ind med hesten
Fra : Musen

Dato : 31-08-03 20:01

Har alle I andre taget hestene ind om natten nu? Jeg kan se at alle her i
området har, incl. rideskolen, men mine stakkels heste går stadig ude. De
har dog været inde et par timer for at tørre idag, men de gider faktisk
ikke. De har et kæmpestort kastanjetræ de kan stå i læ og næsten tørvejr i,
men det er ikke altid de gør det, selv ikke når det står ned i stænger. De
ligger ikke ned og sover om natten, men gør det i de tidlige morgentimer.
(altså når jeg alligevel ville have lukket dem ud om dagen)
De virker ikke somom de fryser, Nilco kan nogle gange stå og ryste af kulde
på en ikke vildt kold sommerdag, hvis det har regnet meget, men det har hun
endnu ikke gjort.
Er det vildt synd ikke at tage dem ind endnu, og hvornår gør I andre det,
hvis I ikke har gjort det?

Venlig hilsen Musen

Fra : Heidi Falch

Dato : 31-08-03 20:19

On Sun, 31 Aug 2003 21:00:54 +0200, "Musen" <mivsesnabela@sol.dk>
wrote:

<snip>

>Er det vildt synd ikke at tage dem ind endnu, og hvornår gør I andre det,
>hvis I ikke har gjort det?

Det kommer helt an på, hvad du vil bruge hesten til i vinter - hvis du
skal ride meget, og dermed få en svedig hest ville jeg nok tage dem
ind nu for at undgå at de sætter for meget vinterpels - det er nu
vejret slår om, og pelsen vokser.

Min islænder skal gå ude her i vinter også, så hun kommer selvfølgelig
ikke ind, men hun - og en del andre af vores islændere - begyndte også
allerede i starten/midten af august at sætte vinterpels, og hun kaldes
nu den skæggede dame *G*

--
Knus

Trolden

Fra : Marlene

Dato : 31-08-03 20:40

"Heidi Falch" <trold@troldepus.dk> skrev i en meddelelse
> [...]
> ikke ind, men hun - og en del andre af vores islændere - begyndte også
> allerede i starten/midten af august at sætte vinterpels, og hun kaldes

Ja, min fjordhest og min shetlænder er også begyndt at sætte vinterpels -
jeg synes faktisk, at det er kommet i løbet af få dage, men det kan vel
næppe passe. Det er jo også de typer heste, som godt kan gå at lide ude hele
året - hvis de ellers har læ/stald at gå ind i (løsdrift) ligesom det er med
en islænder. Og det var det, jeg tænkte på, Musen, er Nilco ikke en
shetlænder? Skal han ikke gå ude om vinteren - eller? Min fjordhest
eeeeelsker at stå ude, når det er snestorm - hun sover faktisk ikke inde i
stalden om vinteren.

Mvh. Marlene.

Fra : skingur

Dato : 31-08-03 22:09

"Marlene" skrev d. 31-08-03 20:40 dette indlæg :
> [...]
> shetlænder? Skal han ikke gå ude om vinteren - eller? Min fjordhest
> eeeeelsker at stå ude, når det er snestorm - hun sover faktisk ikke

Min er osse begyndt at sætte vinterpels...godt jeg nåede at nyde den
uge, der gik mellem alt sidste års vinterpels var væk og den nye der
brød frem, mens han fælder sommerpelsen

http://www.kandu.dk/

Fra : Doris

Dato : 01-09-03 07:52

Sidste år syntes jeg nok det var tidligt den 5 september, havde håbet på
lidt længere i år. Jeg har 4 af foskellige slags, men de har også en skur,
men hvis de først begynder at fryse, må jeg i gang med det sure arbejde ;)

Fra : Anet

Dato : 01-09-03 08:00

Jeg har jo to islændere og en fuldblodsaraber. De går stadig ude om natten
og jeg regner med at lade dem gøre det lige ind til den første frost har
været om natten. Det er den regel jeg plejer at følge.

hilsen

Annette

Fra : Ole Braad-Sorensen

Dato : 01-09-03 08:02

"Musen" <mivsesnabela@sol.dk> wrote:

>Har alle I andre taget hestene ind om natten nu?

Nej da. Det ville udløse en generalstrejke!

>ligger ikke ned og sover om natten, men gør det i de tidlige morgentimer.

Ligeså her, som resten af sommeren.

>Er det vildt synd ikke at tage dem ind endnu, og hvornår gør I andre det,
>hvis I ikke har gjort det?

Planen er at det skal ned under 5 grader om natten, helt afhængig af
vind og vejr. Delv om der har været kolde nætter med regn og blæst, er
der ingen der står og ryster eller plager om at komme ind.

Den eneste der er blevet lidt "ulden" er en Frederiksborger.
Islænderen har stadig sommerpels og en fuldblod er stadig som bagsiden
af et vaskeskind.

Med venlig hilsen
Ole Braad-Sørensen
www.soholm.com

Fra : Trine Stubbe Teglbjæ~

Dato : 01-09-03 08:23

On Mon, 01 Sep 2003 09:01:34 +0200, Ole Braad-Sorensen
<braadso@soholm.com> wrote:

> [...]
>
>Den eneste der er blevet lidt "ulden" er en Frederiksborger.
>Islænderen har stadig sommerpels og en fuldblod er stadig som bagsiden

   Jøsses - min lille prusser som dog ikke har gået ude om natten
(Vi har ikke jord nok til det der hvor han står pt :( ) er allerede
begyndt at hoste på grund af det her lille omslag i vejret. Så nu står
den på dækken når det regner og i øvrigt er råt og koldt.

/Trine.
What We Do in Life Echoes in Eternity.

Fra : Musen

Dato : 03-09-03 18:07

---snip
> Så nu står
> den på dækken når det regner og i øvrigt er råt og koldt.

Det må da give en hulens masse reperationer, at den står på det når det
regner :oÞ

ååånskyld ku´ ik´ la´ vær´ :o>

/Musen

Fra : Iben Holst

Dato : 01-09-03 09:24

> Er det vildt synd ikke at tage dem ind endnu, og hvornår gør I andre det,
> hvis I ikke har gjort det?

Det lyder som om du har et godt læ til dem som kan holde dem tørre til en
vis grænse, men blæser det rigtig op er det kun bag vægge de kan få et
ordentligt natteleje.
Du skal se på hvordan de har det ude i vejret; om de fryser m.v. Og som du
også allerede har iagttaget; de gider ikke rigtig være inde - så selvom de
måske ser godt våde ud på folden, så er det jo passende at de bliver der
hvis de faktisk ikke rigtig gider med ind!

Mine generelle retningslinier for hvornår jeg tager mine ind om natten, går
på at jeg primært ser på den store - hvordan hun bevæger sig rundt (bl.a. om
hun æder eller blot står og krummer sig mod regn/blæst i længere tid -
fryser) og ser i det hele taget på vejret også mht. temperaturen - jeg
plejer at sige at de SKAL ind når den går under minus 5 grader. Hvis vejret
er trælst kommer de ind når temperaturen er godt og vel frysepunktet.... Og
det er til trods at jeg har et læskur!
Den store har regndækken på når der er længerevarende regn og hun bruger det
samme om natten når temp. går under +2-3 grader, hvis vejret ikke ligefrem
er så trælst at de kommer ind... Shetlænderen kunne for den sags skyld
blive ude i læskuret året rundt, men den anden skal jo have selskab og han
synes da også at det er hyggeligt at komme ind *S*
Jeg gør også som du - tager dem ind nogle timer om dagen for at tørre hvis
de bliver for våde og sætter dem så ud igen. Og vi er da også langsomt ved
at nærme os den tid på året, hvor jeg kan finde på at tage dem ind 1 nat
eller 2 hvis jeg synes det er passende mht. vejret og deres velbefindende,
for at sætte dem ud igen 3. nat hvis det er skiftet til det "gode" igen...
Men har jeg først haft dem på stald om natten i 3 nætter, så lade jeg fælden
klappe, for så er det min overbevisning at de er meget tæt på at begynde at
sætte pels efter, at de har været inde....

Min konklusion er, at du ikke skal se på hvilken måned vi er nået til og
hvornår andre tager deres heste ind - du skal gøre som du kan se er godt for
dine heste - for deres velbefindende - og til en vis grænse også hvad der
passer dig selv bedst; og hvis de ser ud til at trives ude om natten (og
sørger for at de er tørre efter en evt. aftenridning inden de sættes på
marken igen), så ser jeg ingen grund til at tage den gode friske natlige
luft fra dem endnu....

Iben

Fra : john lundsgaard

Dato : 01-09-03 10:13

"Musen" <mivsesnabela@sol.dk> skrev i en meddelelse

> Har alle I andre taget hestene ind om natten nu?

Nope!

De bliver ude indtil jeg af hensyn til græsset må begrænse deres
bevægelsesfrihed til "vinterfolden".

Når først de kommer på den, så betyder det også stald om natten.

Hvornår - tjaaaaaa, der er jo ikke meget græs tilbage, men på den anden
side så kom der jo lidt vand her i weekenden, og de lover varmere vejr sidst
på ugen, så forhåbentlig går der mindst 14 dage endnu før det bliver alvor.

Hilsen John

Fra : Nina Svanholm

Dato : 01-09-03 11:07

"Musen" <mivsesnabela@sol.dk> skrev i en meddelelse

> Har alle I andre taget hestene ind om natten nu?

Nix, de går stadig ude, de har dog mulighed for at gå ind hvis de har lyst.
Jeg tror dog ikke der går så længe før de kommer ind, eller i hvertfald for
deres efterårstøj på

Venlig hilsen Nina Svanholm.

Fra : Lene

Dato : 01-09-03 11:54

Musen skrev i meddelelsen

klip.

>Er det vildt synd ikke at tage dem ind endnu, og hvornår gør I andre det,
>hvis I ikke har gjort det?

Hej Musen, jeg vil da godt starte med at rose dig for dine indlæg, for det
skinner meget igennem i dem, at du gør dig mange gode overvejelser ang. dine
hestes ve og vel.

Hestes natur er jo at være ude i alt slags vejr hele året rundt, men det er
nok de færreste heste ( på nær enkelte ponyracer ) som pga. forædling ( læs
degeneration ) egentlig er egnet til det.
Ingen forædlede heste kan uden visse forholdsregler så som læskur, ekstra
foder-tildeling, vitamin/mineral tilskud, proteintilskud, på lang sigt
overleve elementernes rasen på vores bredegrader, uden at der bliver trukket
væsentlige veksler på den helbredsmæssige tilstand.
Man kan godt sige at den forædlede hest er degenereret væk fra naturens krav
om evne til overlevelse. Vi mennesker, har ikke vægtet evnen til at kunne
overleve på egen hånd i naturen i vores udvælgelse af avlsdyr. Vi har
vægtet: højere, hurtigere, kønnere, omgængeligere, og for enkelte racers
vedkommende også holdbarhed til den tiltænkte brug.

Med begrebet den tiltænkte brug, er vi fremme ved noget andet centralt:
hestens tiltænkte brug er betinget af, at vi trækker en vis livsstil ned
over ørene på den. Fx. er det i bedste fald uhensigtsmæssigt, og i værste
fald farligt, at ride en langhåret hest varm om vinteren, da den er uhyre
svær at få tør igen ( risiko for forkølelse, lungebetændelse m. m. ). En
væddeløber med lang pels kan selv på en dag med mange minusgrader risikere
at dø af hedeslag, da den ikke kan komme af med varmen når den starter løb.
( et sikkert tegn på forestående sygdom / skade hos en væddeløber er faktisk
at den pludselig sætter pels, og pelsens fremkomst vil i de fleste tilfælde
få hesten til at tabe formen betragteligt og med lynets hast! ). Derfor vil
man typisk klippe en ridehest og lade den gå med dækken. En væddeløber
pakkes næsten hele året ind i varierende typer dækner, hvoraf der kan være
påmonteret både bug- og halsvarmere. Det er ikke noget særsyn at de får 2 -
3 oven på hinanden i meget hård vejr, eller at de går med en type dækken om
formiddagen, en anden type om eftermiddagen, for så at skifte til en tredje
under opvarmning, en 4 type til afskridtning, en 5 type til efter vask, for
så at have et helt sjette til natten.............. Som jeg plejer at sige:
Dækken-cirkuset er hesteejerens kors, der er kun en ting at gøre hvis man
vil undgå det; sælg krikken!

Det var så en lang ( og kedelig?? ) udredning af nogen af de faktorer, vi
mennesker må tage hensyn til, når vi skal afgøre, om hesten skal være inde
eller ude i kortere eller længere tid med eller uden ly og afskærmning fra
vejrgudernes lunefulde påhit.

