Google - Hvilken database?
Fra : Jimmy

Dato : 31-08-03 22:18

Hej

Hvilken database-server oplagrer Google al deres data i?
Jeg har hørt de har et cluster stående med 10.000 Linux MySQL-servere, men
kan ikke finde nogle data på det.

Nogen der ved det?

Mvh
Jimmy

Fra : KE

Dato : 31-08-03 22:45

"Jimmy" <nyhedsgruppe@get2net.dk> skrev i en meddelelse
> Hvilken database-server oplagrer Google al deres data i?
> Jeg har hørt de har et cluster stående med 10.000 Linux MySQL-servere, men
> [...]

Du kan læse om Google cluster her:
http://www.computer.org/micro/mi2003/m2022.pdf

Spil GRATIS PeakLotto og vind en DVD-afspiller. Klik her:
http://www.peak.dk/lotto

Fra : Jimmy

Dato : 31-08-03 22:53

"KE" <webmaster@peak.dk> wrote in message

> Du kan læse om Google cluster her:
> http://www.computer.org/micro/mi2003/m2022.pdf

Tak for det link - yderst spændende læsning.

Men jeg fandt ikke noget omkring hvilken software-database-server de har
valgt.
Overså jeg det?

Mvh
Jimmy

Fra : Mark S. Rasmussen

Dato : 01-09-03 07:18

> Tak for det link - yderst spændende læsning.
>
> Men jeg fandt ikke noget omkring hvilken software-database-server de har
> valgt.
> Overså jeg det?

Såvidt jeg husker, så bruger Google en specialudviklet tekst database. Jeg
kan heller ikke forestille mig andet da et projekt af den størrelse har brug
for 100% performance.

/Mark
--
www.improve.dk

Fra : Troels Arvin

Dato : 01-09-03 11:04

On Mon, 01 Sep 2003 08:17:47 +0200, Mark S. Rasmussen wrote:

> Såvidt jeg husker, så bruger Google en specialudviklet tekst database.

Det mener jeg også at have hørt. (Hvad det så end kan bruges til at vi har
hørt det ...)

> Jeg
> kan heller ikke forestille mig andet da et projekt af den størrelse har brug
> for 100% performance.

Jeg tror snarere, at de lægger vægt på begrebet skalérbarhed.

Fra : Ukendt

Dato : 01-09-03 08:57

KE skrev:

------
> Spil GRATIS PeakLotto og vind en DVD-afspiller. Klik her:
> http://www.peak.dk/lotto
------

Reklamer i nyhedsgrupperne er ikke velset.

http://www.usenet.dk/netikette/gruppe.html

Fut dk.admin.netikette

--
/Gevaldi
Har du mere end 4 linier i din signatur så læs her:

Fra : Lars Dybdahl

Dato : 01-09-03 18:34

Jimmy wrote:
> Hvilken database-server oplagrer Google al deres data i?

RAM. Google's kapacitetsbehov måles ikke i bytes, men i transkationer per
sekund. Og de har så regnet lidt på, hvad harddiske koster per transaktion,
og hvad RAM koster per transkation, og fundet ud af, at det er meget
billigere at opbevare data i RAM end på en harddisk. Og når oppetiden er
høj nok, og når de alligevel skal opdatere websiderne rimelig ofte, er der
jo heller ingen grund til at lave backup af RAM'en ved at gemme det på
harddisk.

Med andre ord: Google bruger ikke et harddisk-baseret database system, hvis
det var det, du mente.

> Jeg har hørt de har et cluster stående med 10.000 Linux MySQL-servere, men
> kan ikke finde nogle data på det.

Det gjorde de vistnok i starten.

Lars.

--
Freelance programmør

Fra : Jimmy

Dato : 01-09-03 18:35

"Lars Dybdahl" <lars@dybdahl.dk> wrote in message

> [...]
> og hvad RAM koster per transkation, og fundet ud af, at det er meget
> billigere at opbevare data i RAM end på en harddisk.

Det har jeg ikke hørt om før.
Hvor meget RAM har de så?

De kan vel ikke opbevare *alle* deres cachede hjemmesider i RAM?

> Med andre ord: Google bruger ikke et harddisk-baseret database system,
hvis
> det var det, du mente.

Nej ikke helt - det var mere om de anvender MySQL eller MSSQL eller om det
er et specialudviklet system, og i givet fald hvad det er der gør deres
system specielt.

Mvh
Jimmy

Fra : Kristian Thy

Dato : 01-09-03 22:15

Verily, Jimmy spewed forth:

> ...eller MSSQL...

Fat chance. Overvej bare hvad det ville koste i licenser :D

\\kristian
--
Perl - a language that looks like an explosion in an ASCII factory