Partitionsboot test med LILO
Fra : Leif Poulsen

Dato : 31-08-03 22:56

Hej gruppe

Efter en mindre diskussion i en af de slemme windowsgrupper, ville jeg gerne
prøve LILO til et eksperiment.

Eksperimentet går kort fortalt ud på at i BIOS's boot menu, vælges E til
boot (nr 2 partition på disk 1). Mit spørgsmål er så om hvordan jeg kunne
installere LILO der og lade den pege på et eller andet der gør noget,
hvorefter jeg kan se om der er ændringer efter bootingen. Det kunne evt.
bare være at der peget på den allerede installerede Windows til boot, eller
filer oprettes eller andet.

Jeg ved godt det er svagt formuleret, men hoved ideen er blot at finde ud af
om E'et i BIOS bootmenuen, står for den anden partition på disken.

Med venlig hilsen

Leif Poulsen

Fra : Bertel Lund Hansen

Dato : 31-08-03 22:56

Leif Poulsen skrev:

>Eksperimentet går kort fortalt ud på at i BIOS's boot menu, vælges E til
>boot (nr 2 partition på disk 1).

Du er forgiftet af Windows. Hvis du skal boote fra E:, skal du
have mindst tre fysiske harddiske i din computer. De tildeles
nemlig bogstaver i rækkefølge.

Windows bruger de samme bogstaver, men tildeler dem til logiske
drev i stedet. Det vil så føre til at Windows bogstaver ligger
lidt rodet i forhold til de fysiske harddiske medmindre man kun
har én partition på hver harddisk. Så vil de (vist nok) få samme
bogstav i Windows og BIOS.

--
Bertel

Fra : Leif Poulsen

Dato : 31-08-03 23:11

> [...]
> lidt rodet i forhold til de fysiske harddiske medmindre man kun
> har én partition på hver harddisk. Så vil de (vist nok) få samme

Hej Bertel

Forgiftet eller ej er der i BIOS'en mulighed for at boote fra C, D, E, F, A,
B, CDROM m.m. Det kan da ikke have noget med Windows at gøre. Jeg fik i en
anden gruppe udtalt at jeg i tidernes morgen bootede fra nr. 2 partition på
en harddisk, Jeg husker muligvis forkert, men derfor vil jeg da gerne lave
et forsøg selv om det skulle være dødsdømt fra starten.

Med venlig hilsen

Leif

Fra : Ivar Madsen

Dato : 01-09-03 06:40

Leif Poulsen skrev Mandag den 1. september 2003 00:11 i dk.edb.system.unix:

> [...]
> en harddisk, Jeg husker muligvis forkert, men derfor vil jeg da gerne lave
> et forsøg selv om det skulle være dødsdømt fra starten.

Kan BIOS på dette tidspunkt se partitioner? kan de ikke kun se hele diske?

--
Med venlig hilsen Ivar Madsen

Der søger et link til gratis satelitbilder med hurtig opdatering efter bildet
er taget,,,

Fra : Thomas S. Iversen

Dato : 01-09-03 07:25

In article <1099399.hnp5fKnlDP@news.milli.dk>, Ivar Madsen wrote:

> Kan BIOS på dette tidspunkt se partitioner? kan de ikke kun se hele diske?

Jo de kan kun se hele disk

C: = bootblokken på master på første kanal.
D: = bootblokken på slaven på første kanal.
E: = bootblokken på master på anden kanel
F: = bootblokken på slaven på anden kanal.

Og så fremdeles (hvis man har flere kanaler)

Mvh Thomas, Vanløse

Fra : Leif Poulsen

Dato : 01-09-03 08:11

"Thomas S. Iversen" <zensonic@zensonic.dk> skrev i en meddelelse
> In article <1099399.hnp5fKnlDP@news.milli.dk>, Ivar Madsen wrote:
<Klip>
> [...]
> E: = bootblokken på master på anden kanel
> F: = bootblokken på slaven på anden kanal.
>
> Og så fremdeles (hvis man har flere kanaler)

Hvorfor står CDROM så for sig selv i boot menuen ?

