terrier
Fra : Lisbeth Bendorff Nie~

Dato : 31-08-03 16:35

Hej ... er der nogen som har forstand på ruhårede foxterrier, og ved hvor
gammel hvalpen skal være før den bliver ruhåret ?

hilsen Lisbeth B. Nielsen

Fra : M@X

Dato : 31-08-03 20:07

> Hej ... er der nogen som har forstand på ruhårede foxterrier, og ved hvor
> gammel hvalpen skal være før den bliver ruhåret ?
>
> hilsen Lisbeth B. Nielsen

Hej Lisbeth.

Jeg kender et tryllemiddel, så hunden ikke bliver ruhåret,
man gør således: tar sin hesteklipper og svupti trylle rylle ligner den
Jens(PÅ TOPPEN)
Hilsen Sanne

Fra : Pwh

Dato : 31-08-03 21:01

M@X wrote:

> [...]
>
> Jeg kender et tryllemiddel, så hunden ikke bliver ruhåret,
> man gør således: tar sin hesteklipper og svupti trylle rylle ligner

Så bliver den fandeme flot hvis den kommer til at ligne mig

/Jens

Fra : Mari

Dato : 31-08-03 23:15

"Lisbeth Bendorff Nielsen" <jeli@newmail.dk> skrev i en meddelelse
> Hej ... er der nogen som har forstand på ruhårede foxterrier, og ved
hvor
> gammel hvalpen skal være før den bliver ruhåret ?

Jeg skal ikke kloge mig på fox-pels, kender mest til schnauzerpels.
Men jeg tror de ligner hinanden....... og i så fald skal hvalpepelsen
plukkes af, og underuld skal redes af med en uld-trimmekniv, for at
give plads til den faste ru pelstype.

Faktisk har Sanne lidt ret, for hvis underulden dominerer voldsomt
og man har forsøgt længe at få pelsen ru - så kan man trække så mange
ru hår af, som det er muligt - hvortefter man klipper med maskinklipper.
Når der så er gået 6 uger begynder man at slibe uld af med lavasten
hveranden dag. Voila........ så har hunden ru pels i løbet af et par
uger.
Det skal så vedligeholdes med uldkniven indtil det ikke længere er
muligt at undgå
at skære dækhår. "klippekuren" er en engangsforeteelse, man må ikke
klippe en rupels - men det kan gavne at få underulden under kontrol på
den måde.

/Mari