Om jeg så synes det er synd, at du ikke tager dine heste ind? Det ved jeg
virkelig ikke, for jeg har ikke den indgående kendskab til dine heste, og
din brug af dem til at kunne danne mig en mening. Jeg synes, jeg har
erfaring for, at langt de fleste samvittighedsfulde og vidende hesteejere
til syvende og sidst viser sig at være de bedste eksperter i lige netop
deres hest(e). Så jeg stoler faktisk på, at du selv er i stand til at
vurdere, hvornår din(e) heste har fået nok af det danske efterår. Man kan jo
ikke udstikke generaliserede retningslinier omkring dette uden at kende
hesten. Nogle heste er meget kuldskære, andre synes livet er bedst i
snestorm.
Jeg tror mange hesteejere har oplevet at hesten " sender morsesignaler " når
den ikke gider dette eller hint længere. Så søde Mus, nu muser du lige ud i
folden, og lytter til din hest. Hvis den signalere det er tiden er at komme
ind, så tag den ind. Hvis du er i tvivl, så tag den ind. Hvis du er sikker
på den gerne vil ha et par dage mere i det fri, så lad den være ude!

Mine egne løbsheste er inde om natten hele året og går derudover med dækken
med mindre det er mindst 25 grader og ingen vind eller regn. Ved temperature
over 28 grader står de inde i dagtimerne til temperaturen går ned senere på
dagen.
Mine følhopper går ude fra nattetemperaturen er ca. 8-10 grader og til de
demonstrativt stiller sig ved ledet, og kigger længselsfuldt hen mod
stalddøren. Det har de ikke gjort endnu!
Mine åringer kommer ud samme tid som følhopperne. Bliver kørt til omkring
midsommer, og kommer ind om natten, når følhopperne har givet startsignalet
til, at de vil ind.
Mine 2 åringer kommer ud om natten når temperaturen om natten har
stabiliseret sig over 10 grader. De får et varmt dækken på når
nattetemperaturen går ned omkring 10-12. Og kommer ind når de begynder at
vise træthed pga. øgede krav i træningen.
Alle de heste der går ude om natten har læskur, som de mest benytter til at
skide i.

Hvis man endelig skal lave en checklist om emnet, så bør man nok bla.
medtage nogen af følgende parametre:

Bør være inde om natten hele året:
Alle former for top-atleter, hvad enten man danser ballet, springer huse,
eller sætter banerekorder.
Alle, som gerne vil være top-atleter.
Alle dem, som hader at være ude om natten.

Bør være inde om natten, når efteråret tager til, og forsynes med dækken
efter vejrlig:
Alle man gerne vil " bruge til noget ", hvor brugen medfører at hesten
jævnligt bliver svedig.
Alle forædlede heste, og man bør i den forbindelse ikke glemme at mange
ponyracer i dag er blevet tunet med adskillige dråber ox og xx.
Alle heste, som hader kulde.
Visse typer følhopper.

Kan gå ude hele året, hvis de er hårdføre, og hvis man søger for
tilstrækkelige læmuligheder og ekstra foder:
Visse specielle racer, så som islænder, haflingere, shetlændere m. m.
Alle dem, som ikke bruges til noget.
Alle dem, som ikke tåler indemiliøet..
Visse typer følhopper, som ikke har deres føl fra sommeren ved siden.
Alle dem, som trives bedst med kulde.

Mvh. Lene

Fra : Anet

Dato : 01-09-03 13:41

"Lene" <hamadryad@mail.dk> skrev i en meddelelse

> [...]
temperature
> over 28 grader står de inde i dagtimerne til temperaturen går ned senere

(klip)

Jeg syntes helt personligt, at mange hesteejere er lidt overdrevne i deres
brug af dækkener, staldbandager, halsvarmere osv. En hest er og bliver jo en
hest, og det er jo mennesket der tit overfører deres eget behov for at få
ekstra varme til deres hest. Nogen heste fryser jo selvfølgelig mere end
andre heste og det skal man jo tage hensyn til. Vi har selv en ox araber som
simpelthen ikke kan sætte nok vinterpels til at holde varmen med og det er
selv om han får alt det bedste foder der kan købes for penge. Han får lov
til at gå så længe som muligt uden dækken så han får sat så meget vinterpels
som muligt. Men alligevel så ender jeg hver vinter med at må putte et
udendørsdækken på ham og et tyndt bomuldsdækken på i stalden om natten. Men
dækken om sommeren der sætter jeg en helt klar grænse for det syntes jeg er
helt hen i vejret og fuldstændig unødvendigt.

hilsen

Annette

Fra : Lene

Dato : 03-09-03 11:38

Anet skrev i meddelelsen

klip.

Men
>dækken om sommeren der sætter jeg en helt klar grænse for det syntes jeg er
>helt hen i vejret og fuldstændig unødvendigt.

Læg mærke til at jeg taler om travhestes specielle behov, når man som
hesteejer gerne vil have sin hest til at vinde løb.
Travsporten er for øvrigt fyldt af folk med samme holdning som dig, de er
ret nemme at spotte på banerne, for deres heste er gerne dem, som kæmper om
at blive nummer sjok!

Mvh. Lene

Fra : Anet

Dato : 03-09-03 21:43

> [...]
> ret nemme at spotte på banerne, for deres heste er gerne dem, som kæmper

Ja, det kan godt være at en hest ikke kan vilde det helt vilde, men jeg er
og bliver nu også mere interesseret i, at mine heste har et naturligt
hesteliv som muligt end at de kan præstere så og så meget. Jeg syntes, at
mange er for pylrede med deres heste når de f.eks ikke tør lukke deres heste
ud på folden, tør ride en tur langs vejene, ikke tør trække deres hest i
grime og træktov. Tit syntes jeg, at mange heste lever et liv så kunstigt og
væk fra det at være hest.

hilsen

Annette

Fra : Anet

Dato : 03-09-03 21:49

> [...]
> ret nemme at spotte på banerne, for deres heste er gerne dem, som kæmper

Ja, det kan godt være at en hest ikke kan vinde det helt vilde, men jeg er

Fra : Lene

Dato : 04-09-03 14:20

Anet skrev i meddelelsen >
> [...]
>grime og træktov. Tit syntes jeg, at mange heste lever et liv så kunstigt

Jamen Anette, du taler om 4 vidt forskellige ting:
1. Folk som har valgt en præstationsrace og som er villige til at opfylde de
specielle behov som gode præstationer nu engang kræver.
2. Folk som er pylrede.
3. Folk som er bange.
4. At heste fører et kunstigt liv.

At du har valgt at holde heste på din måde, er jo godt for dig. At du ikke
har lyst til at dyrke konkurrencer, er også helt fint. Men vi kan altså ikke
alle være som dig! Og bare fordi vi er nogle stykker som dyrker grene af
hestesport med konkurrence for øje, så giver det altså ikke dig eller andre
hyggeryttere karte blanche til at fordømme vores måde at holde vores
topatleter i form på!

Man vinder altså ingen dressur koncurencer med en hest, der ligner
spærreballon om livet pga. for meget græs.
Man vinder heller ingen springkonkurrencer med en hest, der ikke kan sove om
natten, fordi den skal holde vagten på græsmarken.
Man vinder slet ingen langdistanceklasser med en langhåret hest, som ikke
kan komme af med varmen.
Man vinder ingen militaryklasser med en hest, der ikke kan optage nok
kulhydrater via græs.
Man vinder ingen væddeløb med en hest, som har stået og frosset i regnvejr,
sovet dårligt om natten, ikke kan komme af med varmen, og i øvrigt slæber
rundt på 20 kilo græsvom, mens ribbenene stritter ud da den har trænet alt
sulet af sig!

Man bliver altså nød til at tilgodese hestens behov i forhold til den
tiltænkte brug, det er synd at forlange krævende opgaver af den uden at
tilpasse pasningen derefter!

Skal vi endelig være "naturlige", så lad os da alle smide vores heste ud på
de åbne vidder hele året uden dækken, uden læskur, uden anden føde end det
de selv kan finde, lad dem også bare selv finde det vand de skal ha, og vi
giver dem heller ingen ormekur, eller medicin hvis de bliver syge..........
Og lad os så se hvor mange heste der egentlig er i live når foråret kommer.

Let´s face it: Moderne hesteracer er ikke længere i stand til at føre det
"naturlige" liv!

Det du gør Anette, er jo det samme som alle andre: En tillempelse af
levevilkårene i forhold til hesterace og den tiltænkte brug.
Hvis du gerne vil praktisere "det naturlige liv", så vis du dig bare som en
ægte pioner på området, og se hvor mange disciple du kan samle dig. Om ikke
før, så vil folk nok betænke sig en ekstra gang, når hestene begynder at dø!

Mvh. Lene

Fra : Anet

Dato : 04-09-03 15:24

"Lene" <hamadryad@mail.dk> skrev i en meddelelse

Til Lene

Ja, så vi den der igen. At ikke alle har den samme mening som dig betyder
ikke, at du skal være belærende og tale "ned" til andre. Jeg talte sådan
generelt og jeg tror, at der og jeg skriver "tror" at de fleste herinde
ikke dyrker topsport med deres heste som du gør. Og det er vel det generelle
som vi taler om herinde og ikke yderlighederne eller topsport. Eller er der
noget jeg har misforstået????
Jeg har aldrig sagt eller endog skrevet at heste skal klare sig selv uden
nogen form for læ, vand, mad osv. Du må da være splittergal. Jeg taler om at
jeg syntes at dansk rideforbunds forslag hvor f.eks alle heste dagligt skal
på fold lyder fint i mine ører. Hvor mange heste mon ikke keder sig i deres
stalde istedet for at komme ud og få lidt frisk luft og se lidt mere af
verdenen?
Og du behøver ikke at skrive 1-2 sider som svar for jeg har min mening om
dette her og du har din og så er det sådan. Men jeg prøver at holde mig til
det som jeg "tror" er den generelle måde at holde heste på og du går lige op
af stigen og holder foredrag om topheste.

hilsen

Annette

Fra : Lene

Dato : 06-09-03 12:15

Anet skrev i meddelelsen
>Ja, så vi den der igen. At ikke alle har den samme mening som dig betyder
>ikke, at du skal være belærende og tale "ned" til andre.

Tak, i lige måde min pige!

> [...]
generelle
>som vi taler om herinde og ikke yderlighederne eller topsport. Eller er der

Ja det er der i høj grad! Mange håbefulde hestefolk vil faktisk gerne vide
mere om hvordan "toppen" hjælper deres heste til en bedre præstationsevne.

>Jeg har aldrig sagt eller endog skrevet at heste skal klare sig selv uden
>nogen form for læ, vand, mad osv. Du må da være splittergal.

Om jeg er splittergal eller ej, må vi vidst hellere lade sagkyndige om at
vurdere........ *g*
Det du gør, er at romantisere " det naturlige hesteliv " uden egentlig at
gøre dig klart, hvad det faktisk indebærer, fx ingen læ, ingen vand, ingen
servering af mad ect. ect. Og hvad nok så vigtigt er: du giver udtryk for at
din pasning af dine heste, er mere hestevenlig og tilgodeser hestens behov
bedre, bare fordi dine heste går ud om natten om sommeren, og ikke har brug
for et dækken pga. kuldeskærhed.
Du kan ikke sammenligne pasningen af en hyggehest, som lunter af sted i
adstadigt tempo et par gange om ugen, med en pasningen af en koncurencehest,
som hver dag skal opbygge mere både fysisk og psykisk i træningen + med
jævne mellemrum yde sit allerbedste i koncurence med andre velforberedte
heste! At holde en koncurencehest stiller andre krav til omsorg og pasning,
så hesten til enhver tid er i absolut fysisk og psykisk topform. Ikke at
tilgodese topatletens behov for bla. ordenligt foder, varme og en god
nattesøvn mv. vil ikke alene nedsætte præstationerne betragteligt, - nej,
det er simpelthen synd!
De fleste heste, som virkeligt har potientiale ud over ejerens ønskedrømme,
vil vise alle tegn på stortrivsel og glæde, når den får lov at vise sin
kunnen. Det er ikke for sjov, at mange hestehandler bliver afsluttet på
bænken lige efter en koncurence er overstået........ Allerde i de laveste af
L-klasserne, kan en erfaren hestekyndig tydeligt se, hvilke heste der
"vokser en halv meter i manegen " og hvilke som ikke gør. Meget ofte er
rytteren slet ikke bevidst om dette, og ender med at sælge sin kommende
rosetsluger for en slik. Og endnu ofter ender rytteren med at ødelægge
hestens potientiale ved forkert management.

Den dag håbefulde ryttere / kuske / amatørtrænere ikke mere gider høre på,
hvordan " vi gamle garvede sejrsslugere " sætter vores heste op til at yde
en toppræstation, den dag holder jeg op med at skrive om emnet herinde! Ikke
før! Og slet ikke fordi en eller anden ude fra Nørre Bøvl Hede hellere vil
høre om hyggeheste og skovture!

> [...]
>stalde istedet for at komme ud og få lidt frisk luft og se lidt mere af

Du er ikke den første "hyggerytter", der lever i den vildfarelse at
koncurenceheste ikke kommer på fold, og aldrig trænes i skoven.

> [...]
op
>af stigen og holder foredrag om topheste.

