hovedtøj
Fra : john lundsgaard

Dato : 01-09-03 10:24

Nu begynder mængden af stubmarker desværre at svinde, så nu nærmer sig tiden
hvor stubmarke fræset er overstået - men i guder hvor har det været godt!!!!

Det der klik som det giver inde i et hestehoved når den bliver præsenteret
for en (næsten) uendelig stor stubmark, det kan man selv tydeligt høre. Så
er det man kan gå og blive lidt misundelig på Ole der har hele Sejerøbugten
som legeplads hele året.

Nå men det var egentlig ikke det jeg ville skrive om!!

Som I sikkert husker, så havde jeg et anfald af filosofi her i foråret, hvor
jeg overvejede hvor enkelt et hovedtøj kunne laves og jeg blev enig med mig
selv om, at det enkleste måtte være en rem op om nakken på krikken, og et
bid i enden (af remmen altså - ikke at man skal bide krikken i enden))).

I havde lidt forskellige meninger om det, men det korte og det lange er, at
jeg lavede sådan et!!

Det tog 10 minutter, kostede 10 kr - og ved I hvad - jeg har redet med det
hele sommeren - og det virker!!!

Det er hverken røget forover eller bagover, krikken kan tilsyneladende lide
det, og det er ekstremt nemt at lægge på, og ikke mindre nemt at tage af.

Ja det var bare det jeg ville sige - hej.

hilsen John

(Indehaver af Danmarks mest minimalistiske hovedtøj!!)

--
Kig ind på
www.sitecenter.dk/highfield-ranch

Fra : Trine Stubbe Teglbjæ~

Dato : 01-09-03 10:39

On 1 Sep 2003 11:24:10 +0200, "john lundsgaard"
<john_lundsgaardXX@ofir.dk> wrote:

> [...]
>er det man kan gå og blive lidt misundelig på Ole der har hele Sejerøbugten

   Heh, vi har stadig ikke galoperet på stubmarker i år - til
gengæld har vi både skridtet og travet og sågar lavet
schenkelvigninger hele vejen op ad sådan en rigtig lang en af slagsen.
Det slår nemlig også klik i hovedet på Galant - så det kan høres over
hele marken. Og det er ikke særligt smart hvis man senere vil ride
jagt på krikken og så skal kunne holde ham bag masteren. Nok er han
ikke stor - men jeg skal love for at der er gang i fræsergaloppen når
vi kommer dertil. Så vi træner altså lidt tålmodighed på de fine
stubmarker ;)

>Det er hverken røget forover eller bagover, krikken kan tilsyneladende lide
>det, og det er ekstremt nemt at lægge på, og ikke mindre nemt at tage af.

   =) Jeg gør indimellem det at jeg rider uden næsebånd på mit
standard-hovedtøj. Dressur helst - og hesten er helt vild med det. Jeg
mistænker lidt at han har nogle tandspidser der gør at det der med
næsebånd ikke er rigtigt rart så han skal snart ha kigget bisserne
efter. :/

/Trine.
What We Do in Life Echoes in Eternity.

Fra : Pia J

Dato : 01-09-03 10:58

"Trine Stubbe Teglbjærg" <snoe@nospam.dk> wrote in message
> [...]

Hvad gør I allesammen mht til lov til at ride på stubmarkerne? Spørger
ejeren af hver enkelt mark, er der givet almen lokal tilladelse eller gør I
det bare alligevel?

Herude er det svært at få adgang til noget fordi en enkelt islænderstald har
sat en ære i at ride netop hvor de ikke måtte, bevidst lave langture når der
var jagt m.m. Så jeg har indtryk af, at landmændene bliver skidesure, hvis
man bruger deres jord.

:Pia

Fra : Trine Stubbe Teglbjæ~

Dato : 01-09-03 11:08

On Mon, 1 Sep 2003 11:57:46 +0200, "Pia J" <ngspam@ofir.dk> wrote:

>Hvad gør I allesammen mht til lov til at ride på stubmarkerne? Spørger
>ejeren af hver enkelt mark, er der givet almen lokal tilladelse eller gør I
>det bare alligevel?

