Tælle linier der er udskrevet
Fra : Morten K. Nielsen

Dato : 31-08-03 18:20

Hej!

Jeg er ved at kode lidt i PHP, og skal lave en side der udskriver fra en
gæstebog. Det fungerer fint, men jeg vil gerne have følgende funktion: Der
må ikke udskrives flere poster end der kan være i min frame, for at undgå
scrolling. Posterne er af forskellig længde, så jeg kan ikke bare sige der
må være to pr. side.
Findes der en funktion i PHP der kan hjælpe mig?

Venlig hilsen Morten

Fra : Morten K. Nielsen

Dato : 01-09-03 06:04

....Altså jeg havde måske forestillet mig følgende: Navn, e-mail og dato
fylder tre linier. Så mangler jeg bare at finde ud af, hvor meget beskeden i
gæstebogen fylder. Er der en funktion, der kan give mig antallet af bytes i
et MySQL felt? Så er det vel bare et spørgsmål om at sammensætte en
matematisk formel..

Hilsen Morten

Fra : Morten Winkler Jørge~

Dato : 01-09-03 10:09

> bytes i et MySQL felt? Så er det vel bare et spørgsmål om at sammensætte
> en matematisk formel..

Nej. I allerhøjeste grad ikke. Dit problem kan ikke løses på en måde.
Desværre.

Hvis du stiller en formel op bliver det for din browser med din
fontstørrelse. Og vil så passe for netop den fontstørrelse, men sæt nu min
svagtseende far skal se i sin browser hvor han har skruet op for
fontstørrelsen, så optræder scrollbaren alligevel.
OK, OK. Så bruger du bare et stylesheet hvor du fikserer fontstørrelsen. Så
virker det. Ja, men så kan svagtseende ikke læse det og hvad er så pointen
i at offentliggøre det på nettet? Hvis nu folk ikke har browservinduet til
at fylde hele skærmen, så passer din frame ikke i vinduet og der kommer
scrollbars alligevel. Eller hvis man benytter en browser hvor der er lidt
flere toolbars end i din? Hvad så?

Desværre kan dit ønske ikke opfyldes.

Morten

Fra : Kim Schulz

Dato : 01-09-03 06:19

On Sun, 31 Aug 2003 19:20:05 +0200
"Morten K. Nielsen" <mkn@NOSPAMofir.dk> wrote:
> [...]
> jeg kan ikke bare sige der må være to pr. side.
> Findes der en funktion i PHP der kan hjælpe mig?

$linjer = count(split("\n", $dintext));

Fra : Morten K. Nielsen

Dato : 01-09-03 19:41

Som den anden Morten og Poul-Erik nævner, så kan jeg ikke være 100% sikker
på der ikke kommer en scroll-bar, pga. forskellige indstillinger i div.
browsere. Men hvis blot det ser pænt ud i en standard IE/Mozilla, så er jeg
tilfreds

>$linjer = count(split("\n", $dintext));

count retunerer antallet af elementer i et array, men hvordan afhjælper
split mit problem? Tæller det antallet af tegn i min variable?

Vhils Morten

Fra : Poul-Erik Andreasen

Dato : 01-09-03 11:50

On Mon, 01 Sep 2003 11:08:51 +0200
Morten Winkler Jørgensen <mwj@INGEN_SPAM_TIL_MIG.mip.sdu.dk> wrote:

> [...]
> at fylde hele skærmen, så passer din frame ikke i vinduet og der kommer
> scrollbars alligevel. Eller hvis man benytter en browser hvor der er lidt

Der er overhovedet ikke noget forkert i det du skriver, alligevel er det
noget vrøvl. Alt hvad man sender ud på en hjemmeside er genstand for en
fortolkning i den anden end af browseren. Din argumentation vil i sidste
end føre til at man slet ikke kan lave nogen form for design, da man
alligevel ikke kan vide hvordan det vil fungere.