Jeg er godt klar over, at jeg ikke behøver at svare dig! Jeg er godt klar
over, at du og jeg ikke har den samme tilgang til hestesporten! Det du
åbenbart glemmer er, at der ikke kun skal være plads til dig og dine
ligesindede! Her skal ifølge fundsatsen være plads til alle niveauer
indenfor hestesporten! Hvis du ikke gider læse om topheste, så er du i din
gode ret til bare at springe de indlæg over, men du er ikke i din gode ret
til at bede os, som gerne vil tale om topatleter om at tie stille!!

Lene

Fra : Ole Braad-Sorensen

Dato : 06-09-03 18:47

"Lene" <hamadryad@mail.dk> wrote:

>Tak, i lige måde min pige!

Tak sak du lie ha. Så er tonen slået an...!

>Ja det er der i høj grad! Mange håbefulde hestefolk vil faktisk gerne vide
>mere om hvordan "toppen" hjælper deres heste til en bedre præstationsevne.

[BIGGRIN]

Med venlig hilsen
Ole Braad-Sørensen
www.soholm.com

Fra : Anet

Dato : 08-09-03 09:13

"Lene" <hamadryad@mail.dk> skrev i en meddelelse

> Tak, i lige måde min pige!

(klip)
Det er vel nok en sød måde at skive til andre folk på bare fordi de ikke er
enige med dig. :-0

> Ja det er der i høj grad! Mange håbefulde hestefolk vil faktisk gerne vide
> mere om hvordan "toppen" hjælper deres heste til en bedre præstationsevne.

(klip)

Nu var det ikke lige topheste jeg omtale men mere sådan generelt hvordan at
de danske heste har det rundt omkring.

> Om jeg er splittergal eller ej, må vi vidst hellere lade sagkyndige om at
> vurdere........ *g*

(klip)
Ja, det må vi vel hellere *smiler* men du skyder mig ting i skoene som jeg
ikke har sagt eller skrevet og det vil jeg da gerne frabede mig. Og da du
hidser dig op og skriver noget vanvittigt på mine vegne så var min tanke
bare at du da så måtte være splittergal.

> [...]
> din pasning af dine heste, er mere hestevenlig og tilgodeser hestens behov
> bedre, bare fordi dine heste går ud om natten om sommeren, og ikke har

Hvis du havde læst mine tidligere indlæg så ville du vide at vores araber
går med vinterdækken fordi han er kuldskær. Det er som ikke dækken jeg
syntes er forkert men mere når det overdrives med at pakke hestene helt ind
i en unaturlig tæthed.

Og slet ikke fordi en eller anden ude fra Nørre Bøvl Hede hellere vil
> høre om hyggeheste og skovture!

(klip)
Tja, der bor jeg nu ikke så jeg føler mig nu ikke særlig truffet.

> Du er ikke den første "hyggerytter", der lever i den vildfarelse at
> koncurenceheste ikke kommer på fold, og aldrig trænes i skoven.

(klip)
Nu vil jeg så lige fortælle dig at jeg har redet i helt nøjagtig 29 år så
jeg har set og hørt en del igennem årene. Og jeg ved godt hvad jeg har
oplevet og set i træningsstalde for dressur og springheste og salgsstalde
osv. Jeg har selv tidligere arbejdet på stutteri, salgsstald og hos en
hestehandler. Jeg har en årelang erfaring i tilridning af ungheste,
fremvisning af heste ved kåringer, dagligdag med heste i alle aldre og så
har jeg desuden redet dressur og spring i mange år. I flere år har jeg
undervist i dressur på den lokale rideskole. Jeg vil gerne frabedes at
kaldes for en hyggerytter. Jeg træner faktisk meget konkret og hårdt hver
dag jeg rider mine heste. At jeg ikke starter stævner gør mig ikke til en
hyggerytter men derimod til en stadig meget aktiv og målrettet rytter. Jeg
har nogle mål for mine heste og jeg træner og stiler meget over mod dem.

> [...]
> gode ret til bare at springe de indlæg over, men du er ikke i din gode ret
> til at bede os, som gerne vil tale om topatleter om at tie stille!!

Jeg beder skam ikke dig om at tie stille men derimod så overfalder du mig
med dine topheste- ideer fordi jeg svarer på et indlæg om de generelle ting.
Topheste er vel ikke generelle??????

hilsen

Annette

Fra : Ole Braad-Sorensen

Dato : 04-09-03 21:42

"Lene" <hamadryad@mail.dk> wrote:

>Man vinder altså ingen dressur koncurencer med en hest, der ligner
>spærreballon om livet pga. for meget græs.

Bøvs..!

>Man vinder heller ingen springkonkurrencer med en hest, der ikke kan sove om
>natten, fordi den skal holde vagten på græsmarken.

Hm..!

>Man vinder slet ingen langdistanceklasser med en langhåret hest, som ikke
>kan komme af med varmen.

Nå..!

>Man vinder ingen militaryklasser med en hest, der ikke kan optage nok
>kulhydrater via græs.

Ohhh..!

> [...]
>rundt på 20 kilo græsvom, mens ribbenene stritter ud da den har trænet alt

Nejjj, da..!

Men "man" har nok ikke spurgt hesten om den bryder sig om at "vinde"
eller om den nyder søndagsturen til stævnet i traileren, eller hvad ?

Med venlig hilsen
Ole Braad-Sørensen
www.soholm.com

Fra : taina

Dato : 04-09-03 22:43

"Ole Braad-Sorensen" <braadso@soholm.com> skrev i en meddelelse

> Men "man" har nok ikke spurgt hesten om den bryder sig om at "vinde"
> eller om den nyder søndagsturen til stævnet i traileren, eller hvad ?

Jeg kan fortælle dig, at jeg har spurgt min lånehest. Og ja, han nyder at
komme ud til stævner. Der er masser af damer at kigge på, og det bedste af
det hele er, at der er masser af mennesker, der kigger på ham og synes, at
han er åh så dejlig.

Det med at vinde kan jeg desværre ikke udtale mig om, det har vi ikke
prøvet, men kender jeg den lille hypper ret, så vil sådan en lille
æresrunde, hvor han går forrest og folk kigger og klapper slet ikke være af
vejen. Desuden nyder han også alt den opmærksomhed der kommer inden
stævnet - mange gode timer, hvor han blever striglet, pillet og flettet.

Jeg tror faktisk, at langt de fleste heste nyder alle de ting, vi udsætter
dem for. Jeg synes, at væddeløbsheste ser glade og kække ud, når de løber
løb. Springheste kan ofte ikke komme over springene hurtigt nok, og selv
dressurheste kan faktisk blive udfordret, så de synes, det er sjovt (Så en
pige træne galopchangementer, hun kunne slet ikke få hesten til at stoppe
igen).

Og hvorfor skulle vi dog ikke tage i byen og vise de glade heste frem? Det
er samme arbejde - bare et nyt og spændende sted.

I øvrigt kan vi have vidt forskellige holdninger til, hvor lang tid hesten
er ude, om den skal klippes eller gå med dækkener og så videre, men det
vigtigste er vel hesten? Min lille lånehest er for eksempel gladest, når han
får lov til at lave noget og får nogle gode timer på fold. Jeg måtte så
vælge mellem gode muligheder for fold og dårlige ridemuligheder eller
omvendt. Jeg valgte ridemulighederne og jordfold (med hø!). Dels fordi jeg
gerne vil ride - men også fordi hesten faktisk ikke fungerer ret godt, når
han bare bliver smidt på fold og trukket ind igen (har prøvet).Han skal sgu
have noget at rive i for at humøret er helt i top.

Så mon ikke lige netop vores måde er den rigtige for vores heste?

mvh. tina

Fra : Ole Braad-Sorensen

Dato : 05-09-03 07:33

"taina" <tante-t@get2net.dk> wrote:

>Så mon ikke lige netop vores måde er den rigtige for vores heste?

Du ka stadig ikke ramme hatten!

Man kan godt gi hesten noget at rive i og stadig lade den leve som den
er beregnet - som hest!

Med venlig hilsen
Ole Braad-Sørensen
www.soholm.com

Fra : Anet

Dato : 05-09-03 20:34

> Man kan godt gi hesten noget at rive i og stadig lade den leve som den
> er beregnet - som hest!

(klip)

Ja, hverken dyr eller mennesker kan vel lide at føle sig til overs og ikke
at skulle noget som helst. Men der er jo forskellige niveauer af det. At en
hest går på en jordfold med udlægning af hø er da en ganske udmærket ting.
Hesten kommer jo ud og gå og den bruger tid og hygger sig med sin hø.
Var det forresten ikke svært at finde et sted hvor du kunne have hingsten
stående og også når han skal på fold og sådan? Eller er der andre unge heste
der måske hingstebasser som kun er et år eller to som han går sammen med?

hilsen

Annette

Fra : taina

Dato : 07-09-03 13:03

"Anet" <anet49@hotmail.com> skrev i en meddelelse

> [...]
heste
> der måske hingstebasser som kun er et år eller to som han går sammen med?

Det var ikke så svært, som jeg havde regnet med. Jeg endte med at have tre
udmærkede steder at vælge mellem, med ridehal og jordfold alle steder. Endte
med at vælge Hinnerup rideklub, der lå længst væk af de tre, fordi det er
sådan et sted, hvor man kommer ud og tænker "Næh, hvor er her rart at være."

Desværre er den tid nok forbi, hvor man kan lukke ham ud med andre heste -
han har været alenehest i otte år, og jeg er bange for, at han, hvis han
bliver lukket ud med andre, kommer til at banke dem sønder og sammen. Det
bliver nok svært at finde nogen, der vil lægge hest til

mvh. tina

Fra : Anet

Dato : 08-09-03 09:20

"taina" <tante-t@get2net.dk> skrev i en meddelelse

> [...]
> med at vælge Hinnerup rideklub, der lå længst væk af de tre, fordi det er
> sådan et sted, hvor man kommer ud og tænker "Næh, hvor er her rart at

Det var da dejligt at du kunne komme ind med en hingst så mange steder. Det
er jo også rart at have ham stående et sted hvor man føler sig velkommen og
hvor man forhåbentlig skal have mange gode timer.

> [...]
> bliver lukket ud med andre, kommer til at banke dem sønder og sammen. Det
> bliver nok svært at finde nogen, der vil lægge hest til

ja, sådan er det jo tit med hingste at de går alene. Men de kan jo godt være
lidt voldsomme og ja, jeg vil ikke lige ligge hest til det forsøg *smiler*.

hilsen

Annette

Fra : taina

Dato : 07-09-03 13:12

"Ole Braad-Sorensen" <braadso@soholm.com> skrev i en meddelelse

> Du ka stadig ikke ramme hatten!

øhh hvad?

> Man kan godt gi hesten noget at rive i og stadig lade den leve som den
> er beregnet - som hest!

Hvis jeg kunne vælge helt frit, så ved jeg også godt, hvordan jeg ville have
hest, og ja, det inkluderer en meget stor græs mark. Men der er for de
fleste mennesker (mig selv inklusive) nogle fysiske begrænsninger, som man
bare ikke kan lave om på, hvor meget man end gerne vil.
Derfor handler det for mig at se om at lave nogle kompromisser, som er bedst
mulige for både hest og rytter. Hvis disse kompromisser indebærer, at hesten
skal gå med dækken eller ikke er ude 24 timer i døgnet, så kan jeg altså
ikke se, at den tager skade af det.

mvh. tina

Fra : Lene

Dato : 06-09-03 12:19

Ole Braad-Sorensen skrev i meddelelsen ...
>Men "man" har nok ikke spurgt hesten om den bryder sig om at "vinde"
>eller om den nyder søndagsturen til stævnet i traileren, eller hvad ?

> [...]

Har du spurgt dine elevheste, om de gider slæve rundt med folk i op til 8
timer om dagen?

Mvh. Lene

Fra : Ole Braad-Sorensen

Dato : 06-09-03 18:48

"Lene" <hamadryad@mail.dk> wrote:

>Har du spurgt dine elevheste, om de gider slæve rundt med folk i op til 8
>timer om dagen?

Hvis du havde fulgt med tidligere, ville du vide at her går een hest
kun med een elev pr. dag. Men sikke en dag. Jeg er sikker på at ikke
mange "topheste" kunne klare mosten, fordi mine heste morer sig

Samtidig lærer rytterne at tale med hestene.

Det er ikke uden grund at vi kalder os for "en anderkledes rideskole".

Med venlig hilsen
Ole Braad-Sørensen
www.soholm.com

Fra : Lene

Dato : 08-09-03 10:48

> [...]
>
>Samtidig lærer rytterne at tale med hestene.
>
>Det er ikke uden grund at vi kalder os for "en anderkledes rideskole".

Din rideskole er helt sikkert anderledes........ De fleste andre lader trods
alt "kun" hestene arbejde i 4-5 timer pr. dag. Der har jo fornyelig været
debatteret i forskellige kredse om behovet for, at rideskolehestenes vilkår
og tilsynet med dem bør reguleres og strammes op, så den udbytning der sker
mange steder får en ende!

