MS Windows
briani 27239
Dual Pentium III problem
Fra : *DrømmeFyren*

Dato : 01-09-03 23:05

Hej,

Jeg har lige fået fat i et Dual-P3 motherboard (og 2 stk CPU med samme
lot-nummer)..

Jeg skiftede mit gamle MB (med 1 CPU) ud med dette, og fyrede op under
systemet.

BIOS finder begge CPU, og rapporterer den rigtige hastighed. Så lang så
godt...

WinXP PRO skulle installere en MASSE drivers, da jeg startede, men det var
forventet; MB er fra en anden fabrikant end det gamle.
Jeg rebooter og maskinen kører stadig fint. Dog bruger WinXP kun den ene
CPU.

Windows Device Manager siger at der er 2 CPU'er:
http://fuxie.adsl.dk/DD/CPU1.jpg

Taskmanager viser dette (at der kun er én CPU):
http://fuxie.adsl.dk/DD/CPU2.jpg

SiSoft Sandra siger at der kun er én CPU: http://fuxie.adsl.dk/DD/CPU3.jpg

Jeg har prøvet (i Device Manager) at fjerne de 2 stk Processor, samt
"Motherboard Resources" under "System Devices", men det hjalp ikke..

Så er spørgsmålet jo hvordan jeg får WinXP til at finde ud af at der er 2
CPU'er..
1: Kan jeg finde en driver et sted som jeg kan installere, og klare
problemet?
2: Kan jeg installere en ny WinXP ovenpå den gamle, og så den får opdateret
kernen i systemet til at bruge 2, og derefter opdatere fra WindowsUpdate??
3: Skal jeg installere WinXP helt fra bunden, hvor jeg formaterer C-drevet??
Det VED jeg vil virke, men vil helst undgå det..

Der er tale om et ASUS P2B-D motherboard med 2xIntel Pentium 3-550MHz CPU'er

Fra : Hans

Dato : 01-09-03 23:33

"*DrømmeFyren*" <DreamGuy@DreamGuy.dyndns.dk> skrev i en meddelelse
> [...]
> CPU.
>
> Windows Device Manager siger at der er 2 CPU'er:

Hvad står der i Device Manager under Computer?

Der skal stå ACPI Multiprocessor PC, og gør der ikke det så højreklik og
opdater driveren til den rigtige, så falder det hele sikkert på plads.

/ Hans

Fra : Thomas Madsen

Dato : 02-09-03 00:04

Hans skrev:

> Der skal stå ACPI Multiprocessor PC

Eller MPS Multiprocessor PC hvis der ikke er ACPI-understøttelse i
bundkortet.

Madsen.

Fra : *DrømmeFyren*

Dato : 02-09-03 00:48

"Hans" <kvik@NOSPAMmail.tdcadsl.dk> wrote in message

> [...]
>
> Der skal stå ACPI Multiprocessor PC, og gør der ikke det så højreklik og
> opdater driveren til den rigtige, så falder det hele sikkert på plads.

Der er kun én linje:
Advanced Configuration and Power Interface (ACPI) PC

Jeg prøvede lige at opdatere driveren, men fik bare at vide at der ikke er
nogen ting at opdatere..

http://fuxie.adsl.dk/DD/CPU4.jpg
Som du kan se på dette billede, er det heller ikke mulig at fjerne
driveren..

Det piner mig (men jeg var allerede forberedt på det) at en af de filer den
bruger er HAL.DLL.. Det er jo netop Hardware Abstraction Layer der er styret
at denne fil. Det er højest sandsynligvis DENNE fil der skal opdateres, og
det skulle ikek undre mig om eneste måde er at installere WinXP igen..

Nogen idéer??

Fra : Hans

Dato : 02-09-03 00:55

> [...]
> at denne fil. Det er højest sandsynligvis DENNE fil der skal opdateres, og
> det skulle ikek undre mig om eneste måde er at installere WinXP igen..

Kommer guiden Opdater Hardware ikke frem?

/ Hans

Fra : *DrømmeFyren*

Dato : 02-09-03 06:05

> "*DrømmeFyren*" <DreamGuy@DreamGuy.dyndns.dk> skrev i en meddelelse

> den
> styret

> Kommer guiden Opdater Hardware ikke frem?