   Vi har jord der hører til gården hvor rideskolen ligger. Og
ejerens søn (Rideskoleadministratorens bror - det blir nemlig i
familien ;) ejer noget af det omkringliggende jord hvor vi også godt
må ride. Men naturligvis _kun_ når der er stubbe på =)

> [...]
>var jagt m.m. Så jeg har indtryk af, at landmændene bliver skidesure, hvis

   Sådan nogen skulle ærlig talt ha en skideballe så det runger.
Ikke blot fordi de ødelægger det for jer andre - men fordi de fx. i
tilfælde af at der er planlagt jagt rent faktisk risikerer at komme
til skade. Men der skal nok en anskudt islænder til før de fatter det
:((

Fra : Anet

Dato : 01-09-03 14:02

"Trine Stubbe Teglbjærg" <snoe@nospam.dk> skrev i en meddelelse

> [...]
> tilfælde af at der er planlagt jagt rent faktisk risikerer at komme
> til skade. Men der skal nok en anskudt islænder til før de fatter det

(klip)

Det er altid et fåtal der ødelægger de gode muligheder for alle de andre
sådan er det bare og vil altid være.

Her har vi en rideskole 2 kilometer herfra og da de holdt juniorweekend og
skulle på tur red de først over vores mark med 25 heste uden at spørge ad.
Så dernæst red de over en frøgræsmark der stod lige for at skulle høstes. De
var ikke ret populære må siges. Vi sagde bare NÅH; JA de kunne da godt have
spurgt inden når nu de kom så stor en flok, men ham der ejede frøgræsmarken
blev splittertosset hvad vi godt forstår.

Angående jagt så er der jo også en anden vinkel at se sagen på og det er fra
jægernes side af. Jægerne passer og plejer deres jagt og bruger meget tid på
fodring og opsætning af ting til dyrene. Og tit giver jægere mange mange
tusinde kroner for at leje et stykke jord til jagt. Jægerne ser frem til
deres jagtdage og går meget op i det men hvis så at en flok ryttere
ødelægger det hele for dem så de ikke kan skyde til de dyr som jages op, så
syntes jeg, at det er synd for dem. Det handler vel også om at acceptere at
jægerne har en hobby og vi har en hobby og vi skal som ryttere også
acceptere dem.

hilsen

Annette

Fra : Nina Svanholm

Dato : 01-09-03 10:57

> Hvad gør I allesammen mht til lov til at ride på stubmarkerne? Spørger
> ejeren af hver enkelt mark, er der givet almen lokal tilladelse eller gør
> det bare alligevel?

Hej

Ja, jeg har været rundt og spørge hver enkelt landmand om lov. Der er nemlig
altid de ryttere der ødelægger det for andre Ved at jeg har været rundt
og få en sludder med landmændene har jeg fået lov til at bruge deres marker,
hvorimod der er andre ryttere der ikke må. Nogen landmænd vil ikke have at
man rider på en stubmark hvor der er udlæg i, andre er ligeglade, ved at
have fået en snak med dem alle ved jeg lige præcis hvilke marker jeg må hvad
på.

Venlig hilsen Nina Svanholm.

Fra : john lundsgaard

Dato : 01-09-03 11:49

"Pia J" <ngspam@ofir.dk>

> Hvad gør I allesammen mht til lov til at ride på stubmarkerne? Spørger
> ejeren af hver enkelt mark, er der givet almen lokal tilladelse eller gør
> det bare alligevel?

Jeps - aftaler, aftaler, aftaler

Nu har jeg heldigvis en forpagter, der har godt 100 tdr, og sammen med
aftaler med yderligere et par naboer giver det et par hundrede tdr. at ride
på når det ligger i stub.

Udenfor de gyldne uger hvor alt ligger i stub, så har vi adgang til lidt
brak, og nogle af de andre EU opfindelser, hvor noget af jorden skal ligge
med "græs" vinteren over. Der har vi også tilladelse til at ride.

Men det er rigtigt - uden tiladelse skal man holde hovene væk - det giver
kun ballade, og det har vi ingen interesse i.

hilsen John

Fra : Anet

Dato : 01-09-03 13:51

> Så
>
> Hvad gør I allesammen mht til lov til at ride på stubmarkerne? Spørger
> ejeren af hver enkelt mark, er der givet almen lokal tilladelse eller gør
> det bare alligevel?