Hvis heste bliver gladere af dobbelt arbejde, så er det måske en ide at
(gen)indføre 80 timers ugen på landets arbejdspladser, så bliver der nok
rigtig mange gladere mennesker også.

Lene

Fra : Ole Braad-Sorensen

Dato : 08-09-03 12:52

"Lene" <hamadryad@mail.dk> wrote:

>Din rideskole er helt sikkert anderledes........

Det ka du tro og det er jeg osse

>De fleste andre lader trods
>alt "kun" hestene arbejde i 4-5 timer pr. dag.

Uppsss.... Noen gange rider vi mere end 7 timer om dagen... ...på een
enkelt tur

>Hvis heste bliver gladere af dobbelt arbejde, så er det måske en ide at
>(gen)indføre 80 timers ugen

DEN hopper jeg ikke på!!!
Hvordan sku jeg så nå at passe mine heste ordentligt?

Når man 2 gange om dagen skal ride 70 km., og derimellem skal passe
"ungerne", hvordan skulle man så kunne nå det på 80 tim om ugen ?

Med venlig hilsen
Ole Braad-Sørensen
www.soholm.com

Fra : Anet

Dato : 08-09-03 20:19

> Uppsss.... Noen gange rider vi mere end 7 timer om dagen... ...på een
> enkelt tur

(klip)

Hej Ole

Ja, dine heste er vel i træning som man træner til distanceridning. Har du
nogensinde prøvet at starte i det med nogle af dine elever? Det må da lige
være noget for dig og din ridestil og med hat og det hele *GG*.

Hyggelige hilsner fra

Annette

Fra : Pia J

Dato : 08-09-03 20:27

"Anet" <anet49@hotmail.com> wrote in message

> Ja, dine heste er vel i træning som man træner til distanceridning. Har du
> nogensinde prøvet at starte i det med nogle af dine elever? Det må da lige
> være noget for dig og din ridestil og med hat og det hele *GG*.

Så vidt jeg husker SKAL man have hjelm på til distance. Så den går ikke!

:Pia

Fra : Ole Braad-Sorensen

Dato : 09-09-03 08:19

"Anet" <anet49@hotmail.com> wrote:

>Ja, dine heste er vel i træning som man træner til distanceridning. Har du
>nogensinde prøvet at starte i det med nogle af dine elever?

Ja, vi har overvejet det, men forkastet det igen. Vi ville komme alt
for tidligt frem, få minuspoint på grund af det og kede os indtil de
andre kommer i mål.

Vi er meget bedre til at more os som på billedet:
www.soholm.com/heste/luka_og_ole1.jpg

Billedet stammer dog fra en noget kortere tur. Luka som ses på Pi, er
bare 11 år og har indtil da aldrig været uden for en ridebane. Stilen
er ikke så fin, men hun morer sig storartet.

Den gamle mand bagerst?... ...tjaeh!
Han vil i hvert fald ikke høre noget om hatten

Med venlig hilsen
Ole Braad-Sørensen
www.soholm.com

Fra : Anet

Dato : 09-09-03 09:44

> Den gamle mand bagerst?... ...tjaeh!
> Han vil i hvert fald ikke høre noget om hatten
>

> (klip)

Du skal da ikke høre noget om hatten fra mig af. Men jeg er nu mest vild med
det billede hvor du sidder på Ramses med jakke, hat og det hele udstyr. Lig
et link her så de andre i gruppen også kan se det.

hilsen

Annette

Fra : Ole Braad-Sorensen

Dato : 09-09-03 11:26

> [...]

>det billede hvor du sidder på Ramses med jakke, hat og det hele udstyr. Lig
>et link her så de andre i gruppen også kan se det.

Jeg forstår ikke hvad der er så godt ved det billede. Der sker jo slet
ikke noget. Billedet er mest taget til ære for maria -
www.westernheadstall.dk som har lavet sadeltaskerne.

Besøg Marias side og klik på "Yeahaa" og se omtalte billede, hvor også
en anden "original" optræder iført hat

Med venlig hilsen
Ole Braad-Sørensen
www.soholm.com

Fra : Anet

Dato : 09-09-03 14:10

> Jeg forstår ikke hvad der er så godt ved det billede. Der sker jo slet
> ikke noget.

(klip)

Fed jakke, hat,sadel og hest *SSS*

hilsen

Annette

Fra : Nina Svanholm

Dato : 09-09-03 16:00

> (klip)
>
> Fed jakke, hat,sadel og hest *SSS*

Ja, jeg kunne vildt godt tænke mig sådan en jakke, har gået og luret på en
men den koster 1500,- og det er lidt mange penge sådan lige nu og her synes
jeg.......

Venlig hilsen Nina Svanholm.

Fra : Ole Braad-Sorensen

Dato : 10-09-03 07:53

"Anet" <anet49@hotmail.com> wrote:

>Fed jakke, hat,sadel og hest *SSS*

Ja, det er da også det eneste. Rytteren er der ikke meget ved!

Med venlig hilsen
Ole Braad-Sørensen
www.soholm.com

Fra : Anet

Dato : 10-09-03 08:52

"Ole Braad-Sorensen" <braadso@soholm.com> skrev i en meddelelse >
> Ja, det er da også det eneste. Rytteren er der ikke meget ved!

(klip)

Joh, da han er da alletiders *SSS*

hilsen

Annette

Fra : matilde

Dato : 11-09-03 20:23

> [...]
> ret nemme at spotte på banerne, for deres heste er gerne dem, som kæmper om

Lene, hvis der er noget jeg ikke kan klare, så er det når folk tror de
er så kloge at de kan undvære hovedet, og jeg har dig mistænkt for at
være en af dem.

Travhest mig her og travhest mig der, en hest er vel en hest!? De er
lavet af samme stof, trods alt.

Matilde

Fra : Lene

Dato : 12-09-03 12:31

matilde skrev i meddelelsen ...

>Lene, hvis der er noget jeg ikke kan klare, så er det når folk tror de
>er så kloge at de kan undvære hovedet, og jeg har dig mistænkt for at
>være en af dem.

Tjah, jeg har også overvejet at forlade denne ng, der er trods alt grænser
for hvor mange gange jeg gider at blive svinet til af folk, der synes jeg er
for meget, fordi de selv er for lidt!

>Travhest mig her og travhest mig der, en hest er vel en hest!? De er
>lavet af samme stof, trods alt.

Ja da, men det de præstere og deres pasning er ikke lige helt det samme! Var
det ikke dig, der selv kaldte skoning af travheste for en videnskab for sig?

Der er noget nær 0 international forskning i "rideheste", næsten al
forskning i heste har deres vugge i væddeløbssporten, og det kunne jo være
til gavn for heste i almindelighed, at være på forkant med de nyeste
resultater.

Mvh. Lene

Fra : Anders Sørensen

Dato : 12-09-03 15:26

Lene skrev i meddelelsen
> [...]
>for hvor mange gange jeg gider at blive svinet til af folk, der synes jeg

Bliv!
Du er en af de få som virkelig har noget velfunderet viden, som er værd at
læse!

Har i øvrigt haft god nytte af den viden du har delt så gavmildt ud af i
dine andre indlæg, og det skal du have tak for!

Anders Sørensen

Fra : Marlene

Dato : 12-09-03 17:44

"Anders Sørensen" <kastanjet@hotmail.com> skrev i en meddelelse

> er
>
> Bliv!
> Du er en af de få som virkelig har noget velfunderet viden, som er værd at
> læse!

Snip

Ja, jeg har også gemt mange af dine indlæg, må jeg sige ))

God weekend til jer alle.

Vh. Marlene.

Fra : Iben Holst

Dato : 12-09-03 17:12

Ja, selvfølgelig skal du da blive!!

Jeg synes det er godt at vi er så forskellige alle sammen; og om vi passer
vores heste på samme måde eller på måder der er milevidt fra hinanden -
eller vi har haft med heste at gøre i maaaaaaange år eller kun få år, så kan
vi altid lære et og andet af hinanden.....

Men det er da ærgerligt at man ligefrem skal svines til fordi man holder
hest på en anden måde end andre. Jeg er også til det næsten frie hesteliv,
men det vigtigste er da at heste generelt får den pleje og omsorg der skal
til for at bevare et godt helbred - og humør!

Iben

Fra : taina

Dato : 12-09-03 20:41

"Iben Holst" <ria@os.dk> skrev i en meddelelse

> Ja, selvfølgelig skal du da blive!!

Jeg er enig

> [...]
kan
> vi altid lære et og andet af hinanden.....

enig igen!

> [...]
> men det vigtigste er da at heste generelt får den pleje og omsorg der skal
> til for at bevare et godt helbred - og humør!

Også enig.
Jeg har dog en lille kommentar: For mig at se handler det meget om
kommunikation. Ofte sidder jeg og undrer mig over, hvad det egentlig er,
folk bliver så frygteligt uenige om, fordi det på mig virker som om de
faktisk er rimeligt enige. Men så er der en lille misforståelse, og i stedet
for at man spørger "var det det, du mente", så tager det ene ord det andet
og lige pludselig fyger det med grimme ord frem og tilbage.

Og måske er der også nogen (ingen nævnt, ingen glemt som ikke har så
stor respekt og forståelse for, at der er andre måder at holde hest på end
ens egen?

mvh. tina

Fra : Anet

Dato : 12-09-03 21:06

> [...]
>
> Og måske er der også nogen (ingen nævnt, ingen glemt som ikke har så
> stor respekt og forståelse for, at der er andre måder at holde hest på end

(klip)

Ja, jeg står mig da fuldstændig uforstående over for, at jeg skriver noget
generelt og straks får man et svar tilbage med "Tak, i lige måde min pige!".
Det syntes jeg bestemt ikke er passende og især ikke da jeg faktisk skrev et
pænt indlæg om generelle ting. Men straks blev det blæst op og rodet rundt i
så svaren ikke kunne finde hoved og hale på det ganske simple som jeg havde
skrevet. Faktisk så syntes jeg tit, at at en eller anden hele tiden er
belærende og flipper ud så snart man ikke er enig med hende. Og først var
det dressurrytterne der skulle gøres grin med og så nu hyggerytterne. Hvad
er det dog for noget? Selv om jeg ikke er topkonkurrence rytter så er det
vel også plads til mig og alle de andre herinde som holder almindelige
heste.

Men jeg vil så sige, at der findes en måde at slippe af med uønskede indlæg
på og det er ved at bruge sit outlook program og putte evt. personers
emailadresse i det og så kan man ikke fremover se pågældendes indlæg. Så må
resten af gruppen bare leve med at der ofte bliver svaret på det samme fra
flere personer.

193.88.12.0 - 193.88.15.255
netname: TELEDANMARK-INTERNET
descr: TeleDanmark Internet
descr: Aarhus net

hilsen

Annette>

Fra : taina

Dato : 13-09-03 13:57

> [...]

> er det dog for noget? Selv om jeg ikke er topkonkurrence rytter så er det
> vel også plads til mig og alle de andre herinde som holder almindelige

Hej Anette

Hvorfor vovede jeg mig ud i det her? Meningen var faktisk ikke at jeg ville
støtte nogen af jer, for jeg synes, at I er nøjagtigt lige gode om det. Du
kritiserer Lenes måde at holde hest på, hun bider tilbage, og så kører den
bare derudaf.
Jeg synes, at det er utroligt, at netop I to ryger i flæsket på hinanden.
For som jeg ser det, så har I nogle vigtige ting til fælles til trods for,
at I bevæger jer i hver jeres hesteverden:
I har begge hestene hjemme. I har lang erfaring med de firbenede og slæber
rundt på en stor viden. I er meget, meget bevidste om, hvad I gør med jeres
heste, og vil gøre alt for at de har det godt. I to burde netop komme godt
ud af det med hinanden!

mvh. tina

Fra : Anet

Dato : 13-09-03 16:42

Du
> kritiserer Lenes måde at holde hest på, hun bider tilbage, og så kører den
> bare derudaf.

(klip)

Næh, det var faktisk ikke Lenes måde at holde heste på jeg kritiserede. Jeg
kom bare til at tænke på det med for overflittig måde at bruge dækken på da
jeg læste hendes indlæg. Jeg skrev jo citat begynd.....:

[...]

Lig mærke til, at jeg skriver ikke Lene gør eller at travhestefolk gør men,
at jeg skriver at "mange hesteejere". Yderligere så anvendte jeg en pæn tone
og det forventer jeg så at få igen.

hilsen

Annette

Fra : taina

Dato : 14-09-03 13:41

> [...]

da
> jeg læste hendes indlæg. Jeg skrev jo citat begynd.....:

klip

Ja, og det er netop det, jeg mener med misforståelser. Det skrevne ord er
egentlig noget skidt, for når folk læser en tekst, så har man nogle
forudsætninger, man putter ned over ordene og tolker det derefter. Min
pointe er, at jeg heller ikke tror, at du mener noget ondt med det. Men når
jeg læser indlæggene, kan jeg også godt se, hvorfor Lene opfatter det som
kritik af hende.