Nope.. Desværre ikke..

Fra : Hans

Dato : 02-09-03 01:05

> at denne fil. Det er højest sandsynligvis DENNE fil der skal opdateres, og
> det skulle ikek undre mig om eneste måde er at installere WinXP igen..
>
> Nogen idéer??

Du kan også prøve at køre en repair af den eksisterende installation inden
du kaster håndklædet i ringen og begynder forfra.

/ Hans

Fra : *DrømmeFyren*

Dato : 02-09-03 06:05

> "*DrømmeFyren*" <DreamGuy@DreamGuy.dyndns.dk> skrev i en meddelelse

> Du kan også prøve at køre en repair af den eksisterende installation inden
> du kaster håndklædet i ringen og begynder forfra.

Og det virkede.. ;)

Fra : Thomas Madsen

Dato : 02-09-03 01:22

*DrømmeFyren* skrev:

> http://fuxie.adsl.dk/DD/CPU4.jpg
> Som du kan se på dette billede, er det heller ikke mulig at fjerne
> driveren..

Du skal heller ikke fjerne den. Klik på Update Driver > Install from
a list or specific location (Advanced) > Next > Don't search. I will
choose the driver to install > Next > Vælg ACPI Multiprocessor PC på
listen og klik på Have Disk... hvor du så sørger for at Windows-CD'en
sidder i dit CD-drev.

Måske går det til held, måske ikke. Hvis ikke så er det forfra hvor
du muligvis skal tvinge WinXP til at vælge ACPI Multiprocessor PC
under installationen. (Det var dog ikke nødvendigt at tvinge den til
det her). <http://support.microsoft.com/?kbid=299340>.

Madsen.

Fra : *DrømmeFyren*

Dato : 02-09-03 06:06

"Thomas Madsen" <nospam@madsen.tdcadsl.dk> wrote in message

> [...]
> choose the driver to install > Next > Vælg ACPI Multiprocessor PC på
> listen og klik på Have Disk... hvor du så sørger for at Windows-CD'en

Desværre ville den IKKE vise nogen mulighed for MPS PC :(

> [...]
> du muligvis skal tvinge WinXP til at vælge ACPI Multiprocessor PC
> under installationen. (Det var dog ikke nødvendigt at tvinge den til

Det var så det jeg gjorde, men skulle slet ikek vælge noget selv...

Fra : Thomas Madsen

Dato : 02-09-03 01:26

Thomas Madsen skrev:

> hvor du så sørger for at Windows-CD'en sidder i dit CD-drev.

Det er muligvis ikke nødvendigt. Det ser ud til at du blot kan
klikke på Next i stedet for at klikke på Have Disk.

Madsen.

Fra : Thomas Madsen

Dato : 02-09-03 12:05

*DrømmeFyren* skrev:

> Desværre ville den IKKE vise nogen mulighed for MPS PC :(

Sært. Hvis jeg gør som jeg beskrev så ender jeg op med dette
vindue: <http://home18.inet.tele.dk/madsen/winxp/processorer.png>.

Madsen.

Fra : *DrømmeFyren*

Dato : 02-09-03 06:06

"*DrømmeFyren*" <DreamGuy@DreamGuy.dyndns.dk> wrote in message

> 2: Kan jeg installere en ny WinXP ovenpå den gamle, og så den får
opdateret
> kernen i systemet til at bruge 2, og derefter opdatere fra WindowsUpdate??

I sidste ende blev det denne løsning der virkede...

Jeg prøvede først at smide min WinXP CD i drevet mens windows kørte for at
lave en update, men her ville den af uvisse grunde ikke acceptere min
CD-Key..

Men så bootede jeg på CD'en, og valgte "Repair installation", og så blev
stort set hele C:\Windows slettet og reinstalleret.

Her ville Install så godt acceptere min CD-Key, og da maskinen var helt
oppe, havde jeg stadig min gamle opsætning, men der var nu 2 CPU'er de
steder man kunne forvente at finde det.. :)

Jeg er dog nødt til at installere SP1a og andre updates igen, men det er jo
ventet, når man reinstallerer C.\Windows folderen. I skrivende stund er den
ved at lægge SP1a på maskinen..

Tak for hjælpen til dem som kom med foreslag..