Overvåge RAM-forbrug
Fra : Jimmy

Dato : 31-08-03 11:03

Hej

Jeg har en RH 9.0, som har 128 MB RAM.

Der afvikles en Apache på den og problemet er, at hver gang jeg refresher en
php-side (f.eks. phpSysinfo) suges der ca. 1 mb hukommelse.

Dette sker til den når 25 mb fri hukommelse, hvor den så stabiliserer sig
der i et stykke tid.

Undertiden ryger den ned på 3 MB fri, men pludseligt er der 33 MB fri.

Jeg forstår ingenting - Kender I til et program, som overvåger
RAM-forbruget, så jeg kan indkredse hvilke programmer der suger min
hukommelse?

Mvh
Jimmy

Fra : Mikkel Bundgaard

Dato : 31-08-03 11:27

Hej,

Jeg ved ikke om det er relevant for dig, men de gange jeg har haft
problemer linux og ram skyldes det oftest at min swap partion ikke har
været oprettet eller ikke har været aktiv. Mener du kan se det i
/proc/swap og du kan bruge komandoen swapon til at aktivere din swap
partion.

jeg vil anbefale minimum 200-300 mb swap hvis du ikke kører med med X,
ellers højere.

Prøv om du kan bruge top til at se hvilke programmer der optager
systemressurser og ram.

Hilsen Mikkel

Fra : Ivar Madsen

Dato : 31-08-03 11:28

Jimmy skrev Søndag den 31. august 2003 12:03 i dk.edb.system.unix:

> Jeg forstår ingenting - Kender I til et program, som overvåger
> RAM-forbruget, så jeg kan indkredse hvilke programmer der suger min
> hukommelse?

free -m

viser hvordan din maskine håndtere arbejdslageret, såvel den fyskiske RAM som
swap filen.

top -u apache

viser hvad apache bruger,

så er det bare at bruge de forskellige server/demoner der køre med egen
brugerID, og så huske root og dig selv. Hvis jeg forstår det ret, så viser
%MEM hvad de enkelte programmer bruger i % af den fisiske RAM du har i
maskinen.

Se endvider tråden jeg selv startede 23/8 10:48
Subject: HDD får manskinen til at hænge

Det problem blev løst ved at sætte ekstra 128 MB RAM i maskinen, sætte et
grafikkort iistædet for at bruge bundkortes grafikdel, og så et lydkort kom
der også i.

Og nu har jeg ikke bare en hurtiger maskine, det går også hurtiger med at hente
websider, og få dem at se

--
Med venlig hilsen Ivar Madsen

Der søger et link til gratis satelitbilder med hurtig opdatering efter bildet
er taget,,,

Fra : Peter Mogensen

Dato : 31-08-03 11:44

Jimmy wrote:
> [...]
>
> Jeg forstår ingenting - Kender I til et program, som overvåger
> RAM-forbruget, så jeg kan indkredse hvilke programmer der suger min

Oplever du det som et problem? Går det langsommere? Swapper den?

Hvis ikke, så skal du da bare være gald for at maskinen udnytter din RAM.
Mange algoritmer (og andre handlinger) kan udføres hurtigere hvis man
ikke skal økonomisere med RAM'en. Nu har du betalt for 128Mb, så er det
da bare godt at de bliver udnyttet optimalt.

.... hvis den begynder at swappe forsvinder fordelen selvfølgelig og så
bør man se på det.

Peter

Fra : Jimmy

Dato : 31-08-03 12:43

"Peter Mogensen" <apm-at-mutex-dot-dk@nospam.no> wrote in message

> Oplever du det som et problem? Går det langsommere? Swapper den?

Hej

Jeg oplever det som et problem da jeg undertiden få Out of memory i mine
scripts.

Den går ikke langsomt.

Den swapper undertiden.

> Nu har du betalt for 128Mb

Ja det troede jeg også, men jeg har faktisk betalt for 128 + 256 men
maskinen ser kun de 128.
Det er et Abit BE6-II med nyeste BIOS, som skull ekunne klare den mængde.
Dog er de 256 single-sided og det kan være derfor de ignoreres.

MEN så smed jeg 64 ekstra i og nu ser BIOS 262 MB, hvilket betyder 128 + 64
+ 64, selvom der er 256 + 128 + 64 i.

Tak til alle for svar i øvrigt.

mvh
Jimmy

Fra : Thomas S. Iversen

Dato : 31-08-03 12:57

In article <qcl4b.615$Mm3.150@news.get2net.dk>, Jimmy wrote:

> Ja det troede jeg også, men jeg har faktisk betalt for 128 + 256 men
> maskinen ser kun de 128.

Nogle ramkredse kan ikke ses af BX chipsættet. Jeg kan ikke huske
den eksakte forklaring, men det er noget med antallet af adressepins
som BX chipsættet kan bruge og at moderne ramkredse er for store.

Google efter det: bx chipset ram limitation(s) eller deromkring

Mvh Thomas, vanløse

Fra : Michael Rasmussen

Dato : 31-08-03 13:16

Den Sun, 31 Aug 2003 11:56:43 +0000. skrev Thomas S. Iversen:

> [...]
> chipsættet kan bruge og at moderne ramkredse er for store.
>
> Google efter det: bx chipset ram limitation(s) eller deromkring

Svjv kan BX baserede MB kun anvende double sided ram. Det har lidt at
gøre med, hvad Thomas skriver, men ikke helt. Det er ikke antallet af
ben, men antallet af ben efter hinanden. Et single sided har alle ben
efter hinanden, mens et double sided har to serier af ben - en for hver
side, derfor kan dit MB ikke se det, da det ikke ser en ufuldendt række -
den ene side bruger ulige, mens den anden side bruger lige.