I diskuterer jo to forskellige ting: Lene snakker om, hvad der skal til for
travhestene, og du snakker generelt. Og så bliver det altså svært at
diskutere, uden at komme til at træde hinanden over tæerne

Jeg tror, at hvis i snakkede om det samme, så kunne i godt blive enige om,
at det er tosset, hvis heste går med dækken, når det ikke er nødvendigt - og
at det godt kan være nødvendigt for nogle heste om sommeren. (for eksempel
travheste i træning eller heste der har store problemer med fluerne).

mvh. tina

Fra : Anet

Dato : 14-09-03 14:11

> [...]
> at det godt kan være nødvendigt for nogle heste om sommeren. (for eksempel
> travheste i træning eller heste der har store problemer med fluerne).

(klip)

Ja, jeg snakker generelt for så kan hele gruppen her jo være med og det
dækker jo de flestes heste.
Men dog forstår jeg ikke, at folk åbenbart læser andres indlæg med en snert
af negativitet når indlægget slet ikke er skrevet sådan og ment sådan.

Nu her i fredags var jeg ude hos min Hippolyt forhandler og hente foder til
mine heste. Vi talte om at hendes søns pony var så langhåret, at den svedte
så meget at den faktisk skulle klippes nu, for hun var bange for at den blev
syg af at komme på fold efter rideturen. Men at klippe en pony/hest nu er jo
for tidligt. Den gyldne regel inden for hesteklipning generelt lyder på den
15 oktober. Og i den forbindelse kom vi til at tale om, at hun flere steder
havde set folk der havde smidt store vinterdækkener på deres heste hvor der
måske højst skulle have været et overgangsdækken på nu på dette tidspunkt.
Hvem har jeg så stødt med dette indlæg?????

hilsen

Annette

Fra : Trine Stubbe Teglbjæ~

Dato : 14-09-03 18:50

On Sun, 14 Sep 2003 15:10:47 +0200, "Anet" <anet49@hotmail.com> wrote:

> [...]
>måske højst skulle have været et overgangsdækken på nu på dette tidspunkt.
>Hvem har jeg så stødt med dette indlæg?????

   Jeg må indrømme at jeg har svært ved at se hvorfor man absolut
skal vente til d. 15. oktober med at klippe hesten når den nu sveder.
Jeg er nu ikke stødt over det - men forstår ikke hvorfor man bør
vente?? Det er nok fordi jeg har set en hest få mug af at vente for
længe med at blive klippet. Omtalte hest (en fjordhest) bliver klippet
3 gange om året og skal snart klippes (Den uge vi kommer ind i) første
gang i denne sæson. Den første pony er allerede klippet fordi han
simpelthen gik død under træning på grund af den megen pels. ... =)

Fra : Anet

Dato : 14-09-03 21:58

"Trine Stubbe Teglbjærg" <snoe@nospam.dk> skrev i en meddelelse
> Jeg må indrømme at jeg har svært ved at se hvorfor man absolut
> skal vente til d. 15. oktober med at klippe hesten når den nu sveder.

(klip)

Jeg tror at det ligesom er en gammel vane at mange konkurrenceryttere venter
til den dato fordi, at hesten så skulle have sat alt underulden i pelsen.
Men der findes selvfølgelig racer som sætter pelsen meget tidligt og
kraftigt. Vores to islændere har allerede fældet alt sommerpelsen af og sat
en kraftig ikke lang men kraftig pels. Vores araber derimod har slet ikke
sat noget vinterpels. Han er slet ikke begyndt at fælde sommerpelsen endnu.
Han forbliver også altid kortpelset hele vinteren igennem.

hilsen

Annette

Fra : Trine Stubbe Teglbjæ~

Dato : 15-09-03 17:29

On Sun, 14 Sep 2003 22:57:41 +0200, "Anet" <anet49@hotmail.com> wrote:

> [...]
>sat noget vinterpels. Han er slet ikke begyndt at fælde sommerpelsen endnu.
>Han forbliver også altid kortpelset hele vinteren igennem.

   Heh, ja min har heller ikke det store pels for nu at være
ærlig - men han er begyndt at fælde sommerpelsen og står derfor nu med
dækken når han er ude for ikke at sætte for meget pels.
   Den pony der er blevet klippet allerede er faktisk
konkurrencepony på distriktsplan - en welsh af cobtype. Og han sveder
meget - så en klipning er under alle omstændigheder nødvendig =) Men
der kan jo nok være noget om det med underuld. Har alle heste det? Jeg
mener - min hest virker ret ulden om vinteren. Langpelset (Eller en
korthåret version af det ;) men ikke ulden ... =)

Fra : Trine Stubbe Teglbjæ~

Dato : 15-09-03 18:00

On Mon, 15 Sep 2003 18:29:24 +0200, Trine Stubbe Teglbjærg
<snoe@nospam.dk> wrote:

>mener - min hest virker ret ulden om vinteren. Langpelset (Eller en
^^^^^^^

   Der sku jo ha stået at han ikke virker ret ulden ;) Jeg
undskylder mig med at jeg er snottet og elendig ;)

Fra : Anet

Dato : 16-09-03 07:54

> [...]
> mener - min hest virker ret ulden om vinteren. Langpelset (Eller en
> korthåret version af det ;) men ikke ulden ... =)

welsh coben får også en meget tyk pels så den er nok tjenlig til klipning
før andre racer. Det er jo også en lidt hårdfør race.
Jeg har ikke oplevet før, at have heste der ligesom får den der kraftige
underuld inden under ligesom dækpelsen. Det ser skægt ud for det vokser ud i
pletter. FEDT...jeg har en hårplettet hest... *S* det ser faktisk sjovt ud
hvis man går helt tæt på og også mærker pelsen så er den meget tyk inderst
og så sidder der ligesom længere yderhår udenpå.

--
~ Hilsen
Annette ~

Fra : Ole Braad-Sorensen

Dato : 12-09-03 19:09

> [...]

>for hvor mange gange jeg gider at blive svinet til af folk, der synes jeg er

Ku det ikk' bli' til lidt mere end "overvejelser"

(Sagt af en der ikke er ret meget)

Med venlig hilsen
Ole Braad-Sørensen
www.soholm.com

Fra : Iben Holst

Dato : 15-09-03 11:35

> Ku det ikk' bli' til lidt mere end "overvejelser"

Er det sagt i spøg eller hva´ ??

Iben

Fra : Marlene

Dato : 15-09-03 13:55

> grænser
> er

> Er det sagt i spøg eller hva´ ??
>
> Iben

Ja, det var faktisk et godt spørgsmål!!!!!

Mvh. Marlene.

Fra : Anders Sørensen

Dato : 16-09-03 10:27

Ole Braad-Sorensen skrev i meddelelsen
>Ku det ikk' bli' til lidt mere end "overvejelser"

> [...]

Din opfordring er ikke alene ubehøvlet, men strider også imod netetiketten!

Jeg er ikke et øjeblik i tvivl om, at du selv synes du er vældig vittig, men
prøv lige at lyt ordentligt efter. Der er ingen der klapper af dig!

Lene har bidraget med mange gode indlæg her med nyttig viden og gode tips!
Hvis du ikke kan lide hende, så er du i din gode ret til dette, men så kan
du lade hende være i fred! Dine personangreb tangere i mine øjne ren
chikane!

Anders Sørensen

Fra : Ole Braad-Sorensen

Dato : 16-09-03 11:07

"Anders Sørensen" <kastanjet@hotmail.com> wrote:

>Din opfordring er ikke alene ubehøvlet, men strider også imod netetiketten!

Stop lie en gang. Lene blev kritiseret for noget og antyder at hun er
"mere" og andre er "lidt", hvilket også har skinnet igennem tidligere.

At hun selv truer med at forlade gruppen efter denne kritik kan jeg
ikke andet end at bifalde og har ikke noget med "etikkette" at gøre.

Og, jo! Der *er* nogen der klapper... ...i baggrunden

Prøv at læse tidligere inglæg. Der er mange eksempler på at Lene
skyder folk i skoen for ting hun selv har hittet på (tror på).

Jeg er stadtg "lidt" men har det fint med det...!

Med venlig hilsen
Ole Braad-Sørensen
www.soholm.com

Fra : Marlene

Dato : 16-09-03 13:30

> Stop lie en gang. Lene blev kritiseret for noget og antyder at hun er
> "mere" og andre er "lidt", hvilket også har skinnet igennem tidligere.

Altså nu kan jeg ikke lade være med at kommentere, selvom jeg måske synes,
det er lidt latterligt; jeg fatter til dato ikke, at I er efter Lene. Jeg
undskylder, hvis jeg ikke har læst hendes indlæg ordentligt, men jeg har
intet sted opfattet Lene som bedrevidende. Tværtimod svarer hun altid
sagligt tilbage - uden grimme ord, hvilket er så barnligt, (selvom man
naturligvis kan blive ophidset over en "samtale").

> At hun selv truer med at forlade gruppen efter denne kritik kan jeg
> ikke andet end at bifalde og har ikke noget med "etikkette" at gøre.

Hmmmm.....

Mvh. Marlene - der i øvrigt bifalder den måde, du holder hest på, Ole - det
er lige i min ånd. Men i dette tilfælde er vi så ikke enige......

Fra : Anet

Dato : 17-09-03 08:24

"Marlene" <tunne@heaven.dk> skrev i en meddelelse
> [...]
> sagligt tilbage - uden grimme ord, hvilket er så barnligt, (selvom man
> naturligvis kan blive ophidset over en "samtale").

Ja, jeg har da flere gange været ude for at hun "laver mine indlæg om i
mening" og ligger ting i dem som slet ikke er skrevet eller sagt. Jeg vil da
ikke skydes ting i skoene som jeg ikke har sagt eller ment eller for den
sags skyld skrevet. Yderligere så bryder jeg mig ikke om at få skrevet
tilbage "Tak, i lige måde min pige!" den sætning syntes jeg ikke er
særlig venlig eller fremmer noget som helst omkring heste som vi taler om
herinde. Så ja, jeg syntes, at det er barnligt, at jeg ikke kan blive talt
ordentligt til faktisk. Jeg syntes selv, at jeg skrev ganske pænt og får
sådan et svar tilbage. Jeg skriver herinde generelt og om generelt alle
heste. Jeg skriver ikke kun til eller om en bestemt race eller sportsgren og
det vil jeg gerne accepteres for. Yderligere så syntes jeg, at det er
topbarnligt at "true" med at forlade en nyhedsgruppe. Der er jo ingen der
kan holde på dem der ikke vil være her og dem som truer med sådanne ting gør
sjælden alvor af det. Det er lidt som et barn der hellere vil have negativ
kontakt end ingen kontakt.

Og i øvrigt så bifalder jeg også Ole´s måde at holde heste på. Det var den
lidt "mere lad hest være en hest-form" som jeg bare talte om angående
dækkener og levevis. At jeg så blev gjort til en der : Jeg citerer fra
tidligere indlæg:

så vis du dig bare som en
ægte pioner på området, og se hvor mange disciple du kan samle dig. Om ikke
før, så vil folk nok betænke sig en ekstra gang, når hestene begynder at dø!

Sådan noget vil jeg gerne tage afstand fra og ikke sættes i forbindelse med.
Tak.

--
~ Hilsen
Annette ~

Fra : Ole Braad-Sorensen

Dato : 17-09-03 11:15

"Anet" <anet49@hotmail.com> wrote:

>sags skyld skrevet. Yderligere så bryder jeg mig ikke om at få skrevet
>tilbage "Tak, i lige måde min pige!" den sætning syntes jeg ikke er

Det var lige den sætning der fik mit mål til at flyde over

>topbarnligt at "true" med at forlade en nyhedsgruppe. Der er jo ingen der

....og dette fik mig til at "klappe"

Hvis en af pigerne her hos mig ikke får sin vilje og stamper i jorden
og siger "så jeg går hjen", så siger jeg "Farvel!".

>Og i øvrigt så bifalder jeg også Ole´s måde at holde heste på. Det var den

Klart, fordi det er den samme måde som du gør det
[dril ON]
Jeg går bare ikke ud og henter hestene ind under en tordenbyge.
[dril OFF]

Jeg går derimod ud på folden midt i flokken og gør ligesom dem: Vender
enden til uvejret og venter på at det er overstået!.

Er der nogen der har prøvet at gøre dette ???

Med venlig hilsen
Ole Braad-Sørensen
www.soholm.com

Fra : Marlene

Dato : 17-09-03 12:55

"Ole Braad-Sorensen" <braadso@soholm.com> skrev i en meddelelse
Snip

> Jeg går derimod ud på folden midt i flokken og gør ligesom dem: Vender
> enden til uvejret og venter på at det er overstået!.
>
> Er der nogen der har prøvet at gøre dette ???

Ja, det gør jeg faktisk

Mvh. Marlene.

Fra : Ole Braad-Sorensen

Dato : 17-09-03 22:05

"Marlene" <tunne@heaven.dk> wrote:

>Ja, det gør jeg faktisk

Lykkelig er du, thi du har prøvet at være hest !!!