(klip)

Vi har selv lidt jord til vores gård og der rider jeg en del men så kender
vi jo også alle de andre bønder og dem har jeg spurgt en efter en om jeg
måtte ride på deres jord og de allerfleste siger ja. Når man selv har jord
så ved bønderne jo godt at man godt ved når der er f.eks udlæg i en mark og
når det bare er en almindelig stubmark.

hilsen

Annette

Fra : Iben Holst

Dato : 02-09-03 09:14

> Hvad gør I allesammen mht til lov til at ride på stubmarkerne? Spørger
> ejeren af hver enkelt mark, er der givet almen lokal tilladelse eller gør
> det bare alligevel?

For guds skyld spørg først!!!! Og spørg også selvom du ser en anden ride
hvor du gerne vil ride... Du ved ikke om vedkommende overhovedet har fået
tilladelse og du ved ikke om ejeren af jorden vil tillade andre det også. Og
sørg for at få helt klarhed over hvor på jorden du må ride og hvor du i
hvert fald ikke må!

Både hvor jeg bor nu og hvor jeg boede tidligere spurgte jeg altid
landmændene med de omkring liggende marker om jeg måtte ride der og det blev
efterhånden til faste aftaler, at jeg til enhver tid måtte ride på markerne
lige inden for rabatten i hvilket tempo det skule være og at jeg måtte ride
tværs over markerne når der var stubbe og når der var plovet (inden den
sidste klargøring til såning var gået igang)
Så alle parter var tilfredse!

Nu er jeg så selv kommet til at bo på en gård med marker op til vej og der
en enkelt som har spurgt os, om han må ride lige inden for rabatten når der
kommer store eller mange køretøjer og det har vi da givet ham lov til.
Men en anden holder vi stramt øje med selvom vi har givet hende lov til at
ride på noget af vores jord. Hun skulle faktisk ikke have lov til det
overhovedet, men vi kan ikke lide at være helt så stridbare *S* Vi tog hende
på fersk gerning i fuld galop tværs over vores mark som i dagene inden lige
var blevet sået! Og for inden hun red dér havde hun slet ikke spurgt om hun
overhovedet måtte ride på noget som helst jord af vores. Vi gav hende lov
til fremover at ride på jorden, hvis hun overholdte de ovenstående regler
jeg selv red/rider under på andres jorder. Vi troede hun fattede det,
men en dag så vi hende sgu ride midt på marken, i sprøjtesporet, hvor kornet
var kommet 1/2 op og hendes lamme undskyldning for at gøre det var, at hun
havde set mig ride der!!!! Jamen altså, når jeg engang får en ridebane,
rider hun så også dér uden at spørge om lov, fordi hun ser jeg gør det?!

Iben

Fra : Pia J

Dato : 02-09-03 09:23

"Iben Holst" <ria@os.dk> wrote in message

> [...]
> havde set mig ride der!!!! Jamen altså, når jeg engang får en ridebane,
> rider hun så også dér uden at spørge om lov, fordi hun ser jeg gør det?!

Jep, nøjagtig samme adfærd, som har ødelagt området for os her. Hvis de får
lov at ride i skellet, bruger de 20 meter ind på marken.

:Pia

Fra : Iben Holst

Dato : 02-09-03 09:53

> Jep, nøjagtig samme adfærd, som har ødelagt området for os her. Hvis de
får
> lov at ride i skellet, bruger de 20 meter ind på marken.
>
> :Pia

Og det er bare SÅ ærgerligt!!

Jeg kan tilføje at jeg også lavede den aftale med landmændende, at skulle
det ske at hesten blev bange for et eller andet og derfor løb længere ind på
marken eller trampede for meget op i et lille område, så ville jeg snarest
indformere dem om det, for så vidste de at det var mig og så de spor efter
heste hvor de ikke skulle være måtte de holde øje med om andre red der uden
tilladelse.
Man skal være ærlig hele vejen igennem og tage det i stiv arm at man evt,
bliver forbudt at ride der hvis man kommer til at bruge mere af marken end
godt er. Jeg oplevede det faktisk, at jeg havde fået tilladelse og havde et
fint forhold til landmanden, men en af de heste jeg på et tidspunkt tilred
var længe ustabil langs trafikken selvom vi red inden for rabatten i marken
og det betød at vi tit var længere inde end vi måtte og også lavede nogle
store huller af og til og ende blev at vi ganske fredeligt vedtog, at jeg
ikke måde ride der i en periode og derefter fortsat måtte ride der, men ikke
på lige dén hest før den kunne gå stabilt!

