Info på kemiske forbindelser
Fra : core99

Dato : 01-09-03 14:59

Goddag
Er det mon muligt at få adgang til noget database så man kan finde
oplysninger om en vilkårlig kemisk forbindelse fx. kogepunkt, opløselighed,
struktur, samt beskrivlelse i tidsskrifter. Gerne til
undervisningsbrug/laborantniveau

Fandt noget udenlandsk(CAS) på nettet men de vil søreme have penge for det!

Hilsner..

Fra : Claus Rasmussen

Dato : 01-09-03 18:19

"core99" <core99@delite.dk> skrev i en meddelelse
> [...]
> undervisningsbrug/laborantniveau
>
> Fandt noget udenlandsk(CAS) på nettet men de vil søreme have penge for

Merck ChemDAT kan bestille gratis på CD og indeholder rimeligt udførlige
data om ca. 10.000 af de mest gængse kemikalier:

http://www.merck.de/english/services/chemdat/form/chemdatform.htm

/Claus

Fra : Jesper Harder

Dato : 02-09-03 16:25

"Claus Rasmussen" <crasmussen@kampsax.dtu.dk> writes:

> Merck ChemDAT kan bestille gratis på CD og indeholder rimeligt udførlige
> data om ca. 10.000 af de mest gængse kemikalier:
>
> http://www.merck.de/english/services/chemdat/form/chemdatform.htm

Ved du om data på CDen ligger i et format som er brugbart uden den
medfølgende software?

Fra : Regnar Simonsen

Dato : 01-09-03 21:00

Hej

På flg. link kan du søge frit mellem masser af kemikalier - f.eks. kan man
finde smelte- og kogepunkter.

http://www.chemexper.com/

--
Hilsen
Regnar Simonsen

Fra : core99

Dato : 01-09-03 22:15

> Hej
>
> På flg. link kan du søge frit mellem masser af kemikalier - f.eks. kan man
> [...]

Mange tak, men der står nu ikke så meget... en søgning på fx. amoxicillin
giver ikke noget om syntese, renfremstilling o.s.v.

Fra : Jesper

Dato : 01-09-03 22:15

Hej.

core99 wrote:

> [...]
> undervisningsbrug/laborantniveau
>
> Fandt noget udenlandsk(CAS) på nettet men de vil søreme have penge for det!

Hvad med noget så simpelt som: www.chemfinder.com ? Kan det bruges til
noget?

--
Mvh. Jesper

Fra : core99

Dato : 01-09-03 22:29

> Hvad med noget så simpelt som: www.chemfinder.com ? Kan det bruges til
> noget?
>
> --
> Mvh. Jesper

Tja, der er da lidt, men ikke mere end i mit merck index. Måske bliver jeg
nødt til at hoste op med noget alligevel, det er bare synd det er så dyrt, i
hvert fald CAS er!

Fra : Jesper

Dato : 01-09-03 22:32

Hej.

core99 wrote:

> Tja, der er da lidt, men ikke mere end i mit merck index. Måske bliver jeg
> nødt til at hoste op med noget alligevel, det er bare synd det er så dyrt, i
> hvert fald CAS er!

Så må du feks. finde et sted, hvor de har Beilstein stående (feks. på
DTV ved DTU). Findes det...findes det der!

--
Mvh. Jesper

Fra : core99

Dato : 01-09-03 22:44

> Så må du feks. finde et sted, hvor de har Beilstein stående (feks. på
> DTV ved DTU). Findes det...findes det der!
>
> --
> Mvh. Jesper

har det også syntese, renfremstilling (fuldtekst) og alt det der?

Fra : Jesper

Dato : 01-09-03 22:58

Hej.

core99 wrote:

> har det også syntese, renfremstilling (fuldtekst) og alt det der?

Der findes kun ét leksikon, hvis man vil vide noget om organisk
kemi...og det hedder Beilstein. Det er ikke direkte et opslagsværk med
alle data, men et opslagsværk med _henvisninger_ til ALLA data. Man
anvender Beilstein som et opslagsværk for at komme videre. Læs evt. mere
på: www.beilstein.com eller
http://www.stn-international.de/stndatabases/databases/beilstei.html

Hvis du har en mulighed for at tage forbi DTU, så besøg biblioteket
derude og du vil blive overrasket. Det findes sikkert også på KU, AUC
mm...jeg er dog ikke viden om hvor?

--
Mvh. Jesper

Fra : core99

Dato : 01-09-03 23:37

"Jesper" <Jesperm@tdcadsl.dk> skrev i en meddelelse
> [...]
>
> Hvis du har en mulighed for at tage forbi DTU, så besøg biblioteket
> derude og du vil blive overrasket. Det findes sikkert også på KU, AUC

Jeg har faktisk adgang til beilstein men mange af referencerne er til
udenlandske journaler som jeg ikke rigtig kan få fat på...

Fra : mik

Dato : 02-09-03 07:15

> "Jesper" <Jesperm@tdcadsl.dk> skrev i en meddelelse

> Jeg har faktisk adgang til beilstein men mange af referencerne er til
> udenlandske journaler som jeg ikke rigtig kan få fat på...

Måske dette kan hjælpe

http://www.chemdex.org/

michael

Fra : Jeppe Madsen

Dato : 02-09-03 06:59

core99 wrote:

> [...]
>undervisningsbrug/laborantniveau
>
>Fandt noget udenlandsk(CAS) på nettet men de vil søreme have penge for det!

www.orgsyn.org for synteseveje på et stort antal organiske stoffer.
Ellers besøg det lokale universitetsbibliotek og anvend deres adgang til
Beilstein/Gmelin, chemical abstracts(CAS) og deres tidsskriftsamling.
RUCs kan dog ikke umiddelbart sammenlignes.

Mvh
Jeppe