legasten.

> Hvis ja, hvordan (leca, murten etc.) ?

(klip)

Boksene er lavet i fundablokke og fyldt op med beton og der er lagt jern
inden i så det bliver helt stabilt og meget holdbart. Vi kom 7 sten i
højden. Så kan du regne på hvor mange sted du skal bruge og gange prisen på
dem. Legavæggen fra før og så fundablokkene er pænt filtsede og det ser pænt
ud og så er det helt kalket hvidt. Vi har også plads til 250 baller hø/halm
nede i stalden og så desuden har jeg plads på halmloftet til resten af mit
halm. Jeg har fodertønder og så har jeg strigleplads på staldgangen og
yderligere har jeg fået lavet et vandspiltov. Jeg har tre bokse de er 9 kvm,
7,5 kvm og 9 kvm. Vi har lavet så når vi går ud af bagdøren i stalden så går
vi direkte ud på folden. Det er nemt når hestene skal lukkes ind og ud om
morgenen og aftenen. Desuden har vi sat udendørs og indendørs vandkopper op.

> Hvad kostede det i materialer ?

(klip)

Vi har vel ofret hen ved ca. 30.000 kroner på stalden men det er også med to
nye døre, materialer til støbning af gulv, låger, krybber, vandkopper
osv......

hilsen

Annette

Fra : Christian B. Andrese~

Dato : 03-09-03 06:54

"Anet" <anet49@hotmail.com> wrote in message

> [...]
stalden
> skal være i forhold til den højeste hest. Minimums størrelser på bokse

Mange tak for rådet.

> [...]

> morgenen og aftenen. Desuden har vi sat udendørs og indendørs vandkopper

Flitsning er det det samme som vandskuring ?

> (klip)
>
> Vi har vel ofret hen ved ca. 30.000 kroner på stalden men det er også med
> nye døre, materialer til støbning af gulv, låger, krybber, vandkopper
> osv......

I har så haft den fordel at bygningen allerede stod der. Den staldbygning
der er til denne ejendom er desværre for lille til både bokse og halm.

--
mvh/rg. Christian

Fra : Anet

Dato : 03-09-03 21:38

> Flitsning er det det samme som vandskuring ?

(klip)

Ja, det kaldes det vist også. Det giver en pæn jævn overflade og er nem at
kalke oven på. Det ser ligesom mere færdigt ud. Jeg kan ligge et billede ud
af det på en af grupperne eller sende dig et billede hvis du vil se det.

> I har så haft den fordel at bygningen allerede stod der. Den staldbygning
> der er til denne ejendom er desværre for lille til både bokse og halm.

(klip)

Ja, hvis man skal bygge en stald fra bunden af så er det dyrt, meget dyrt.
Vi havde på et tidspunkt en 40 fods container stående på folden som havde
været brugt til mine køer. Køerne var glade for den men hestene derimod de
ville ikke ind i den om der så var nok så dejligt tørt derinde. Det har jeg
hørt før at nogle heste ikke kan lide at gå på de sveller som er bund i en
skibscontainer. Så containeren kom afsted lige som mine køer og så måtte
hestene undvære den.

> --
>hilsen

Annette

Fra : Christian B. Andrese~

Dato : 04-09-03 06:52

> [...]
ud
> af det på en af grupperne eller sende dig et billede hvis du vil se det.

Jo tak, kan du lægge det i dk.binaer ?

--
mvh/rg. Christian

Fra : Zirfelt

Dato : 05-09-03 15:58

> [...]
> skibscontainer. Så containeren kom afsted lige som mine køer og så måtte

Klip

Jeg lukkede i dag mine heste hen på den nye fold hvor togvognen står. De to
Islændere ville godt prøve at nå høet inden i den, men helst uden at gå op i
den. Så kom min shetlænder farende og så høet inde i den. Smut sagde det, så
var han inde i vognen. De andre fulgte meget hurtigt efter. Det hele tog ca.
10 min.
Så det er altså ikke alle heste der ikke kan lide når en container eller
togvogn står på sveller.

Fra : Anet

Dato : 08-09-03 09:49

Her er linket til dansk rideforbunds udkast til forslag om hestehold.

http://www.rideforbund.dk/sw390.asp

hilsen

Annette