Nu ved jeg ikke om du allerede har prøvet - men ellers synes jeg da du skal
spørge dig for, selvom du måske kun har hørt negativt. Lav evt. selv et sæt
regler som du mener er passende og præsentér dem for landmanden/-mændene så
de ved at du er seriøs og ærlig; og lov højt og helligt at du aldrig vil
give andre lov til at ride samme sted(er).... Og giv ham/dem retten til at
kunne afblæse tilladelsen hvis de synes du tramper for meget ned (hvilket
ikke burde kunne ske i stubbe og plovskær tiden).
Prøv - det giver dig megen glæde hvis de mod dine forventninger skulle sige
ja!

Iben

Fra : Trine Kornum Christi~

Dato : 01-09-03 11:34

"Pia J" <ngspam@ofir.dk> writes:

> Hvad gør I allesammen mht til lov til at ride på stubmarkerne?
> Spørger ejeren af hver enkelt mark, er der givet almen lokal
> tilladelse eller gør I det bare alligevel?

Min far har en gård, og der var store problemer med ryttere, der red
ind i de nyplantede juletræer. Han prøvede at sætte et hegn op, men
det var jo helt ideelt til at springe over.

Så han gjorde det, at han kontaktede alle rytterne i området, om at
det fra nu af var forbudt at ride over grunden uden tilladelse.
Tilladelse ville blive givet skriftligt ved personlig fremmøde. Man må
kun skridte af hensyn til træerne.

Så efter en enkelt inddragelse af en tilladelse er der nu ikke flere
problemer. Der er mange der rider på stierne til glæde for både dem og
os.

Så mit forslag vil være at kontakte ejeren af marken, spørge pænt og
så måske til jul komme med en flaske rødvin som tak. Det er utroligt
hvad det gør, den dag der er brug for lidt goodwill.

Mvh Trine

http://www.triane.dk, billig overnatning i Nordjylland
http://www.bierstedjuletraeshandel.dk, æresporte og gran

Fra : Anet

Dato : 01-09-03 13:49

> [...]
> ikke stor - men jeg skal love for at der er gang i fræsergaloppen når
> vi kommer dertil. Så vi træner altså lidt tålmodighed på de fine

(klip)

Mange gange så vil heste der kun sjældent får lov til at ride på stubmarker
have en tendens til at ville blive helt vilde og styrte afsted i galop og
enkelte bukker da også af glæde. Jeg tror simpelthen at det er fordi, at
folk i stedet for at ride mere i naturen i skridt, trav og galop afsted så
vælger de ikke at gøre det og slet ikke på stubmarker fordi de ved at deres
hest kan "tænde af". Men rider man der dagligt eller flere gange om ugen så
vænner hesten sig jo til det, og tager det roligere og roligere hver gang.
Det skal jo bare være lige så normalt for hesten at ride i naturen og på
markerne som det er at ride på ridebanen. Man kan sagtens ride lidt dressur
på stubmarkerne og tage en stille og rolig galop op og ned af marken eller
sætte lidt mere speed på. Tror at mange er bange for at give lidt "los" og
lade hest være hest.

hilsen

Annette

Fra : Trine Stubbe Teglbjæ~

Dato : 02-09-03 18:08

On Mon, 1 Sep 2003 14:48:40 +0200, "Anet" <anet49@hotmail.com> wrote:

>Mange gange så vil heste der kun sjældent får lov til at ride på stubmarker
>have en tendens til at ville blive helt vilde og styrte afsted i galop og
>enkelte bukker da også af glæde.

   Heste der ikke har lært hvad stubmarker kan bruges til gør det
normalt ikke. =) Det skal man også lige tage med. Jeg bruger meget at
træne både skridt, trav og galop i varierende hastigheder på
stubmarker - når jeg ellers får taget mig sammen. Men jeg rider jo som
sagt også jagter (Kun i ledsagerfelt) og på en hest med temperament -
jeg vil gerne kunne styre ham også i flok =)

Fra : Fudge

Dato : 01-09-03 19:25

Hej John

Jeg var inde og kigge på jeres hjemmeside og jeg lage mærke til en ting. Der
er ingen af jer, der rider med ridehjelm.

Det er da forrykt at se, at i ikke rider med ridehjelm og jeres børn gør
heller ikke.

Heste er farlige også selvom man tror man kender dem.