Med venlig hilsen
Ole Braad-Sørensen
www.soholm.com

Fra : Anet

Dato : 17-09-03 13:49

"Ole Braad-Sorensen" <braadso@soholm.com> skrev i en meddelelse

> Klart, fordi det er den samme måde som du gør det
> [dril ON]

(klip)

Åh, den drillepind...øv...men du forstod så ganske godt hvad jeg mente med
indlægget uden at føle dig trådt over tæerne.

> Jeg går bare ikke ud og henter hestene ind under en tordenbyge.
> [dril OFF]

(klip)

Det gør jeg og det ved du også godt.....kan ikke lade være for de kigger
sådan efter mig og jeg kan ikke stå for gennemvåde heste med
dådyrøjne....suk!!!!

> Jeg går derimod ud på folden midt i flokken og gør ligesom dem: Vender
> enden til uvejret og venter på at det er overstået!.
>
> Er der nogen der har prøvet at gøre dette ???

(klip)

nej, Ole det tætteste jeg er på det er når jeg har hentet hestene ind og er
dyngvåd og jeg hader torden og lyn.

--
~ Hilsen
Annette ~

Fra : Ole Braad-Sorensen

Dato : 17-09-03 22:05

"Anet" <anet49@hotmail.com> wrote:

>nej, Ole det tætteste jeg er på det er når jeg har hentet hestene ind og er
>dyngvåd og jeg hader torden og lyn.

Du skulle nu prøve. Statistikken siger at risikoen for at lynet slår
ned er minimal. Skulle det alligevel slå ned i en af hestene er det
selvfølgelig synd. Slår det ned i dig, så er du den oplevelse rigere.

(Er der nogen der er stødt ???)

Med venlig hilsen
Ole Braad-Sørensen
www.soholm.com

Fra : Nina Svanholm

Dato : 18-09-03 11:31

> [...]

> enden til uvejret og venter på at det er overstået!.
>
> Er der nogen der har prøvet at gøre dette ???

Næh, men min gamle Fjorfjums vendte konsekvent enden mod regn, hagl eller
hvad vor herre nu måtte finde på at smide ned til os, og så var det ikke
fedt at være ude og ride tur og være flere kilometer væk hjemmefra, for
Trille hun blev stående til det hele var overstået -basta!

Venlig hilsen Nina Svanholm.

Fra : Marlene

Dato : 18-09-03 12:31

"Nina Svanholm" <ninasvanholm@_FJERN_DETTE_hotmail.com> skrev i en
meddelelse news:3f698c35$0$24649$edfadb0f@dread14.news.tele.dk...

Snip

> [...]
> fedt at være ude og ride tur og være flere kilometer væk hjemmefra, for
> Trille hun blev stående til det hele var overstået -basta!

He, he

Mvh. Marlene.

Fra : Ole Braad-Sorensen

Dato : 18-09-03 18:27

"Nina Svanholm" <ninasvanholm@_FJERN_DETTE_hotmail.com> wrote:

>fedt at være ude og ride tur og være flere kilometer væk hjemmefra, for
>Trille hun blev stående til det hele var overstået -basta!

Uppss...!
Man ska altså være varsom med at vænne hesten til den vane

Med venlig hilsen
Ole Braad-Sørensen
www.soholm.com

Fra : Marlene

Dato : 17-09-03 12:58

"Anet" <anet49@hotmail.com> skrev i en meddelelse

Snip

> [...]
> herinde. Så ja, jeg syntes, at det er barnligt, at jeg ikke kan blive talt

Snip

Det forstår jeg udmærket - det er også en dum sætning. Men så vidt jeg
husker, svarede hun sådan, fordi du skrev; "Du må være splittergal!"???
Eller husker jeg forkert? Det er også ligegyldigt, men sagen er, at Lene
kommer med utroligt mange gode råd - og det gør du jo også - så jeg ville
være ked af, hvis hun forlod gruppen

Mh. Marlene.

Fra : Anet

Dato : 17-09-03 13:46

> Det forstår jeg udmærket - det er også en dum sætning. Men så vidt jeg
> husker, svarede hun sådan, fordi du skrev; "Du må være splittergal!"???
> Eller husker jeg forkert

(klip)

Jeg syntes at det er frækt og dumt at skyde folk ting i skoene som de aldrig
har ment og med hendes dumme videre fortolkning så måtte hun da være
splittergal at foreslå sådanne ting og det mener jeg stadig.

--
~ Hilsen
Annette ~>

Fra : Trine Stubbe Teglbjæ~

Dato : 18-09-03 17:42

On Wed, 17 Sep 2003 14:46:27 +0200, "Anet" <anet49@hotmail.com> wrote:

>Jeg syntes at det er frækt og dumt at skyde folk ting i skoene som de aldrig
>har ment og med hendes dumme videre fortolkning så måtte hun da være
>splittergal at foreslå sådanne ting og det mener jeg stadig.

   Jeg synes ærlig talt at I to er lige stride - du og Lene. Og
jeg tror at hvis I begge nu var blot en smue mere tolerante over for
hinanden så gled kommunikationen alligeve let og elegant.....

Fra : Anet

Dato : 18-09-03 18:18

> [...]
> jeg tror at hvis I begge nu var blot en smue mere tolerante over for
> hinanden så gled kommunikationen alligeve let og elegant.....

Jeg er skam ganske tolerant men stadig vil jeg ikke skydes ting i skoene som
jeg aldrig har sagt.

--
~ Hilsen
Annette ~

Fra : Anders Sørensen

Dato : 22-09-03 12:28

Marlene skrev i meddelelsen ...>
> [...]
>kommer med utroligt mange gode råd - og det gør du jo også - så jeg ville

Du husker helt korrekt Marlene! Og det er ikke ligegyldigt! Når Anette råber
i skoven, må hun forvente at få svar af samme toneart!

Ud over at Lene er den eneste herinde med international erfaring, og den
eneste som både har vist resultater på tværs af forskellige heste-disipliner
som udøver og som avler, så er Lenes indlæg en god blanding af saglighed og
sjove anekdoter. Og ja, det ville jeg også være ked af at undvære.

Og så er det vel ikke meningen med gruppen, at vi skal køre hets på hinanden
bare fordi vi ikke lige er enige hele tiden?

Hilsen Anders Sørensen

Fra : matilde

Dato : 17-09-03 19:27

> At hun selv truer med at forlade gruppen efter denne kritik kan jeg
> ikke andet end at bifalde og har ikke noget med "etikkette" at gøre.
>
> Og, jo! Der *er* nogen der klapper... .

Det gør jeg!

Lene har adskillige gange skevet nedladende til andre her, og hun er
bestemt ikke den eneste der ved noget, fks var her en dabat om
skoning hvor Lene også deltog, hvor flere af Lenes svar var direkte
forkerte, men nogle mennesker kan jo få alle til at tro på sig, bare
det bliver skrevet eller sagt i en overlegen "jeg ved bedst" tone.

Matilde

Fra : Anet

Dato : 17-09-03 20:56

"matilde" <matildebeslagsmed@msn.com> skrev i en meddelelse

> [...]
> forkerte, men nogle mennesker kan jo få alle til at tro på sig, bare
> det bliver skrevet eller sagt i en overlegen "jeg ved bedst" tone.

(klip)

Helt enig

--
~ Hilsen
Annette ~

Fra : Anders Sørensen

Dato : 22-09-03 12:29

matilde skrev i meddelelsen ...>Lene har adskillige gange skevet nedladende
> [...]
>forkerte, men nogle mennesker kan jo få alle til at tro på sig, bare
>det bliver skrevet eller sagt i en overlegen "jeg ved bedst" tone.

Det er almindelig kendt, at du ikke er ret god til at sko travheste. Dine
evner til at balancere en travhest er tæt på 0, og så er det jo ikke sært at
du kommer til kort, når der diskuteres.
Jeg er selv uddannet beslagsmed, og jeg ordner af og til travere, men jeg er
da ikke bleg for at indrømme at det tit er travkunderne selv som ved hvad
der duer når der skal laves balance.

Anders Sørensen

Fra : Marlene

Dato : 22-09-03 12:34

"Anders Sørensen" <kastanjet@hotmail.com> skrev i en meddelelse

Snip

> [...]
er
> da ikke bleg for at indrømme at det tit er travkunderne selv som ved hvad

Hvor hører du til henne? Også på Fyn? Jeg flytter jo til Fyn meget snart, og
jeg må indrømme, at jeg var noget glad for, da jeg fandt ud af, at jeg
endelig kunne få en kvindelig beslagssmed (Mathilde) - (ham, jeg har nu, er
dygtig, men forfærdelig hidsig, så jeg er oppe på tæerne, når jeg har besøg
af ham).......

Mvh. Marlene.

Fra : Anders Sørensen

Dato : 24-09-03 09:22

> [...]

>dygtig, men forfærdelig hidsig, så jeg er oppe på tæerne, når jeg har besøg

Jeg bor i Troisdorf, som ligger i nærheden af Köln.
Som hesteejer burde du ikke acceptere uforholdsmæssig voldsomhed fra din
smed.

Venlig Hilsen Anders Sørensen

Fra : Marlene

Dato : 25-09-03 18:00

"Anders Sørensen" <kastanjet@hotmail.com> skrev i en meddelelse

Snip

> Jeg bor i Troisdorf, som ligger i nærheden af Köln.
> Som hesteejer burde du ikke acceptere uforholdsmæssig voldsomhed fra din
> smed.

Uhha, det gør jeg sørme heller ikke. Sidste gang sagde jeg til ham, at hvis
han rørte min hest, så "rørte" jeg ham med det samme! Han grinede dog og
sagde, at det ville da være dejligt !!! Så værre er han ikke. Nej, ingen
skal lægge hånd på min hest - det var det værste, jeg kunne forestille mig.
Men han - smeden - har temperament, og derfor er jeg ikke tryg ved ham.

Mvh. Marlene.

Fra : Ole Braad-Sorensen

Dato : 22-09-03 18:29

> [...]

>evner til at balancere en travhest er tæt på 0, og så er det jo ikke sært at

Æv, bæv! Er vi ikke lige ved at være ude i sandkassen igen?
Jeg ved godt at der er noget der hedder "sandkasseryttere", men jeg
tror ikke at det er den toneart der bruges der.

[dril ON]
Det med at "balancere" en travhest lyder som noget man gør på "fine"
heste, ikk'? !
[dril off]

Med venlig hilsen
Ole Braad-Sørensen
www.soholm.com

Fra : matilde

Dato : 22-09-03 22:33

> Det er almindelig kendt, at du ikke er ret god til at sko travheste. Dine
> evner til at balancere en travhest er tæt på 0, og så er det jo ikke sært at
> du kommer til kort, når der diskuteres.

Jeg er målløs!!

Tænk at blive nødt til at opfinde historier for at støtte sin veninde,
jeg skoer ingen travheste, så almindeligt kendt kan det umuligt være,
jeg tror nærmere jeg vil kalde det totalt ukendt.

Prøv at hold dig til´sandheden, hvis du vil støtte Lene, så gavner det
ikke just hendes sag at dem der forsøger, er fyldt med løgn.

Forøvrigt diskuterede vi ikke travheste, Lene bragte (som altid)
travheste på banen, og jeres mere eller mindre dyrevenlige måder at
sko dem på.

> Jeg er selv uddannet beslagsmed, og jeg ordner af og til travere, men jeg er
> da ikke bleg for at indrømme at det tit er travkunderne selv som ved hvad
> der duer når der skal laves balance.

Må jeg spørge hvor du er uddannet? Jeg har aldrig hverken hørt dit
navn eller set dig på HVs liste.

Forøvrigt må jeg da skamme mig meget over at have "kollegaer" som dig
der finder på åbent at krtisere en anden beslagsmed, endda ved brug af
løgn og latin.

I er godt nok for meget, hop dog hjem på pinden og kagl videre.

Fra : Jon Bendtsen

Dato : 22-09-03 22:45

In article <cabf1a9a.0309221333.7635ec37@posting.google.com>, matilde wrote:

[klip]

> Forøvrigt må jeg da skamme mig meget over at have "kollegaer" som dig
> der finder på åbent at krtisere en anden beslagsmed, endda ved brug af
> løgn og latin.

Følgende er en generel kommentar, og skal ikke på nogen måde hæftes på dig,
jeg synes bare det er noget pjat at du skriver at smede ikke åbent må
kritisere andre smede.

Det er kun godt at experter kommenterer hvis en af deres egne ikke gør
arbejdet ordentligt. Vi almindelige forbrugere har meget dårligere
mulighed for at afsløre det. Hvis arbejdet ikke kan tåle omtale eller
kritik, så er det næppe udført ordentligt.

JonB

Fra : matilde

Dato : 23-09-03 08:29

Jon Bendtsen <bendtsen@diku.dk> wrote in message news:<slrnbmur9u.f9.bendtsen@brok.diku.dk>...
> [...]
> mulighed for at afsløre det. Hvis arbejdet ikke kan tåle omtale eller
> kritik, så er det næppe udført ordentligt.

Jon, det er jeg ikke enig i.

