Bygger holdingtank
Fra : kay

Dato : 31-08-03 19:20

Såvidt jeg ved skal alle både med søtoilet have holdingtank
installeret til 2005 og den skal være mindst på 40 liter.

Jeg har nu kastet mig ud i en tegning over en installation, som
jeg mener passer til min båd.

Hvis du gider kikke korrektur på min tegning så klik

http://holdingtank.kaylarsen.com

og kom gerne med kommentarer.

Hilsen Kay

Fra : P.L.P.

Dato : 31-08-03 19:51

"kay" skrev i en meddelelse >

> [...]
> jeg mener passer til min båd.
>
> Hvis du gider kikke korrektur på min tegning så klik

Det hedder en trevejs ventil..........!

jeg har læst i det nye Bådmagasin at det kun er nye både som skal have
holdingtank.

her kan du bestille en ny holdingtank som passer i din båd
http://www.rj-plast.dk/holdingtank.html

Og jeg har ikke noget med firmaet at gøre.

Mvh. Per

---

Fra : kay

Dato : 01-09-03 05:12

> jeg har læst i det nye Bådmagasin at det kun er nye både som skal have
> holdingtank.

Uddrag fra http://www.fredericia-sejlklub.dk/nyhed/toiletspild.htm

Lystfartøjer bygget før 31.12.1999 og forsynet med søtoilet skal fra 1.
januar 2005 også være udstyret med holdingtank og tømningsmuligheder til
land.

Eksisterende lystfartøjer uden toilet er ikke omfattet af de nævnte regler.
Tørklosetter er således fortsat tilladt, men skal tømmes i land. Brug af pøs
på gammeldags facon er tilladt.
hilsen kay

Fra : Claus Tersgov

Dato : 31-08-03 20:00

> Jeg har nu kastet mig ud i en tegning over en installation, som
> jeg mener passer til min båd.
>
> Hvis du gider kikke korrektur på min tegning så klik

Hvad forhindrer, at der kan opstå en "hævert" effekt, så inholdet fra tanken
kan løbe tilbage i toilettet?

Claus

Fra : kay

Dato : 01-09-03 04:46

Tak for indlægene. Tegningen er rettet til.
Det hedder nu trevejsventil og ikke tovejs..
og der er monteret en kontraventil til at modvirke evt. tilbageløbseffekt.
hilsen kay

Fra : Kurt & Connie

Dato : 02-09-03 20:49

Jeg har læst, at der formentlig vil komme visse lempelser med hensyn til
installation af holdingtank i ældre både - bl a at der ikke skal installeres
tank i mindre både, dvs både under 38 fod. Forhør dig evt hos DS, som skulle
have medvirket til en lempelse af reglerne. Hilsen Kurt

Fra : kay

Dato : 04-09-03 08:10

Jeg har kommunikeret med DS. Her siger man:

Færre holdingtanke i lystbåde
En ændring af Helcom-konventionen medfører at færre lystbåde end hidtil
antaget i 2005 skal have installeret en holdingtank.

På et møde i Bremen i slutningen af juni lykkedes for den danske
miljøminister at bringe en vigtig dispensationsmulighed ind i
Helcom-konventionen i forhold til installation af holdingtanke i lystbåde.

De hidtidige regler siger, at alle både bygget før år 2000 og som har et
fast toilet ombord senest i 2005 også skal have en holdingtank installeret
til opbevaring af toiletaffald. Både der allerede har toilet og holdingtank
skal samtidig ombygges således, at toiletaffaldet kan tømmes gennem dækket.
I Danmark er det skønnet, at de hidtidige regler ville medføre, at omkring
20.000-30.000 både inden 2005 skulle ombygges.

Med den nye dispensationsmulighed forventes dette antal kraftigt reduceret.
Præcis hvor mange der kan blive fritaget fra ombygningskravet er dog indtil
videre uafklaret. Men det bliver nu muligt for HELCOM-landene, at igangsætte
en dispensationsordning således, at visse både f.eks. mindre eller ældre
både ikke skal have installeret en holdingtank. Installation af holdingtanke
i netop disse både er vanskelig.

Prisen for ombygning af lystfartøjsflåden er ude af proportioner med den
miljøgevinst man får for de mange millioner som ombygningen på landsplan vi
koste. Derfor er der udbredt enighed om, at der med de hidtidige regler ikke
fås meget miljø for pengene.

For DS har det været et langt sejt træk op ad bakke at få ændret på
reglerne, men glædeligvis har det været alle anstrengelserne værd. DS er
overbeviste om, at den nye dispensationsmulighed generelt vil være gavnlig
for sejlernes miljøbevidsthed og for forståelsen og respekten for
HELCOM-reglerne i særdeleshed som ellers har været meget udskældte.

I den kommende tid skal HELCOM-landene formulere de præcise regler for,
hvilke både der kan blive fritaget fra at skulle installere holdingtanke.