Primax modular link - parallel?
Fra : JSH \(9800\)

Dato : 31-08-03 20:55

Jeg har fra dos-tiden liggende et sæt Primax Modular Link (parallel) til brug ved sammenkobling af
flere pc-ere til én printer.
Har nu forsøgt i Windows 98 at få sættet til at virke - får kun mærkelige tegn ud!. Kan det passe,
at de kun virker ved brug under DOS eller hvad kan jeg gøre?

Fra : Gert Søgaard Jensen

Dato : 31-08-03 21:28

On Sun, 31 Aug 2003 21:55:24 +0200, "JSH \(9800\)"
<jstenbakFJERN_DETTE@e-box.dk> wrote:

> [...]
>at de kun virker ved brug under DOS eller hvad kan jeg gøre?

De burde fungere uafhængigt af operativsystemet.
Jeg har for år tilbage brugt sådanne moduler sammen med både OS/2 og
Win95 uden problemer.

Jeg tror jeg stadig har et par stykker liggende på min arbejdsplads.
Hvis jeg kan finde dem, vil jeg udføre et forsøg med Win98.

Hvilken printer anvender du, når der kun kommer mærkelige tegn ud?
Kræver den to-vejs-kommunikation for at fungere korrekt?

--
<fjern to fra email-adressen>
Venlig hilsen

Fra : JSH \(9800\)

Dato : 31-08-03 22:07

"Gert Søgaard Jensen" <nospamto@gert-soegaard-jensen.dk> skrev i en meddelelse

> [...]
>
> Hvilken printer anvender du, når der kun kommer mærkelige tegn ud?
> Kræver den to-vejs-kommunikation for at fungere korrekt?

Det er til denne type printer hp-DeskJet-950c

Fra : Gert Søgaard Jensen

Dato : 01-09-03 17:17

On Sun, 31 Aug 2003 23:06:38 +0200, "JSH \(9800\)"
<jstenbakFJERN_DETTE@e-box.dk> wrote:

[klip]

>Det er til denne type printer hp-DeskJet-950c

OK - jeg vender tilbage, når jeg har testet.

--
<fjern to fra email-adressen>
Venlig hilsen

Fra : Gert Søgaard Jensen

Dato : 02-09-03 17:13

On Mon, 01 Sep 2003 18:16:32 +0200, Gert Søgaard Jensen
<nospamto@gert-soegaard-jensen.dk> wrote:

>OK - jeg vender tilbage, når jeg har testet.

Det har jeg nu, så hej igen!

Jeg har nu testet en Primax Modular Link- forbundet printer med to
forskellige PC,er og operativsystemer. Jeg har til alle tests brugt
printerfunktionen "Udskriv testside" under printeregenskaber.

Printer: HP DeskJet 895Cxi

PC 1: HP Vectra VL400 (Pentium III) med Wndows 2000 Pro
PC 2: MYcom (AMD K6-550) med Widows 98

I begge tilfælde virkede printeren uden problemer (bortset fra
udskrivningshastigheden, som jo ikke er særlig stor)

Uanset hvilken opsætning af parallelporten der vælges
(envejs, bidirectional, EPP eller ECP) kan der kun etableres
envejs-kommunikation til printeren. Evt. fejlmeldinger fra printeren
kan derfor ikke ses på PC,en.

Under testen på HP-maskinen konstaterede jeg, at hvis en indstilling,
der hedder "Avancerede printfunktioner", var deaktiveret (intet
checkmærke), blev der udskrevet "fnidder-fnadder".
Denne indstilling findes ikke under Win98 for ovennævnte HP-printer -
men måske findes den på din HP 950C, som jo er nyere.
Dette var blot "et skud i tågen" mht. dit problem. Ellers er det småt
med ideer.
Du har formentlig checket dit kabel mellem de to Primax-enheder - det
skal være "ret igennem", dvs at de to RJ-stik skal have samme
farverækkefølge fra venstre mod højre.

--
<fjern to fra email-adressen>
Venlig hilsen

Fra : JSH \(9800\)

Dato : 03-09-03 22:17

> [...]
> Du har formentlig checket dit kabel mellem de to Primax-enheder - det
> skal være "ret igennem", dvs at de to RJ-stik skal have samme

Tak for hjælpen. Jeg må prøve igen og se om jeg også kan få det til at virke!