Kasterering af hund?
Fra : Freedom

Dato : 31-08-03 10:13

Hej alle!

Jeg har en veninde som har en hund der ikke kan være hjemme uden at
ødelægge, hun har prøvet alt fra piller, adfærdskonsulent, osv..det er
meget bedre end det har været, men dyrlægen forslår at prøve at kastrere
ham. Vi har diskuteret det lidt og jeg vil gerne høre om hvad i mener om
dette, har nogle erfaringer (selv eller kender nogle godt) som har oplevet
hvad en kastrering gør ved en hund, kan de falde til ro? Men vigtigst
hjælper det på separationsangst, da det er det som hunden har?

Iben (og Jannie)

Fra : Betina von Ahnen Thy~

Dato : 31-08-03 19:22

Hvis hunden skal kastreres ville jeg anbefale at snakke med dyrlægen ang
kemisk kastration! (mener jeg det hedder).
På den måde vil det kunne afgøres om det er det der skal til for at den
falder til ro.
Prøv at forhør om det inden den "rigtige" kastration.

Hilsen Betina

Der

Fra : Freedom

Dato : 31-08-03 20:27

"Betina von Ahnen Thygesen" <betina@deskstar.dk> skrev i en meddelelse
> [...]
> falder til ro.
> Prøv at forhør om det inden den "rigtige" kastration.

Betina, det var en god ide, det vil jeg sige videre!;)

Iben (og Jannie)

Fra : Trine Dyrgaard

Dato : 31-08-03 21:32

> [...]
> ødelægge, hun har prøvet alt fra piller, adfærdskonsulent, osv..det er
> meget bedre end det har været, men dyrlægen forslår at prøve at kastrere

Hvordan begrunder dyrlægen det her? Lyder nemlig lidt underligt for mig....
(har selv kastreret hanhund, så det er ikke, fordi jeg er fanatisk) Tror
nemlig nærmere at kastration vil forstærke en eventuel angst.... Men hvis I
har prøvet en adfærdskonsulent ville det da være naturligt at ringe og
spørge ham/hende, om det eventuelt vil hjælpe.

Vi har diskuteret det lidt og jeg vil gerne høre om hvad i mener om
> dette, har nogle erfaringer (selv eller kender nogle godt) som har oplevet
> hvad en kastrering gør ved en hund, kan de falde til ro?

Ja, det kan de godt, men nok mest, hvis der er tale om hormonelle
problemer - dvs. hvis problemerne er af aggressions- eller overdreven
sexualdriftsart. Uanset ville jeg prøve at træne problemet væk først!

Men vigtigst
> hjælper det på separationsangst, da det er det som hunden har?

Tror det desværre ikke - kan i hvert fald ikke lige se, hvordan det skulle
kunne hjælpe. Hvordan reagerer hunden, ud over at ødelægge, når I forlader
den?

-Trine

Fra : Freedom

Dato : 01-09-03 08:16

"Trine Dyrgaard" <pipo@kantorvaenget.dk> skrev i en meddelelse
> [...]

> har prøvet en adfærdskonsulent ville det da være naturligt at ringe og
> spørge ham/hende, om det eventuelt vil hjælpe.

Dyrlægen foreslog det blot, ikke mere end det.

> Ja, det kan de godt, men nok mest, hvis der er tale om hormonelle
> problemer - dvs. hvis problemerne er af aggressions- eller overdreven
> sexualdriftsart. Uanset ville jeg prøve at træne problemet væk først!

Det er det som der er prøvet med adfærdskonsulenten, det har også reduceret
det, men hunden ødelægger ALTID et eller andet, det kan være en kasse med et
eller andet eller noget tøj, pude osv. hver gang finder han noget nyt! Som
Jannie siger, så kan man ikke forudsige hvad det bliver, det er kun de dage
hvor de er længe væk (4 til 6 timer). Korte dage gør han ikke noget! De har
virkeligt prøvet alt, derfor er det med kasteration det sidste...de har
faktisk kæmpet med ham fra de fik ham som hvalp, de er selv trænere så de
kender til dette, og har aldrig haft problemet før, det er en whippet og jeg
som selv har mynder ved at de specialt kan have dette problem...

> Tror det desværre ikke - kan i hvert fald ikke lige se, hvordan det skulle
> kunne hjælpe. Hvordan reagerer hunden, ud over at ødelægge, når I forlader
> den?

Nej det er jeg bange for at det ikke gør. Den piver og ryster (de har filmet
den). Men ellers ikke andet.......

Iben (og Jannie )