Netværk i hjemmet
Fra : Hans Ole

Dato : 01-09-03 12:43

Et spørgsmål som nok har være fremme før.
Vi har fået en såkaldt "familie opkobling" hos Stofa.
Nu har vi 3 PC'er koblet på nette via en switch.
Alle kan kobles på uafhængig af hinanden.
Er der en sikkerhedsmæssig risiko ved denne opkobling?
Hvordan laver jeg sådan at alle 3 kan bruge vores printere.
Der er en maskine med XP og 2 med 98.
Håber på hjælp eller henvisning til et sted med en løsning.

mvh Hans Ole

Fra : Frank

Dato : 01-09-03 13:08

Hej Hans

Der er flere forskellige muligheder.

Den nemmeste ville være at købe en router med indbygget printserver.

Der er normalt indbygget en firewall så sikkerheden er på plads.
Og med en indbygget printserver er der ikke behov for at have en PC tændt
for at lave printerdeling.

Forslag til hardware: D-Link DI-704P, Netgear FR114PGE ect. priserne er fra
kr. 600 og op ad.

Mvh
Frank

Fra : jens

Dato : 01-09-03 13:40

> [...]

> Nu har vi 3 PC'er koblet på nette via en switch.
> Alle kan kobles på uafhængig af hinanden.
> Er der en sikkerhedsmæssig risiko ved denne opkobling?

Maskinerne har sikkert ipèr på hvert sit net, og sender al trafik over
Stofa`s router, lan hastighedden er = din adsl linie.

> Hvordan laver jeg sådan at alle 3 kan bruge vores printere.
> Der er en maskine med XP og 2 med 98.
> Håber på hjælp eller henvisning til et sted med en løsning.

En router med printserver, eller en printserver og en router., men den slags
kører som regel Unixprint, det kan en xp godt hvis det installeres, jeg ved
ikke om w98 kan.

http://212.223.15.152/produkte/index.cfm?menu=produkte&CFID=779079&CFTOKEN=74421857

Her findes en Level one side med routere, 1403tx har printerserver (unix),
og er ret nem at gå til, men det kan du se i den manual somkan hentes fra
siden.

www.elsborglink.dk har manualer til linksys, og nogle få Dlink vist.

Der vil det fremgå hvilke mulighedder de giver......

Level one`s 1403 er meget nem at gå til, men deres nye 1405 er tilgengæld en
stor rodebutik, den har samme funktioner som 1403 - print, men føj det er
noget bras at sætte op.
Så der kan vre ret stor forskel mellem selv ens mærker........

Mvh Jens