En af mine veninder er blevet smidt af en hest for et par måneder siden.
Fordi den blev bange for noget. Og hun er en meget erfaren rytter. Det endte
med at hun lagde i koma i næste 1 uge inden hun så begyndte at komme lidt
til sig selv igen. Nu kan hun ikke tale særlig godt.

Det siger bare lidt om hvor vigtig ridehjelmen er.

Hilsen Susanne

Fra : Ole Braad-Sorensen

Dato : 01-09-03 21:23

"Fudge" <fudge@oncable.dk> wrote:

>Jeg var inde og kigge på jeres hjemmeside og jeg lage mærke til en ting. Der
>er ingen af jer, der rider med ridehjelm.

Ja, John !! Jeg har også set det. Det er ALDELES forkasteligt.

>Heste er farlige også selvom man tror man kender dem.

Ja, næsten lige så farlige som "kaniner" !!!

>Det siger bare lidt om hvor vigtig ridehjelmen er.

Jeg skulle fange en af de heste som jeg opdrager for andre og gled på
folden og fik trykket et ribben. Det betyder at jeg næsten ikke kan
ride i galop længere. HAVDE jeg dog bare brugt den forbandede
ridehjælm, så var det aldrig sket

Med venlig hilsen
Ole Braad-Sørensen
www.soholm.com

Fra : Nina Svanholm

Dato : 02-09-03 11:17

"Ole Braad-Sorensen" <braadso@soholm.com> skrev i en meddelelse

> [...]
> folden og fik trykket et ribben. Det betyder at jeg næsten ikke kan
> ride i galop længere. HAVDE jeg dog bare brugt den forbandede

Hvis jeg havde haft ridehjælm på da Jacques nussede mig i håret var han
aldrig nået dertil hvor han lige skulle smage på det

Venlig hilsen Nina Svanholm.

Fra : Trine Stubbe Teglbjæ~

Dato : 02-09-03 18:10

On Tue, 2 Sep 2003 12:16:47 +0200, "Nina Svanholm"
<ninasvanholm@_FJERN_DETTE_hotmail.com> wrote:

>Hvis jeg havde haft ridehjælm på da Jacques nussede mig i håret var han
>aldrig nået dertil hvor han lige skulle smage på det

   Og det samme som jeg lige har skrevet til Ole gælder så
desværre også for dig :(

Fra : Nina Svanholm

Dato : 03-09-03 07:34

Det er ok med mig! Jeg kan bare ikke blive ved med at forklare at jeg godt
ved at det er farligt at ride uden hjelm, men er det er mit
valg..........jeg er træt af at få smidt i hovedet at "dem der rider uden
hjelm, har ingen hjerner" hvis det er folks generelle holdning er også det
ok med mig! -bare jeg får lov til at ride i fred med min hat..............

Fra : john lundsgaard

Dato : 03-09-03 09:51

"Nina Svanholm" <ninasvanholm@_FJERN_DETTE_hotmail.com> skrev i en
meddelelse

> [...]
> ok med mig! -bare jeg får lov til at ride i fred med min hat..............

Her vil jeg gerne tilføje at

- jeg har valgt ikke at ride med hjelm (desværre har jeg så store problemer
med at holde hatten på hovedet, så jeg er forfaldet til en "baseball cap"),
men at Katrine ikke har valget - er vi udenfor ridebanen, så har hun hjelm,
på, og hvis hun springer, så har hun hjelm på.
- at vi sejler uden at have redningsvest på, medmindre det er meget dårligt
vejr.
- at jeg igår fældede et træ i hegnet uden sikkerhedshjelm, og
sikkerhedsbukser
- at jeg cykler uden cykelhjelm
- at jeg altid kører med sikkerhedssele
- at jeg går på jagt uden høreværn
- at jeg maler med terpentinbasserede produkter uden maske
- at jeg en sjælden gang ryger en cigar
- at jeg er overvægtig (eller retter underhøj!)
- at jeg dykker
- at jeg aldrig kunne finde på at kaste mig ud af en flyvemaskine med et
lagen i snor.

Ja det var vist hele listen, så skulle man kunne kalkulere min risiko for at
blive 100 år

hilsen John

Fra : Trine Stubbe Teglbjæ~

Dato : 03-09-03 21:32

On Wed, 3 Sep 2003 08:34:07 +0200, "Nina Svanholm"
> [...]

