Kirsten Strøm, f. 1731 i Drøbak, Norge, g.~
Fra : Alf Christophersen

Dato : 01-09-03 20:23

Først og fremst, hvor er dette Fladstrup??

Jeg har registrert at i henhold til Norsk Slektshistorisk Tidsskrift V
s.165 hadde hun to barn med Hans Haumann, Samuel og Anne Sophie

Kjennes det noe til hennes etterslekt i Danmark.
Hvem var Hans Haumann??

Kirstens farmor var Kirsten Samuelsdtr Fahne, av kunstnerslekten
Fahne/Fanden/Fane som bl.a. kongen av Danmark kjøpte opp en god del
kunststykker av. Det henger også et stort portrett av tippoldefaren,
Halvor Tordsen Fahne på et av slottene, sorthvitt kopi er gjengitt i
et blad utgitt av Ski slektshistorielag, som finnes på nettet et sted.
(www.skislekt.no ??)

Denne slekten Strøm er i dag kjent som Steen og Strøm som ble stiftet
bl.a. av hennes nevø Samuel Strøm.

Hennes far het også Samuel Strøm, f. 1697 i Fet og død som
Regimentskvartermester og auditør i Christiania 6. august 1747.

Håper noen kjenner mer til denne slekt.

Fra : Alf Christophersen

Dato : 01-09-03 20:33

On Mon, 01 Sep 2003 21:23:13 +0200, Alf Christophersen
<alf.christophersen@basalmed.uio.no> wrote:

>et blad utgitt av Ski slektshistorielag, som finnes på nettet et sted.
>(www.skislekt.no ??)

Følg lenken Slektsveven og nr 1,2003. På en av de første sidene finner
du portrettet av Halvor. Det henger på Nasjonalhistorisk museum på
Fredriksborg slott i Hillerød.

Fra : Krabsen

Dato : 01-09-03 22:01

"Alf Christophersen" <alf.christophersen@basalmed.uio.no> skrev i en
meddelelse news:k477lvs32b06h3h51g4mi0bnr4i315jbdr@4ax.com...
> Først og fremst, hvor er dette Fladstrup??

Stednavneregisteret på www.krabsen.dk melder om et Fladstrup på Djursland.

Men en anden mulighed: Et nabosogn til Frederikshavn hedder Gærum, her
ligger bl.a. Gærumgård. Kunne sagtens tidligere have været Gierum.

Og hvad så? Jo, Frederikshavn hed jo i gamle dage Fladstrand..

mvh

Krabsen

Fra : Alf Christophersen

Dato : 02-09-03 11:03

On Mon, 1 Sep 2003 23:01:09 +0200, "Krabsen" <news@krabsen.dk> wrote:

> [...]
>ligger bl.a. Gærumgård. Kunne sagtens tidligere have været Gierum.
>
>Og hvad så? Jo, Frederikshavn hed jo i gamle dage Fladstrand..

Takk skal du ha, men navnet er altså ikke entydig bestemt ? Noen andre
som vet noe mer??