Hvis en af ens egene laver fejl, som man mener er så grelt at det skal
nævnes, så går man direkte til kilden, ingen slinger, man går direkte.

Alt det snak, ævl og sladren i krogene er der mere end nok af, og folk
skal altid have en mulighed for at forklare sig.

Hvis du som kunde er meget bange eller nervøs for om din smed ikke er
dygtig nok, så er det generelle billede sikkert godt nok, man behøves
vel ikke få hjælp af andre smede, der opfører sig som "stikkere"?

Arbejdet skal naturligvis kunne tåle omtale, og man skal også kunne
tåle kritik som beslagsmed, ennda ofte uberettiget, fordi dem der
dømmer ikke altid ved så meget, og fks kalder os en dårlig smed pga en
tabt sko ect.

Matilde

Fra : Anet

Dato : 24-09-03 10:59

> [...]
>
> Alt det snak, ævl og sladren i krogene er der mere end nok af, og folk
> skal altid have en mulighed for at forklare sig.

Ja, hele verden ville være meget bedre at leve i hvis folk ville tale sammen
istedet for at sladre om hinanden. Som jeg plejer at sige til mine børn at
ærlighed når man længst med her i livet. Jeg ville selv have en dårlig smag
i munden hvis jeg offentlig hængte en smed ud som har godt ry for ikke at
kunne sko. Føj, for den da .....er min kommentar til en smed som åbenbart
selv syntes godt om sig selv.

hilsen

Annette

Fra : Anders Sørensen

Dato : 24-09-03 09:11

Jon Bendtsen skrev i meddelelsen ...

> [...]
>mulighed for at afsløre det. Hvis arbejdet ikke kan tåle omtale eller
>kritik, så er det næppe udført ordentligt.

For det meste, så drejer det sig om, at nye øjne ser andre muligheder. Og så
er det mere hensigtsmæssigt, at påpege disse detaljer overfor kunden og få
dem rettet, end at rende rundt efter andre smede, for at få dem til at lave
arbejdet på den måde, man selv synes er bedst.

Venlig Hilsen Anders Sørensen

Fra : Anders Sørensen

Dato : 24-09-03 08:58

matilde skrev i meddelelsen ...
>Jeg er målløs!!

Så er vi to!
Du har aldrig selv balanceret en traver, men begiver dig alligevel ud i en
diskussion med en som har brugt hver dag i de sidste 30 år på emnet, og så
bliver du sur og hysterisk når du ikke kan klare dig. Ydermere så forventer
du at få kollegial opbakning til dit ugennemtænkte projekt.
Sidst, men absolut ikke mindst, så insinuere du at jeg har en tæt
forbindelse til Lene, og det var bare dråben! Vi mænd er bare SKIDE TRÆTTE
af kvinder, der tror vi har en speciel interesse i alle hunkønsvæsner, som
vi ikke rakker ned på. Tro mig, en mand kan godt beundre dygtighed hos en
kvinde, uden at hun skal være hans veninde!

Anders Sørensen.

Fra : Anet

Dato : 24-09-03 10:56

"Anders Sørensen" <kastanjet@hotmail.com> skrev i en meddelelse

Vi mænd er bare SKIDE TRÆTTE

(klip)

Venligst overhold lige almindelige regler om ikke at råbe (skrive med store
bokstaver) bare fordi du "vil" have din vilje.

hilsen

Annette

Fra : Trine Stubbe Teglbjæ~

Dato : 24-09-03 17:58

On Wed, 24 Sep 2003 11:55:50 +0200, "Anet" <anet49@hotmail.com> wrote:

>Venligst overhold lige almindelige regler om ikke at råbe (skrive med store
>bokstaver) bare fordi du "vil" have din vilje.

   Jeg forstår altså ikke helt hvorfor du ud af et indlæg på ret
så mange linier klipper _en_ linie for at påpege to ord med versaler.
Til gengæld forstår jeg godt at der er så grim en tone herinde for
tiden :((((

Fra : Anet

Dato : 24-09-03 21:34

> [...]
> så mange linier klipper _en_ linie for at påpege to ord med versaler.
> Til gengæld forstår jeg godt at der er så grim en tone herinde for

(klip)

Jeg har klippet de to linier ud af teksten fordi at jeg syntes at når folk
begynder at skrive med store bokstaver (det betyder jo at råbe af andre), så
er grænsen nok nået for hvad der er rimeligt her i gruppen. Sådan behøver
man ikke tale til andre syntes jeg, og derfor klippede jeg det ud.

--
~ Hilsen
Annette ~

Fra : matilde

Dato : 24-09-03 17:45

"Anders Sørensen" <kastanjet@hotmail.com> wrote in message news:<bkrio7$g1r$1@sunsite.dk>...

> [...]
> diskussion med en som har brugt hver dag i de sidste 30 år på emnet, og så
> bliver du sur og hysterisk når du ikke kan klare dig.

Nej, nej lille Anders (and) jeg bliver ikke hysterisk, du kender mig
ikke og man kan ikke læse alt ud fra et indlæg.

Jeg diskuterede generelle heste, og bevægelsesmønstre, samt
almindelige problemer og hvad man gør for at afvikle dem, Lene vil
helst snakke travheste, og det er fint, så længe man lige husker at en
hest er en hest, de har allesammen samme anatomi, lige fra Falabella
til Shire, det burde du vide hvis du altså var uddannet smed.

Ydermere så forventer
> du at få kollegial opbakning til dit ugennemtænkte projekt.

Jeg anser dig ikke for en af mine kollagaer, men ja det forventer jeg,
og jeg ved at jeg ville få det.

> [...]
> vi ikke rakker ned på. Tro mig, en mand kan godt beundre dygtighed hos en
> kvinde, uden at hun skal være hans veninde!

Jamen dog, det er godt at du kan tale for alle mænd, jeg kan slet ikke
forstå du hidser dig op og bliver hysterisk, herregud det er bare en
debat, og vi kender ikke hinanden.

Hilsen en smed med en uddannelse.

Fra : Anet

Dato : 24-09-03 21:37

> [...]
> hest er en hest, de har allesammen samme anatomi, lige fra Falabella
> til Shire, det burde du vide hvis du altså var uddannet smed.

Tja, Mathilde

Det er det som du har skrevet ovenfor som jeg er blevet gang på gang
misforstået for af Lene. Jeg skriver som du om generelle heste og generelle
hesteting og straks bliver alle mine indlæg lavet om i mening og holdning.
Men jeg er da glad for at jeg ikke er den eneste som kan se det.

--
~ Hilsen
Annette ~

Fra : matilde

Dato : 25-09-03 21:30

> [...]
> hesteting og straks bliver alle mine indlæg lavet om i mening og holdning.
> Men jeg er da glad for at jeg ikke er den eneste som kan se det.

Du er ikke den eneste der kan se det, og jeg er sikker på der er mange
flere derude, de vil nok bare ikke blande sig :)

Nogle gange kan ting vendes og drejes så meget, at man slet ikke kan
kende det igen, fks en debat om hestesko, eller hvad man bør gøre imod
strygning, kan vendes til at være en debat om balacering af travheste.

Matilde

Fra : Anet

Dato : 25-09-03 23:20

> Du er ikke den eneste der kan se det, og jeg er sikker på der er mange
> flere derude, de vil nok bare ikke blande sig :)

(klip)
Ja, det har du nok desværre ret i.

> [...]
> kende det igen, fks en debat om hestesko, eller hvad man bør gøre imod
> strygning, kan vendes til at være en debat om balacering af travheste.

lige nøjagtig og det er det som jeg ikke kan lide, og det som jeg flere og
gentagne gange har bedt mig være foruden. Jeg aner ikke et klap om
travheste, galopheste og andre heste der kun bruges til topkonkurrence, og
har ikke i sinde at give mig ud i diskutioner om det. Jeg skriver kun som
du, om det som jeg har erfaring med og som jeg ved noget om

hilsen

Annette

Fra : Anders Sørensen

Dato : 26-09-03 11:03

matilde skrev i meddelelsen ...

>Nej, nej lille Anders (and) jeg bliver ikke hysterisk

Klip.

Denne streng er off-topic og din tiltaleform utilbørlig. Kopi sendt til
admin.netikette.

Anders Sørensen

Fra : matilde

Dato : 26-09-03 16:32

"Anders Sørensen" <kastanjet@hotmail.com> wrote in message news:<bl12r7$cie$1@sunsite.dk>...

> Klip.
>
> Denne streng er off-topic og din tiltaleform utilbørlig. Kopi sendt til
> admin.netikette.
>
> Anders Sørensen

Jamen dog, hyggespreder.

Først (i denne tråd) kommer du med en opfordring til folk om at lade
være at angribe hinanden, du gør hvad du kan for at beskytte Lene (en
kvinde du ved har 30 års erfaring, men ikke er din veninde).

Derefter skyder du skarpt på mig, med direkte anklager om at det
skulle "være almindeligt kendt" at min evne til at balancere en
travhest er lig 0 (pas forresten på med injurier, især mod
erhvervsdrivende), uden at vide noget om hvad jeg kan, eller hvem jeg
er.

(Usagnet var forøvrigt også fuldstændig malplaceret i forhold til den
debat du henviser til, som slet ikke gik på balancering af travheste).

Og nu vil du klage over jeg kalder dig en and???
Jeg må indrømme at dine indlæg minder meget om det jeg selv ville
kalde "en and" , og er der noget jeg har svært ved at klare, er det
folk der vil lyde som om de har *styr på det*, men i virkeligheden
ikke ved hvad de udtaler sig om.

Det skinner meget igennem i dine indlæg (især dem der er rettet imod
mig) , og i særdeleshed når du ikke vil svare på mine spørgsmål, eller
give en rigtigt god forklaring på din påstand om min evne til at
balancere, og din hentydning til at jeg skulle være en dårlig smed.

Og det med din uddannelse? Tavsheden taler for sig selv??

Skynd dig at klage, (eller skynd dig at løbe hjem til moar) jeg ved
det kan være hårdt at blive konfronteret med sine løgne.

Fra : Trine Stubbe Teglbjæ~

Dato : 26-09-03 17:35

On 26 Sep 2003 08:31:47 -0700, matildebeslagsmed@msn.com (matilde)
wrote:

> [...]
>
>Skynd dig at klage, (eller skynd dig at løbe hjem til moar) jeg ved
>det kan være hårdt at blive konfronteret med sine løgne.

   Det er altså mærkeligt at hverken du eller Anet kan se at I to
er lige så gode som Lene og Anders om det her.

Fra : MatildeB

Dato : 26-09-03 17:52

>    Det er altså mærkeligt at hverken du eller Anet kan se at I to
> er lige så gode som Lene og Anders om det her.
>

> /Trine.
> What We Do in Life Echoes in Eternity.

Jeg synes det er mærkeligt, at du ser sådan på det.

http://www.kandu.dk/

Fra : Trine Stubbe Teglbjæ~

Dato : 26-09-03 18:46

On Fri, 26 Sep 2003 16:52:08 GMT, "MatildeB" <MatildeB.news@kandu.dk>
wrote:

>Jeg synes det er mærkeligt, at du ser sådan på det.

   Feel free - og skulle vi så aldrig snakke hest i stedet? Jeg
har lige været ude for at skifte dækken på min hest som jo står ude
hele dagen men inde om natten (Som han i øvrigt har gjort hele
sommeren da der ikke er græs nok til heldøgnsfold). Og her opdager jeg
at dækkenet faktisk er revnet i de indvendige syninger :( Så jeg må op
og reklamere .... Det er altså træls.

Fra : Ole Braad-Sørensen

Dato : 26-09-03 21:17

Trine Stubbe Teglbjærg <snoe@nospam.dk> wrote:

>Feel free - og skulle vi så aldrig snakke hest i stedet?

Den er jeg mæ´ på! Men du skriver at du (din hest) bruger DÆKKEM!
[hårrejsning]

(Undskyld, Anette, store bogstaver)

Jeg ser flere heste heromkring, gå rundt i sommervarmen med dækken på
og mine heste klapper sig på maven af grin over det når vi rider forbi
i rabatten i fuld fart ud på nye eventyr.

Det KAN da ikke være alvorligt ment at lægge dækken på en hest på
disse herlige aftener vi har i øjeblikket, med mindre at man har en af
disse "toptrænede" heste der ikke tåler skygge uden at nyse ???

Undskyld hvis ovenstående støder nogen...
....så var det gjort med fuldt overlæg

Med venlig hilsen
Ole Braad-Sørensen
www.soholm.com

Fra : Trine Stubbe Teglbjæ~

Dato : 27-09-03 08:40

On Fri, 26 Sep 2003 22:17:23 +0200, Ole Braad-Sørensen
<braadso@soholm.com> wrote:

> [...]
>disse "toptrænede" heste der ikke tåler skygge uden at nyse ???
>
>Undskyld hvis ovenstående støder nogen...

