Hvilke cichlider skal jeg vælge ??
Fra : Pernille og Anders

Dato : 31-08-03 20:28

Jeg har tømt mit akvarie for selskabsfisk (250L) og vil gerne have et
simpelt indrettet akvarie med nogle flotte farvestrålende cichlider gerne
malavi eller lignende nogle forslag ??? Også til hvor jeg køber dem (bor i
Holbæk)

Pernille

Fra : Martin Sorensen[2840~

Dato : 01-09-03 09:18

"Pernille og Anders" <pernille.anders@post.tele.dk> wrote in message
> [...]
> malavi eller lignende nogle forslag ??? Også til hvor jeg køber dem (bor i

Malawi lyder som en tvivlsom ide i et selskabsakvarie, de er mig bekendt
ofte agressive og gravende.

Prøv at se på Nanacara, sommerfugleciklider. En af mine favoritter er
nøglehulsciklider, den er ikke farvestrålende men interessant at se på - og
generer ingen af de andre fisk. I kan også overveje Kribensis -
farvestrålende, klarer al slags vand og billig da den yngler som bare...

/Martin

Fra : Cichliden

Dato : 01-09-03 17:32

Hej Martin

Prøv at læse hendes indlæg en gang til .

Jeg vil starte med en trio salousi, en trio demasoni, måske en trio estherae
eller en trio elongatus. Alle fra ungdyr, da de så vil kunne finde sig bedre
i hinanden, samt vokse efter pladsen. Jeg vil så stoppe der, da der efter
min mening ikke er plads til flere. Du kan ligeledes få de beskrevne arter
rimeligt billigt, hvis du køber dem som DK opdræt ´ca. 45- 55 kroner fisken,
så hvis noget skulle gå galt vil du ikke ærge dig så meget. Husk mange
skjulesteder!!.
Held og Lykke

Mvh
Morten
"Martin Sorensen[2840]" <santana.sorensen@FJERNESget2net.dk> skrev i en
meddelelse news:3f5300c7$0$28589$d40e179e@nntp03.dk.telia.net...

Fra : Carsten Gall

Dato : 01-09-03 18:34

Cichliden <ikola@jubiimail.dk> skrev i en
nyhedsmeddelelse:3f5374a2$0$54786$edfadb0f@dread11.news.tele.dk...
> [...]
estherae
> eller en trio elongatus. Alle fra ungdyr, da de så vil kunne finde sig

Som det jo nok er bekendt herinde, har jeg gennem en årrække haft
temmeligt meget med Malawiciklider at gøre,
og jeg vil absolut fra råde at tage nogle demasonier!! Fisken kræver
temmeligt meget plads, hvis det ikke er en 100%
sikker trio, vil evt. ekstra hanner blive jagtet, indtil de giver
op(dør), selv i sikre trioer, er hunnerne ikke sikre, hannen
kan gå totalt amok, og totalt pelse en hun. Derud over synes jeg at
fisken er meget svær at se nogen kønsforskel på,
med mindre du bundvender dem, den ene dag er hunnen lige så farverig som
hannen, timen efter igen mat og kedelig.

I stedet for en trio demasonier, ville jeg vælge en trio M.johanni, dels
for de er billige, og for at få et andet farve mønster,
længde striber frem for tværstriber. Men der er mange andre muligheder.
L. spec. Hongi, i diverse varianter, L.caerleus spec. golden. og
L. trawasae, alle fisk er ikke bliver så pokkers store, og er til at få
fat i for en billig penge. Derudover er der et antal "frit svømmere" så som
A. struartgranti, som findes i stort set alle de farvevarianter der kan
tænkes, samt nogle få Copidachromis, f.eks verdyini.

Carsten

Fra : Cichliden

Dato : 01-09-03 18:58

Hej Carsten

Var ikke klar over det med demasoni, har selv haft 10 stykker i et 250
liters, og havde ingen problemer med dem. Jeg er dog heller ikke så
agressivt anlagt . Da du nok har mere erfaring med Malawi end mig, så vil
jeg da også råde Pernille til at følge dit råd!.

Mvh
Morten

Fra : Carsten Gall

Dato : 01-09-03 21:54

Cichliden <ikola@jubiimail.dk> skrev i en
nyhedsmeddelelse:3f5388af$0$54856$edfadb0f@dread11.news.tele.dk...
> [...]
vil
> jeg da også råde Pernille til at følge dit råd!.

Lige netop har haft!! *s* Jeg har haft den i gennem lang tid, og unger der
blev smidt i akvariet fik lov at vokse op,
var det en han, blev den accepteret indtil den dag den blev kønsmoden,
hvis jeg ikke opdagede det straks, så kunne det være
ligemeget for så var den død. Hunnerne blev selvfølgeligt accepteret, men
ville de ikke parre sig med ham, så fik de tæsk, men jeg må dog
samtidigt sige, at havde han haft held med sig, og parret sig med hende,
blev hunnen ikke jagtet mere.
Når jeg så havde fisket hunnen fra, fik hun lov til at gå med ungerne i ca
14 dage indtil hun ikke gad dem mere. Derved havde hun fået godt sul
på kroppen igen, og var stort set klar til en ny omgang med det samme.
Oplevede at hunnerne kun kunne klare ret få kuld unger, inden de var slidt
op og ikke fik flere kuld, det har jeg ikke oplevet med andre arter.
Mellem 5-7 kuld per hun var snittet.

Carsten

Fra : Pernille og Anders

Dato : 03-09-03 19:37

Det kan godt være at jeg er lidt tung bagi men som supplement til jeres
ellers gode svar - hvor kan jeg så se evt billeder af disse fisk for
derefter at snakke om HVOR køber jeg dem. Nu har jeg siddet og skrevet
navnene ned for de er da heller ikke for alm. mennesker.

Vores nye Zoocity her i Holbæk har slet ikke disse fisk. Men kun
selskabsfisk. ER planteimporten det bedste bud ? Jeg har hørt meget godt om
den men hare ikke være andet end på dens hjemmeside.

Pernille

Fra : Carsten Gall

Dato : 03-09-03 21:01

Pernille og Anders <pernille.anders@post.tele.dk> skrev i en
nyhedsmeddelelse:bj5ckk$pa0$1@sunsite.dk...
> [...]
om
> den men hare ikke være andet end på dens hjemmeside.

Der er da et par steder mere, blandt andet Flyvefisken og Ciklide centret
i Vallensbæk,
men Planteimporten er nok det billigste sted.

Carsten

Fra : Aardvark

Dato : 01-09-03 20:55

"Carsten Gall" <xxcgallxx@fjernxxvip.cybercity.dk> wrote in

> [...]
> der kan
> tænkes, samt nogle få Copidachromis, f.eks verdyini.

Enig med Carsten.
Især mht. Golden Spec., da disse ynder at leve i flok.
Hanner deri der ikke er dominerende, antager hun-farver, og bliver
(ofte) ikke jagtet.
Fritsvømmere af Aulunocara, Placidochromis og Copidachromis er også
ganske smukke fisk, og relativt fredelige.

Af andre arter, kunne nævnes Ps. (M.) Socolofi.

/Aard

Fra : Martin Sorensen[2840~

Dato : 02-09-03 07:45

"Cichliden" <ikola@jubiimail.dk> wrote in message
> Hej Martin
>
> Prøv at læse hendes indlæg en gang til .

Ups - jeg læste cichlider _sammen_ med selskabsfisk. Af og til går det lidt
for hurtigt

- men det var venligt ment!

/Martin