--
Hilsen/Sincerely, Michael Rasmussen

En windows admin er en person, for hvem den største bedrift er, at
lave konfiguration af serveren med trial and error via en gui.

Fra : Jimmy

Dato : 31-08-03 13:23

"Michael Rasmussen" <mir@datanom.net> wrote in message

> [...]
> side, derfor kan dit MB ikke se det, da det ikke ser en ufuldendt række -
> den ene side bruger ulige, mens den anden side bruger lige.

Hmm ok - Det giver god mening, da (256/2) + (128/2) + 64 = 256 = den mængde
RAM computeren kan se lige nu.

Så må jeg jo finde mig et nyt bundkort/nyt ram...

Tak for svarene omkring RAM-sprøgsmålet.

Mvh
Jimmy

Fra : Thomas S. Iversen

Dato : 31-08-03 14:08

In article <slrnbl3oie.3d4.zensonic@www.zensonic.dk>, Thomas S. Iversen wrote:
> Google efter det: bx chipset ram limitation(s) eller deromkring

For god ordens skyld:

<http://www.plasma-online.de/index.html?content=http%3A//www.plasma-online.de/english/help/solutions/bx_chipset_sdram.html>

Mvh Thomas, vanløse

Fra : Peter Mogensen

Dato : 31-08-03 13:58

Jimmy wrote:
> Jeg oplever det som et problem da jeg undertiden få Out of memory i mine
> scripts.

Det er selvfølgelig et problem.

Det er dog rimelig nemt at lave en bug i et script, der resulteter i
noget i den stil.

Prøv at skrive dette i en shell:

yes `yes`

:)

peter

Fra : Jimmy

Dato : 31-08-03 14:16

> Det er selvfølgelig et problem.
>
> Det er dog rimelig nemt at lave en bug i et script, der resulteter i
> noget i den stil.

Ja - Det er jeg enig med dig i.
Jeg synes dog alligevel det er lidt voldsomt at f.eks. phpSynInfo (som er
Open Source) skulle suge 3 mb hver gang den afvikles, efter et par
afviklinger 1 mb per gang til den når de 25 mb fri, hvorefter den ikke suger
mere.

OK - det kan være Linux der reserverer hukommelse da den ser jeg bruger
scriptet, men jeg synes nu at 150 mb til at refreshe et simpelt script er i
overkanten.

> Prøv at skrive dette i en shell:
>
> yes `yes`

Meget sjovt, men det er vel ikke en bug?

Mvh
Jimmy

Fra : Peter Mogensen

Dato : 31-08-03 14:45

Jimmy wrote:
> [...]
> scriptet, men jeg synes nu at 150 mb til at refreshe et simpelt script er i

Ja... men det kan også være den måde hukommelses-forbruget bliver
rapporteret på.
Nu kender jeg ikke omstændighederne ved Linux, men i BeOS er det meget
normalt at man altid får at vide at man har brugt næsten alt hukommelsen.
BeOS frigiver meget hukommelse "om-demand". D.v.s. at den hukommelse du
ser som om den er brugt, meget nemt kan blive brugt til noget andet og
vigtigere, der er blot ikke brugt ressourcer på at "smide" den gamle
bruger af hukommelsen ud endnu - det kunne jo være at vedkommende stadig
kørte og skulle bruge det - blot med lav prioritet.

> Meget sjovt, men det er vel ikke en bug?

Nej... "yes" genererer et uendeligt input. Hvis du beder "yes" om at
gentage dette uendelige input uendeligt, så kommer du til at bruge
_mange_ ressourer.

Men det er en bug at det kunne lægge en hel Solaris-server ned i ældre
versioner af Solaris.
Linux er lidt mere hård overfor processor, der prøver på den slag. Jeg
går ud fra at det samme gælder nyere versioner af Solaris.

Peter

Fra : Ivar Madsen

Dato : 31-08-03 15:48

Peter Mogensen skrev Søndag den 31. august 2003 14:58 i dk.edb.system.unix:

> Prøv at skrive dette i en shell:
> yes `yes`

Jeg prøvede så med "yes yes > yes" og få sekunder sener "[Ctrl]+c" og havde så
en fil på et par hundere KB, man yes har ikke noget opslag, så hvad laver
"yes" ?

Fra : Kent Friis

Dato : 31-08-03 16:08

Den Sun, 31 Aug 2003 16:48:14 +0200 skrev Ivar Madsen:

>Jeg prøvede så med "yes yes > yes" og få sekunder sener "[Ctrl]+c" og havde så
>en fil på et par hundere KB, man yes har ikke noget opslag, så hvad laver
>"yes" ?

Snyder programmer med mange "are you sure?" spørgsmål.

Hvis fx du har et pakkeprogram der spørger om den må overskrive
en fil, og den ikke har mulighed for at vælge always, kan du
i stedet for:

$ unpack fil.xyz
Overwrite /tmp/fil1? y
Overwrite /tmp/fil2? y
Overwrite /tmp/fil3? y

skrive:
$ yes | unpack fil.xyz

Så vil "yes" besvare spørgsmålene for dig.

Mvh
Kent
--
F0 0F C7 C8 - Intel Pentium bug

Fra : Peter Mogensen

Dato : 31-08-03 16:18

Ivar Madsen wrote:

> Jeg prøvede så med "yes yes > yes" og få sekunder sener "[Ctrl]+c" og havde så
> en fil på et par hundere KB, man yes har ikke noget opslag, så hvad laver
> "yes" ?

Husk back-pingerne (`) for maksimal effekt :)

"yes" gentager bare dens argument uendeligt på stdout.
Er der ikke noget argument skriver den bare "y\n" uendeligt.

yes `yes` gentager altså et uendeligt output uendeligt.

Peter