2 ting. Order By dato og null
Fra : pepss

Dato : 01-09-03 15:27

hejsa NG

jeg har 2 spørgsmål
1.
hvordan kan man lave en "Order By" når det er en data man får ud fra
databasen?
lige nu skriver jeg sådan:
Select navn from medlemmer where profilnavn = '" & strvis & "' Order By
sistset Desc
hvor sistset er en dato. det lage jeg jo så lige mærke til i dag at det går
galt da den eks. 28-08-2003 kommer på over 01-09-2003

2
hvordan er det lige jeg setter et felt i en database til at være null og
tjekker om et felt er nulle?
jeg sys jeg har prøvet alt mulig uden at jeg har kunne ramme rigtig!

--
pepss
den ordblinde der prøver at blive web-designer

Fra : ///JJ

Dato : 01-09-03 20:10

"pepss" <olefriis@privat.dk> wrote in message
> [...]
går
> galt da den eks. 28-08-2003 kommer på over 01-09-2003

Så sammenligner du ikkedatoerne som på tal-format, men som strenge. Hvis din
datatype er datetime (afhængig af platform), eller hvis du konverterer
midlertidigt til dato-format, kan du oftest bruge en datediff eller alm.
logiske operatorer.

> 2
> hvordan er det lige jeg setter et felt i en database til at være null og
> tjekker om et felt er nulle?

Det første afhænger lidt af om du vil kode dig ud af det eller om du sidder
men hænderne nede i databasen, og det afhænger også lidt af hvilken
database-platform du kører på?

I MS-SQL fungerer checket sådan her:
if datafelt is null
eller
isnull(datafelt,0)=0

mvh
///JJ

Fra : Jens Gyldenkærne Cla~

Dato : 01-09-03 21:54

///JJ skrev:

> Så sammenligner du ikkedatoerne som på tal-format, men som
> strenge. Hvis din datatype er datetime

Hvad datoer i en database naturligvis bør være (det præcise navn
for den datatype der kan indeholde datoer kan variere, men alle
sql-baser har en).

> eller hvis du konverterer midlertidigt til dato-format, kan du
> oftest bruge en datediff eller alm. logiske operatorer.

En af fordelene ved at gemme datoer som datoer er at man bare kan
sortere helt almindeligt med ORDER BY - så ordner databasen resten.

Standard sql: UPDATE tabel SET felt = NULL WHERE andetfelt = 42

Standard sql: SELECT idfelt FROM tabel WHERE felt IS NULL
(evt. tjek for ej null:
        SELECT idfelt FROM tabel WHERE felt IS NOT NULL
)

> Det første afhænger lidt af om du vil kode dig ud af det eller
> om du sidder men hænderne nede i databasen,

Det afhænger af hvad man skal bruge det til. Hvis man kun skal have
poster hvor et felt er null (eller omvendt, hvor et felt _ikke_ er
null), skal man lægge null-tjekket ind i sql-kaldet (som ovenfor).

Hvis null-tjekket i stedet bare skal afgøre hvordan en post skal
behandles - fx sådan at poster med null i feltet billede får vist
et standardbillede, mens ikke-null-poster får vist deres eget
billede - skal man tjekke i asp.

I asp/vbscript kan man skrive:

   If isNull(variabel) Then
       ' variablen er null
   Else
       ' variablen er ikke null
   End if
--
Jens Gyldenkærne Clausen

Fra : ///JJ

Dato : 02-09-03 18:05

"Jens Gyldenkærne Clausen" <jens@gyros.invalid> wrote in message
> [...]
<klip>
> eller hvis du konverterer midlertidigt til dato-format, kan du
> oftest bruge en datediff eller alm. logiske operatorer.
<klip>
> Jens Gyldenkærne Clausen

Hej Jens.
Venligst citér korrekt når du besvarer indlæg. Udfra ovenstående ser det ud
som om, at det er mig der har lavet hele indlægget.

Jeg vil i øvrigt give dig ret i de fleste af dine bemærkninger til mit
indlæg, men de virker ikke så relavante overfor "pepss".

mvh
///JJ

Fra : pepss

Dato : 02-09-03 21:52

"Jens Gyldenkærne Clausen" skrev

> En af fordelene ved at gemme datoer som datoer er at man bare kan
> sortere helt almindeligt med ORDER BY - så ordner databasen resten.

ja det er så det man får ud af at springe over hvor gæret er lavest
jeg er læse på http://asp-faq.dk/article/?id=98 at jeg skal bruge CONVERT
til at sette datoer ind i MySQL hvordan virker det?

Fra : pepss

Dato : 01-09-03 22:03

"///JJ" skrev
> [...]

sidder
> men hænderne nede i databasen, og det afhænger også lidt af hvilken

jeg må sige der var mere idet ind jeg havde troet! jeg har en plan om at
skifte fra Access til MySQL så jeg vender nok tilbage når det er klarede!
du skal ha rigtig mange tak for dit svar!

Fra : Jens Gyldenkærne Cla~

Dato : 02-09-03 20:59

///JJ skrev:

> Venligst citér korrekt når du besvarer indlæg. Udfra
> ovenstående ser det ud som om, at det er mig der har lavet
> hele indlægget.

Nej. Antallet af >'er markerer viser hvor langt tilbage man skal
for at finde ophavsmanden til et citat. Jeg kommenterede både noget
af din tekst (markeret med ">") og noget af pepps' tekst (markeret
med ">>").

Jeg kunne selvfølgelig godt have skrevet [pepps] ved
dobbeltcitaterne - det er lidt usædvanligt at dobbeltcitere efter
at man har enkeltciteret så den oplysning havde været på sin plads
- beklager. Men der er ikke noget formelt galt med mine citater.

> Jeg vil i øvrigt give dig ret i de fleste af dine bemærkninger
> til mit indlæg, men de virker ikke så relavante overfor
> "pepss".

Det er jeg nu ikke enig i. Jeg vil tro at pepps fx har gavn af at
vide...

- at opdatering til null samt tjek for null udføres ens i alle
almindelige sql-baser

- at det rigtige sted at tjekke for null (asp eller databasen)
afhænger af hvad data skal bruges til

- hvordan man tjekker for null i asp
--
Jens Gyldenkærne Clausen

Fra : pepss

Dato : 02-09-03 21:46

> Det er jeg nu ikke enig i. Jeg vil tro at pepps fx har gavn af at
> vide...

bare pepss
jeg sys nu jeg har fået gavn at jer begges svar og takker også for dem!
en ting jeg blev helt klar over var ivart fald at hvis jeg skulle skifte
database skulle det vare nu!
det er allerede nu en rimelig stor opgave

Fra : Jens Gyldenkærne Cla~

Dato : 02-09-03 22:20

pepss skrev:

> ja det er så det man får ud af at springe over hvor gæret er
> lavest jeg er læse på http://asp-faq.dk/article/?id=98 at
> jeg skal bruge CONVERT til at sette datoer ind i MySQL hvordan
> virker det?

CONVERT bruges til MSSQL - ikke MySQL (det kan være nemt at
forveksle dem på tryk, men faq-artiklen skriver det korrekt nok).

Jeg ved desværre ikke hvordan man gør i mysql.
--
Jens Gyldenkærne Clausen

Fra : pepss

Dato : 02-09-03 23:14

> CONVERT bruges til MSSQL - ikke MySQL (det kan være nemt at
> forveksle dem på tryk, men faq-artiklen skriver det korrekt nok).

ja det havde jeg da ikke lige set

> Jeg ved desværre ikke hvordan man gør i mysql.

håber da der er en anden der kan fortælle mig det!

tak for dine svar!