Debian opdate til unstable
Fra : andy

Dato : 02-09-03 00:45

Hej Ng
jeg her lige opdateret til unstable fra stable, og så gik det galt. Når jeg
vil starte pc starter den med at botte, og den finder også IDE-0 min hd og
så skriver den: LI
hvad kan jeg gøre jeg havde både winxp-home og debian på samme hd. jeg tror
det har noget med lilo at gøre nogle bud på hvad jeg kan gøre?
på fordhånd tak

Fra : Rasmus Bøg Hansen

Dato : 02-09-03 00:57

"andy" <brandorff@nypost.dk> writes:

> [...]
> hvad kan jeg gøre jeg havde både winxp-home og debian på samme hd. jeg tror
> det har noget med lilo at gøre nogle bud på hvad jeg kan gøre?

Du skal nok boote Linux på et rescue-medie af en art (f. eks. den
bootdiskette, som du vel lavede under installationen?). Så
geninstallerer du lilo i bootsektoren (du kører formentlig blot
/sbin/lilo).

/Rasmus

I am free of prejudices. I hate everyone equally.

Fra : andy

Dato : 02-09-03 01:04

jeg har ingen disk desvære er der ikke andet jeg kan bruge?

Fra : andy

Dato : 02-09-03 01:05

Kan jeg boote fra install cd?

Fra : Niels Elgaard Larsen

Dato : 02-09-03 01:23

andy wrote:

> Kan jeg boote fra install cd?

Ja, der vist endda en menu til at få en shell.
Jeg plejer bare at boote og gå til en virtuelt terminal med Alt-F2.
Men man kan godt bruge debian installeren til fx at mounte / først.
Bare husk at den rigtige / er /target, når du booter fra install CD'en.

--
Niels

Fra : Peter Mogensen

Dato : 02-09-03 10:03

Niels Elgaard Larsen wrote:

> Ja, der vist endda en menu til at få en shell.
> Jeg plejer bare at boote og gå til en virtuelt terminal med Alt-F2.

Ja. Det plejer jeg også at gøre. Jeg havde bl.a. det samme problem da
jeg opgraderede til Debian testing forleden.

boot fra installations CD/floppy.
Når installationen starter tryk Alt-F2 for at få en shell.
Derefter;

mount /dev/hd<whatever> /mnt
# den partition din /etc/lilo.conf ligger på

# hvis det er den samme om / (er det ofte) er dette nemmest
chroot /mnt lilo

umount /mnt
reboot