Webdisign er ikke sikkerhedsprogrammering og selv om Morten ikke med
100% sikkerhed kan sige at der ikke vi blive nogen skrolbar, så kan
mindre måske også gøre det.

Langt de fleste benytter standart fontstørelser i området fra 12 til 18
og samtidig vil der være en tendens til at dem der benytter de store
fornte også er dem med de store skærmopløsninger. Hvis han vælger at
tilrette sin algoritem efter en fontstørelse der er lidt større end den
han normalt bruger, så vil der være en god chance for at langt den
overvejende del at alle de besøgende slipper for scrollbars.

Svagtseende og andre som foretrækker en ekstraordinær stor skrift vil
alligevel være vandt til at skulle scrolle, så for dem vil det ikke være
specielt generende.

Fra : Morten Winkler Jørge~

Dato : 01-09-03 12:32

Poul-Erik Andreasen wrote:

> [...]
> end føre til at man slet ikke kan lave nogen form for design, da man
> alligevel ikke kan vide hvordan det vil fungere.

Mnjae. Lige så længe man laver et design der er tilfredsstillenden uanset
skærmstørrelser, fontstørrelser og så videre har man sit på det tørre og
det kan skam sagtens lade sig gøre. Men lige så snart man begynder at regne
med at der skal være en fontstørrelse på den eller den størrelse og vinduet
skal have mindst den eller den dimmension for at undgå en scrollbar, vil
jeg ikke anbefale det mere.
Hvis man vil være helt sikker på at ens design ikke forandre udseende skal
man jo bruge Flash (vorherre forbyde det) eller lave et stort billede med
en masse hotspote (vorherre forbyde det også).

> Webdesign er ikke sikkerhedsprogrammering og selv om Morten ikke med
> 100% sikkerhed kan sige at der ikke vi blive nogen skrolbar, så kan
SNIP
> han normalt bruger, så vil der være en god chance for at langt den
> overvejende del at alle de besøgende slipper for scrollbars.

Ja. Vi kan gøre mange krumspring og forsøge det bedste vi har lært at lave
en løsning der virker tilfredsstillende i så mange tilfælde som muligt. Men
i den sidste ende vil der altid herske tvivl om hvorvidt det ser ud som vi
ønsker i den anden ende.

> Svagtseende og andre som foretrækker en ekstraordinær stor skrift vil
> alligevel være vandt til at skulle scrolle, så for dem vil det ikke være
> specielt generende.

Nu ved vi jo strengt taget heller ikke hvorfor scrollbarene skulle undgås;
om det var for at brugeren ikke skulle hive i dem eller om det var for ikke
at skæmme resten af designet, så det mener jeg ikke er et argument i denne
sammenhæng.

Desuden bør resten af denne tråd ikke foregå her, men jeg kan ikke selv
finde ud af at fut'e den eller hvad det nu hedder.

Fra : Poul-Erik Andreasen

Dato : 01-09-03 12:38

On Mon, 01 Sep 2003 13:31:32 +0200
> [...]

> man jo bruge Flash (vorherre forbyde det) eller lave et stort billede med
> en masse hotspote (vorherre forbyde det også).

enig

> [...]
> i den sidste ende vil der altid herske tvivl om hvorvidt det ser ud som vi

Det skal man være klar over

> [...]
>
> Desuden bør resten af denne tråd ikke foregå her, men jeg kan ikke selv
> finde ud af at fut'e den eller hvad det nu hedder.

Det er der heller ingen grund til vi er vist stort set enig
eof

Poul-Erik Andreasen

Fra : Kim Schulz

Dato : 01-09-03 19:54

On Mon, 1 Sep 2003 20:40:51 +0200
> [...]
>
> count retunerer antallet af elementer i et array, men hvordan
> afhjælper split mit problem? Tæller det antallet af tegn i min

du ville vide hvor mange linjer der er :

linje1\n
linje2\n
linje3

split det ved newline (\n) og du har nu et array med 3 elementer.
Dette tal fortæller count dig.