Med venlig hilsen

Leif

Fra : Ivar Madsen

Dato : 01-09-03 17:20

Leif Poulsen skrev Mandag den 1. september 2003 09:10 i dk.edb.system.unix:

> Hvorfor står CDROM så for sig selv i boot menuen ?

Jeg mener at det er fordi biosen kan se at det er et CD/DVD drev.

Fra : Kent Friis

Dato : 01-09-03 17:29

Den Mon, 1 Sep 2003 09:10:47 +0200 skrev Leif Poulsen:

>"Thomas S. Iversen" <zensonic@zensonic.dk> skrev i en meddelelse
><Klip>

>Hvorfor står CDROM så for sig selv i boot menuen ?

Harddiske kører ATA, CDROM-drev kører ATAPI. Hvis du booter en DOS
på maskinen, vil du også se at harddiske finder den automatisk,
hvorimod CDROM-drev kræver både en driver, og MSCDEX.EXE

Mvh
Kent
--
If I wanted a blue screen, I would type "xsetroot -solid blue"
- not c:\I386\WINNT.EXE

Fra : Thomas S. Iversen

Dato : 01-09-03 17:58

In article <3f52ef5e$0$20055$edfadb0f@dread11.news.tele.dk>, Leif Poulsen wrote:
> Hvorfor står CDROM så for sig selv i boot menuen ?

Fordi en bootbar cdrom i virkeligheden er et (eller 2) bootbare
diskimages der så helst skulle starte noget der selv kan accesse
resten af cdrommen.

Men i princippet, så har du da ret i, at det ville være nemmere
hvis man blot skrev C:, D: osv uanset hvad der sad. Burde heller
ikke være svært at lave.

Mvh Thomas, Vanløse

Fra : Bertel Lund Hansen

Dato : 01-09-03 08:08

Leif Poulsen skrev:

>Forgiftet eller ej er der i BIOS'en mulighed for at boote fra C, D, E, F, A,
>B, CDROM m.m. Det kan da ikke have noget med Windows at gøre.

Næ, det var egentlig det jeg mente. De bogstaver har med (endnu
ikke installerede) harddiske at gøre. Min nuværende BIOS er så
intelligent at den kun giver mulighed for at boote fra
eksisterende hardware, men på min ældste pc kan jeg
tilsyneladende også boote fra D og E. D er okay for der sidder
faktisk to harddiske i, men E har ingen effekt. Jeg testede lige.
Der er installeret RedHat 7.3, og den booter fra C selv om jeg
beder om boot fra E.

> [...]
>en harddisk, Jeg husker muligvis forkert, men derfor vil jeg da gerne lave
>et forsøg selv om det skulle være dødsdømt fra starten.

Windows af NT-typerne kan 'boote' fra et vilkårligt drev, men det
fungerer kun fordi de sætter sig på en lille stump af C-drevet og
derfra hurtigt flytter kontrollen til det andet drev.

Det hurtigste eksperiment kan du lave ved at botte fra en
diskette og så sysse E (skriv "sys E:" ved DOS-prompten mens du
har disketten aktiv).

Hvis du så kan få pc'en til at boote i DOS fra E, så tager jeg
fejl.

--
Bertel

Fra : Leif Poulsen

Dato : 01-09-03 10:08

Hej igen

Jeg må flovt bide i græsset og indrømme at min hukommelse spillede mig et
grimt puds, naturligvis er C,D, E og F De primære og slave IDE enheder.

En "sys E:" resulterer i en fejl, der siger at kun C drevet kan sysses.

Ved nærmere eftertanke mener jeg at det var Partition Magics boot menu, jeg
måtte benytte, da jeg havde lidt problemer med flere primære partitioner
(Der var Windows NT4, 2000 og en Mandrake på samme disk) og at jeg egentligt
var nødt til at skjule nogle af partitionerne.

Under alle omstændigheder undskyld for et meningsløst spørgsmål.

Med venlig hilsen

Leif Poulsen

Fra : Bertel Lund Hansen

Dato : 01-09-03 14:58

Leif Poulsen skrev:

>Under alle omstændigheder undskyld for et meningsløst spørgsmål.

Skidt med det. Det kan smutte for os alle sammen.

--
Bertel