hvilken salpeter i strandet coaster?
Fra : Herluf Holdt, 3140

Dato : 02-09-03 03:21

Hej
Mens jeg kan høre at der rumsteres i natten omkring den
grundstødte coaster "Wilson Leith" her nede på stranden i
Ålsgårde, vil jeg lige spørge om salpeter. Det blev sagt at
coasteren var lastet med kalk-salpeter til kunstgødning.
Jeg går ud fra at det er Ca(NO3)2, kalciumnitrat.

Plejer kunstgødning ikke at hedde NPK, Kvælstof, fosfor og
Kalium?

--
Med venlig hilsen Herluf Holdt, 3140 Ålsgårde
- som har fået "underholdning" tæt på.

Fra : Bo Warming

Dato : 02-09-03 07:01

"Herluf Holdt, 3140" <herluf@worldonline.dk> wrote in message
> [...]
> Kalium?
>
> --
> Med venlig hilsen Herluf Holdt, 3140 Ålsgårde

Natrium, calcium og kalium nitraterne kaldes hhv Chile-, Norge- og
almindelig salpeter

Det sidste opgravedes til krudt og suger ikke vand. Kunne vist også laves af
urin, når Karl.12 krigere rejste i Rusland.
Norges tidlige gødningsindustri satte vist syntetisk salpetersyre til kalk.

Jeg troede der var tale om sprængfarligt ammonium-salpeter vedr skibet.

Fra : Villy Kruse

Dato : 02-09-03 08:13

On Tue, 2 Sep 2003 08:00:42 +0200,
Bo Warming <ELTZNXFXSMII@spammotel.com> wrote:

>"Herluf Holdt, 3140" <herluf@worldonline.dk> wrote in message

>Natrium, calcium og kalium nitraterne kaldes hhv Chile-, Norge- og
>almindelig salpeter

Salpeter fra Norsk Hydro gik i 60'erne under nawnet kalk-salpeter.

Villy