   Da kræet allerede har været forkølet i år på grund af træk
tager jegi kke nogen chancer Ole =) Han står desværre lige ved en dør
som stort set ingen er i stand til at huske _skal_ lukkes. Og han står
på en fold hvor vinden laver en mindre hvirvel fordi den bliver fanget
mellem ridehusene osv. :/ Så han har fået dækken på - selv om det da
er lidt noget rod at stå med hver dag. =)

Fra : matilde

Dato : 26-09-03 22:39

Trine Stubbe Teglbjærg <snoe@nospam.dk> wrote in message news:<anu8nvsiqa7ua1h97js8ibb9dcbuhr3p3p@4ax.com>...

>    Feel free - og skulle vi så aldrig snakke hest i stedet?

Ja hvis du lover ikke at nævne et ord om t***heste

Jeg
> har lige været ude for at skifte dækken på min hest som jo står ude
> hele dagen men inde om natten
>
> /Trine.
> What We Do in Life Echoes in Eternity.

Okay, jeg synes det er meget tidligt at give dækken på allerede?

Fra : Trine Stubbe Teglbjæ~

Dato : 27-09-03 08:46

On 26 Sep 2003 14:38:54 -0700, matildebeslagsmed@msn.com (matilde)
wrote:

>Ja hvis du lover ikke at nævne et ord om t***heste

   Jeg lover ingenting ;) Men da jeg ikke selv har travhest -
eller i øvrigt har min egen DV'er stående et sted hvor der ikke er
travheste er det nok ikke det jeg kommer til at snakke mest om ;)

>Okay, jeg synes det er meget tidligt at give dækken på allerede?

   Ja, som jeg lige har nævnt i et indlæg til Ole så står hans
boks lige ved en dør der stort set aldrig blir lukket - det vil sige
at han får træk _hver_ dag. Det går om sommeren hvor det er rigtigt
varmt - men nu her hvor temperaturen er kommet under 20 grader om
dagen blir han syg lige med det samme :( Han er temmeligt tyndpelset
og skal derfor ikke bare pakkes ind i dækken - men også have
undertrøje på og sager for ikke at få åbne sår og skrammer på bringen
(Det tog to dage med et tyndt regndækken før han ikke havde mere pels
på bringen :/ ). Det er altså temmeligt besværligt - men jeg vil sgu
ikke at den gamle hest blir syg og dårlig.

Fra : Anet

Dato : 27-09-03 14:43

> [...]
> på bringen :/ ). Det er altså temmeligt besværligt - men jeg vil sgu
> ikke at den gamle hest blir syg og dårlig.

Har du fået ham undersøgt af en dyrlæge som har taget nogle prøver på ham om
han mangler noget i sit foder. Måske at noget vitamin kunne hjælpe på, at
han fik et bedre imunforsvar også. Ved at ligge dækken på så tidligt så
fratager man ham muligheden for at tilpasse sig i temperaturen. Vi har selv
en lidt kuldskær araber og vores stalddør står også altid åben hvor han står
lige foran, men jeg tror jeg venter lidt endnu før han får dækken på. Ellers
ved jeg slet ikke hvad jeg skal pakke ham ind i til vinter for, at han skal
kunne holde varmen. Hvis det er træk i stalden kunne han så ikke bytte plads
med en hest der ikke var så kuldskær?

--
~ Hilsen
Annette ~

Fra : Trine Stubbe Teglbjæ~

Dato : 27-09-03 19:17

On Sat, 27 Sep 2003 15:43:01 +0200, "Anet" <anet49@hotmail.com> wrote:

> [...]
>kunne holde varmen. Hvis det er træk i stalden kunne han så ikke bytte plads

   Hesten er 17 år gammel - og har _altid_ haft ballade med
hårlaget - også da han stod som privathest - han er lang tid++ om at
lægge vinterpels på. Han er i øvrigt vant til at stå med dækken om
vinteren.
   Ud over det så bliver han meget svedt om vinteren hvis han får
lov til at få fuld vinterpels. Jeg må indrømme at jeg hellere vil rode
med dækkener end jeg vil rode med at skulle vaske en svedig hest en
kold frostklar vinteraften. I øvrigt oplever jeg kun at problemet med
sygdom eksisterer her i efteråret - fordi han ikke lægger pels på
hurtigt nok til at holde til det træk han uværgeligt får. Men jeg har
aldrig oplevet ham være decideret kuldskær =)
   Desværre er det ikke til at få flyttet ham. Først og fremmest
er stalden fuld. Dernæst står han i ponyboks (Jeg er jo ikke bygget ud
af penge og han kan sagtens stå der da han ikke er ret lang) og den
boks han står i er den største ponyboks der er. Ellers kommer vi over
i nogle helt andre priser - og alle de større bokse er som sagt
optaget - en af udeboksene ville ellers være et hit - selv om det også
ville kræve dækken tidligt.

Fra : Ole Braad-Sørensen

Dato : 27-09-03 16:27

Trine Stubbe Teglbjærg <snoe@nospam.dk> wrote:

>   Jeg lover ingenting ;) Men da jeg ikke selv har travhest -

Hov! Nu sagde du det jo !!!
Før har der været Isl*ndere, Fojr*heste som ikke måtte nævnes.
Nu er det altså tra*heste

>   Ja, som jeg lige har nævnt i et indlæg til Ole så står hans
>boks lige ved en dør der stort set aldrig blir lukket -

Synd og skam. Mon ikke en del af problemet er at han overhovedet står
i boks ??? Om sommeren hvor det er rigtigt varmt er hans plads ikke
i en boks.

Muligvis har du ikke mulighed for at han går på døgnfold, men det er
ikke hestens problem, selv om følgerne af det bliver dens

Et naturligt udeliv kurerer mange dårligdomme. Også for "fine" heste
som en af de unævnelige.

Med venlig hilsen
Ole Braad-Sørensen
www.soholm.com

Fra : Anet

Dato : 27-09-03 18:47

"Ole Braad-Sørensen" <braadso@soholm.com> skrev i en meddelelse
> [...]
> ikke hestens problem, selv om følgerne af det bliver dens
>
> Et naturligt udeliv kurerer mange dårligdomme. Også for "fine" heste

(klip)

Ja, det er ligenøjagtig ovenstående liv for en hest som jeg syntes må være
det som ligger nærmest hestens natur. Jeg er helt enig med dig Ole i din
naturlige form for holden hest.

--
~ Hilsen
Annette ~

Fra : Trine Stubbe Teglbjæ~

Dato : 27-09-03 19:26

On Sat, 27 Sep 2003 19:47:16 +0200, "Anet" <anet49@hotmail.com> wrote:

> [...]
>det som ligger nærmest hestens natur. Jeg er helt enig med dig Ole i din

   Men det er bare ikke altid muligt at holde sin hest sådan -
jeg mener altså ikke at min hest tager skade af at leve som han gør.
Ligesom jeg heller ikke mener at nogle af de andre heste der lever på
samme måde gør det.

Fra : Trine Stubbe Teglbjæ~

Dato : 27-09-03 19:25

On Sat, 27 Sep 2003 17:26:43 +0200, Ole Braad-Sørensen
<braadso@soholm.com> wrote:

>Hov! Nu sagde du det jo !!!
>Før har der været Isl*ndere, Fojr*heste som ikke måtte nævnes.
>Nu er det altså tra*heste

   Jeg er nemlig en værre en - sådan at nævne alle de unævnelige
;) Det er trods alt et debatforum for heste =)

>Synd og skam. Mon ikke en del af problemet er at han overhovedet står
>i boks ??? Om sommeren hvor det er rigtigt varmt er hans plads ikke
>i en boks.

   Om sommeren sørger vi for at der er cirkulation ved at lukke
op til høloftet så varmen kommer op derigennem - det fungerer
forbløffende godt. Det store problem er at han er en langsom starter
når det gælder pels. Hans pelskondition har aldrig været den bedste og
han er lang tid om at sætte ordentlig vinterpels - for længe - hvilket
er grunden til at han når at blive syg hvor andre går rundt og har det
fint. Og så er der som sagt den der dør der aldrig blir lukket. (Børn
nu om dage bor åbenbart i S-toge eller telte eller noget :( )

>Muligvis har du ikke mulighed for at han går på døgnfold, men det er
>ikke hestens problem, selv om følgerne af det bliver dens

   Uhm - jeg må indrømme at jeg godt kunne tænke mig at have ham
fx.i løsdrift. Men jeg må bøje mig i støvet og krybe til bekendelse -
løsdrift og laaang pels går altså dårligt sammen det jeg rider og med
den tid jeg har til rådighed. Jeg sørger naturligvis altid for at min
hest er tør når jeg sætter den ind - men hvis jeg skal bruge både
halve og hele timer på det efter et ridt så har jeg simpelthen ikke
tid til både at gå på arbejde, passe hesten og huset og de katte vi
har og kæresten og mit øvrige liv (Venner og familie).
   Derfor forsøger jeg naturligvis at minimere de følger det får
for ham ikke at gå ude hele året rundt. Han får hø på fold fordi der
ikke er græs, han går med dækken fordi han ikke er hurtig nok til at
lægge pels på - og fordi det tager alt for lang tid at holde hans
lange vinterpels. Og han bliver i øvrigt passet i hovede og r** med
alskens gode ting og sager i foderet og så videre og så videre....

>Et naturligt udeliv kurerer mange dårligdomme. Også for "fine" heste
>som en af de unævnelige.

   Sådan en har jeg jo ikke =) Han er Dansk Varmblod - 17 år
gammel - og da han har gået med dækken hver vinter i næsten alle 17 år
(undtaget i hvert fald sidste vinter - hvor han var en del syg i
efteråret af samme årsag :( ) så er det måske lidt sent at gå igang
med det.

Fra : Musen

Dato : 03-09-03 18:32

Hej alle
tusind tak for alle svarene. Jeg er blevet enig med mig selv og Nilco, at de
godt kan gå ude lidt endnu. Laban (som før hed Ronzo er shetlænderen og
han er jo ligeglad. Nilco er en blanding, men idet hun ikke fryser endnu, må
det jo være godt nok. Jeg satser på at lade dem stå ude til den første
nattefrost kommer, med mindre de selv "beder om" at komme ind.
Det undrede mig bare at alle andre i området havde taget deres heste ind, så
jeg tænkte, at det måske var mig der ikke havde lagt ordentlig mærke til
hvordan vejret var blevet, men jeg er jo da åbenbart ikke den eneste der
ikke har taget dem ind endnu....Måske bruger de deres heste meget, det ved
jeg jo ikke

Men endnu engang tusind tak for svarene

/Musen

Fra : Nina Svanholm

Dato : 04-09-03 09:58

"Musen" <mivsesnabela@sol.dk> skrev i en meddelelse

Laban (som før hed Ronzo

Øhm.........hvorfor hedder han pludselig Laban? Synes Ronzo var så godt et
navn................han er måske en Laban?

Venlig hilsen Nina Svanholm.

Fra : Musen

Dato : 07-09-03 19:50

>Laban (som før hed Ronzo
>
> Øhm.........hvorfor hedder han pludselig Laban? Synes Ronzo var så godt et
> navn................han er måske en Laban?

*SS* Fordi vores vidunderligt skønne hestepige Malene på 13 altså kom og
spurgte om hun gerne måtte kalde den sødeste pony i hele verden for
Laban....Hvem kan dog sige nej til det??

/Musen

Fra : Nina Svanholm

Dato : 08-09-03 17:02

> *SS* Fordi vores vidunderligt skønne hestepige Malene på 13 altså kom og
> spurgte om hun gerne måtte kalde den sødeste pony i hele verden for
> Laban....Hvem kan dog sige nej til det??
>
> /Musen

Nåh nej, det kan jeg godt se. Laban er nok også ligeglad når bare han har
det godt
Da jeg købte Jacques hed han ikke noget, og det var bare svært at finde et
godt navn til ham. Jeg købte ham kun fordi jeg fik så ondt af at se hvordan
han havde det, han var virkelig et skravl som man ikke ville have købt hvis
man havde været lidt fornuftig. Nå, men han blev sådan set opkaldt efter en
rigtig smuk hest -den mindede mig om den sorte hingst, som desværre døde af
tarmslyng. Så Jacques´ navn kunne så ligesom gøre at han måske ikke var helt
så sølle alligevel......... Han er iøvrigt blevet en rigtig dejlig og
smuk hest (synes jeg selv

Venlig hilsen Nina Svanholm.

Fra : Musen

Dato : 09-09-03 21:35

> [...]
hvordan
> han havde det, han var virkelig et skravl som man ikke ville have købt

Sådan var det jo også med Laban dengang. Og ligeså svært var det med navnet,
det var faktisk en herinde der foreslog Ronzo og det passede godt til ham

> [...]
af
> tarmslyng. Så Jacques´ navn kunne så ligesom gøre at han måske ikke var

Det var da ret smart...Man har jo tit nogle assosiationer til de forskellige
navne

Han er iøvrigt blevet en rigtig dejlig og
> smuk hest (synes jeg selv

Hvor skønt når der kan blive en god hest ud af et tidligere skravl. Laban er
også blevet rigtig skøn, til trods for at hans vinterpels allerede totter
frem *GGG*

/Musen