>ok med mig! -bare jeg får lov til at ride i fred med min hat..............

   Det får du såmen også for min skyld. =) Det jeg farer lidt i
flint over er at det bliver nævnt at det er for dårligt at _børn_ ikke
har hjelm på og at der bliver taget pis på den holdning.
   Er man over 18 bestemmer man jo heldigvis selv. Jeg rider som
bekendt aldrig uden men hvad andre gør må de selv om. Blot mener jeg
at det er en forældres forbandede pligt at sørge for at ens unge rider
med hjelm. Og jeg blir gal når der blir gjort grin med _den_ holdning.
Man lader vel heller ikke sine børn rasle rundt i bilen uden sele på?
=) (Det håber jeg da i hvert fald ikke =)

Fra : Anet

Dato : 03-09-03 21:47

> [...]
> Man lader vel heller ikke sine børn rasle rundt i bilen uden sele på?
> =) (Det håber jeg da i hvert fald ikke =)

Joh, jeg har da tit set at børn står imellem forsæderne og kigger så folk må
da ikke være særlig glade for deres børn tænker jeg. Og endnu værre når folk
sidder på forsædet med et lille barn på skødet. Hvis bilen bremser og kører
ind i noget så kan selv en voksen ikke holde et barn fast.

hilsen

Annette

Fra : Trine Stubbe Teglbjæ~

Dato : 04-09-03 16:43

On Wed, 3 Sep 2003 22:46:41 +0200, "Anet" <anet49@hotmail.com> wrote:

> [...]
>sidder på forsædet med et lille barn på skødet. Hvis bilen bremser og kører
>ind i noget så kan selv en voksen ikke holde et barn fast.

   Jeg ved det desværre godt - det var mere ment som en "Hvis man
ellers er ansvarlig så sørger man naturligvis for at barnet er spændt
fast når man kører i bil"

Fra : Anet

Dato : 03-09-03 21:32

"Nina Svanholm" <ninasvanholm@_FJERN_DETTE_hotmail.com> skrev i en
meddelelse news:3f558e25$0$97189$edfadb0f@dread12.news.tele.dk...
> [...]
> ok med mig! -bare jeg får lov til at ride i fred med min hat..............

Undskyld men var det der oprindeligt var dit problem at din hat ikke ville
sidde på dit hoved?????

hilsen

Annette

Fra : Nina Svanholm

Dato : 04-09-03 09:55

"Anet" <anet49@hotmail.com> skrev i en meddelelse

> Undskyld men var det der oprindeligt var dit problem at din hat ikke ville
> sidde på dit hoved?????

Jo, og så flippede folk ud over at jeg ikke havde hjelm på, da blæsten
endelig havde lagt sig (som Ole skriver) så, kommer der en ny tråd som også
handlede om noget helt andet, og vupti, så er den gal igen......det var bare
det jeg blev lidt træt af.
Jeg vil så tilføje at hvis jeg nogensinde får børn der ønsker at ride, ja så
skal de naturligvis ride med hjelm -også selvom de "kun" er på ridebanen!
Det kunne jo så tænkes at jeg må følge trop som det gode eksempel, men lige
pt så har jeg ikke nogen børn, og derfor rider jeg uden hjelm, uden at have
nogen form for dårlig samvitighed.

Venlig hilsen Nina Svanholm.

Fra : Trine Stubbe Teglbjæ~

Dato : 02-09-03 18:10

On Mon, 01 Sep 2003 22:23:20 +0200, Ole Braad-Sorensen
<braadso@soholm.com> wrote:

> [...]
>folden og fik trykket et ribben. Det betyder at jeg næsten ikke kan
>ride i galop længere. HAVDE jeg dog bare brugt den forbandede

   Ole - normalt synes jeg godt om dine indlæg - og jeg er
fuldkommen ligeglad med om _du_ rider med hjelm eller ej =) Men det
her er simpelthen det lammeste jeg længe har hørt :( Og det er synd da
du ellers har rigtigt mange gode pointer at komme med.

Fra : Ole Braad-Sorensen

Dato : 02-09-03 18:40

> [...]

>her er simpelthen det lammeste jeg længe har hørt :( Og det er synd da
>du ellers har rigtigt mange gode pointer at komme med.

Ja, mor!

Med venlig hilsen
Ole Braad-Sørensen
www.soholm.com